Franczyza z 4F
4F otwiera sklepy mono- i multibrandowe. Od czego zależy wybór formatu i ile trzeba mieć na inwestycję?
4F wywalczyło sobie silną pozycję na polskim rynku odzieży sportowej. Sieć sklepów liczy obecnie 250 placówek własnych oraz 90 franczyzowych.
– Na rodzimym rynku koncentrujemy się zarówno na powiększaniu sieci o miasta, w których handel skonsolidował się w retail parkach, jak i optymalizacji istniejących lokalizacji, przez dostosowanie metrażu i konceptu sklepu do potencjału handlowego – informuje Bartosz Kuciak, dyrektor sprzedaży w spółce OTCF, która jest właścicielem marki 4F.
Koncept ma też sklepy za granicą, w sumie prawie 50. Blisko połowa z nich działa w Rumunii, a pozostałe na Słowacji, Litwie i Łotwie.
– W najbliższych latach zwiększymy nasze zaangażowanie w rozwój sprzedaży zagranicznej na Bałkanach, z równoległym poszerzaniem sieci franczyzowej, zarówno w konceptach mono-, jak i multibrandowych – zapowiada Bartosz Kuciak.
Sklep na miarę
Monobrandowy koncept 4F otwierany jest w centrach handlowych i retail parkach, w miastach liczących powyżej 20 tys. mieszkańców. Dla mniejszych miejscowości przeznaczony jest format multibrandowych stoisk depozytowych, z ofertą nie tylko 4F, ale także marek Outhorn oraz Under Armour.
– Przed podjęciem decyzji, jaki format sklepu otworzymy, analizujemy dokładnie rynek. Należy podkreślić, że najlepsze lokalizacje to takie, które stale angażują klientów budując lojalność i odpowiadając na potrzeby klientów – zaznacza Bartosz Kuciak. – Dlatego monitorujemy rynki, aby zapewnić dostępność sklepów wszędzie tam, gdzie aktywny konsument potrzebuje naszych produktów. Każde miasto ma swoją specyfikę. Aktualnie w Polsce jest duży popyt na parki handlowe, ale w dużych miastach prym nadal wiodą galerie. Natomiast da się zauważyć, że im bliżej południa Europy, tym bardziej galerie ustępują miejsca handlowi ulicznemu.
Na monobrandowy sklep 4F potrzebny jest lokal o powierzchni powyżej 220 m2. Natomiast na sklep multibrandowy (wyłącznie z markami OTCF) wystarczy już od 100 m2.
– Wartość zaangażowania finansowego zależy od formatu współpracy. W bieżącym roku realizowaliśmy projekty od 1,3 tys. zł do 3,5 tys. zł za 1 m2. Szyjemy sklep na miarę, bazując na estymacji przychodu dla każdej lokalizacji indywidualnie – podkreśla Bartosz Kuciak.
Trend na sport
Sklepy franczyzowe otrzymują towar w depozyt, zabezpieczony wekslem. Nie ma opłaty za przystąpienie do sieci. Franczyzobiorca ponosi miesięczne opłaty za usługi IT, muzykę sieciową czy badanie jakości obsługi.
– Już na etapie inwestycyjnym partnerzy otrzymują pełen know how techniczny, pozwalający koordynować proces budowy i adaptacji sklepu. Równolegle zapewniamy support związany z przygotowanie sklepu do otwarcia. Przeprowadzamy szkolenia z zakresu: obsługi systemu sprzedażowego, obsługi klienta i ekspozycji towaru. Przez cały czas trwania współpracy zapewniamy wsparcie i nadzór kierownika regionalnego – wylicza Bartosz Kuciak.
Koncept otwiera też sklepy sezonowe. W tym roku działało ich ponad 100.
– Sport był i zawsze będzie segmentem popularnym, bo aktywność fizyczna to zdrowie. Zwłaszcza w czasach kryzysowych sport jest remedium, bo ludzie szukają odskoczni i sposobu na poprawę swojego zdrowia. Segment odzieży sportowej zyskuje więc po pierwsze na wzroście aktywności społeczeństwa, a także na trendzie łączenia elementów sportowych z codziennymi stylizacjami – komentuje Bartosz Kuciak.
WIZYTÓWKA 4F
Sieć sklepów z odzieżą sportową.
- 250 sklepów własnych
- 90 sklepów franczyzowych
- inwestycja 1,3-3,5 tys. zł za 1 m2
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży moda
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

