Otwieramy lodziarnię

Etat i własny biznes
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Sprzedaż lodów uchodzi za prosty biznes. Ludzie patrzą bardzo często na tego typu działalność z perspektywy klienta. Krzysztof Olesiak, prezes firmy Sweet Gallery, właściciel m.in. dwóch marek lodziarni Lodolandia i SiGelato, stanowczo się z tym nie zgadza.

– W biznesie lodowym istotne znaczenie ma to, czego nie widać, czyli całe zaplecze. Pokazujemy franczyzobiorcom, jak prowadzić biznes pod kątem menedżersko-operacyjnym, jak zarządzać całością, kontrolować koszty stałe, food cost, godziny zatrudnienia pracowników i wiele innych czynników, które mają istotny wpływ na całokształt. Nasi franczyzobiorcy odpowiedzialni są nie tylko za sprzedaż lodów, ale za cały biznes, za wszystko, co składa się na jego poprawne działanie. Trzeba dopiąć wszystkie elementy, by inwestycja przynosiła oczekiwane efekty – twierdzi Krzysztof Olesiak. 

Różne marki do wyboru

Sweet Gallery posiada dwie marki lodowe – Lodolandia i SiGelato. Pierwszy koncept oferuje lody świderki, desery, gofry, bubble ice tea, granitę i inne zimne napoje. SiGelato natomiast to lody rzemieślnicze, zainspirowane sycylijską tradycją produkcji lodów. – Korzystamy przy ich produkcji z naturalnych składników. Owoce i pistacje sprowadzamy prosto od sycylijskich rolników. Sorbet pomarańczowy robimy z soku pomarańczowego, który jest zamrożony w bryłę. Rozmraża się 72 godziny i z niego właśnie robimy czysty, 100-procentowy sorbet pomarańczowy – podkreśla Katarzyna Krzemińska-Malon, menedżer ds. marketingu i PR Sweet Gallery. 

Firma proponuje paletę smaków, które rotują w lodziarniach. W stałej sprzedaży jest ich 10, natomiast pozostałe są zmieniane. W ofercie SiGelato zawsze jest kremowa śmietanka, sycylijska pomarańcza, pistacje z Bronte i belgijska czekolada. Smaki dopasowane są do upodobań lokalnych klientów, dlatego oferta punktów nieco się różni. – Franczyzobiorca nie wyrabia lodów. Nie wymagamy od niego wiedzy i umiejętności w tym zakresie. To leży w naszej gestii – mówi Katarzyna Krzemińska-Malon. – Lody dowożone są bezpośrednio do wszystkich punktów zlokalizowanych w całej Polsce.

Wraz z nowym sezonem wiosenno-letnim, Sweet Gallery rozpoczęło współpracę z firmą Costa Coffee – producentem, dystrybutorem i siecią kawiarni. – Kawa to także flagowy produkt włoski, a Costa Coffee, marka stworzona przez Włochów – braci Sergio i Bruna Costa gwarantuje smak prawdziwej włoskiej kawy. Koncept SiGelato inspirowany jest Włochami oraz Sycylią, dlatego prawdziwa włoska kawa jest tu niezbędna. Współpraca z doświadczonym producentem i dystrybutorem kawy na pewno przełoży się na wyniki sprzedaży franczyzobiorców – podkreśla Krzysztof Olesiak. 

Sweet Gallery tworzy zaplecze merytoryczne, które jest fundamentem i budulcem biznesu franczyzowego. Franczyzobiorcy nie muszą mieć doświadczenia w gastronomii. Każdy zostaje gruntownie przeszkolony, tak by po szkoleniu samodzielnie prowadzić swój biznes. Firma organizuje szkolenia, które podzielone są na dwa bloki. Pierwszy obejmuje wiedzę z zakresu operacyjnego zarządzania punktem, czyli umiejętności przygotowywania wszystkich pozycji z menu. Jest to wiedza, którą franczyzobiorca przekazuje następnie swoim pracownikom. Ponadto, licencjobiorca poznaje zasady obsługi klienta. 
Drugi blok szkoleniowy dotyczy wiedzy na temat biznesu w szerokim aspekcie. Jest to m.in. zarządzanie punktem, czyli pełną jego organizacją, kosztami i finansami, układaniem planu pracy poszczególnych pracowników i nadzorowanie wydajności pracy w stosunku do natężenia ruchu w punkcie. 

Po zaliczonym szkoleniu, franczyzobiorca ma obowiązek przekazania niezbędnej wiedzy swoim pracownikom. Co prawda, korzystają oni ze specjalnych platform szkoleniowych, które zawierają szeroką wiedzę na temat biznesu, ale to franczyzobiorca wdraża im umiejętności praktyczne. Platforma szkoleniowa zawiera kilkugodzinne szkolenie, złożone z filmów, które prezentują zasady obsługi klientów oraz przygotowania lodów i deserów. Na koniec całego szkolenia, po zdanym egzaminie, pracownik otrzymuje certyfikat. Szkolenie jest obowiązkowe dla każdej osoby pracującej w punkcie. 

Firma szkoli franczyzobiorców także w zakresie skutecznej rekrutacji pracowników, bo to do nich należy obowiązek odpowiedniego skompletowania zespołu. – Dokładnie informujemy, jakie cechy są wskazane u pracownika, jakich pracowników szukamy, jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę i jak przeprowadzić skuteczne spotkanie rekrutacyjne – mówi Krzysztof Olesiak. 

Wyłapywanie błędów

W tej chwili w strukturach firmy Sweet Gallery pracuje 50 opiekunów, co daje jednego opiekuna na 25 punktów franczyzowych. Są to osoby dostępne o każdej porze w ciągu tygodnia. Pracują wyłącznie w terenie, regularnie spotykając się z franczyzobiorcami. 80 proc. ich zajęcia to praca analityczna, audyt punktów franczyzowych i konsultacje z franczyzobiorcami na temat ich biznesu. – Przedsiębiorcy bardzo dokładnie omawiają z opiekunami wszystkie składowe elementy istotne dla pracy danego biznesu – roboczogodziny, food cost, poziom sprzedaży w punkcie na tle całego kraju itd. Dzięki temu łatwiej wychwycić i wyeliminować błędy, które mogą narazić franczyzobiorcę na straty – podkreśla franczyzodawca. 

Regionalnie działają także serwisanci sprzętu. – 90 proc. usterek rozwiązywanych jest telefonicznie, natomiast gdy awaria urządzenia jest poważniejsza, wówczas wysyłamy z centrali kurierem sprawny sprzęt, a zepsuty naprawiamy. Chodzi o to, by nie było przestoju w pracy – podkreśla Krzysztof Olesiak. W centrali pracuje ok. 250 osób, które nadzorują całość, czyli ponad 850 punktów działających w ramach marek rozwijanych przez spółkę. 

Ile zarabia lodziarnia?

Jak zapewnia Krzysztof Olesiak, pojedynczy punkt Lodolandia czy SiGelato może osiągnąć miesięcznie nawet 15 tys. zł zysku. – Jest to możliwe, jeśli franczyzobiorca traktuje biznes całościowo i nie ogranicza się tylko do sprzedaży lodów. Musi kontrolować food cost, roboczogodziny, rekrutować odpowiednich pracowników oraz myśleć strategicznie o prowadzonej działalności. Jeśli wszystkie elementy dopięte są na ostatni guzik, wówczas można być spokojnym o zyski. 
Firma daje swobodę franczyzobiorcom w aspektach, które mogą wesprzeć poziom sprzedaży w punktach. Jednym z nich są akcje marketingowe i promocje, o których może zadecydować i zrealizować według swojego pomysłu, zachowując przy tym standard sieci. 

Koszt inwestycji w punkt Lodolandia i SiGelato wynosi 35 tys. zł. Reszta kwoty jest leasingowana. Istnieje także możliwość wynajmu. Możliwość wynajęcia przyczepy pozwala dokładnie zapoznać się z biznesem, bez ponoszenia ryzyka inwestycji. Jeśli po sześciu miesiącach współpracy, czyli do zakończenia sezonu wiosenno-letniego, franczyzobiorca zdecyduje się wykupić przyczepę, wówczas wszystkie koszty najmu wliczają się w poczet wykupu przyczepy.

Firma samodzielnie wyszukuje lokalizacji dla lodziarni. Punkty powstają najczęściej przy centrach handlowych, blisko głównego wejścia, na skwerach, w parkach oraz w miejscowościach już nawet kilkutysięcznych. Zdaniem Krzysztofa Olesiaka, jeden franczyzobiorca może optymalnie prowadzić trzy lodziarnie oddalone nawet o 100 km od siebie. Rekordzista zarządza ośmioma, ale korzysta ze wsparcia menedżera. 

Jako dodatek do etatu lub innego biznesu

Prowadzenie lodziarni Lodolandia i SiGelato można łączyć z inną działalnością biznesową lub pracą na etacie. Pozwala na to system, który rejestruje wszystkie transakcje oraz aktualny stan kasy. Dodatkowym elementem są kamery, dzięki którym widać sytuację w punkcie. Zdaniem Krzysztofa Olesiaka, partner nie może jednak opierać biznesu wyłącznie na zdalnym zarządzaniu. – Nie można tracić biznesu z oczu. W przeciwnym razie nie osiągniemy możliwie najwyższych zysków. Natomiast oczywiście można zarządzać biznesem na odległość. 

Obecnie w Polsce funkcjonuje ok. 40 punktów SiGelato i 500 punktów Lodolandii. Do Sweet Gallery należy także marka Kołacz na Okrągło (ok. 60 punktów) i Bafra Kebab (ok. 320 punktów). Do końca roku firma chce, żeby w jej sieciach działało ponad 1 tys. punktów. 
Sweet Gallery rozwija się także za granicą – w Niemczech, na Słowacji i w Rumunii pod marką Ice and Roll i Cake and Roll.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł