Inwestycja ze wsparciem
Wrażliwość na potrzeby rynku to umiejętność niezbędna w biznesie. Obserwacja zachowania klientów i elastyczne podejście do zmian powinno stanowić kluczowy element polityki rozwoju firmy.
– Do takich firm należy Stokrotka. Rozumiemy potrzeby przedsiębiorców, ich obawy, ale też chęci zaistnienia na rynku i uruchomienia własnej działalności. Dlatego wspieramy finansowo nowych franczyzobiorców, ułatwiając im debiut w biznesie. Mamy ponad 900 sklepów, w dużej mierze własnych, ale kładziemy duży nacisk także na współpracę z franczyzobiorcami. W tej chwili pod marką Stokrotka działają 83 sklepy franczyzowe. Jako firma oferujemy różne warianty wsparcia finansowego, by ułatwić przedsiębiorcom inwestycję i dołączenie do naszej sieci – dodaje Katarzyna Stadler, dyrektor ds. franczyzy Stokrotki.
Jak zapewnia franczyzodawca, każda planowana placówka poddawana jest szczegółowej analizie. Sieć weryfikuje jakość lokalizacji, liczbę potencjalnych klientów i w oparciu o zebrane dane możliwości rozwoju sklepu w danym miejscu. Lokalizacja to oczko w głowie Stokrotki. Firma samodzielnie szuka gruntu pod sklep lub korzysta z propozycji franczyzobiorców, które również podlegają ocenie. Na podstawie analiz podejmowana jest decyzja o wysokości wsparcia finansowego, które jest standardowym elementem pomocy dla każdego nowego partnera i może stanowić nawet 95 proc. inwestycji franczyzowej.
– Rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami mają dla nas tak samo kluczowe znaczenie, jak właściwa lokalizacja. Współpracujemy z przedsiębiorcami zaangażowanymi i nastawionymi na wspólną pracę – przyznaje Katarzyna Stadler.
Sprawdzony partner
Przykładem takiego partnera jest Grupa EKO-Karpaty z Krosna, która istnieje na rynku od 2004 roku i specjalizuje się w wyjazdach integracyjnych, szkolnych oraz indywidualnych organizowanych w Polsce, Słowacji, na Węgrzech i przed 2022 rokiem w Ukrainie.
– Pandemia, a później wojna w Ukrainie zmusiły nas do poszukiwania dodatkowego źródła dochodu, które przyniesie stabilność, a jednocześnie pchnie firmę do przodu. Umowa ze Stokrotką pozwoliła nam otworzyć supermarket, nie ponosząc przy tym dużych nakładów finansowych – przyznaje Aldona Opach, prezes zarządu Grupy EKO-Karpaty.
Sklep powstał zupełnie od zera w nowo postawionym budynku. Umowa franczyzowa z siecią Stokrotka podpisywana jest na sześć lat i może zostać przedłużona. W takim przypadku Stokrotka ponownie oferuje wsparcie finansowe na remont sklepu.
W sieci Stokrotka funkcjonują markety o powierzchni od 200 do 400 m² i supermarkety powyżej 400 m². Firma otwiera placówki zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych miejscowościach. Wielu debiutujących franczyzobiorców już po roku otworzyło swój drugi sklep. Aby zostać franczyzobiorcą Stokrotki nie trzeba mieć doświadczenia w branży spożywczej.
– Wyszkolimy każdą osobę, pod warunkiem, że chce poprowadzić sklep spożywczy i rozwijać się w tym kierunku – zapewnia Katarzyna Stadler.
Sieć organizuje szkolenia wstępne także dla pracowników sklepów, które skoncentrowane są na praktycznych aspektach prowadzenia placówki oraz szkolenia e-learningowe dotyczące pracy na wszystkich stanowiskach. Firma pomaga również partnerom w rekrutacji i bieżących sprawach związanych z zarządzaniem placówką, począwszy od momentu podpisania umowy franczyzowej.
– Szczególnie podczas uruchamiania pierwszego sklepu bezcenne było wsparcie sieci i jej pracowników, zaczynając od dyrektorów operacyjnych, informatyków, po doradców klientów i wielu innych przedstawicieli odpowiedzialnych za poszczególne obszary funkcjonowania sklepów – wspomina Kamil Smętek, franczyzobiorca i właściciel trzech marketów Stokrotka.
Potrzebny czas
Tempo przygotowania placówki do otwarcia zależy od lokalizacji. W istniejących budynkach wynosi około trzech miesięcy. Rekord to osiem tygodni. Firma dba o asortyment sklepów i konkurencyjność cen. Franczyzobiorcy mają swobodę w nawiązywaniu współpracy z dostawcami produktów regionalnych oraz świeżych, jak pieczywo, mięso, wędliny, owoce i warzywa. Kamil Smętek docenia możliwość swobodnego działania w obszarze zatowarowania i poszerzania oferty sklepu. Sieć zaakceptowała jego pomysł sprzedaży produktów non-food związanych z branżą spożywczą, takich jak garnki czy sztućce. Przedsiębiorca rozszerza też ofertę o tzw. małą gastronomię, czyli sprzedaż hot dogów oraz innych ciepłych i szybkich dań. Wstawia także ekspresy do kawy czy uruchamia kasy samoobsługowe. Ponadto, jako że jest też właścicielem piekarni, zaopatruje wszystkie swoje sklepy w pieczywo własnej produkcji.
Stokrotka organizuje dostawy do wszystkich swoich sklepów sześć razy w tygodniu. Placówki są wyposażone w system IT, który kontroluje stan zatowarowania danej Stokrotki i wskazuje zapotrzebowanie na konkretne produkty. Niedługo firma uruchomi w Rzeszowie nowe centrum dystrybucyjne o powierzchni ponad 26 tys. m².
WIZYTÓWKA STOKROTKI
Sieć sklepów spożywczych.
- Liczba sklepów własnych: 817
- Liczba sklepów franczyzowych: 83
- Umowa franczyzowa podpisywana na 6 lat
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


