Plany i podsumowania

Mateusz Rzemiński, franczyzobiorca Xtreme Fitness Gyms
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pod koniec marca Xtreme Fitness Gyms otworzył kolejny franczyzowy klub zlokalizowany w CH Karolinka w Opolu. Ze względu na wysoką przedsprzedaż, w dniu otwarcia klub posiadał już blisko tysiąc klubowiczów. Do dyspozycji trenujących jest tam osiem stref treningowych na powierzchni około 1tys. m2.

– Jestem pod wrażeniem tego, jak wiedza na temat tego biznesu pomaga i ułatwia wiele spraw. Przed otwarciem przeszedłem przez Akademię Liderów Fitness organizowaną dla nowych franczyzobiorców. Następnie pracowałem wraz z centralą sieci przy procesie przedsprzedaży. Zanim klub się otworzył, miałem okazję poznać moich klubowiczów kupujących karnet na stoisku przedsprzedażowym. To przekrój osób w każdym wieku i o innych celach fitness – mówi Mateusz Rzemiński, franczyzobiorca Xtreme Fitness Gyms.

– Wybór centrum handlowego Karolinka na lokalizację naszego pierwszego w Opolu klubu fitness nie był przypadkowy. To jedno z największych centrów handlowych w regionie przyciągające klientów nie tylko z Opola, ale i z okolicznych miejscowości. To obiekt o ogromnym potencjale dla naszych dwóch konceptów –  Xtreme Fitness Gyms oraz Xtreme KiDS – uzasadnia wybór nowej lokalizacji Małgorzata Żegarska, dyrektor ds. rozwoju sieci Xtreme Fitness Gyms.

W sobotę, 22 kwietnia, w CH Karolinka zostanie otwarty drugi projekt sieci Xtreme Fitness Gyms, stworzony z myślą o rodzinach z dziećmi – Xtreme KiDS, czyli przestrzeń łącząca ruch, zdrowie i zabawę dla dzieci do 12. roku życia. Klub oferuje organizację wymarzonych urodzin dla dziecka. Wyposażony jest w wiele atrakcji, takich jak basen z piłkami, zjeżdżalnie, tory przeszkód, ścianki wspinaczkowe, zajęcia fitness i siłownię dla dzieci. W ofercie jest również oferta organizacji urodzin dla dziecka. Pod opieką wykwalifikowanych opiekunów najmłodsi będą mogli swobodnie biegać, skakać, śmiać się i bawić w towarzystwie rówieśników. Rodzice w tym czasie mogą swobodnie udać się na zakupy lub wypić kawę w klubowej kawiarni.

Ekspansja i obniżenie opłat

Sieć posiada ponad 50 lokalizacji w całej Polsce. Obecni franczyzobiorcy Xtreme Fitness Gyms mogą liczyć na zmniejszenie o 40 proc. miesięcznych opłat franczyzowych oraz opłaty marketingowej aż o połowę.

– W tym roku do sieci dołączyło już 10 nowych franczyzobiorców, dwoje z nich postanowiło podpisać już umowy na drugi klub. Wynika to z tego, że każdy chce zarezerwować wybrane przez siebie terytorium, a z tak szybką ekspansją miejsca na mapie Polski stale ubywa – tłumaczy Łukasz Dojka, założyciel i CEO sieci Xtreme Fitness Gyms.

Obecny wkład własny zaczyna się od 300 tys. zł. Pozostała część inwestycji może pochodzić z zewnętrznego finansowania.

Rusza pierwsza Żabka Nano na terenie szpitala

Grupa Żabka dąży do tego, aby zapewnić klientom wygodny dostęp do najwyższej jakości produktów w każdym możliwym miejscu, dlatego rozwija projekt autonomicznych sklepów i otwiera pierwszą taką placówkę w szpitalu. Dzięki Żabce Nano, zlokalizowanej na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu, zarówno jego pacjenci, odwiedzający, jak i pracownicy będą mogli zaopatrywać się w produkty z oferty sieci przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. 

Żabka Nano na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu mieści się przed wejściem głównym (wejściem A), obok rotundy, przy parkingu, na który wjeżdża się od ul. Juraszów. To jak do tej pory najmniejszy sklep autonomiczny sieci – powierzchnia sali sprzedaży wynosi 16 m2. Sklep zostanie otwarty w drugim kwartale tego roku. Wstęp do placówki możliwy będzie przy wykorzystaniu dowolnej karty płatniczej lub aplikacji mobilnej Żappka z kartą płatniczą podpiętą pod Żappka Pay. 

– Otwarcie sklepu Żabka to zawsze szansa dla lokalnej społeczności na zrobienie szybkich zakupów. Szpital to kolejny typ lokalizacji, w którym nasz sklep autonomiczny jest dostępny dla klientów, bo zgodnie z naszą misją, chcemy im zapewniać wygodę wszędzie tam, gdzie to możliwe – mówi Paweł Grabowski, dyrektor rozwiązań bezobsługowych w Żabka Future. 

Mimo niewielkiej powierzchni sklepu, asortyment Żabki Nano na terenie poznańskiego szpitala będzie liczyć ok. 900 produktów. Znajdą się w nim m.in.: produkty marek własnych Żabki, takie jak dania gotowe Szamamm, kanapki Tomcio Paluch, płynne przekąski Foodini, soki i lemoniady Wycisk oraz świeżo mielona kawa z ekspresu. Ze względu na lokalizację i potrzeby pacjentów szpitala, sklep będzie dysponował również rozbudowaną ofertą produktów higienicznych.

– Szpital Wojewódzki w Poznaniu, jako pierwszy w Polsce, umożliwi swoim pacjentom, osobom odwiedzającym i pracownikom zakupy w sklepie sieci Żabka. Podjęliśmy propozycję współpracy, ponieważ jest to zgodne z naszą wizją świadczenia usług na wysokim poziomie i sięgania po nowoczesne rozwiązania. Sklep Żabka Nano oznacza, że nasza niemedyczna oferta wzbogaci się o miejsce bardzo potrzebne, przyjazne i na najwyższym europejskim poziomie. Jesteśmy przekonani, że na funkcjonowaniu takiego sklepu na terenie szpitala zyskają przede wszystkim pacjenci, gdyż będzie otwarty 24h na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Tak jak Szpital – dodaje Piotr Nowicki, dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Poznaniu.

Żabka Nano to innowacyjny koncept, który zmienia i kształtuje postrzeganie doświadczeń konsumenckich. Pierwszy sklep rozpoczął swoją działalność w czerwcu 2021 roku w Poznaniu. Obecnie Żabka Nano to największa sieć sklepów autonomicznych w Europie. Liczy ponad 50 tego typu placówek, a w planach jest otwarcie kolejnych kilkudziesięciu. Sklepy Żabka Nano zlokalizowane są m.in. w miejscach, w których – ze względu na ograniczoną powierzchnię lub wymogi prawne – nie zmieściłaby się standardowa placówka sieci Żabka, np. w biurowcach, klubach fitness czy akademiku. Stanowią także ważny element tkanki miejskiej – są obecne na ważnych ulicach miast czy na stacjach metra.

Obywatele Ukrainy mieszkający w Polsce otwierają swoje sklepy Żabka

Z siecią Żabka swój biznes franczyzowy prowadzi obecnie już ponad 200 obywateli różnych narodowości mieszkających w naszym kraju. Wśród nich osoby pochodzące z Włoch, Czech, Białorusi, Kazachstanu czy Armenii. Największą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Wszyscy nowi przedsiębiorcy przystępujący do Żabki otrzymują wyposażony i zatowarowany sklep, pakiet bezpłatnych szkoleń, a także szerokie wsparcie – logistyczne, serwisowe czy reklamowe. Wymogiem niezbędnym rozpoczęcia współpracy z siecią jest znajomość języka polskiego na poziomie B2, konieczność przedstawienia dokumentów legalizujących pobyt i założenie własnej działalności gospodarczej.

Decydując się na uruchomienie Żabki wszyscy nowi franczyzobiorcy potrzebują niewysokiego wkładu finansowego wynoszącego jedynie ok. 5 tys. zł. Sieć otwiera im przy tym drzwi do rozwoju i daje szansę na spełnienie się w roli przedsiębiorców.

– Nigdy wcześniej nie pracowałam w handlu. Kiedy przyjeżdżałam do Polski z rodziną przed dziesięcioma laty nie znałam języka, dlatego początkowo zajmowałam się sprzątaniem domów oraz biur, z czasem zostałam nianią. Moja bliska koleżanka prowadziła różne placówki franczyzowe, finalnie rozwijała sklep Żabka, z czego była bardzo zadowolona, porównując jej ofertę i warunki współpracy z innymi sieciami handlowymi. Od zawsze marzyło mi się mieć coś swojego – koleżanka pchnęła mnie do działania i gdy nauczyłam się języka i otrzymałam kartę stałego pobytu około trzy lat temu, wówczas rozpoczęłam starania o poprowadzenie swojej Żabki. Obecnie jestem franczyzobiorczynią jednej placówki, realizując się osobiście i zawodowo – opowiada Yuliia Popova, franczyzobiorczyni sklepu Żabka we Wrocławiu, pochodząca z Ukrainy.

Franczyza – dobry pomysł na biznes

Sieć oferuje również wszystkim współpracującym z nią franczyzobiorcom – zarówno o polskich, jak i innych korzeniach – szerokie wsparcie w wielu obszarach. Po pierwsze możliwość działania pod znanym szyldem, dostęp do innowacyjnych technologii, w tym aplikacji Cyberstore do zdalnego zarządzania sklepem, ale także pełne zaplecze logistyczne z dostawami pod drzwi sklepu i serwis sprzętu. Franczyzobiorcy wywodzący się z innych krajów również aktywnie rozwijają się w aspekcie finansowym.

Jako że osoby pochodzące z Ukrainy stanowią największą liczbę kandydatów na franczyzobiorców, dlatego umowa franczyzowa oraz dokument „Zasady rozliczeń finansowych” tłumaczone są na język ukraiński. Na życzenie kandydata wywodzącego się z innego (niż Ukraina) kraju możliwe jest również przygotowanie dokumentów w innych językach.

Franczyza z Żabką – jakie kryteria dla obcokrajowców?

Kandydatów o innych niż polskie korzeniach obowiązuje wymóg certyfikacji językowej i odbycie testu znajomości języka polskiego. Składa się on z części pisemnej i ustnej. Osoby aspirujące do roli franczyzobiorcy muszą osiągnąć co najmniej poziom B2 znajomości języka polskiego, aby móc kontynuować proces rekrutacji. Jeśli wynik wypadnie poniżej, mają prawo przystąpić do testu ponownie w późniejszym terminie.

Kolejnym aspektem jest posiadanie poręczycieli. Wszyscy kandydaci z i poza UE przebywający w Polsce minimum dwa lata powinni posiadać dla weksla jednego poręczyciela lub potrzebny jest weksel i kaucja w wysokości 20 tys. zł. W przypadku potencjalnych franczyzobiorców przebywających w Polsce krócej niż dwa lata wymagany jest poręczyciel i kaucja w wysokości 25 tys. zł lub dla weksla dwóch poręczycieli z polskim obywatelstwem. Niezbędne jest także okazanie dokumentów potwierdzających legalny pobyt na terenie Polski przez ostatnie 24 miesiące (paszport z wizą/ami i/lub Karta/y Pobytu).

Jednocześnie osoby, które nie posiadają polskiego obywatelstwa i pochodzą z kraju nienależącego do Unii Europejskiej, muszą okazać dokument w postaci np. zezwolenia na pobyt stały czy zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

Warunki franczyzy dla wszystkich

Tak samo jak kandydaci z polskim dowodem tożsamości, także osoby spoza naszego kraju ubiegające się o otwarcie własnej Żabki, muszą przejść kilkuetapowy proces rekrutacji i szkoleń. Na część edukacyjną składa się 15-dniowe szkolenie w sklepie trenerskim, poświęcone różnym aspektom zarządzania biznesem oraz sklepem, w tym z zakresu HR, finansów, sprzedaży czy obsługi klienta. Część procesu rekrutacji stanowią także spotkania z menedżerem ds. sprzedaży, wybór lokalizacji i dopięcie wszelkich formalności. Zgodnie z wymogami polskiego prawa, jako indywidualni przedsiębiorcy – cudzoziemcy, którzy chcą poprowadzić swój sklep Żabka, muszą mieć także zdolność założenia jednoosobowej działalności gospodarczej.

– Pierwsze miesiące nie należały do najłatwiejszych. Na szczęście od początku miałam dwóch zaangażowanych pracowników. Dodatkowo mogłam i nadal mogę liczyć na wsparcie sieci i jej przedstawicieli, w tym partnera ds. sprzedaży oraz partnera ds. szkoleń, a także mojej koleżanki franczyzobiorczyni. Najważniejsze w tym biznesie, szczególnie w pierwszym okresie, są chęci i zaangażowanie, gotowość do tego, że może być ciężko, dobór odpowiednich pracowników oraz, jeśli potrzeba, poproszenie o pomoc – podkreśla Yuliia Popova.

Grupa Eurocash opublikowała Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok 2022

Ubiegły rok w Grupie Eurocash upłynął pod znakiem konsekwentnej realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020+. Spółka realizowała ją przy udziale nowo powołanego Zespołu ds. ESG. Całość działań opisała w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju przygotowanym zgodnie z międzynarodowym standardem GRI.

W 2022 roku Grupa Eurocash – po blisko trzech dekadach na rynku – zatrudniała ponad 19 tys. pracowników, współpracowała z ponad 91 tys. klientów i wygenerowała ponad 30 mld zł przychodu. Taką skalę i wyniki udało jej się osiągnąć w toku zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. Swoje dobre praktyki w tym obszarze Eurocash opisuje w corocznym raporcie z działalności niefinansowej. Raport za 2022 roku, opublikowany 28 marca, obejmuje szerszy zakres tematyczny oraz uwzględnia więcej spółek Grupy niż w poprzednich latach.

– Ostatnie lata to bezprecedensowy sprawdzian z tego, jak szybko możemy dostosowywać się do dynamicznych zmian. Epidemia COVID-19, presja inflacyjna, eskalacja działań zbrojnych w Ukrainie z całą mocą ujawniły, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na biznesie. Jako jedna z największych polskim firm, chcemy – jak dotychczas – tworzyć najlepsze możliwe warunki pracy, rozwijać przedsiębiorczość w Polsce i wspierać właścicieli lokalnych sklepów w prowadzeniu biznesu na każdym etapie rozwoju oraz dostarczać bezpieczną żywność wysokiej jakości do konsumentów w całej Polsce, przeciwdziałając przy tym jej marnowaniu i dbając o środowisko naturalne. To ambitne cele, ale konsekwentnie je realizujemy, bo wiemy, że to właściwa ścieżka rozwoju – mówi Grzegorz Czekalski, dyrektor ds. zarządzania ryzykiem i zrównoważonego rozwoju.

Ambitna strategia dekarbonizacji

Jednym z kluczowych działań Grupy w 2022 roku było jej zaangażowanie w proces dekarbonizacji. W ramach przyjętej strategii Grupa Eurocash zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 42 proc. do 2030 roku. Zamierza osiągnąć ten cel poprzez dywersyfikację źródeł dostaw energii elektrycznej, poprawę efektywności energetycznej w budynkach operacyjnych oraz wyznaczenie standardu energetycznego dla nowych lokalizacji. Rozpoczęto też wymianę floty osobowej, tak by była w przynajmniej 80 proc. zielona do 2025 roku. Co ważne, Grupa jako jedna z pierwszych polskich firm dołączyła do globalnej inicjatywy Science Based Targets (SBTi). W realizacji tych założeń pomoże umowa zawarta z HSBC na zwiększenie gwarancji do 180 mln zł. Spółka chce być także motorem zielonej transformacji i będzie motywować kluczowych dostawców do wyznaczenia własnych celów dekarbonizacyjnych do 2027 roku.

Wsparcie Ukrainy

Po wybuchu wojny w Ukrainie, w trybie natychmiastowym, Zarząd Grupy powołał dedykowany sztab kryzysowy, który we współpracy z Fundacją Eurocash podjął działania wspierające i solidaryzujące z ofiarami konfliktu.

Zarówno Grupa Eurocash, jak i współpracujący z nią franczyzobiorcy i partnerzy zrealizowali szereg inicjatyw wspierających, takich jak przekazanie ponad 150 ton żywności i artykułów higienicznych, środków finansowych oraz produktów pierwszej potrzeby czy dostarczenie darów dla ukraińskich uchodźców. Firma dołączyła również do bojkotu produktów rosyjskich i białoruskich. Koszt wszystkich działań pomocowych wyniósł ponad 2,2 mln zł.

Grupa nie zapomniała też o współpracownikach – w Eurocash pracuje około dwa tysiące osób z Ukrainy. Została im udzielona pomoc w sprowadzeniu rodzin do Polski i ich zakwaterowaniu. Zapewniono zarówno mieszkania, paczki żywnościowe i pomoc psychologiczną. W Eurocash powstały też – z myślą o Ukraińcach – nowe miejsca pracy z uproszczoną procedurą rekrutacji, kursy języka polskiego oraz ukraińskojęzyczne webinary w Akademii Umiejętności Eurocash, podnoszące kompetencje w obszarze handlu.

– Nasz raport to świadectwo zaangażowania w realizację dziesiątek ważnych inicjatyw, wspierających wszystkie grupy interesariuszy. Chcę jednak podkreślić, że rozwój obszaru ESG to dla nas więcej niż odpowiedź na bieżące potrzeby. Nasze ambicje w tym zakresie są o wiele większe, a dobre praktyki zaprezentowane w raporcie to jedynie punkt wyjścia do realizacji założeń strategii zrównoważonego rozwoju. Będziemy dalej inwestować w obszar ESG i pracować nad tym, by być punktem odniesienia dla całej branży handlu hurtowego i detalicznego – dodaje Grzegorz Czekalski.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Anna Smolińska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €