Najlepszy od lat

Franczyzodawca wszystkiego nauczy
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pierwszy lokal pod szyldem Biesiadowo został otwarty w Aleksandrowie Łódzkim, w 2007 roku. To była wówczas największa pizzeria w Polsce, na 230 miejsc siedzących. Goście przyjeżdżali z odległości 80 km. Jak wspomina twórca marki, Wojciech Goduński, franczyza tego pomysłu na biznes narodziła się trochę przypadkiem.  – W pewnym momencie znajomy zaproponował mi, że chętnie otworzy drugie Biesiadowo. Ucieszyłem się, bo miałem nadzieję, że to nam rozłoży ruch. Umowę spisaliśmy na kolanie – opowiadał wielokrotnie Wojciech Goduński.

Tym pierwszym franczyzobiorcą Biesiadowa został Aleksander Szczepaniak. W sieci jest do dziś. 
– Z Wojtkiem Goduńskim znaliśmy się już wtedy dość długo, razem handlowaliśmy samochodami – wspomina Aleksander Szczepaniak. – Ale auta przestały się sprzedawać i szukałem nowego pomysłu na biznes. Zapytałem Wojtka, jak idzie mu pizzeria. Powiedział, że nie najgorzej. Pomyślałem więc, że sam też mógłbym spróbować.

Szalone początki

Aleksander Szczepaniak przyznaje, że początki były trochę szalone. – Nasza współpraca opierała się przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, nikt specjalnie nie czytał umów – uśmiecha się. – Pracowaliśmy trochę metodą prób i błędów, bo franczyza Biesiadowa dopiero raczkowała. Ale od początku najważniejsze były podstawy: te same receptury i produkty, dostarczane przez franczyzodawcę. Chodziło o utrzymanie takiej samej jakości i tego samego smaku, co w lokalu macierzystym. 

Swoją pizzerię otworzył w 2008 roku na największym łódzkim osiedlu, czyli Bałutach. Nie była za duża, bo miała tylko 90 m2 powierzchni. Wewnątrz mieściły się tylko cztery stoliki dla klientów, więc pizzeria od początku oparła się przede wszystkim na dowozach zamówień. Po kilku latach franczyzobiorca zmienił lokal na większy, o powierzchni ok. 250 m2. Tu już sala konsumpcyjna jest duża, lokal ma też ogródek sezonowy na 40 miejsc. 

Personel to podstawa

Franczyzobiorca wspomina, że przez pierwsze dwa lata prawie nie wychodził z lokalu. – Uczyłem się tego biznesu i musiałem go pilnować – opowiada Aleksander Szczepaniak. – Nie wiedziałem, ile produktów trzeba zamówić, aby nie zabrakło albo odwrotnie – nie okazało się za dużo. Więc często trzeba było na szybko coś dokupić, domówić. Bywałem kelnerem, dostawcą. Tylko w kuchni nie pracowałem, bo nie mam do tego serca. 

Z czasem mógł już bardziej oprzeć się na personelu. Ale do dziś bywa w pizzerii praktycznie codziennie: otwiera ją i zamyka, sprawdza, czy niczego nie zabrakło, czy nie trzeba w czymś wesprzeć pracowników. Jego zdaniem, za sukcesem w tej branży stoi głównie dobry personel. – Moja pizzeria ma za sobą i bardzo dobre okresy sprzedażowe, i znacznie słabsze. Ale z moich obserwacji wynika, że powodzenie lokalu zależy przede wszystkim od pracowników. Jedna nieuprzejma kelnerka może skutecznie zniechęcić klientów – uważa Aleksander Szczepaniak. – Część pracowników zmieniała się bardzo szybko, ale mam i takich, którzy są ze mną od 10-14 lat. Z niektórymi jestem prawie tak blisko jak z rodziną. 

Biesiadowo na Bałutach cały czas stawia mocno na dowozy. Co okazało się zbawienne w pandemii. – To nas uratowało – przyznaje Aleksander Szczepaniak. – Choć niektórzy ludzie tak bardzo wystraszyli się koronawirusa, że nie chcieli nawet zamawiać z dostawą. COVID-19 spowodował bardzo duże spustoszenie w gastronomii. Dopiero teraz wracamy do ruchu sprzed pandemii. 

Aleksander Szczepaniak został laureatem nagrody TOP Franczyzobiorca, przyznanej na Targach Franczyza 2022. Zwyciężył w kategorii „Najlepszy od lat”. Zdaniem licencjobiorcy, franczyza jest nieocenionym wsparciem w prowadzeniu biznesu.

– Dostajemy gotowy model biznesowy, franczyzobiorca musi właściwie tylko zapewnić lokal i zatrudnić personel. Obserwuję, jak niektórzy próbują samodzielnie otwierać restauracje. To naprawdę trudne wyzwanie – uważa franczyzobiorca Biesiadowa. – Franczyza, poza całym wsparciem biznesowym, zapewnia też rozpoznawalną markę, co jest ogromnym atutem. Nie wyobrażam sobie, aby zwłaszcza dzisiaj, w tak trudnych dla gastronomii czasach, otwierać zupełnie nierozpoznawalny lokal.  

WIZYTÓWKA BIESIADOWA

Ogólnopolska sieć pizzerii.

  • koszt inwestycji: minimum 92 tys. zł
  • opłata miesięczna: 1250 zł plus 1 proc. od obrotu
  • lokal: minimum 70 m2
Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł