Bezpieczny biznes w ubezpieczeniach

Mateusz Szmit, franczyzobiorca DU Spectrum (na zdjęciu z żoną):
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mateusz Szmit od blisko trzech lat prowadzi placówkę Domu Ubezpieczeniowego Spectrum w Biskupcu. Zanim rozpoczął przygodę z ubezpieczeniami, studiował w Warszawie budownictwo. Jeszcze na studiach zaczął pracować w bankowości.

– Zaczynałem od „słuchawki”, czyli telefonicznej sprzedaży kredytów – wspomina. – Później przeszedłem do oddziału i zostałem doradcą klienta. Przez 3 lata z rzędu byłem najlepszym doradcą klienta w Polsce.

Pracował w różnych bankach i – jak podkreśla – wiele się przez te lata nauczył. Aż wreszcie poczuł, że chciałby coś zmienić. Po sześciu latach spędzonych w Warszawie postanowili z żoną, że wracają w rodzinne strony, czyli na Warmię i Mazury. Po przeprowadzce Mateusz Szmit znów znalazł pracę w bankowości, ale po 1,5 roku doszedł do wniosku, że już wystarczy.

– Praktycznie wszyscy moi bliscy prowadzą własne biznesy: rodzice, rodzeństwo, teściowie – mówi. – I ja też czułem, że to droga dla mnie.

Branżę ubezpieczeniową znał z pracy w banku, gdzie oprócz kredytów sprzedawał też ubezpieczenia, a także z perspektywy klienta.

– Ubezpieczałem auto czy mieszkanie w różnych agencjach i muszę powiedzieć, że zazwyczaj byłem rozczarowany poziomem obsługi – stwierdza Mateusz Szmit.

Brat przedstawił mu znajomą, która prowadzi franczyzową placówkę Domu Ubezpieczeniowego Spectrum w Tychach. Miała podobne doświadczenia zawodowe, bo wcześniej pracowała w korporacji.

– Opowiedziała mi o tym biznesie od podszewki: że ubezpieczenia to stabilna branża z dużym potencjałem i nowoczesnym zapleczem. Praca jest spokojniejsza, są dobre prowizje i pomoc franczyzodawcy w razie potrzeby – mówi Mateusz Szmit. – Skontaktowałem się z różnymi multiagencjami, ale to od Spectrum dostałem zaproszenie na spotkanie, z prośbą o przedstawienie na nim swojego pomysłu na prowadzenie biznesu.

Nowe wyzwania

Spotkanie okazało się przełomowe. Jesienią 2019 roku Mateusz Szmit zwolnił się z banku. Szkolił się i pod okiem ekspertów Spectrum zdobywał uprawnienia potrzebne do pracy w ubezpieczeniach. Umowę franczyzową podpisał w styczniu 2020 roku, ale placówkę otworzył dopiero w lipcu. Po drodze wydarzyła się bowiem pandemia i lockdown.

– Lokal miałem już wynajęty, czynsz trzeba było płacić, a dochodów nie miałem żadnych. To był ciężki okres – przyznaje.

Udało się go jednak przetrwać. Dzisiaj franczyzobiorca Dom Ubezpieczeniowego Spectrum zatrudnia w swoim biurze w Biskupcu jedną pracownicę i myśli o otwarciu placówki w kolejnej lokalizacji. W pracy wykorzystuje doświadczenia wyniesione z banku.

– I tu, i tu ważne jest zaufanie klienta – mówi. – Bardzo istotna jest obsługa sprzedażowa i posprzedażowa. Wyniosłem to z banku i od początku wprowadzam w swojej agencji. Nauczyłem się, jak rozmawiać z klientem, że ważne jest nie tylko to, aby przedstawić mu jak najpełniejszą ofertę, ale też aby pozwolić mu mówić o sobie, o swoich potrzebach, zadawać otwarte pytania.

Jak podkreśla franczyzobiorca Spectrum, wysoki poziom obsługi i zaufanie są szczególnie ważne na małym rynku, jakim jest 10-tysięczny Biskupiec.

– Tutaj wszyscy się znają, więc dobre rekomendacje są bardzo istotne – wyjaśnia Mateusz Szmit. – Wiadomo, że dobre słowo rozchodzi się bardzo wolno, a złe lotem błyskawicy.

Klienci szukają ubezpieczeń

Atrur Zajdel, prezes Domu Ubezpieczeniowego Spectrum zapewnia, że ubezpieczenia to bezpieczny biznes. 

– Branża ubezpieczeniowa potwierdziła swoją stabilność chociażby w czasie pandemii, która nie tylko nie miała negatywnego wpływu na rynek ubezpieczeniowy, a wręcz przeciwnie - przyczyniła się do jego rozwoju – podkreśla Artur Zajdel. – Potrzeby ubezpieczeniowe Polaków rosną, co dostrzegamy nie tylko w praktyce, ale też w systematycznych raportach Polskiej Izby Ubezpieczeniowej. Mamy takie czasy, że wiele ludzi szuka dodatkowej ochrony dla siebie, rodziny, majątku osobistego czy firmy. W czasie zagrożenia epidemicznego bardzo wzrosła świadomość Polaków w kwestii ubezpieczeń zdrowotnych, a wysoki poziom sprzedaży tego typu polis utrzymuje się do tej pory. Najnowsze statystyki PIU wyraźnie pokazują, że wydajemy coraz więcej także na inne ubezpieczenia. To dobry czas dla branży ubezpieczeniowej – w takich warunkach można dość szybko stworzyć od podstaw dobrze prosperujący biznes.

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum ma sieć liczącą 281 placówek, z czego osiem to modelowe oddziały własne, które służą m.in. do celów szkoleniowych – odbywają się tam staże dla nowych partnerów. Idealny lokal na placówkę powinien mieścić się przy uczęszczanej ulicy, być dobrze widoczny i najlepiej dysponować parkingiem.Istotne jest też to, aby wybrane miejsce mogło być odpowiednio oznaczone.

– Chętnie pomagamy franczyzobiorcom w ocenie potencjalnych lokali. Warto pamiętać, że umożliwiamy też działalność w charakterze agenta mobilnego lub zdalnego - bez otwierania biura. To opcja często wybierana przez osoby, które chcą spróbować swoich sił w branży, właściwie bez angażowania dodatkowych środków finansowych – mówi Artur Zajdel.

Spectrum nie wymaga doświadczenia branżowego. Osoba zainteresowana musi spełniać natomiast ustawowe wymagania, tj. zdolność do czynności prawnych, niekaralność i minimum średnie wykształcenie.

Zarobek z prowizji

Koszty inwestycji w placówkę Spectrum obejmują wyposażenie i oznakowanie placówki. Nie ma opłaty wstępnej ani miesięcznej. Oprócz szkoleń, franczyzobiorcy mogą liczyć na kompleksowe wsparcie działu prawnego, IT i ekspertów ubezpieczeniowych, dostęp do innowacyjnego systemu SADUS All in #1, który zawiera narzędzia potrzebne w pracy agenta.

– To m.in. porównywarka z możliwością wystawienia polisy, CRM do zarządzania bazą klientów i narzędzie do rozliczeń, które na bieżąco informuje o należnej prowizji – wyjaśnia Artur Zajdel. – Nasze narzędzia są dostosowane do potrzeb agentów i zachowują zgodność z wymogami prawnymi, które dotyczą wykonywania tego zawodu.

Franczyzobiorcy zarabiają na prowizji od sprzedaży polis. Przychód zależy od liczby zawartych umów ubezpieczeniowych oraz wysokości składek, z których pobierana jest prowizja. W ofercie Domu Ubezpieczeniowego Spectrum dostępne są wszystkie rodzaje ubezpieczeń od ponad 30 towarzystw.

– Mamy franczyzobiorców, którzy osobiście wykonują czynności agencyjne, ale współpracujemy też z osobami, które zatrudniają w tym celu pracowników. Dosyć często biura ubezpieczeniowe to rodzinne biznesy, które dają zatrudnienie np. obojgu małżonkom czy rodzicom i ich dorosłym dzieciom. Nawiązujemy współpracę również z osobami, które chcą włączyć ubezpieczenia do swojej oferty i działają już w branży np. finansowej czy motoryzacyjnej – informuje Artur Zajdel.

 

WIZYTÓWKA DOMU UBEZPIECZENIOWEGO SPECTRUM

Sieć multiagencji ubezpieczeniowych.

  • 281 placówek
  • powierzchnia placówki min. 20 m2
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €