Dowozy stale rosną
– Postanowiliśmy szeroko udostępnić model multifranczyzy, który da franczyzobiorcom dużo większe możliwości skalowania biznesu – mówi Jarosław Chłopecki, kierownik rozwoju sieci Stava.
Jak radzi sobie rynek dowozów w obecnej sytuacji rynkowej?
Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, sytuacja w sektorze gastronomicznym od 2020 roku, czyli od czasów pandemii, nieprzerwanie jest trudna. W grudniu 2022 roku wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury dla sektora HoReCa wyniósł -19,5 pkt. Gorsza koniunktura została odnotowana jedynie w branży budowlanej.
Pomimo tego rynek dowozów jedzenia wciąż dynamicznie rośnie. Po zaskakująco niewielkich spadkach w latach 2021-2022, jego wartość w 2023 roku – według szacunków naszych ekspertów – zbliży się do rekordowego 2020 roku, a następnie nadal będzie wzrastać. W ciągu ostatnich lat zauważalnie coraz więcej i więcej Polaków regularnie zamawia jedzenie z dowozem.
Jakie w związku z tym plany rozwojowe ma firma Stava?
Aktualnie postanowiliśmy szeroko udostępnić model multi-franczyzy – stanie się to dosłownie „na dniach”. Da on naszym franczyzobiorcom dużo większe niż dotychczas możliwości skalowania swojego biznesu pod marką Stava. Mamy też w planach otwarcie w tym roku wielu nowych oddziałów. I to nie tylko z nowymi partnerami, ale również z tymi, którzy są w naszej sieci już od jakiegoś czasu. Naszym planom rozwojowym sprzyja duże zainteresowanie naszą franczyzą.
Jakich franczyzobiorców szukacie?
W modelu podstawowym nasza franczyza skierowana jest do osób, które nie posiadają wysokiego kapitału, za to są gotowe w 100 proc. osobiście zaangażować się w prowadzenie i rozwijanie oddziału Stava w swoim mieście czy dzielnicy. Pomagamy im utworzyć i wyposażyć oddział od zera. Pokazujemy i uczymy od podstaw, jak ten oddział prowadzić. Kandydaci nie muszą mieć zatem żadnego wcześniejszego doświadczenia. Prowadzimy ich trochę za rękę. W tym modelu każdy franczyzobiorca jest odpowiedzialny za kompleksowe prowadzenie jednostki – od organizacji sprzętu, po sprzedaż i obsługę klienta. Dlatego też powinien mieszkać na terenie miasta, w którym planuje otworzyć oddział – lub w bliskiej okolicy, tak aby dojazd do siedziby oddziału nie zajmował więcej niż 30 minut. Wymagamy też od kandydata posiadania minimum 10 tys. zł własnego kapitału. Oferujemy mu przy tym szereg możliwości i pomoc w pozyskaniu potrzebnego sprzętu i dalszego finansowania – od wynajmu wyposażenia, poprzez wynajem czy leasing aut, aż po pomoc w pozyskiwaniu środków z dotacji UE czy Urzędów Pracy. Jako dopełnienie oferty dajemy gwarancję zysku. Co także ważne, bieżące opłaty franczyzowe pojawiają się dopiero po wygenerowaniu przychodu przez oddział. I dotyczą one tylko podstawowego modelu naszej franczyzy.
A do kogo skierowana jest oferta multifranczyzy?
Tę ofertę kierujemy do osób z większym kapitałem oraz z pewnym już doświadczeniem. Mogą to być (choć nie jest to warunek konieczny) osoby, które mają już jakieś inne źródło dochodów. Nasza multifranczyza to bowiem doskonała opcja również na dodatkowy biznes. Chcemy skalować współpracę z takimi osobami już nie tylko na obszarze jednego miasta czy jednej dzielnicy, ale całego zestawu dzielnic, czy nawet kilku miast w okolicy. W tym modelu nasz partner odpowiedzialny jest za flotę oraz personel, natomiast kwestiami związanymi z pozyskiwaniem klientów oraz ich obsługą zajmuje się centrala Stavy. Warunek przystąpienia do naszej multifranczyzy jest w zasadzie jeden. To posiadanie minimum 100 tys. zł kapitału. Zwrot z zainwestowanego kapitału wynosi 40-50 proc. rocznie.
Oczywiście atutem jest, jeżeli kandydat ma już wcześniejsze doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej – czy to jednoosobowej, czy w formie spółki. A zwłaszcza, jeśli to doświadczenie zdobył w branży logistycznej lub transportowej. Jednak, w żadnym wypadku, nie stawiamy takiego warunku kandydatom. Traktujemy to jako miły dodatek. Bez takiego doświadczenia również można zostać naszym multifranczyzobiorcą.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA MARKI STAVA
Firma gastrokurierska.
- ponad 60 oddziałów
- kwota wejścia w biznes od 10 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


