Najpierw klient, później franczyzobiorca

Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Michał Peksa w tym roku obchodził dziesiątą rocznicę nawiązania współpracy franczyzowej z LucArt. Wcześniej działał w różnych branżach.
– Szukałem nowego pomysłu zawodowego, bo to, czym zajmowałem się wcześniej nie do końca działało jak trzeba – opowiada Michał Peksa. – Znajomy opowiedział mi o franczyzie, jako modelu biznesowym, w którym można wykorzystać czyjś sprawdzony pomysł na biznes. Zacząłem się tym głębiej interesować, przeglądałem różne propozycje. Kusiła mnie branża motoryzacyjna, bo kiedyś zajmowałem się m.in. montażem alarmów samochodowych.
Biznes z potencjałem
W sklepach LucArt Michał Peksa robił zakupy.
– Kiedy dowiedziałem się, że to także sieć franczyzowa, skontaktowałem się z centralą – kontynuuje.
Efektem było podpisanie umowy franczyzowej.
Poszukiwanie lokalizacji dla sklepu trochę trwało, bo franczyzodawca odrzucił kilka propozycji.
– Np. ze względu na zbyt wysokie koszty utrzymania – wyjaśnia Michał Peksa.
Wreszcie udało się znaleźć właściwe miejsce, na jednym z dużych katowickich osiedli. Franczyzobiorca przyznaje, że przez pierwszy rok działalności przychody nie były oszałamiające. Ale później zaczęły rosnąć. Biznes tak dobrze się rozkręcił, że dwa i pół roku później, na innym katowickim osiedlu Michał Peksa otworzył kolejny sklep.
– Lokalizacja wydawała się dobra. Niestety, dwa lata później administracja osiedla postawiła szlaban i dojazd stał się niemożliwy. Klienci musieli parkować 300 metrów od sklepu. Do tego dołożyła się pandemia, obroty spadły i w końcu zdecydowałem, że zamykam ten sklep – relacjonuje nasz rozmówca. – Ale wiem, że w dobrej lokalizacji ten biznes może świetnie prosperować, jak przez cały czas prosperuje mój pierwszy sklep. Dlatego szukam obecnie miejsca na kolejny.
Franczyzobiorca zaangażowany
Michał Peksa przyznaje, że wchodząc w ten biznes niewiele o nim wiedział. Ale dzięki wsparciu franczyzodawcy, szkoleniom stał się ekspertem od produktów, które sprzedaje.
– Nie mogę powiedzieć złego słowa o franczyzodawcy. Zawsze mogę liczyć na jego wsparcie – podkreśla franczyzobiorca.
LucArt Automotive to największy importer olejów samochodowych w Polsce. Zaopatruje w ten produkt hurtownie, serwisy i sklepy, prowadząc też sprzedaż dla klientów indywidualnych. Poza olejami w ofercie znajdują się filtry, akumulatory i różne części motoryzacyjne.
– W ostatnim czasie skupialiśmy się na rozwoju asortymentu, m.in. z zakresu chemii samochodowej, kosmetyków do autodetailingu – mówi Łukasz Kłosowski, współwłaściciel LucArt Automotive. – Planujemy też wprowadzić do oferty usługi. Myślimy np. o interwencyjnych wymianach akumulatorów, żarówek, z dojazdem do klienta.
Jak podkreśla franczyzodawca, rozwijając sieć LucArt kieruje się przede wszystkim doborem właściwych partnerów biznesowych.
– Powinien być solidny, twardo stąpać po ziemi i angażować się w rozwój biznesu. Dopiero jeśli kandydat na franczyzobiorcę spełnia nasze oczekiwania, sprawdzamy czy region, w którym chce on działać będzie dla nas dobrym rynkiem – podkreśla Łukasz Kłosowski. – Musieliśmy zamknąć kilka sklepów z powodu zbyt małego zaangażowania franczyzobiorców. Chcemy unikać takich sytuacji. Nie wymagamy, aby franczyzobiorca przez cały czas stał za ladą, ale powinien na bieżąco doglądać biznesu.
Inwestycja w sklep
Kolejny ważny element to znalezienie właściwej lokalizacji. Dobrym wyborem mogą być np. duże osiedla mieszkaniowe. Lokal na sklep powinien mieć wielkość min. 60 m2. Potrzebne są duże witryny i dostęp do parkingu.
Na inwestycję w sklep LucArt trzeba mieć ok. 80 tys. zł brutto. Na tę kwotę składa się opłata wstępna (5 tys. zł netto), koszty przystosowania lokalu, zakupu komputerów drukarki itp. oraz zatowarowanie.
– Trzeba na nie przeznaczyć ok. 45 tys. zł netto – wyjaśnia Łukasz Kłosowski. – Jednak należy mieć mieć na uwadze, że pierwsze zatowarowanie jest minimalne i szybko trzeba składać kolejne zamówienia. Franczyzobiorca sam powinien dbać o to, aby mieć pełną ofertę. Nie towarujemy sklepów na siłę. Nie zmuszamy partnerów do realizacji planów finansowych, nie obciążamy ich dodatkowym stresem. Staramy się rozwijać sprzedaż dla wspólnego dobra i to jest nasz wiodący cel.
Franczyzobiorcy przechodzą szkolenia wstępne, które trwają średnio 3 dni. Poznają ofertę produktową, zasady obsługi klienta, system sprzedażowy.
– Nasz dział marketingu pracuje nad zdobywaniem klientów dla całej sieci sklepów – podkreśla Łukasz Kłosowski. – Dzięki temu franczyzobiorcy mogą skupić się na ich odpowiedniej obsłudze.
Franczyzobiorcy LucArt zarabiają na marży od sprzedaży.
WIZYTÓWKA LUCART
Sieć sklepów z olejami samochodowymi i częściami motoryzacyjnymi.
- opłata wstępna 5 tys. zł netto
- inwestycja ok. 80 tys. zł
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...