Nowy gracz nadchodzi?

Chcą do Europy
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Niemieckie media podały, że 7-Eleven – wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych sieć sklepów convenience – szuka partnerów franczyzowych w Europie Zachodniej. Według „Lebensmittel Zeitung” przede wszystkim chodzi o Niemcy, ale także o Polskę, Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Hiszpanię, Turcję, Szwajcarię i Austrię. W Niemczech poszukiwani są głównie franczyzobiorcy, którzy mają doświadczenie w branży hotelarskiej, handlowej lub gastronomicznej i chcieliby się zaangażować w nowy biznes.

Należące do japońskiego Seven & I Holdings 7-Eleven to obecnie największa sieć sklepów convenience na świecie – liczy ok. 83 tys. placówek. Poza USA działają także w Azji, a w Europie w Norwegii, Szwecji i Danii.

Dowozy na stałym poziomie

Jak wynika z najnowszej edycji raportu firmy Stava, polski rynek dostaw jedzenia w 2022 roku był wart 8,78 mld zł. Oznacza to, że rok do roku wartość rynku niemal się nie zmieniła. Według prognoz ekspertów, rok 2023 dla branży dostaw jedzenia będzie prawie tak dobry, jak rekordowy rok 2020, a już w 2024 roku przekroczy barierę 10 mld zł.

Autorzy raportu przyznają, że rok 2022 był kolejnym trudnym okresem dla branży gastronomicznej. Rosnące koszty pracy, energii oraz produktów spożywczych dla części restauratorów okazały się ogromnym wyzwaniem. W sektorze dowozów jedzenia był to natomiast – według ekspertów – rok stabilizacji – po tym jak rok 2020 przyniósł rekordowe wyniki, a 2021 niespotykaną dotąd korektę rynku.

– Zeszłoroczny raport oddawaliśmy krótko po wybuchu wojny w Ukrainie, w atmosferze niepewności, jak wpłynie ona na branżę dowozów posiłków, ale także na całokształt naszego życia, pracy i bezpieczeństwa. Z perspektywy roku, wpływ tych wydarzeń na naszą branżę jest zauważalny nawet dla przeciętnego konsumenta. Najwięksi gracze na rynku dowozów odnotowują rekordowe wyniki, którym towarzyszą niespotykane do tej pory wzrosty średniej wartości zamówienia. Obserwujemy również strategiczną zmianę w naszym sektorze. Wszystkie liczące się na tym rynku podmioty odchodzą od strategii wzrostu za wszelką cenę i skupiają się przede wszystkim na optymalizacji rentowności dowozów – mówi Paweł Aksamit, prezes spółki Stava.

Inflacja i znaczący wzrost cen odbił się także na rynku dowozów jedzenia. W 2022 roku odnotowano znaczący wzrost średniej wartości zamówienia – o 16,5 proc. Po raz pierwszy w historii pomiarów Stava, wskaźnik ten przekroczył granicę 70 zł i wyniósł 74,8 zł. Porównując zeszły rok do pandemicznego 2020, wzrost średniej wartości zamówienia w dowozie wyniósł 17 zł (29,4 proc.).

– Opracowując dane do zeszłorocznej edycji raportu Stava spodziewaliśmy się, że rok 2022 przyniesie znaczącą korektę na rynku i jego skurczenie pod względem wartości o ponad miliard złotych. Przewidywaliśmy, że delikatne odbicie nastąpi dopiero w 2023 roku. Rozwój rynku w 2022 roku jednak zrewidował nasze szacunki – komentuje Paweł Aksamit. – Rok do roku wartość rynku dowozów zmalała nieznacznie i wyniosła 8,78 mld zł (w porównaniu do 8,8 mld zł w 2021 roku). W 2023 roku jego wartość zbliży się do rekordowego 2020 roku, a już w 2024 przebije granicę 10 mld zł. W perspektywie pięcioletniej natomiast spodziewamy się pokonania poziomu 12,5 mld zł. Korekta naszych szacunków jest spowodowana przede wszystkim dynamicznie rosnącą średnią wartością zamówienia. Należy jednak także zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich lat odsetek Polaków, którzy regularnie zamawiają jedzenie w dowozie znacząco wzrósł.

InPost rośnie we Francji

Grupa InPost ma 3 tys. paczkomatów we Francji. W całej Europie jest ich już 28 tys. (z czego 19 tys. w Polsce). InPost wykorzystuje opracowany w Polsce system logistyczny, implementując go na europejskich rynkach. Koncentruje się nie tylko na dużych miastach, ale także – tak jak w Polsce – na mniejszych miejscowościach. Francuska maszyna nr 3000 została uruchomiona w turystycznej gminie Les Villards-sur-Thônes w Górnej Sabaudii, niedaleko ośrodków narciarskich La Clusaz i Le Grand Bornand.

– Dostawy przez paczkomat zostały bardzo dobrze przyjęte przez francuskich konsumentów. Już obecnie wykorzystanie najpopularniejszych maszyn rozmieszczonych we Francji ma taki sam poziom, jak w Polsce. Nie jest więc zaskoczeniem, że rozbudowujemy istniejące urządzenia i bardzo szybko zagęszczamy ich sieć. Jest to element realizacji naszej europejskiej strategii – w ramach której w kolejnych krajach rozwijamy autorski system dostaw ostatniej mili, który osiągnął tak olbrzymi sukces w Polsce. Jesteśmy przekonani, że zbudowanie kompleksowej sieci na każdym z rynków, na którym jesteśmy obecni to klucz do sukcesu i tę strategię konsekwentnie realizujemy – komentuje Rafał Brzoska, prezes i założyciel InPost.

Mniej restauracji, większe przychody

Przychody gastronomiczne grupy Sfinks Polska w I kwartale 2023 roku osiągnęły wartość 44,22 mln zł, co oznacza wzrost o 22,4 proc. r/r. Na porównywalnej sieci lokali wzrost za okres od stycznia do marca wyniósł 27,9 proc. r/r. W samym marcu 2023 roku grupa odnotowała wzrost sprzedaży gastronomicznej o 22,1 proc. r/r do 14,82 mln zł. Takie obroty wypracowało 75 restauracji pod szyldami SPHINX, Chłopskie Jadło, Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło oraz The Burgers – wobec 82 działających w marcu 2022 roku.

– Dalsze dynamiczne zwiększenie obrotów restauracji w marcu, po dobrych sprzedażowo poprzednich miesiącach roku, oznacza, że możemy mówić o pozytywnym trendzie w całym kwartale, co jest bardziej miarodajnym kryterium oceny niż sprzedaż miesięczna. Silny wzrost przekraczający 22 proc. cieszy tym bardziej, że wzrost na porównywalnej sieci to blisko 28 proc. Pierwszy kwartał z powodu wahań sezonowych zawsze był historycznie kwartałem o najniższej sprzedaży, a dodatkowo tym razem na wyniki gastronomiczne pracowało średnio ponad 8 proc. restauracji mniej niż rok wcześniej. Potwierdza to po raz kolejny, że wdrożone rozwiązania pro sprzedażowe przynoszą bardzo satysfakcjonujące efekty. Szczególnie ważny, także dla przyszłych wyników, jest ciągły przyrost liczby uczestników naszego programu lojalnościowego i aplikacji mobilnej Aperitif, w ramach którego klienci mogą korzystać z różnego rodzaju promocji i są z nami w regularnym kontakcie – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska. – Innym istotnym dla naszej grupy zjawiskiem jest znaczący przyrost zgłoszeń osób zainteresowanych franczyzą, zwłaszcza ze strony właścicieli restauracji działających dotąd indywidualnie. To pokłosie niełatwej sytuacji dla tego typu lokali i zauważalnych korzyści wynikających z prowadzenia biznesu sieciowego pod znaną marką. Dla nas to dobry prognostyk dalszego rozwoju grupy.

Raportowana przez Sfinks Polska sprzedaż gastronomiczna obejmuje przychody ze sprzedaży netto, osiągane przez lokale własne i franczyzowe, działające w ramach sieci zarządzanych przez spółkę, które są objęte bieżącym monitoringiem sprzedaży w ramach systemów informatycznych Sfinksa. Nie obejmuje ona sprzedaży realizowanej przez sieć Piwiarnia. Jednocześnie spółka zwraca uwagę, że sprzedaż gastronomiczna nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży osiąganymi przez Sfinks Polska. Na te składają się przychody ze sprzedaży gastronomicznej wypracowywanej przez restauracje własne oraz przychody z opłat franczyzowych naliczane od sprzedaży gastronomicznej realizowanej przez restauracje franczyzowe. W tym drugim przypadku przychody ze sprzedaży gastronomicznej stanowią przychód franczyzobiorców.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €