Rośnie, spada - jak to w życiu

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Grupa Sfinks Polska odnotowała w kwietniu 2023 r. wzrost sprzedaży gastronomicznej o 15 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego - do 14,68 mln zł. Takie obroty wypracowały 73 restauracje pod szyldami SPHINX, Chłopskie Jadło, Lepione Pieczone by Chłopskie Jadło oraz The Burgers. To o 10 lokali mniej niż przed rokiem, bowiem sieć wszystkich brandów zmniejszyła się o 12 proc.

Narastająco od początku roku przychody restauracji należących do Grupy Sfinks wyniosły 58,9 mln zł, co oznacza wzrost o 20,5 proc. wobec danych sprzed roku.

– Kolejny miesiąc to dalszy wzrost przychodów naszej sieci, co oznacza utrzymanie pozytywnego trendu notowanego od początku roku. Mimo iż korzystamy z możliwości kontynuacji restrukturyzacji sieci, co wiąże się z zamykaniem części restauracji własnych, w to miejsce planujemy uruchomienie nowych restauracji franczyzowych zgodnie ze strategicznym założeniem rozwoju naszych sieci w dominującym modelu franczyzowym. Jedocześnie wyniki restauracji porównywalnych pokazują naszą skuteczność w zwiększaniu sprzedaży, która w ujęciu narastającym utrzymuje się cały czas powyżej inflacji. Kontynuujemy działania mające na celu zachęcenie gości do częstszych wizyt w naszych restauracjach. W drugiej połowie kwietnia sieć SPHINX wprowadziła nowe menu główne, a także dodatkowe menu wiosenne. Wprowadziliśmy też ofertę promocyjną na wieczory, w ramach której nasi goście mogą otrzymać nawet do 50 proc. zniżki na wszelkie napoje. Efektu najnowszych propozycji spodziewamy się w kolejnych miesiącach – komentuje Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Raportowana przez Sfinks Polska sprzedaż gastronomiczna obejmuje przychody ze sprzedaży netto osiągane przez lokale własne i franczyzowe, działające w ramach sieci zarządzanych przez spółkę, które są objęte bieżącym monitoringiem sprzedaży w ramach systemów informatycznych Sfinksa. Nie obejmuje ona sprzedaży realizowanej przez sieć Piwiarnia (39 gastro-pubów). Jednocześnie spółka zwraca uwagę, że sprzedaż gastronomiczna nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży osiąganymi przez Sfinks Polska. Na te składają się przychody ze sprzedaży gastronomicznej wypracowywanej przez restauracje własne oraz przychody z opłat franczyzowych naliczane od sprzedaży gastronomicznej realizowanej przez restauracje franczyzowe. W tym drugim przypadku przychody ze sprzedaży gastronomicznej stanowią przychód franczyzobiorców.

Duży Ben w dużym tempie

Grupa Eurocash przyspiesza z rozwojem Dużego Bena. Sieć otworzyła właśnie 350. sklep. Mieści się w Warszawie i jest zarazem 45. sklepem marki w stolicy. Warszawskie otwarcie wpisuje się w plany intensywnej rozbudowy sieci, której celem jest zdynamizowanie rozwoju w największych aglomeracjach w Polsce. Marka chce mieć 430 placówek na koniec 2023 roku.

Sieć mocno stawia na unikalny asortyment i systematycznie rozwija ofertę o usługi dodatkowe, takie jak obsługa odbiorów i nadań paczek kurierskich czy dostawa zakupów pod drzwi. Duży Ben rozpoczął też współpracę z Totalizatorem Sportowym obsługującym popularne loterie i gry liczbowe LOTTO.

– Stale rozwijana oferta usług dodatkowych sprawia, że dla coraz większego grona klientów stajemy się sklepem pierwszego wyboru. Innowacje są częścią naszego DNA i stanowią mocny fundament naszych sukcesów teraz i w przyszłości – podkreśla Michał Florkiewicz, dyrektor zarządzający sieci Duży Ben w Grupie Eurocash.

Duży Ben to format sklepów specjalizujących się w sprzedaży alkoholi. W ofercie sieci konsumenci znajdą trunki z całego świata, w tym marki koneserskie i premium, a także wyroby tytoniowe, napoje gazowane i niegazowane, słone przekąski oraz słodycze. W ramach wspierania lokalnych firm sklepy oferują rodzime marki we wszystkich dostępnych kategoriach.

Duży Ben należy do Grupy Eurocash, podobnie jak spożywcze sieci ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Lewiatan czy Euro Sklep.

Spar na stacjach paliw

Spar otwiera kolejne sklepy na stacjach paliw Avia. Liczba tego typu placówek, w formacie Spar Express, wzrosła do 35. W ostatnim czasie otwarto sklepy w Krakowie, Pyskowicach (woj. śląskie), Maliszewie, Sokołowie Podlaskim oraz Bielanach-Żyłakach (woj. mazowieckie). Wszystkie oferują kawę oraz ciepłe dania, kanapki i zapiekanki w strefie Eat&Go. SPAR Express to format convenience, ze strefami relaksu do jedzenia, picia i odpoczynku. Placówki są czynne 365 dni w roku.

– Nasz format Spar Express idealnie sprawdza się na stacjach paliw. Oferujemy szeroki asortyment – w tym także nasze bardzo atrakcyjne produkty marki własnej. Nasi partnerzy detaliczni – polscy, niezależni przedsiębiorcy – bardzo chwalą sobie zarówno jakość asortymentu, jak i warunki współpracy w ramach sieci Spar. Elastyczność, jaką proponujemy mając w ofercie 4 różne formaty sklepów jest praktycznie niespotykana na polskim rynku. Nasza współpraca ze stacjami Avia dodatkowo wzmacnia nasze możliwości i pokazuje, jak budować synergie na polskim rynku – podkreśla Wayne Hodson, prezes zarządu sieci Spar w Polsce.

Redan na lekkim plusie

Redan opublikował sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2023 r. Od stycznia do marca br. spółka wypracowała 50 tys. zł zysku netto. Oznacza to wzrost o 1,7 mln zł względem tego samego okresu poprzedniego roku. Źródłem poprawy był lepszy wynik na sprzedaży oraz korzystniejsze salda rozliczeń operacyjnych oraz finansowych.

– W pierwszym kwartale br. konsekwentnie realizowaliśmy działania mające na celu stopniową poprawę rentowności. Pomimo spadku obrotów o 28 proc. w ujęciu rok do roku, spowodowanego głównie zmniejszeniem obsługiwanej przez Redan powierzchni sieci sklepów „Top Secret”, poprawiliśmy wynik netto aż o 1,7 mln zł wychodząc na minimalny plus. Pozytywny wpływ miało podwyższenie poziomu marży o 2,5 p.p. Do 21,9 proc., co przełożyło się na lepszy wynik na sprzedaży. Uzyskaliśmy jednocześnie korzystniejsze niż przed rokiem salda rozliczeń operacyjnych oraz finansowych. Cały czas naszym celem jest pozyskanie nowych klientów w obszarze logistyki kontraktowej. Zakładamy, że skala operacji w tym zakresie będzie stopniowo rosła, prowadząc do zmniejszenia uzależnienia naszego biznesu od marki „Top Secret” – komentuje Bogusz Kruszyński, prezes Redan SA.

Redan w I kwartale 2023 r. uzyskał 16,6 mln zł przychodów. Oznacza to 28 proc. spadek w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, przy spadku wypracowanej marży handlowej o 19 proc. Największy wpływ na zmianę wygenerowanej marży miało zmniejszenia obsługiwanej powierzchni sieci sklepów „Top Secret” w Polsce o 13 proc. r./r. oraz spadek sprzedaży w kanale e-commerce na skutek ograniczenia przez Top Secret Fashion Story, spółkę prowadzącą sprzedaż detaliczną, budżetów marketingowych na pozyskanie klientów w okresie wyprzedażowym. Ponieważ Redan jest właścicielem towarów znajdujących się w sklepach „Top Secret” w Polsce, dlatego realizuje sprzedaż do spółki prowadzącej sklepy, w momencie zakupu towaru przez klienta. Tak samo działa sprzedaż on-line. To powoduje, że Redan realizuje przychody ze sprzedaży towarów pod marką „Top Secret” w Polsce na poziomie hurtowym (do spółki prowadzącej sklepy), ale rozkładają się one sezonowo dokładnie w momencie sprzedaży detalicznej. Procentowa marża handlowa na sprzedaży w tym kanale wynika z umowy i jest stała przez cały rok.

Pozytywnie na marżę przełożyły się wpływy w wysokości 0,5 mln zł z opłat licencyjnych. W październiku 2022 r. Redan nabył prawa do znaków towarowych „TOP SECRET”, „DRYWASH” i „TROLL”, co pozwala na uzyskiwanie z tego tytułu przychodów wprost proporcjonalnych do wielkości sprzedaży detalicznej towarów oznaczonych tymi znakami.

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu zmniejszyły się w I kwartale br. o 21 proc., czyli szybciej od spadku wolumenu marży handlowej.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €