Zarabiamy na pączkach

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pierwszy punkt Pączkownia otworzyła w 2018 roku w Śremie. Dziś ma ich 26, a do końca roku kolejne otwarcia w planach.

– Najwięcej pączkowni jest w Wielkopolsce, skąd się wywodzimy – informuje Maciej Sikora, menadżer ds. sprzedaży sieci Pączkownia Smak Sprzed Lat. – Ale działamy też na Dolnym Śląsku, będziemy się otwierać w województwie łódzkim. Logistycznie jesteśmy przygotowani na rozwój sieci w całej Polsce.

Zalety mobilności

Pączkownie działają w formacie przyczep gastronomicznych. Franczyzobiorca otrzymuje taką przyczepę w pełni wyposażoną i obrandowaną. W środku jest wszystko, co potrzebne do produkcji i sprzedaży pączków. A produkcja odbywa się na miejscu, na oczach klientów.

– Ugniatamy świeże ciasto, zawijamy je w sposób tradycyjny z nadzieniem i smażymy na smalcu, nie na żadnych fryturach – podkreśla Maciej Sikora. – Używamy specjalnego smalcu, którego pączki nie piją w nadmiarze.

Przyczepy Pączkowni stoją nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Dobrym przykładem może być Książ Wielkopolski, liczący 3 tys. mieszkańców, w którym punkt stoi już od kilku lat i dobrze sobie radzi.

– Ale mamy też Pączkownię w Poznaniu, przy galerii handlowej. Duże miasta też wchodzą więc w grę – dodaje Maciej Sikora.

Franczyzobiorca może sam szukać lokalizacji lub zlecić to centrali. W tym drugim przypadku franczyzodawca bierze też na siebie negocjacje czynszowe, uzgodnienia warunków wykonania przyłączy.

– Chcemy zagospodarować miejsca o dużym natężeniu ruchu, takie jak centra handlowe, rynki czy główne ulice w miastach – mówi Maciej Sikora.

W każdym przypadku franczyzodawca dostarcza przyczepę w wybrane miejsce i podłącza – tak, aby była gotowa do pracy.

Cena przyczepy to 169,9 tys. zł netto. Można jednak skorzystać z leasingu, w uzyskaniu którego pomaga franczyzodawca. Wówczas na start inwestycji wystarczająca powinna być kwota 25-35 tys. zł.

– Stacjonarne lokale w większości przypadków są droższe w inwestycji. A po drugie zaletą przyczep jest ich mobilność. Można je przestawić, jeśli np. lokalizacja okaże się nietrafiona, albo nagle zmienią się okoliczności zewnętrzne – wyjaśnia Maciej Sikora. – Mieliśmy taki przypadek, że obok punktu zaczął się remont drogi, który miał trwać pół roku, a ostatecznie potrwał kilka lat. Przyczepę można było przestawić. Z lokalem stacjonarnym nie ma takiej możliwości.

Opcja dywersyfikacji

Nie trzeba być cukiernikiem, aby zostać franczyzobiorcą Pączkowni. Licencjobiorcy i ich pracownicy przechodzą szkolenia, które przygotowuję ich do pracy. Zaraz po otwarciu – jak zapewnia franczyzodawca – kolejki przy pączkowniach stoją od rana do wieczora.

– Sprzedaje się wówczas od 1,2 tys. do nawet 2,5 tys. pączków dziennie – zapewnia Maciej Sikora. – Taki boom trwa od trzech do nawet 5 miesięcy po otwarciu.

Franczyzodawca oblicza, że przy poziomie sprzedaży 1,2 tys. sztuk dziennie miesięczny zysk może sięgnąć 100 tys. zł.

– Zwłaszcza, że jako gastronomia możemy pracować przez 7 dni w tygodniu – dodaje Maciej Sikora.

Pączkownie działają przez cały rok, ale franczyzodawca przyznaje, że najlepsze wyniki sprzedaży osiągają w okresie jesienno-zimowym. Dlatego daje licencjobiorcom możliwośćZara, aby na sezon letni zmieniali asortyment z pączków na lody. To bardzo proste, ponieważ franczyzodawca Pączkowni od 2009 roku rozwija też sieć lodziarni Lody Lida. Można więc urządzenia do produkcji pączków zastąpić maszynami do lodów – świderków i włoskich.

– Koszt takiej zmiany to ok. 12 tys. zł – informuje Maciej Sikora. – To wydatki m.in. na kasetony, lodówki. Natomiast maszyny do lodów można od nas wynająć.

To franczyzobiorca decyduje, kiedy chce dokonać zmiany w asortymencie.

– Ci z naszych franczyzobiorców, którzy zdecydowali się na sezonową zmianę, są bardzo zadowoleni – zapewnia Maciej Sikora.

 

WIZYTÓWKA PĄCZKOWNI

Sieć punktów sprzedających świeże pączki.

  • zakup przyczepy: 169,9 tys. zł netto
  • opłata franczyzowa: 500 zł (przy samodzielnym znalezieniu lokalizacji) lub 1 tys. zł (jeśli lokalizację znalazła centrala)
  • opłata marketingowa: 2 proc. od obrotu
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €