Przyszłość w konsolidacji
– Spodziewamy się, że będzie rosło znaczenie konsolidowania rynku wokół systemów franczyzowych – uważa Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Z jakim nastawieniem branża gastronomiczna patrzy w 2024 rok?
Uważam, że ogólnie perspektywy branży są dobre, ale różne dla różnych segmentów tego rynku. W 2024 roku swoje piętno na gastronomii na pewno odcisną spodziewane dwie duże podwyżki płacy minimalnej. Nie ma pewności co do skali wzrostu innych kosztów działalności. Wchodzi w życie obowiązek zapłaty podatku minimalnego, co dla nisko rentownych biznesów może oznaczać pogorszenie płynności w związku z relatywnie wyższym podatkiem, przed płaceniem którego nie będzie chroniła nawet strata na działalności. Część niesieciowych restauracji może tego ciężaru nie udźwignąć. By zrekompensować te negatywne wpływy trzeba podjąć działania w obszarze ograniczenia kosztów lub/i obszarze wzrostu przychodów lub/i decydować się na podniesienie cen, ponosząc różne rodzaje ryzyka w zależności od przyjętej linii działania, w tym ryzyko utraty klientów. W tym świetle spodziewamy się, że będzie rosło znaczenie konsolidowania rynku wokół systemów franczyzowych, bo one mogą łatwiej przeciwdziałać wpływowi tych negatywnych skutków na biznes restauracyjny, mając do tego odpowiednie narzędzia.
A jaki był miniony rok dla Sfinksa?
Pomimo niełatwego rynku, na którym przyszło nam funkcjonować, 2023 rok oceniamy pozytywnie. Rosną obroty naszych sieci, po trzech kwartałach 2023 roku sięgnęły one 141,27 mln zł, tj. o blisko 14% więcej r/r mimo mniejszej sieci. Przekłada się to na wyższą rentowność sprzedaży. Za największą dynamikę wzrostu przychodów odpowiada nasza flagowa sieć SPHINX, co potwierdza siłę tej marki i jej zdolność do przyciągania klientów nawet w trudnych czasach. I to właśnie w dużej mierze w oparciu o SPHINXA chcemy się nadal rozwijać.
Macie nową strategię rozwoju na najbliższe lata. Jakie są jej założenia?
W październiku 2023 roku ogłosiliśmy strategię na lata 2024-2029. Priorytetem jest rozwój sieci restauracji w modelu franczyzowym. W okresie objętym strategią zamierzamy podwoić liczbę restauracji przy utrzymaniu wzrostu sprzedaży porównywalnej sieci znacznie powyżej inflacji. Będziemy ten cel realizować wykorzystując przede wszystkim markę SPHINX, której rozpoznawalność wspomagana przekracza 80 proc. Zamierzamy dalej rozwijać dotychczasową sieć pod tym szyldem, ale także inne nasze koncepty korzystające z siły SPHINX jako marki parasolowej, jak np. The Burgers by Sphinx. We franczyzie będziemy otwierać nowe restauracje, ale też zamierzamy dalej przekształcać lokale własne na ten model. Wchodzimy też w nowy segment restauracji hotelowych i chcemy spożytkować markę SPHINX także do licencjonowania hoteli. Pierwszy taki obiekt działa już z sukcesem w Żabiej Woli. Zakładamy również uruchomienie pierwszej restauracji SPHINX poza Polską w ramach umowy masterfranczyzy.
Łatwo dziś o dobrą lokalizację dla gastronomii?
Jesteśmy otwarci na różne opcje. Atrakcyjność lokalizacji zawsze oceniamy indywidualnie. Wśród ciekawych segmentów rynku są parki handlowe, które świetnie wpisały się w zmieniające się zwyczaje zakupowe klientów. Bliskość, wygoda zakupów i kompleksowa oferta są czymś, co przyciąga dziś klientów do tego typu obiektów. W wielu parkach handlowych oferta gastronomiczna to wciąż rzadkość. Pojawienie się w nich naszych restauracji może być atrakcyjnym uzupełnieniem oferty handlowo-usługowej parków, szczególnie że SPHINX jest marką ściągającą klientów, a nie głównie korzystającą z przepływu klientów generowanego przez inne marki. Będziemy się też otwierać w lokalizacjach, w których działały restauracje pod innymi szyldami. To efekt decyzji restauratorów, którzy w trudnych dla gastronomii czasach, zdecydowali się przystąpić do znanej sieci franczyzowej i korzystać z benefitów takiej współpracy.
Czy otwarcie restauracji pod jedną z marek Sfinksa do wysoka inwestycja?
Na inwestycję franczyzobiorcy składają się dwa podstawowe elementy – opłata wstępna i inwestycja w lokal. Opłata wstępna zależy głównie od marki restauracji i ma ona za zadanie pokryć nasze koszty związane z jej uruchomieniem. Może ona wahać się od 15-55 tys. zł. Natomiast nakłady na lokal różnią się w zależności od formatu/marki, który chcemy otwierać, stanu technicznego lokalu, w tym wkładu wynajmującego, jego wielkości oraz sposobu finansowania. Obecnie jest duża podaż lokali, więc ukierunkowujemy działania nasze i potencjalnych franczyzobiorców na poszukiwanie lokali w pełni przygotowanych przez wynajmującego do wstawienia całości lub części technologii oraz wyposażenia sali przy niewielkich innych nakładach. Jeżeli franczyzobiorca skorzysta jeszcze z oferty leasingu sprzętu, to środki potrzebne na inwestycje mogą zamknąć się nawet w 80 tys. zł. Natomiast każdorazowa dodatkowa potrzeba dostosowania lokalu powoduje oczywiście wzrost potrzebnych środków i zależy od stanu technicznego lokalu. Jak widać możemy szukać oferty i możliwości uruchomienia restauracji dla potencjalnych franczyzobiorców posiadających różny kapitał startowy. Na koniec zawsze ważny jest odpowiedni czas zwrotu z inwestycji i pozostałe po niej wolne środki, niezależnie od włożonego własnego kapitału. W przypadku już istniejącej restauracji, gdy decydujemy się na jej rebranding, a lokal jest już dostosowany pod działalność gastronomiczną, koszt wejścia do sieci może być znacznie niższy.
Jak szybko można spodziewać się rentowności?
To wypadkowa wielu czynników. Przyjmujemy jednak, że średnio lokal zaczyna na siebie zarabiać po około 3 miesiącach.
Wasi franczyzobiorcy muszą osobiście pilnować pracy restauracji?
Osobiste zaangażowanie franczyzobiorcy w prowadzony biznes, niezależnie od obszaru tego zaangażowania, to ważny czynnik powodzenia przedsięwzięcia. Nie bez powodu mówi się, że „pańskie oko konia tuczy”. Do biznesu można przystąpić też we współpracy ze wspólnikiem, przy czym nasze doświadczenie pokazuje, że własny biznes gastronomiczny sprawdza się najlepiej, kiedy w jego prowadzenie zaangażowani są członkowie rodziny. Do obowiązków franczyzobiorcy należą przede wszystkim bieżące kierowanie pracami restauracji i nadzór nad jej działalnością.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA SFINKS POLSKA
Właściciel kilku marek gastronomicznych.
- ponad 100 lokali, w tym Restauracje Sphinx, The Burgers, Chłopskie Jadło
- opłata wstępna w zależności od marki 15-55 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

