Franczyza z 4F

Strategia rozwoju
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

4F wywalczyło sobie silną pozycję na polskim rynku odzieży sportowej. Sieć sklepów liczy obecnie 250 placówek własnych oraz 90 franczyzowych.

– Na rodzimym rynku koncentrujemy się zarówno na powiększaniu sieci o miasta, w których handel skonsolidował się w retail parkach, jak i optymalizacji istniejących lokalizacji, przez dostosowanie metrażu i konceptu sklepu do potencjału handlowego – informuje Bartosz Kuciak, dyrektor sprzedaży w spółce OTCF, która jest właścicielem marki 4F.

Koncept ma też sklepy za granicą, w sumie prawie 50. Blisko połowa z nich działa w Rumunii, a pozostałe na Słowacji, Litwie i Łotwie.

– W najbliższych latach zwiększymy nasze zaangażowanie w rozwój sprzedaży zagranicznej na Bałkanach, z równoległym poszerzaniem sieci franczyzowej, zarówno w konceptach mono-, jak i multibrandowych – zapowiada Bartosz Kuciak.

Sklep na miarę

Monobrandowy koncept 4F otwierany jest w centrach handlowych i retail parkach, w miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców. Dla mniejszych miejscowości przeznaczony jest format multibrandowych stoisk depozytowych, z ofertą nie tylko 4F, ale także marek Outhorn oraz Under Armour.

– Przed podjęciem decyzji, jaki format sklepu otworzymy, analizujemy dokładnie rynek. Należy podkreślić, że najlepsze lokalizacje to takie, które stale angażują klientów budując lojalność i odpowiadając na potrzeby klientów – zaznacza Bartosz Kuciak. – Dlatego monitorujemy rynki, aby zapewnić dostępność sklepów wszędzie tam, gdzie aktywny konsument potrzebuje naszych produktów. Każde miasto ma swoją specyfikę. Aktualnie w Polsce jest duży popyt na parki handlowe, ale w dużych miastach prym nadal wiodą galerie. Natomiast da się zauważyć, że im bliżej południa Europy, tym bardziej galerie ustępują miejsca handlowi ulicznemu.

Na monobrandowy sklep 4F potrzebny jest lokal o powierzchni powyżej 220 m2. Natomiast na sklep multibrandowy (wyłącznie z markami OTCF) wystarczy już od 100 m2.

– Wartość zaangażowania finansowego zależy od formatu współpracy. W bieżącym roku realizowaliśmy projekty od 1,3 tys. zł do 3,5 tys. zł za 1 m2. Szyjemy sklep na miarę, bazując na estymacji przychodu dla każdej lokalizacji indywidualnie – podkreśla Bartosz Kuciak.

Trend na sport

Sklepy franczyzowe otrzymują towar w depozyt, zabezpieczony wekslem. Nie ma opłaty za przystąpienie do sieci. Franczyzobiorca ponosi miesięczne opłaty za usługi IT, muzykę sieciową czy badanie jakości obsługi.

– Już na etapie inwestycyjnym partnerzy otrzymują pełen know how techniczny, pozwalający koordynować proces budowy i adaptacji sklepu. Równolegle zapewniamy support związany z przygotowanie sklepu do otwarcia. Przeprowadzamy szkolenia z zakresu: obsługi systemu sprzedażowego, obsługi klienta i ekspozycji towaru. Przez cały czas trwania współpracy zapewniamy wsparcie i nadzór kierownika regionalnego – wylicza Bartosz Kuciak.

Koncept otwiera też sklepy sezonowe. W tym roku działało ich ponad 100.

– Sport był i zawsze będzie segmentem popularnym, bo aktywność fizyczna to zdrowie. Zwłaszcza w czasach kryzysowych sport jest remedium, bo ludzie szukają odskoczni i sposobu na poprawę swojego zdrowia. Segment odzieży sportowej zyskuje więc po pierwsze na wzroście aktywności społeczeństwa, a także na trendzie łączenia elementów sportowych z codziennymi stylizacjami – komentuje Bartosz Kuciak.

 

WIZYTÓWKA 4F

Sieć sklepów z odzieżą sportową.

  • 250 sklepów własnych
  • 90 sklepów franczyzowych
  • inwestycja 1,3-3,5 tys. zł za 1 m2
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €