Najlepszy od lat

Aleksander Szczepaniak był pierwszym franczyzobiorcą Biesiadowa. Do dziś prowadzi w Łodzi lokal tej marki.
Pierwszy lokal pod szyldem Biesiadowo został otwarty w Aleksandrowie Łódzkim, w 2007 roku. To była wówczas największa pizzeria w Polsce, na 230 miejsc siedzących. Goście przyjeżdżali z odległości 80 km. Jak wspomina twórca marki, Wojciech Goduński, franczyza tego pomysłu na biznes narodziła się trochę przypadkiem. – W pewnym momencie znajomy zaproponował mi, że chętnie otworzy drugie Biesiadowo. Ucieszyłem się, bo miałem nadzieję, że to nam rozłoży ruch. Umowę spisaliśmy na kolanie – opowiadał wielokrotnie Wojciech Goduński.
Tym pierwszym franczyzobiorcą Biesiadowa został Aleksander Szczepaniak. W sieci jest do dziś.
– Z Wojtkiem Goduńskim znaliśmy się już wtedy dość długo, razem handlowaliśmy samochodami – wspomina Aleksander Szczepaniak. – Ale auta przestały się sprzedawać i szukałem nowego pomysłu na biznes. Zapytałem Wojtka, jak idzie mu pizzeria. Powiedział, że nie najgorzej. Pomyślałem więc, że sam też mógłbym spróbować.
Szalone początki
Aleksander Szczepaniak przyznaje, że początki były trochę szalone. – Nasza współpraca opierała się przede wszystkim na wzajemnym zaufaniu, nikt specjalnie nie czytał umów – uśmiecha się. – Pracowaliśmy trochę metodą prób i błędów, bo franczyza Biesiadowa dopiero raczkowała. Ale od początku najważniejsze były podstawy: te same receptury i produkty, dostarczane przez franczyzodawcę. Chodziło o utrzymanie takiej samej jakości i tego samego smaku, co w lokalu macierzystym.
Swoją pizzerię otworzył w 2008 roku na największym łódzkim osiedlu, czyli Bałutach. Nie była za duża, bo miała tylko 90 m2 powierzchni. Wewnątrz mieściły się tylko cztery stoliki dla klientów, więc pizzeria od początku oparła się przede wszystkim na dowozach zamówień. Po kilku latach franczyzobiorca zmienił lokal na większy, o powierzchni ok. 250 m2. Tu już sala konsumpcyjna jest duża, lokal ma też ogródek sezonowy na 40 miejsc.
Personel to podstawa
Franczyzobiorca wspomina, że przez pierwsze dwa lata prawie nie wychodził z lokalu. – Uczyłem się tego biznesu i musiałem go pilnować – opowiada Aleksander Szczepaniak. – Nie wiedziałem, ile produktów trzeba zamówić, aby nie zabrakło albo odwrotnie – nie okazało się za dużo. Więc często trzeba było na szybko coś dokupić, domówić. Bywałem kelnerem, dostawcą. Tylko w kuchni nie pracowałem, bo nie mam do tego serca.
Z czasem mógł już bardziej oprzeć się na personelu. Ale do dziś bywa w pizzerii praktycznie codziennie: otwiera ją i zamyka, sprawdza, czy niczego nie zabrakło, czy nie trzeba w czymś wesprzeć pracowników. Jego zdaniem, za sukcesem w tej branży stoi głównie dobry personel. – Moja pizzeria ma za sobą i bardzo dobre okresy sprzedażowe, i znacznie słabsze. Ale z moich obserwacji wynika, że powodzenie lokalu zależy przede wszystkim od pracowników. Jedna nieuprzejma kelnerka może skutecznie zniechęcić klientów – uważa Aleksander Szczepaniak. – Część pracowników zmieniała się bardzo szybko, ale mam i takich, którzy są ze mną od 10-14 lat. Z niektórymi jestem prawie tak blisko jak z rodziną.
Biesiadowo na Bałutach cały czas stawia mocno na dowozy. Co okazało się zbawienne w pandemii. – To nas uratowało – przyznaje Aleksander Szczepaniak. – Choć niektórzy ludzie tak bardzo wystraszyli się koronawirusa, że nie chcieli nawet zamawiać z dostawą. COVID-19 spowodował bardzo duże spustoszenie w gastronomii. Dopiero teraz wracamy do ruchu sprzed pandemii.
Aleksander Szczepaniak został laureatem nagrody TOP Franczyzobiorca, przyznanej na Targach Franczyza 2022. Zwyciężył w kategorii „Najlepszy od lat”. Zdaniem licencjobiorcy, franczyza jest nieocenionym wsparciem w prowadzeniu biznesu.
– Dostajemy gotowy model biznesowy, franczyzobiorca musi właściwie tylko zapewnić lokal i zatrudnić personel. Obserwuję, jak niektórzy próbują samodzielnie otwierać restauracje. To naprawdę trudne wyzwanie – uważa franczyzobiorca Biesiadowa. – Franczyza, poza całym wsparciem biznesowym, zapewnia też rozpoznawalną markę, co jest ogromnym atutem. Nie wyobrażam sobie, aby zwłaszcza dzisiaj, w tak trudnych dla gastronomii czasach, otwierać zupełnie nierozpoznawalny lokal.
WIZYTÓWKA BIESIADOWA
Ogólnopolska sieć pizzerii.
- koszt inwestycji: minimum 92 tys. zł
- opłata miesięczna: 1250 zł plus 1 proc. od obrotu
- lokal: minimum 70 m2
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej