Biznes utkany z konopi

Drogi materiał
Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Kasia Motyl jest współzałożycielką proekologicznego Stowarzyszenia Planet 10. To właśnie z nim wiąże się historia firmy Moonula, która produkuje pościel z konopi siewnych.

– Trzy lata temu, wraz z koleżanką szukałyśmy materiału na ekologiczne koszulki dla naszych wolontariuszy. Czytałam wtedy dużo o uprawie bawełny i lnu. Przez przypadek trafiłam na informacje o tkaninie konopnej – opowiada Kasia Motyl.

Jej właściwości robiły wrażenie. Materiał jest bardzo wytrzymały, przewiewny, antybakteryjny i hipoalergiczny. Poza tym dobrze chłonie wilgoć i zatrzymuje promienie ultrafioletowe.

– Zaczęłam się zagłębiać w temat samej rośliny. Dowiedziałam się, że konopie siewne i indyjskie to dwie różne rzeczy, choć niestety często są ze sobą mylone. Poza tym uprawa konopi jest bardzo ekologiczna. Roślina nie potrzebuje tak dużo wody jak bawełna, wychwytuje z atmosfery dwutlenek węgla i użyźnia glebę – mówi Kasia Motyl.

Zdobytą wiedzę postanowiła przekuć w biznes. Tak powstała jednoosobowa działalność gospodarcza pod szyldem Moonula.

Nie ma, że się nie da

Pierwszym zadaniem Kasi Motyl było znalezienie producenta tkaniny konopnej.

– Miałam szczęście, bo udało się to bardzo szybko. Zależało mi na tym, by była to polska firma. Po pierwsze dlatego, że chciałam wesprzeć rodzimy biznes, a po drugie mogłam w ten sposób przyczynić się do ograniczenia śladu węglowego – mówi przedsiębiorczyni.

Zdecydowała, że w produkcji będzie wykorzystywała wyłącznie materiały naturalne. Zarówno tkanina, jak i bawełniane nici mają certyfikat Ekotex. Moonula używa również drewnianych guzików.

Kasia Motyl odpowiada za cały projekt pościeli. Jej pierwszy komplet uszyła własnoręcznie, dla siebie.

– Na papierze wszystko wyglądało super, ale zastanawiałam się, jaki ten materiał będzie w dotyku. W końcu konopie bywają kojarzone z szorstkością. Mamy gdzieś w głowie obraz sznurków konopnych – mówi założycielka Moonuli.

Nowy produkt całkowicie spełnił jej oczekiwania.

– Przetestowałam materiał konopny na sobie i mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że śpi się pod nim fantastycznie. Ten pierwszy komplet pościeli służy mi do tej pory i jestem z niego bardzo zadowolona – zapewnia Kasia Motyl.

Nie obyło się jednak bez problemów, które ostatecznie udało się przekuć w wartość.

– Producent tkaniny konopnej w Polsce oferuje ją na belce o szerokości 150 cm, tymczasem najbardziej popularne pościele mają 200-220 cm. Miałam więc problem z odpowiednim wykrojeniem materiału. Ostatecznie zdecydowałam, że pościel będzie się składać z części, połączonych w ustalonej wysokości. W miejscu tym pojawia się dość nietypowe zapięcie. W standardowych pościelach znajduje się ono na dole, tymczasem u mnie występuje w 1/3 wysokości kołdry. Jest to nietypowe, ale też stanowi ozdobę, zwłaszcza że pościel ma naturalny, szarawo-kremowy odcień. Nietuzinkowe zapięcie dodaje jej smaczku i wyróżnia markę na tle konkurencji – zapewnia Kasia Motyl.

Tylko na zamówienie

Moonula współpracuje z zaprzyjaźnionym zakładem krawieckim, który szyje dla niej pościele.

– Zgodnie z ideą slow fashion staramy się nie robić stanów magazynowych. Szyjemy więc tylko na zamówienie klientów  – informuje Kasia Motyl.

Osoby, które chciałyby najpierw poznać z bliska materiał konopny, zaprasza natomiast do pracowni przy ulicy Stolarskiej w Krakowie.

– Jest to swego rodzaju przestrzeń artystyczna, na której swoje showroomy mają twórcy z różnych dziedzin. Ktoś robi ceramikę, ktoś inny litografię. W mojej przestrzeni można obejrzeć materiał konopny, pomacać go, a nawet powąchać, ponieważ konopie pięknie pachną. Pracownia służy mi także jako miejsce do ręcznego barwienia pościeli żywymi roślinami. Mamy taki produkt w ofercie. Jest on dosyć unikatowy. Nie spotkałam czegoś takiego ani na rynku polskim, ani za granicą – mówi Kasia Motyl.

Cena jednego metra bieżącego dostępnej na rynku tkaniny konopnej zaczyna się od 75 zł. Materiał jest droższy niż bawełna czy len. Zdaniem Kasi Motyl, wynika to najprawdopodobniej z jego niewielkiej popularności.

– Tkanina konopna nie jest jeszcze wystarczająco znana na rynku. Produkuje się ją również w niewielkiej ilości, co wpływa na koszt wytworzenia. Z pewnością jest to jednak materiał z potencjałem. Jako ciekawostkę warto dodać, że tkanina konopna była znana już 4 tys. lat przed naszą erą. Także pierwsze jeansy marki Levi’s zostały stworzone z konopi – mówi Kasia Motyl.

Działalność sfinansowała z funduszy własnych.

– Analizowałam różne programy wsparcia, jednak te dostępne, były skierowane bardziej dla branży IT i innowacji – dodaje Kasia Motyl.

Zapewnia jednak, że ruszając z biznesem, myślała nie tylko zarabianiu pieniędzy, ale też wprowadzenie na rynek produktu, który da wartość dodaną zarówno ludziom, jak i środowisku. – Z badań wynika, że alergia staje się chorobą cywilizacyjną, występuje już w co trzecim gospodarstwie domowym. Innym problemem jest rosnący konsumpcjonizm, a także pęd za rozwojem i pieniądzem. Skala tego zjawiska przynosi ludziom tyle stresu, że ci mają coraz większe problemy ze snem – mówi Kasia Motyl.

Przez Włochy w świat

Dziś Moonula nie jest już jednoosobową firmą, a jej załoga składa się z trzech osób. Zespół doskonale wie, że marketing jest kluczowy w rozwoju biznesu.

– Staramy się promować poprzez media społecznościowe. Natomiast na naszym blogu rozpowszechniamy informacje o właściwościach konopi. Braliśmy również udział w kiermaszowych targach krakowskich. Natomiast wraz z Polską Agencją Inwestycji i Handlu byliśmy na Fashion Weeku w Berlinie, gdzie mieliśmy okazję zaprezentować nasze produkty. Być może wybierzemy się również do Włoch, gdzie świadomość właściwości tkaniny konopnej jest większa niż w Polsce. Wydaje nam się, że będzie tam łatwiej wypromować nasz produkt – mówi Kasia Motyl.

Nie ukrywa jednak, że choć popularność tkaniny konopnej rośnie, na tle bawełny czy lnu jest ona wciąż niewielka.

– Hasło „pościel konopna” nie jest jeszcze popularne w Google. Potrzeba czasu i pracy, by przede wszystkim przestać wrzucać konopie siewne i indyjskie do jednego worka. Myślę jednak, że wszystko zmierza ku dobremu. Naszym planem na najbliższą przyszłość jest wyjście z produktem za granicę. Jesteśmy na etapie badania rynków europejskich. Współpracujemy też cały czas z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego i Polską Agencją Inwestycji i Handlu. Liczymy, że będziemy mogli dzięki temu ułatwić sobie wyjście poza kraj – sumuje Kasia Motyl.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Magda Wachowska

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €