Otwieramy własnego Subwaya
Subway chce przyspieszyć rozwój sieci w Polsce. Ile trzeba zainwestować, żeby móc prowadzić restaurację tej marki?
Subway to marka z długą historią. Pierwszy lokal został otwarty w 1965 roku w amerykańskim Bridgeport. Była to budka naprzeciwko uniwersytetu, sprzedająca ogromne kanapki. Dziś sieć liczy ponad 37 tys. lokali na całym w świecie. Przez lata była firmą rodzinną, jej założyciele to Fred DeLuca i Peter Buck. Jednak w zeszłym roku Subway zmienił właściciela. Kupił go fundusz inwestycyjny Roark Capital. Nowy właściciel ma plany dynamicznego rozwoju marki. A Europa Środkowo-Wschodnia – w tym Polska – ma być jednym z głównych filarów tego rozwoju na najbliższe lata.
W Polsce jest obecnie 175 lokali Subway. 64 z nich prowadzą indywidualni franczyzobiorcy, resztę koncerny Mol i Amic Energy. – W tym roku otworzyliśmy siedem nowych restauracji. Plany na 2024 rok zakładają 15 otwarć, a plan trzyletni 40 nowych lokali – informuje Piotr Bruździak, business developer Subway Polska. – Nie chcemy otwierać dużo i szybko. Stawiamy na przemyślane lokalizacje, z długoterminowymi perspektywami.
Co potrzeba, żeby otworzyć Subwaya?
Subway najchętniej nawiąże współpracę z osobami, które chciałyby otworzyć przynajmniej trzy restauracje. Ale szansę mają też ci, których interesuje otwarcie jednego lokalu. – Szukamy osób, które chcą zaangażować się w prowadzenie tego biznesu – podkreśla Piotr Bruździak. – Proces rekrutacji będzie bardziej złożony niż dotychczas. Od kandydatów na franczyzobiorców oczekujemy świadomości biznesowej i rynkowej. Dobrze, gdyby mogli wykazać się sukcesami w zarządzaniu czy prowadzeniu biznesu. Doświadczenie w gastronomii nie jest konieczne. Szansę na licencję Subway mają zarówno ci, którzy prowadzili dotychczas np. niesieciową restaurację, jak i osoby, które zajmowały zarządcze stanowiska w korporacji. Muszą to być jednak ludzie z wizją, którzy potrafią do siebie i wizji przekonać. Muszą też rozumieć, że czeka ich praca nie w godzinach 9.00-17.00, ale przez 24 godziny na dobę.
Dobrze, jeśli franczyzobiorca ma też propozycję lokalizacji, ale nie jest to wymagane. W większości przypadków to centrala szuka miejsca na restaurację, a te zaproponowane przez franczyzobiorców analizuje i opiniuje. Subway najchętniej otwiera lokale w dużych i średnich miastach. Restauracje w centrach handlowych to właściwie znak firmowy marki. Ale równie atrakcyjne są węzły komunikacyjne – dworce kolejowe, ale też lotniska (Subwaya znajdziemy na warszawskim Okęciu). Sieć nie wyklucza także otwarć przy głównych ulicach miast – ma restauracje chociażby przy ul. Świętokrzyskiej i Nowym Świecie w Warszawie. Dodatkowe wymagania wobec restauracji przyulicznych to lokalizacja na parterze, duża witryna, dostęp do parkingu oraz bliskość punktu generującego ruch pieszych, np. przystanku autobusowego.
Przygotowania do otwarcia
Każda lokalizacja jest dokładnie weryfikowana.
– Sprawdzamy nie tylko to, czy lokal sam w sobie spełnia odpowiednie warunki co do np. wielkości, możliwości prowadzenia gastronomii – wyjaśnia Piotr Bruździak. – Analizujemy ruch samochodowy i pieszy w tym miejscu, badamy konkurencję. Zgłaszamy lokalizację do centrali, która dokonuje ostatecznej akceptacji. Cały proces wymaga dużo pracy i może potrwać około dwóch miesięcy. Franczyzobiorcy przedstawiamy też szczegółowy biznesplan dla konkretnej lokalizacji, aby łatwiej mu było podjąć decyzję.
Jak podkreśla przedstawiciel Subwaya, przewagą sieci jest fakt, że w lokalach nie ma smażenia czy gotowania, więc kuchnia nie wymaga dużej liczby sprzętu. – Na miejscu wypiekamy tylko chleb i podgrzewamy kanapki. Jesteśmy w stanie zmieścić się w takich lokalach, w których inni się nie zmieszczą – podkreśla Piotr Bruździak. – Teraz pracujemy też nad lokalizacjami na wyspach handlowych.
Jeżeli obie strony są na tak, zostaje podpisana umowa franczyzowa, a po niej umowa najmu lokalu. Rusza remont i adaptacja. Przygotowanie restauracji trwa zwykle do sześciu tygodni. – Koncepcja lokalu jest przygotowana w Stanach Zjednoczonych, my dostosowujemy ją do polskich norm i wymogów – mówi Piotr Bruździak.
Ile kosztuje otwarcie Subwaya?
Otwarcie restauracji to koszt od 500 do 800 tys. zł. Tańsze będą lokale w food courtach galerii handlowych. Są mniejsze (40-50 mkw.) i nie muszą mieć sali konsumpcyjnej. W kwocie inwestycji mieści się też jednorazowa opłata wstępna, która wynosi 15 tys. euro.
Równolegle z przygotowaniem lokalu trwają też szkolenia oraz rekrutacja pracowników. Szkolenie dla franczyzobiorcy jest trzytygodniowe. Kiedyś odbywało się w Stanach Zjednoczonych, teraz w Polsce. Jeden tydzień zajmuje szkolenie w działającej restauracji, kolejne dwa tygodnie to zajęcia online. – Natomiast personel szkolimy przez tydzień już na miejscu, w restauracji franczyzobiorcy – dodaje Piotr Bruździak.
Rynek dużych możliwości
Franczyzodawca zapewnia, że inwestycja w restaurację zwróci się maksymalnie w trzy lata. Bywały przypadki, że następowało to nawet w pół roku. Franczyzobiorcy mogą zwiększać swoje obroty, organizując cateringi, np. na konferencje, spotkania prywatne i firmowe. – To pole do popisu dla franczyzobiorców, którzy chcą poszukać tego rodzaju klientów – zachęca Piotr Bruździak.
Franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie centrali. – Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi franczyzobiorcami, pomagamy im we wszystkim, jeśli tylko tego potrzebują – zapewnia Piotr Bruździak. – Subway stawia na ludzi doświadczonych, tak na poziomie centralnym, jak i na poziomie lokalnych, krajowych rynków. Ja sam prowadzę 10 restauracji franczyzowych. Wiem więc, z jakimi problemami mogą się zetknąć franczyzobiorcy i jak pomóc im w ich rozwiązaniu.
Sieć zapewnia centralne zatowarowanie, bieżące szkolenia pracowników. Pomaga restauratorom przygotować się do audytów zewnętrznych, które są prowadzone regularnie raz na kwartał.
Piotr Bruździak podkreśla, że teraz jest dobry czas na inwestycję w Subway. – Sieć bardzo się zmienia – zauważa przedstawiciel marki. – Przyspiesza remodeling działających restauracji. W Stanach Zjednoczonych dwa lata temu zostało wprowadzone poszerzone menu. W efekcie tej zmiany już ósmy kwartał z rzędu sieć notuje tam wzrosty obrotów. Teraz te doświadczenia są przenoszone na Europę. Na pierwszy ogień poszły Anglia, Francja, Niemcy, a od początku 2024 roku zostaną wprowadzone też w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. A Polska ciągle jest rynkiem dużych możliwości.
WIZYTÓWKA MARKI SUBWAY
Subway to ogólnoświatowa sieć barów szybkiej obsługi, która sprzedaje m.in. kanapki, sałatki i wrapy. Rozwija się we franczyzie. Pierwszy bar pod marką Subway został otwarty w Polsce w 2004 roku w Krakowie.
- Koszt inwestycji: 500-800 tys. zł
- Opłata wstępna: 15 tys. euro
- Zwrot z inwestycji: 3 lata (według informacji franczyzodawcy)
- Liczba restauracji Subway w Polsce: 175, w tym 64 franczyzowe
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

