Ramen zachwycił Polaków

Potrawa na topie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Boom na ramen trwa w najlepsze. Jak twierdzą właściciele lokali serwujących tę potrawę, to nie chwilowy zachwyt, ale długotrwała moda.
– Warto zwrócić uwagę na to, co dzieje się przed ramenowniami. Klienci czekają w kolejkach po 30-40 minut, żeby wejść na przysłowiowy talerz zupy. Ale ramen to coś więcej niż zwykła zupa, to fantastyczne połączenie różnorodnych smaków. Treściwe, sycące i zdrowe – zachwala Katarzyna Włodarczyk-Pięta, menedżer ds. rozwoju sieci Sushi Kushi & RamenShop.

Wersja 2 w 1 

Ramen pochodzi z Japonii, a jego historia sięga XIX wieku. W Polsce potrawa upowszechniła się zaledwie kilka lat temu. Szybko skradła jednak serca nie tylko konsumentów, ale i restauratorów, którzy coraz częściej decydują się serwować ją w swoich lokalach.

Takie plany ma m.in. Tako Sushi, które zadebiutowało na bydgoskim rynku w 2020 roku. Właściciel restauracji, Krzysztof Łukaszewicz, od lat jest związany z kuchnią japońską i sushi. Nowy lokal postanowił jednak wzbogacić o coś ekstra, a więc dania ciepłe i rameny. 

– Od dłuższego czasu obserwowaliśmy rynek i widzieliśmy, że ramenownie zyskują coraz większą popularność. Uznaliśmy że połączenie ramen baru z sushi barem będzie dobrym pomysłem. Nie pomyliliśmy się – zapewnia Krzysztof Łukaszewicz. 

Początki działalności nie były jednak łatwe, co było spowodowane pandemią koronawirusa, która nie odpuściła tak szybko, jak można było początkowo przypuszczać. Sushi i ramen w opcji na wynos okazały się jednak strzałem w dziesiątkę.

– Restauracja od samego początku była rentowna. Nie musieliśmy do niej dokładać. Zyski przeznaczaliśmy na kolejne inwestycje. Zaprocentowało to rosnącymi z miesiąca na miesiąc obrotami, dobrymi opiniami i wieloma powracającym gośćmi, którzy polecając nas innym, robili nam najlepszą reklamę w mieście. Taka sytuacja to marzenie każdej otwierającej się restauracji – przekonuje Krzysztof Łukaszewicz. 

Tako Sushi w weekendy oferuje gościom rameny specjalne, spoza karty. – Na pewno zmienimy w tym roku menu. Chcemy rozbudować kartę z ciepłymi potrawami, bo widzimy zainteresowanie gości takimi daniami – mówi Krzysztof Łukaszewicz. 

Jego zdaniem, lokal ma potencjał i cieszy się dużą popularnością, dlatego warto byłoby pomyśleć o nowej albo kolejnej lokalizacji. – Obecna, patrząc na zainteresowanie, robi się za mała. Wielu odwiedzających nas gości z Polski mówi, że w ich miastach brakuje miejsc, w których można zjeść dobre sushi, ramen oraz przystawki. Jeśli więc pojawi się ktoś chętny do współpracy, to jej nie wykluczamy – mówi Krzysztof Łukaszewicz.

Sushi zostało w tyle

Pomysł na łódzką restaurację Gorilla Sushi & Ramen narodził się przypadkowo. 

– To był pandemiczny, 2021 rok. Okres ciężki dla gastronomii. Rozkwit przeżywała natomiast sprzedaż jedzenia na wynos. Rekordy popularności zaczęło bić sushi. Wpadłem wtedy na pomysł, by otworzyć lokal z tym daniem. Wówczas nie rozumiałem jeszcze fenomenu ramenu – opowiada Jakub Starzec, właściciel restauracji Gorilla Sushi & Ramen.

Podobnie jak w przypadku Tako Sushi, początki działalności nie były zbyt owocne. 

– Pamiętam, że w karcie wszystkie rameny były w cenie 32 zł. Wprowadziliśmy nawet happy hour i w godzinach 12-14 sprzedawaliśmy je za 24 zł, co obecnie nie pokrywa nawet tzw. food cost, czyli kosztu produktów spożywczych koniecznych do przygotowania tej potrawy. Ogólnie ciężko było przekonać ludzi do „zupy” za ponad 30 zł – opowiada Jakub Starzec. 

Sytuacja szybko się jednak zmieniła, a zainteresowanie zaczęło rosnąć w zawrotnym tempie. W pierwszym roku działalności ramen i sushi miały po 50 proc. udziału w sprzedaży Gorilli. Obecnie jest to odpowiednio: 75 i 25 proc.

– Nie oznacza to, że sushi sprzedaje się słabo, po prostu ramen sprzedaje się rewelacyjnie. Fenomen tego dania zrozumiałem dopiero, gdy sam stałem się od niego uzależniony. Ramen jest zupą i drugim daniem w jednym. Mamy wspaniały bulion, do tego makaron własnej roboty, mięso oraz wiele dodatków. Nasze porcje mają minimum 800 gramów – mówi Jakub Starzec.

W menu jego restauracji króluje ramen z antrykotem wołowym. 

– Jest to ramen zeuropeizowany. Choć ja sam nie jestem jego zwolennikiem. Uważam, że mamy w ofercie rameny, które bardziej zachwycają głębią smaku, np. Katsumen, zrobiony specjalnie na Ramen Festival 2022. Bardzo dobrze sprzedaje się również klasyka, a więc pikantny Tantanmen z mieloną wieprzowiną oraz Miso Ramen z boczkiem Chashu – wymienia Jakub Starzec.

Zapewnia, że pomysłów na dalszy rozwój biznesu mu nie brakuje. – Co miesiąc zaskakujemy gości innym ramenem spoza karty. Mamy też plany, dotyczące franczyzy – mówi Jakub Starzec.

Rozpoznawalność, know-how i nie tylko

Działalność pod znanym szyldem oferuje m.in. sieć Sushi Kushi & RamenShop. Aby zostać jej franczyzobiorcą, trzeba jednak spełnić określone warunki. Przede wszystkim należy przygotować się finansowo.

– W przypadku konceptu pojedynczego Sushi Kushi lub RamenShop mówimy o kwocie 300-350 tys. zł. W wersji combo będzie to około 500 tys. zł. Drugim ważnym aspektem jest zaangażowanie franczyzobiorcy w prowadzenie lokalu. Choć nie ograniczamy go w zakresie możliwości prowadzenia innych biznesów, to z całą pewnością pierwsze dwa miesiące są bardzo intensywne i wymagają obecności właściciela. Z doświadczenia wiemy, że łatwiej jest rozpocząć taki biznes osobom, które miały doświadczenie w zarządzaniu personelem lub prowadziły wcześniej firmę – mówi Katarzyna Włodarczyk-Pięta. Dodaje, że to franczyzobiorca zatrudnia pracowników, odpowiada za ich pracę, jakość oferowanych dań i standard lokalu. 

Ale franczyza to nie tylko obowiązki. To także cały pakiet korzyści. – Franczyzobiorca otrzymuje przede wszystkim sprawdzony, policzony model biznesowy, wsparcie najlepszych specjalistów, szkolenie, ale przede wszystkim możliwość przystąpienia do rozpoznawalnej sieci, która cieszy się dużym uznaniem klientów – mówi Katarzyna Włodarczyk-Pięta.

Z jej obserwacji wynika, że zainteresowanie biznesem, prowadzonym we franczyzie, rośnie.
– Stąd też sukcesywnie zaczynają się pojawiać regulacje, dotyczące współpracy w tym modelu. Z punktu widzenia franczyzobiorcy ważne jest to, jak długo sieć istnieje na rynku oraz czy już działający franczyzobiorcy otwierają kolejne lokale. To miara właściwie opracowanego systemu franczyzowego oraz dobrych warunków współpracy na linii franczyzobiorca – franczyzodawca – przekonuje Katarzyna Włodarczyk-Pięta.

Choć popularność ramenowni kwitnie i wiele wskazuje na to, że szybko się nie skończy, restauratorzy muszą liczyć się z tym, że konkurencja w branży będzie się zaostrzać. Lokali serwujących ramen – zwłaszcza w dużych miastach – przybywa, a ich właściciele nie przestają zaskakiwać wyobraźnią. 

Kartą przetargową w walce o konsumenta jest przede wszystkim menu, ale liczą się też: atrakcyjność lokalu, jakość obsługi, a niekiedy również szybkość dostaw. Zachęcenie klienta, by wstąpił na obiad, nie wystarczy, by się wybić w branży. Trzeba umieć go utrzymać.  

Otwieramy restaurację serwującą ramen

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • przygotowanie prostej strony internetowej: 2 tys. zł
  • zakup sprzętu do kuchni i wyposażenia restauracji: 50 tys. zł
  • produkty żywnościowe: 10 tys. zł 

RAZEM: 62 tys. zł
 
KOSZTY MIESIĘCZNE

  • koszty najmu: 10 tys. zł
  • marketing: 500 zł
  • koszty zatrudnienia: 15 tys. zł
  • koszty produktów: 5 tys. zł
  • koszty energii: 5 tys. zł 

RAZEM: 35,5 tys. zł

SZACUNKOWE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
Zakładamy średni przychód z jednego zamówienia na poziomie 50 zł i 1 tys. obsłużonych zamówień miesięcznie. 
RAZEM: 50 tys. zł 

SZACUNKOWE DOCHODY MIESIĘCZNE
50 tys. zł minus 35,5 tys. zł

SZACUNKOWY MIESIĘCZNY DOCHÓD ZE SPRZEDAŻY
14,5 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie 
własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Magda Wachowska
Autor
Magda Wachowska

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł