McDonald's stawia na franczyzobiorców

Ponad pół tysiąca
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jaki był mijający rok dla branży gastronomicznej?

Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia i idące za nią zamknięcia restauracji, inflacja oraz rosnące koszty prowadzenia działalności to tylko niektóre z trudności, z jakimi przyszło się mierzyć sektorowi gastronomicznemu. Mimo że 2023 rok pozornie wydawał się bardziej spokojny, to echo sytuacji z ubiegłych lat wciąż odbija się na tym biznesie. Jednak razem z naszymi pracownikami oraz partnerami – franczyzobiorcami i dostawcami – udowodniliśmy, że współpraca i konsekwentna realizacja strategii pozwalają skutecznie pokonać bariery i stale się rozwijać.

Jak więc oceniacie 2023 rok z perspektywy McDonald's Polska?

Jesteśmy liderem sektora i jednocześnie promotorem modelu franczyzowego, który w McDonald’s doskonalimy od ponad 70 lat. Obecnie prowadzimy w Polsce ponad 540 restauracji. 91 proc restauracji jest zarządzanych przez w sumie ponad 90 franczyzobiorców, którzy w sumie zatrudniają ponad 31 tys pracownikow. Średnio otwieramy około 30 restauracji rocznie, w tym roku będzie to 31 nowych lokali. W kolejnych latach planujemy jeszcze bardziej dynamiczną ekspansję. Nasza strategia na lata 2024-2026 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie prowadzona przez franczyzobiorców. Docelowo chcemy, aby nasza struktura była w 95 proc. oparta na restauracjach licencyjnych, prowadzonych zarówno przez nowych członków systemu, jak i przedsiębiorców, którzy są z nami od lat. W McDonald’s nie ma ograniczenia co do liczby restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę. Obecnie w Polsce średnia liczba restauracji zarządzanych przez jednego franczyzobiorcę wynosi ponad pięć. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach, oceniamy, że jest to rozwiązanie optymalne, umożliwiające przedsiębiorcy osobiste zaangażowanie w prowadzenie lokalu, znajomość potrzeb gości danej restauracji, jak i społeczności, w których funkcjonuje.

Kto może zostać franczyzobiorcą McDonald's?

Idealny kandydat na franczyzobiorcę McDonald’s to nowoczesny przedsiębiorca, który rozumie znaczenie doświadczenia, zadowolenia i lojalności zarówno gości, jak i pracowników oraz ma świadomość wpływu tych elementów na biznes. Myśli o rozwoju – zarówno osobistym, jak i członków zespołu, posiada kompetencje liderskie, chce i potrafi inwestować w pracowników. Powinien posiadać także kompetencje wykonawcze i strategiczne, umożliwiające rozwój własnej firmy. Ważna jest pasja do pracy w branży gastronomicznej, a także umiejętność działania w grupie. Dla McDonald’s istotne jest też posiadanie „lokalnej perspektywy”, czyli chęci zaangażowania potencjalnego franczyzobiorcy w życie społeczności lokalnych.

Jak wygląda proces rekrutacji i przygotowania franczyzobiorcy do objęcia restauracji?

Przed dołączeniem do grona franczyzobiorców kandydat przechodzi szkolenie teoretyczne i praktyczne w restauracjach McDonald’s, które trwa 9-12 miesięcy. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji. Przyszły licencjobiorca wciela się więc w szeregowego pracownika, menedżera zarządzającego zmianą oraz pozyskuje wiedzę z zakresu zarządzania restauracją. Kandydat uzupełnia wiedzę na warsztatach i kursach teoretycznych. Poszczególne etapy szkolenia w restauracji kończą się testem weryfikującym znajomość procedur i standardów.

Ile pieniędzy trzeba mieć na inwestycję?

Umowa franczyzy McDonald’s podpisywana jest z reguły na 20 lat i wymaga inwestycji około 5 mln zł, z czego minimum 25 proc. wartości wyposażenia restauracji pochodzi ze środków własnych, reszta może być sfinansowana z kredytu. Wkładem własnym kandydat na franczyzobiorcę musi wykazać się jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów.

Jakiego wsparcia McDonald's udziela franczyzobiorcom – na każdym etapie współpracy?

Przepisem na sukces franczyzy McDonald’s, niezależne od warunków rynkowych, jest połączenie know-how i wsparcia dużej marki, jaką jest McDonald’s, ze sprawdzoną siecią dostawców i zaangażowaniem oraz wysokimi kompetencjami franczyzobiorców. Oferujemy franczyzobiorcom wsparcie ekspertów Centrum Serwisowego, stałe konsultacje, szkolenia, udział w ogólnopolskich programach i akcjach marketingowych oraz pomoc w obszarze public relations. Co ważne, szkolenia organizowane przez McDonald’s wspierają nie tylko samego franczyzobiorcę, ale również jego kadrę kierowniczą. Materiały szkoleniowe dla pracowników są stale aktualizowane. McDonald’s dba o doskonalenie kompetencji na wszystkich szczeblach, a w ostatnich latach realizowany jest program przeznaczony wyłącznie franczyzobiorcom, podnoszący ich umiejętności liderskie, stymulujący myślenie biznesowe.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska

 

WIZYTÓWKA MCDONALD'S

Międzynarodowa sieć gastronomiczna.

  • ponad 540 lokali w Polsce
  • opłata wstępna 45 tys. dolarów
  • kwota inwestycji 5 mln zł (min. 25 proc. wartości wyposażenia restauracji musi pochodzić ze środków własnych)
Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €