Franczyza przy okrągłym stole

Franczyzobiorcy i franczyzodawcy skrzyżowali poglądy podczas konferencji Best Franchise. Obie strony akceptują Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy i zgadzają się, że z ustawą można jeszcze poczekać.
Franczyzodawcom i franczyzobiorcom coraz łatwiej usiąść do wspólnej dyskusji. Okazję do takiego spotkania zorganizowała Polska Organizacja Franczyzodawców, podczas tegorocznej konferencji Best Franchise. Okrągły stół poświęcony był temu, czy i co można zrobić, aby poprawić pozycję franczyzobiorców.
– Wraz z zespołem, spotykajac się w biurze Rzecznika małych i średnich przedsiębiorców, wypracowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy, regulujący większość obszarów, które takiej regulacji wymagają – stwierdził Paweł Tracz, przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców. – Prowadzimy dialog z franczyzodawcami i zdefiniowaliśmy wyzwania, które dotyczą głównie świadomości osób przystępujących do franczyzy, wiedzy na temat modelu biznesowego, z którym się wiążą. Moim zdaniem najważniejsza obecnie jest edukacja, bo to ona pozwala dokonać świadomego wyboru.
Franczyzobiorcy, którzy już takiego wyboru dokonali, dobrze oceniali ten krok.
– Miałem czas, aby wcześniej zapoznać się z umową franczyzową, zadawać pytania licencjodawcy – podkreślał Paweł Dobrowolski, franczyzobiorca Stavy. – Gdybym miał zaczynać biznes bez wsparcia i know how, ryzyko porażki byłoby dużo większe.
Franczyza nie daje stuprocentowej gwarancji powodzenia, ale – jak podkreślali sami przedsiębiorcy – zależy ono przecież od dwóch stron.
– Ludzie, którym się nie powiodło w biznesie, zawsze mają jakieś pretensje. Czasami jednak te pretensje należy kierować do siebie – zauważył Marek Sawa, franczyzobiorca Bricomarche. – My też popełniamy błędy.
Co z ustawą, regulująca rynek franczyzy? Obie strony dyskusji wydawały się mieć podobne zdanie.
– Dostosowanie się do przepisów ustawy będzie kosztowne i przez to franczyza stanie się droższa – podkreślał Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu POF. – Mamy Kodeks, pod którego opieką jest już kilkadziesiąt tysięcy franczyzobiorców. POF jest w stanie zgodzić się na ustawę, ale taką, która będzie regulować tylko początki relacji franczyzowej, czyli zapewni franczyzobiorcom odpowiednią dawkę informacji o koncepcie, szkolenia, dostęp do umowy w czasie, który pozwoli się z nią spokojnie zapoznać.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej