Biznes to ludzie, a bez nich nie ma sukcesu
– Franczyza zabezpiecza przed porażką i utratą zainwestowanych pieniędzy – mówi Kamil Pękała, franczyzobiorca sieci Lodolandia.
Skąd pomysł na uruchomienie punktu Lodolandia?
Pomysł pojawił się po rozmowie z moim znajomym, który również prowadzi takie punkty. To on zachęcił mnie do przyłączenia się do sieci i uruchomienia własnego biznesu. Poza tym marka jest znana i widoczna. Poczytałem też sporo informacji na temat Lodolandii, dostępnych m.in. w internecie. W końcu podjąłem ostateczną decyzje o uruchomieniu punktu. Na początku miałem obawy, czy sobie poradzę, czy biznes przyniesie oczekiwane rezultaty… Biznes lodowy podatny jest na zmianę pogody na co nie mamy wpływu. Natomiast cała reszta zależy od naszego zaangażowania, odpowiedniego poukładania biznesu i odpowiedniego dobrania pracowników. Jest to szczególnie ważne, gdy nie możemy codziennie doglądać biznesu.
W jakiej lokalizacji znajduje się pana punkt? Co sądzi pan o tej lokalizacji?
Mam kilka punktów, natomiast ten, który przynosi największe korzyści zlokalizowany jest w Rzeszowie. Lody to impulsowy produkt, dlatego najlepiej, by były w zasięgu wzroku klienta. Z reguły miejsca rozrywki i obiekty handlowe generują duży ruch potencjalnych klientów, dlatego właśnie tam stoją również moje punkty.
Co jest niezbędne do rozpoczęcia biznesu?
Przede wszystkim dobra lokalizacja i zaangażowanie. Trzeba pamiętać również o możliwościach sfinansowania danego biznesu – czy skorzystamy z własnych środków, czy też z zewnętrznego źródła. Istotnym elementem jest też szkolenie wstępne, wprowadzające do biznesu prowadzone w realnie działającym punkcie. Takie szkolenie przeszedłem pod okiem doświadczonego trenera. Franczyzobiorca ma więc od samego początku do czynienia z klientami i z sytuacjami, które towarzyszą na co dzień prowadząc punkt. Bardzo dużą pomocą jest też wsparcie opiekuna biznesowego w trakcie prowadzenia działalności. Mam z nim nieustanny kontakt w razie jakiejkolwiek potrzeby.
Dlaczego zdecydował się pan na biznes we franczyzie?
Franczyza daje odpowiednie narzędzia i niezbędną wiedzę na temat wybranego biznesu. Dzięki temu łatwiej uniknąć ryzykownych sytuacji, wiadomo jakimi ścieżkami podążać. Wszystko to minimalizuje ryzyko niepowodzenia, które jest o wiele bardziej prawdopodobne w przypadku biznesu niezależnego, budowanego od zera. Franczyza zabezpiecza przed porażką i utratą zainwestowanych pieniędzy. Prowadzę samodzielnie inne biznesy, dlatego wiem o czym mówię. Franczyza jest po prostu łatwiejszą formą własnej działalności. Franczyza to dobry sposób na uruchomienie własnego biznesu dla kogoś, kto nie ma wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. To prawda, że ludzie mają różną opinię na temat franczyzy, natomiast tak jak wspomniałem, to jest najlepszy sposób na uruchomienie własnego biznesu dla osób bez doświadczenia.
Ile wynosi inwestycja w punkt pod marką Lodolandią, a ile można zarobić?
Stosunkowo niedużo. Skorzystałem m.in. z leasingu, natomiast wartość inwestycji w pojedynczy punkt to kwota 35 tys. zł. Przedstawiony biznesplan na spotkaniu wprowadzającym do franczyzy pokazywał przychody na poziomie 15 tys. zł zysku miesięcznie, natomiast może być on dużo większy, co zależy od franczyzobiorcy. Ja osiągam kilkukrotnie wyższe przychody. Dbam o różne aspekty biznesu. Jednym z pomysłów jest ogródek, dzięki któremu klienci zatrzymują się u mnie na dłużej. Nie wpadają tylko po lody czy gofry i uciekają. Zamiast tego, usiądą, porozmawiają. Kontakt z klientem i otwartość w tym biznesie jest istotna. Wtedy ludzie wracają. Ktoś mi kiedyś powiedział, że klienta kupuje się nie rozumem, a sercem. I właśnie jest to moja kluczowa zasady w biznesie Lodolandia. Moi klienci to przede wszystkim klienci galerii, ale też mieszkańcy sąsiadujących osiedli. Każdego dnia w jednym punkcie obsługujemy od 120 do 300 osób.
Czym zajmuje się pan poza prowadzeniem punktu Lodolandia?
Oprócz Lodolandii prowadzę kilka innych biznesów, niezwiązanych z branżą spożywczą, czy gastronomią. Na etacie nie pracuje już od kilku lat. Punkty Lodolandia są moim dodatkowym źródłem dochodu, aczkolwiek bardzo możliwe, że staną się głównym, co mnie bardzo cieszy. To dobrze poukładany biznes, który przynosi bardzo dobre dochody. Prowadzę m. in.: biuro rachunkowe, biuro nieruchomości, sieć sklepów alkoholowych, audyt, a także pozyskuję środków finansowe dla firm.
Nie miałem wcześniej do czynienia z gastronomią, ale punkt z lodami i goframi to nie jest skomplikowana kuchnia. Ponadto otrzymałem od franczyzodawcy solidną wiedzę, która jest fundamentem mojej działalności. Zawsze chciałem spróbować sił w gastronomii, a Lodolandia z prostymi zasadami prowadzenia biznesu i wsparciem franczyzodawcy jest dobrym pomysłem. Poza tym zachęcił mnie znajomy, więc skorzystałem.
Czy ma pan jakąś radę dla nowych franczyzobiorców?
Przede wszystkim należy pamiętać, że to nie jest biznes, który sam się kręci, jeśli decydujemy się na biznes franczyzowy, niezależnie od wsparcia dużej sieci, sukces przedsięwzięcia zależy od nas, od naszej pracy i zaangażowania. W przeciwnym razie lepiej dać sobie spokój z jakimkolwiek biznesem.
Rozmawiała Magdalena Kurda
Otwieramy lodziarnię marki Lodolandia
KOSZTY INWESTYCYJNE
- Rozpoczęcie działalności pod marką Lodolandia: 35 tys. zł
KOSZTY MIESIĘCZNE
- Szacunkowe miesięczne koszty stałe: 11 540 zł (wynajem powierzchni, pracownicy, prąd, opłata franczyzowa, księgowość, ubezpieczenie)
- Miesięczne koszty zmienne: 6 tys. zł (przy założeniu sprzedaży 200 produktów dziennie)
SZACUNKOWE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
5,5 zł za produkt x 200 produktów dziennie = 1,1 tys. zł x 30 dni = 33 tys. zł miesięcznie
SZACUNKOWE DOCHODY MIESIĘCZNE
33 tys. zł minus 17,5 tys. zł (koszty stałe plus koszty zmienne)
SZACUNKOWY MIESIĘCZNY DOCHÓD ZE SPRZEDAŻY
15,5 tys. zł
Zaprezentowany biznesplan jest tylko poglądowy, koszty stałe i zmienne mogą ulec zmianie.
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


