Pralnie wyszły na prostą

Ważna sprawdzian
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Marcin Górecki był jednym z pierwszych franczyzobiorców pralni EBS. Zanim zdecydował się na franczyzę, pracował jako przedstawiciel handlowy.

– Szukałem pomysłu na własny biznes, ale nigdy wcześniej nie prowadziłem firmy, więc chciałem, żeby ktoś mi w tym pomógł, stąd pomysł na franczyzę – opowiada Marcin Górecki.

Niedźwiedzia przysługa

Konkretnej firmy szukał w pismach branżowych. Okazało się, że w pobliżu jego miejsca zamieszkania była dostępna jedna lokalizacja idealna na pralnię. Temat był mu bliski, więc zdecydował się na otwarcie firmy pod szyldem EBS. Nie zrezygnował jednak od razu z pracy zawodowej.

– Na początku pracowałem dalej, choć w ograniczonym zakresie, ale później franczyza pochłonęła mnie całkowicie. Dzisiaj mam kilka pralni i prowadzę też inne działalności franczyzowe – opowiada Marcin Górecki. 

Wspomina, że czas pandemii dla pralnictwa był dramatyczny.

– Rząd zrobił nam niedźwiedzią przysługę, zezwalając na otwarcie pralni w centrach handlowych, podczas kiedy wszystkie inne usługi były zamknięte. Ponosiliśmy koszty związane z utrzymaniem punktów, mieliśmy utrudniony dostęp do pomocy z centrum handlowego, a klientów i tak nie było. Większość ludzi nie wiedziała wtedy, że pralnie mogą być otwarte. To był dla nas najtrudniejszy moment w historii – mówi Marcin Górecki.

Dodaje, że obecnie biznes pralniczy powoli się odbudowuje.

– Klienci wrócili do korzystania z naszych usług. Jednak ogromne wyzwania stanowią dla nas podwyżki kosztów personalnych, mediów oraz czynszów – mówi Paweł Skwarczowski, dyrektor ds. operacyjnych w firmie EBS.

Na dodatek wiele czynników sprawia, że prania jest mniej.

– Nie wszyscy wrócili do pracy stacjonarnej, więc eleganckie ubrania rzadziej do nas trafiają. Ponadto elegancki styl ubierania się odchodzi do lamusa. Kiedyś garnitur i krawat były niezbędne, a dzisiaj dominują ubrania w stylu casual – mówi Marcin Górecki.

Dwa lata pracy

Pomimo tego biznes wraca do poziomu sprzed pandemii i cały czas rośnie.

– Na przyszłość patrzę z optymizmem. Dzisiaj mam cztery pralnie i chciałbym mieć więcej, ale wiele czynników trzeba wziąć pod uwagę i rozwijać się rozważnie. To nie jest usługa, w przypadku której można liczyć na szybki zwrot z inwestycji. Ugruntowanie sobie pozycji w centrum handlowym zajmuje sporo czasu. Mamy 40-50 proc. stałych klientów, a reszta korzysta z naszych usług impulsywnie, jak potrzebują garnituru na wesele czy komunię lub wyprać gabaryty, z którymi domowa pralka sobie nie poradzi – mówi Marcin Górecki.

Osiągnięcie rentowność średnio zajmuje dwa lata. Ponadto w pralnię trzeba się angażować i stale dbać o zadowolenie klienta.

– To nie jest tak, że pieniądze przychodzą same. Jest wiele czynników związanych z przywiązaniem klienta do danej placówki a nawet osoby. Trzeba też stworzyć odpowiednią atmosferę w punkcie, a to wymaga czasu i zaangażowania – mówi Marcin Górecki.

W sieci EBS w sumie działają 103 własne placówki i 20 franczyzowych. Kwota inwestycji wynosi mniej więcej 500 tys. zł. Firma ma w planach weryfikację obecnych lokalizacji i zamykanie placówek nierentownych w przypadku braku możliwości obniżenia czynszu, który jest głównym kosztem, zabijającym biznes.

– Chcemy też otwierać placówki w lepszych lokalizacjach i z lepszymi opłatami czynszowymi. Szukamy także partnerów franczyzowych w średniej wielkości miastach, którzy chcieliby otworzyć własną pralnię – tłumaczy Paweł Skwarczowski.

WIZYTÓWKA PRALNI EBS

  • Kwota inwestycji: 500 tys. zł
  • Czas potrzebny na osiągnięcie rentowności – 2 lata
  • Liczba placówek: 103 własne i 20 franczyzowych
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €