Zyski ze sprzedaży pączków

Spodziewany zarobek
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pierwszy punkt Pączkownia otworzyła w 2018 roku w Śremie. Dziś ma ich 26 (w tym trzy własne), a do końca roku kolejne otwarcia w planach. Ale doświadczenie w mobilnej gastronomii franczyzodawca ma o wiele dłuższe. – Od 2009 roku prowadzimy sieć lodziarni Lody Lida – mówi Maciej Sikora, menedżer ds. sprzedaży sieci Pączkownia Smak sprzed Lat. – Jeśli chodzi o Pączkownię, to przygotowywaliśmy ten biznes przez dwa lata, aby przystosować go do prowadzenia w przyczepach gastronomicznych.

Pączki do wyboru

Pączkownia ma w ofercie ponad 20 różnych smaków pączków, a także donuty, jagodzianki, kulki serowe, drożdżówki w dziewięciu smakach. – Staramy się urozmaicać naszą ofertę i dostosowywać ją do różnych sezonów – relacjonuje Maciej Sikora. – Np. zimą popularne są pączki z nadzieniem o smaku nutelli, słonego karmelu czy rafaello, jesienią prym wiodą powidła i śliwki, a wiosną i latem smaki owoców sezonowych: truskawki, maliny, jagody czy gruszki. Każdy ma jednak własne ulubione smaki. Dzieci i młodzieży lubią te o nadzieniu nutelli lub rafaello, z kolei starsi wybierają tradycyjne smaki, a ich faworytem jest niezmiennie od lat nadzienie różane.

Jak wygląda przygotowywanie pączków w przyczepie? Podobnie jak w cukierni, tyle że wszystko odbywa się w obecności klientów. Na miejscu ugniata się ciasto i w tradycyjny sposób zawija się w nie nadzienie, przed smażeniem. – Pączki są smażone na smalcu, nie na żadnych fryturach – podkreśla Maciej Sikora. – Używamy specjalnego smalcu, którego pączki nie piją w nadmiarze.

Ceny pączków wahają się – w zależności od lokalizacji – od 4,9 do 6,29 zł. Droższe są pączki duo, z nadzieniem o dwóch smakach – kosztują od 6,5 do 6,9 zł. – Nie narzucamy cen, sugerujemy tylko, jakie mogą być – zapewnia Maciej Sikora. – Ostateczna cena zależy od konkretnego rynku, mają na nią wpływ koszty produkcji, pracowników, najmu powierzchni w danej lokalizacji. Może nasze pączki są droższe, ale klienci cenią ich jakość i smak.

Dobra lokalizacja

Najwięcej punktów Pączkowania ma w Wielkopolsce, skąd się wywodzi. Działa też na Dolnym Śląsku, będzie się otwierać w województwie łódzkim. – Logistycznie jesteśmy przygotowani na rozwój sieci w całej Polsce – zapewnia Maciej Sikora.

Przyczepy Pączkowni stoją nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Dobrym przykładem może być Książ Wielkopolski, liczący 3 tys. mieszkańców, w którym punkt działa już od kilku lat i dobrze sobie radzi. – Ale mamy też Pączkownię w Poznaniu, przy galerii handlowej. Duże miasta też wchodzą więc w grę – dodaje Maciej Sikora.

Franczyzobiorca może sam szukać lokalizacji lub zlecić to centrali. W tym drugim przypadku franczyzodawca bierze też na siebie negocjacje czynszowe, uzgodnienia warunków wykonania przyłączy.
– Znalezienie odpowiedniej lokalizacji może stanowić o sukcesie bądź porażce tego biznesu. To zazwyczaj czynnik decydujący o uruchomieniu naszego punktu franczyzowego. Zdajemy sobie sprawę, że ocena potencjału danego miejsca nie jest łatwa, dlatego nasz zespół pomaga w znalezieniu odpowiedniego miejsca i w negocjacjach związanych z jego wynajmem, pomagamy w uzyskaniu środków finansowych – wylicza Maciej Sikora. – Chcemy zagospodarować miejsca o dużym natężeniu ruchu, takie jak centra handlowe, rynki czy główne ulice w miastach, ale też parki, jeziora, miejsca turystyczne.

Jeżeli franczyzobiorca sam znajdzie lokalizację, ma niższą miesięczną opłatę franczyzową – 500 zł. W przypadku gdy to franczyzodawca zajmował się szukaniem miejsca na biznes, opłata wynosi 1 tys. zł.

Zalety mobilności

Pod przyczepę wystarczy 10 mkw. powierzchni. Potrzebne jest przyłącze prądu, choć przyczepa może też działać przy tzw. obiegu zamkniętym, czyli z własnymi zbiornikami wody. Franczyzobiorca otrzymuje taką przyczepę w pełni wyposażoną i obrandowaną. W środku jest wszystko, co potrzebne do produkcji i sprzedaży pączków. – Nie trzeba dokupować nawet szklanki – zapewnia Maciej Sikora. – Jest także klimatyzacja z funkcją grzania oraz monitoring. Dla większości naszych franczyzobiorców Pączkownia to dodatkowe źródło dochodu, a dzięki monitoringowi mają podgląd w to, co dzieje się w przyczepie.

Franczyzodawca dostarcza przyczepę w wybrane miejsce i podłącza – tak, aby była gotowa do pracy. Jej cena to 169,9 tys. zł netto. Można jednak skorzystać z leasingu, w uzyskaniu którego pomaga franczyzodawca. Wówczas na start inwestycji wystarczająca powinna być kwota 25-35 tys. zł. Składają się na nią opłata leasingowa, zakup kasoterminala, transport i montaż przyczepy oraz koszty przygotowania lokalizacji. – Stacjonarne lokale w większości przypadków są droższe w inwestycji. Kolejną zaletą przyczep jest ich mobilność. Można je przestawić, jeśli np. lokalizacja okaże się nietrafiona albo nagle zmienią się okoliczności zewnętrzne – wyjaśnia Maciej Sikora. – Mieliśmy taki przypadek, że obok punktu zaczął się remont drogi, który miał trwać pół roku, a ostatecznie potrwał kilka lat. Przyczepę można było przestawić. Z lokalem stacjonarnym nie ma takiej możliwości.

Zyski ze sprzedaży

Nie trzeba być cukiernikiem, aby zostać franczyzobiorcą Pączkowni. Licencjobiorcy i ich pracownicy przechodzą szkolenia, które przygotowują ich do pracy. – Pączka łatwo zepsuć, ale nasze szkolenia są właśnie po to, aby uniknąć takich sytuacji – podkreśla Maciej Sikora. – Uczymy sposobu wyrabiania ciasta, garowania, zawijania, smażenia. Szkolimy franczyzobiorcę i jego pracowników w naszym działającym punkcie, a później jedziemy do nich na cztery dni. Jesteśmy obecni w trakcie otwarcia – wylicza Maciej Sikora. – Oferujemy również wsparcie w zakresie zarządzania i marketingu.

Centrala wymaga, aby franczyzobiorca przynajmniej przez kilka pierwszych tygodni aktywnie angażował się w pracę punktu. Później, gdy personel nabędzie doświadczenia, właściciel nie musi już bywać w punkcie codziennie. Według franczyzodawcy, na początek trzeba zatrudnić przynajmniej pięć osób, ale na jednej zmianie może pracować nawet siedem. Zaraz po otwarciu – jak zapewnia franczyzodawca – kolejki przy Pączkowniach stoją od rana do wieczora. Pomaga w tym marketing, który na otwarcie jest szczególnie intensywny. – Na początku w nowym punkcie sprzedaje się od 1,2 tys. do nawet 2,5 tys. pączków dziennie – zapewnia Maciej Sikora. – Sami nie wierzyliśmy, że takie obroty są możliwe, a jednak tak się dzieje.

Franczyzodawca oblicza, że przy poziomie sprzedaży 1,2 tys. sztuk dziennie miesięczny zysk może sięgnąć 100 tys. zł. – Zwłaszcza że jako gastronomia możemy pracować przez siedem dni w tygodniu – dodaje Maciej Sikora. – W niedziele otwierają się nawet Pączkownie zlokalizowane przy zamkniętych w te dni galeriach handlowych i mają klientów.

Największy boom sprzedażowy w nowym punkcie trwa od trzech do nawet pięciu miesięcy po otwarciu. Później sprzedaż stabilizuje się na poziomie np. 300-700 pączków dziennie, w zależności od lokalizacji.

Opcja dywersyfikacji

Pączkownie działają przez cały rok, ale franczyzodawca przyznaje, że najlepsze wyniki sprzedaży osiągają w okresie jesienno-zimowym. Dlatego daje licencjobiorcom możliwość, aby na sezon letni zmieniali asortyment z pączków na lody. To bardzo proste, dzięki wspomnianemu już konceptowi lodziarni Lody Lida. Można więc urządzenia do produkcji pączków zastąpić maszynami do lodów – jedną do świderków lub dwiema – do świderków i lodów włoskich. – Koszt takiej zmiany to ok. 12 tys. zł – informuje Maciej Sikora. – To wydatki m.in. na kasetony, lodówki. Natomiast maszyny do lodów można od nas wynająć. Można też po sezonie je wykupić, jeśli planuje się prowadzenie lodziarni w kolejnych latach.

Franczyzodawca zapewnia, że demontaż urządzeń do smażenia pączków i zastąpienie ich maszynami do lodów jest bardzo proste. Licencjobiorca może to zrobić sam lub poprosić o pomoc centralę.

To franczyzobiorca decyduje, kiedy chce dokonać zmiany w asortymencie, centrala nie narzuca żadnych terminów. Zwykle sezon lodowy rozpoczyna się na przełomie kwietnia i maja, a kończy we wrześniu, lub nawet październiku, w zależności od pogody. – Ci z naszych franczyzobiorców, którzy zdecydowali się na sezonową zmianę, są bardzo zadowoleni – zapewnia Maciej Sikora. – Dzięki różnorodności oferty i możliwości połączenia dwóch popularnych marek w jednym punkcie, jesteśmy w stanie przyciągnąć większą liczbę klientów, osiągać większe zyski i uzyskiwać stabilny dochód przez cały rok.

Można też zdecydować się tylko na franczyzę Lodów Lida. Koszty inwestycji zależą wówczas od tego, ile maszyn do produkcji lodów jest w przyczepie. Jeśli jedna (do lodów świderków), to przyczepa kosztuje 129 tys. zł netto. Jeśli dwie (do świderków i lodów włoskich), koszt inwestycji wynosi 157 tys. zł netto.

Otwieramy Pączkownię Smak Sprzed Lat

(wszystkie kwoty są uśrednione)

KOSZTY INWESTYCJI
35 tys. zł
 
KOSZTY STAŁE

  • koszt produkcji pączków (ciasto, nadzienie, smalec, pomada, opakowanie): 64,4 tys. zł
  • czynsz: 2,5 tys. zł
  • media: 2,5 tys. zł
  • asortyment uzupełniający: 1,5 tys. zł
  • wynagrodzenia (5 etatów): 19,8 tys. zł
  • opłata franczyzowa: 500 zł
  • opłata marketingowa: (2 proc. od obrotu): 4,3 tys. zł

RAZEM: 95,5 tys. zł
 
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
30 dni x 1,2 tys. sztuk x 5,9 zł = 212,4 tys. zł
 
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
212,4 tys. zł minus 95,5 tys. zł
 
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
116,9 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł