Biznes to ludzie, a bez nich nie ma sukcesu

Kamil Pękała, franczyzobiorca sieci Lodolandia
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Skąd pomysł na uruchomienie punktu Lodolandia?

Pomysł pojawił się po rozmowie z moim znajomym, który również prowadzi takie punkty. To on zachęcił mnie do przyłączenia się do sieci i uruchomienia własnego biznesu. Poza tym marka jest znana i widoczna. Poczytałem też sporo informacji na temat Lodolandii, dostępnych m.in. w internecie. W końcu podjąłem ostateczną decyzje o uruchomieniu punktu. Na początku miałem obawy, czy sobie poradzę, czy biznes przyniesie oczekiwane rezultaty… Biznes lodowy podatny jest na zmianę pogody na co nie mamy wpływu. Natomiast cała reszta zależy od naszego zaangażowania, odpowiedniego poukładania biznesu i odpowiedniego dobrania pracowników. Jest to szczególnie ważne, gdy nie możemy codziennie doglądać biznesu.

W jakiej lokalizacji znajduje się pana punkt? Co sądzi pan o tej lokalizacji?

Mam kilka punktów, natomiast ten, który przynosi największe korzyści zlokalizowany jest w Rzeszowie. Lody to impulsowy produkt, dlatego najlepiej, by były w zasięgu wzroku klienta. Z reguły miejsca rozrywki i obiekty handlowe generują duży ruch potencjalnych klientów, dlatego właśnie tam stoją również moje punkty.

Co jest niezbędne do rozpoczęcia biznesu?

Przede wszystkim dobra lokalizacja i zaangażowanie. Trzeba pamiętać również o możliwościach sfinansowania danego biznesu – czy skorzystamy z własnych środków, czy też z zewnętrznego źródła. Istotnym elementem jest też szkolenie wstępne, wprowadzające do biznesu prowadzone w realnie działającym punkcie. Takie szkolenie przeszedłem pod okiem doświadczonego trenera. Franczyzobiorca ma więc od samego początku do czynienia z klientami i z sytuacjami, które towarzyszą na co dzień prowadząc punkt. Bardzo dużą pomocą jest też wsparcie opiekuna biznesowego w trakcie prowadzenia działalności. Mam z nim nieustanny kontakt w razie jakiejkolwiek potrzeby.

Dlaczego zdecydował się pan na biznes we franczyzie?

Franczyza daje odpowiednie narzędzia i niezbędną wiedzę na temat wybranego biznesu. Dzięki temu łatwiej uniknąć ryzykownych sytuacji, wiadomo jakimi ścieżkami podążać. Wszystko to minimalizuje ryzyko niepowodzenia, które jest o wiele bardziej prawdopodobne w przypadku biznesu niezależnego, budowanego od zera. Franczyza zabezpiecza przed porażką i utratą zainwestowanych pieniędzy. Prowadzę samodzielnie inne biznesy, dlatego wiem o czym mówię. Franczyza jest po prostu łatwiejszą formą własnej działalności. Franczyza to dobry sposób na uruchomienie własnego biznesu dla kogoś, kto nie ma wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. To prawda, że ludzie mają różną opinię na temat franczyzy, natomiast tak jak wspomniałem, to jest najlepszy sposób na uruchomienie własnego biznesu dla osób bez doświadczenia.

Ile wynosi inwestycja w punkt pod marką Lodolandią, a ile można zarobić?

Stosunkowo niedużo. Skorzystałem m.in. z leasingu, natomiast wartość inwestycji w pojedynczy punkt to kwota 35 tys. zł. Przedstawiony biznesplan na spotkaniu wprowadzającym do franczyzy pokazywał przychody na poziomie 15 tys. zł zysku miesięcznie, natomiast może być on dużo większy, co zależy od franczyzobiorcy. Ja osiągam kilkukrotnie wyższe przychody. Dbam o różne aspekty biznesu. Jednym z pomysłów jest ogródek, dzięki któremu klienci zatrzymują się u mnie na dłużej. Nie wpadają tylko po lody czy gofry i uciekają. Zamiast tego, usiądą, porozmawiają. Kontakt z klientem i otwartość w tym biznesie jest istotna. Wtedy ludzie wracają. Ktoś mi kiedyś powiedział, że klienta kupuje się nie rozumem, a sercem. I właśnie jest to moja kluczowa zasady w biznesie Lodolandia. Moi klienci to przede wszystkim klienci galerii, ale też mieszkańcy sąsiadujących osiedli. Każdego dnia w jednym punkcie obsługujemy od 120 do 300 osób.

Czym zajmuje się pan poza prowadzeniem punktu Lodolandia? 

Oprócz Lodolandii prowadzę kilka innych biznesów, niezwiązanych z branżą spożywczą, czy gastronomią. Na etacie nie pracuje już od kilku lat. Punkty Lodolandia są moim dodatkowym źródłem dochodu, aczkolwiek bardzo możliwe, że staną się głównym, co mnie bardzo cieszy. To dobrze poukładany biznes, który przynosi bardzo dobre dochody. Prowadzę m. in.: biuro rachunkowe, biuro nieruchomości, sieć sklepów alkoholowych, audyt, a także pozyskuję środków finansowe dla firm.

Nie miałem wcześniej do czynienia z gastronomią, ale punkt z lodami i goframi to nie jest skomplikowana kuchnia. Ponadto otrzymałem od franczyzodawcy solidną wiedzę, która jest fundamentem mojej działalności. Zawsze chciałem spróbować sił w gastronomii, a Lodolandia z prostymi zasadami prowadzenia biznesu i wsparciem franczyzodawcy jest dobrym pomysłem. Poza tym zachęcił mnie znajomy, więc skorzystałem.

Czy ma pan jakąś radę dla nowych franczyzobiorców?

Przede wszystkim należy pamiętać, że to nie jest biznes, który sam się kręci, jeśli decydujemy się na biznes franczyzowy, niezależnie od wsparcia dużej sieci, sukces przedsięwzięcia zależy od nas, od naszej pracy i zaangażowania. W przeciwnym razie lepiej dać sobie spokój z jakimkolwiek biznesem.

Rozmawiała Magdalena Kurda

Otwieramy lodziarnię marki Lodolandia

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • Rozpoczęcie działalności pod marką Lodolandia: 35 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE

  • Szacunkowe miesięczne koszty stałe: 11 540 zł (wynajem powierzchni, pracownicy, prąd, opłata franczyzowa, księgowość, ubezpieczenie)
  • Miesięczne koszty zmienne: 6 tys. zł (przy założeniu sprzedaży 200 produktów dziennie)

SZACUNKOWE PRZYCHODY MIESIĘCZNE

5,5 zł za produkt x 200 produktów dziennie = 1,1 tys. zł x 30 dni = 33 tys. zł miesięcznie 

SZACUNKOWE DOCHODY MIESIĘCZNE
33 tys. zł minus 17,5 tys. zł (koszty stałe plus koszty zmienne)

SZACUNKOWY MIESIĘCZNY DOCHÓD ZE SPRZEDAŻY
15,5 tys. zł

Zaprezentowany biznesplan jest tylko poglądowy, koszty stałe i zmienne mogą ulec zmianie.

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł