Szwedzka franczyza chce do Polski

Teraz Polska
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Historia szwedzkiej sieci Taco Bar to historia miłosna. Wszystko zaczęło się na początku lat osiemdziesiątych, kiedy jeden z późniejszych współzałożycieli sieci, Peter podróżował po USA. Spotkał tam miłość swojego życia, Judy. Ona wprowadziła go w amerykańską kuchnię tex-mex (czyli kuchnię, która narodziła się na pograniczu Meksyku i Teksasu, a z czasem podbiła całe Stany Zjednoczone). Dzięki niej Peter miał okazję spróbować swojego pierwszego taco. Judy przyjechała z Peterem do Szwecji. Wkrótce dołączył do nich trzeci współzałożyciel marki i miłośnik tacos, Håkan. Cała trójka zaczęła opracowywać plany otwarcia restauracji i testować potrawy, które później weszły do menu Taco Bar. Pierwsza restauracja przyjęła gości w centrum Sztokholmu w 1983 roku. Okazało się, że kuchnia tex-mex przypadła do gustu szwedzkim podniebieniom. Dziś pod szyldem Taco Bar działa na szwedzkim rynku blisko 50 lokali. Praktycznie od początku marka rozwija się we franczyzie. – Możemy poszczycić się najstarszym partnerem franczyzowym, który prowadzi swoją restaurację od ponad 30 lat – mówi Lars Callebro, właściciel i dyrektor zarządzający Taco Bar. – Inni franczyzobiorcy są z nami od blisko 25 i 20 lat. To dla nas dowód, że recepta na sukces to nie tylko pyszne dania, ale także lojalność i zaufanie naszych partnerów franczyzowych.

Gościnny franczyzobiorca

W menu Taco Bar są przede wszystkim tacos oraz inne dania kuchni tex-mex, w różnych wariacjach i formach. Głównie quesadille, enchiladas, autorskie nacho de luxe i wiele innych. – Smaki meksykańskie i teksańskie, z wpływami naszego nordyckiego dziedzictwa oraz tzw. comfort food. Jedzenie łatwe w odbiorze i przyjemne w konsumpcji – wyjaśnia Lars Callebro. – Naszym celem jest zaspokajanie gustów szerokiego grona klientów.

Polska jest pierwszym zagranicznym rynkiem, na który chce wejść Taco Bar. Czemu akurat Polska? – Jednym z powodów jest bliska odległość od Szwecji – nie ukrywa Lars Callebro. – Drugi, a nawet ważniejszy, to nasze przekonanie o ogromnym potencjale polskiego rynku, na którym, podobnie jak w Szwecji, widzimy możliwości rozwoju. Wierzymy, że nasza obecność w Polsce przyniesie równie dobre rezultaty, jak te, które osiągnęliśmy na rodzimym rynku.

W Polsce marka najchętniej nawiązałaby współpracę z masterfranczyzobiorcą, który podpisze umowę współpracy z całkowitą wyłącznością na teren kraju lub określonego regionu. Ale koncept jest też otwarty na pojedynczych franczyzobiorców. Mile widziani są przedsiębiorcy, działający na rynku restauracyjnym lub hotelarskim. – Jednak długotrwała kariera w gastronomii nie jest najważniejsza – zauważa Lars Callebro. – Najważniejsze jest dla nas nawiązanie partnerskiej współpracy. Chcemy, aby partner rozumiał istotę gościnności, troszczył się o zadowolenie klientów i miał umiejętności biznesowe. Taco Bar to równowaga między smakami a przyjazną atmosferą, zatem poszukujemy partnerów, którzy podzielają nasze przekonania i podejście do obsługi klienta.

Zgłoszenia od kandydatów są wstępnie weryfikowane, a później następują pierwsze spotkania i rozmowy, omówienie warunków współpracy – w Polsce. Dopiero kolejnym krokiem jest spotkanie w centrali w Szwecji i podpisanie umowy franczyzowej.

Od plaży do starówki

Marka chce się rozwijać w całej Polsce, w dużych i małych miastach. W grę wchodzą lokalizacje na osiedlach, w centrach, przy głównych ulicach. W Szwecji restauracje Taco Bar można znaleźć na lotnisku, na historycznej starówce w Sztokholmie, na przedmieściach, a nawet na plaży.

Optymalny lokal powinien mieć wielkość ok. 150 mkw., co pozwala na zaaranżowanie przestrzeni na 70-80 miejsc siedzących. – Mamy jednak także restauracje o prawie dwukrotnie większej powierzchni, które radzą sobie bardzo dobrze – podkreśla Lars Callebro. – Mile widziane jest także miejsce na zewnętrzny ogródek dla gości.

Lokale są aranżowane w jednakowej stylistyce, dominuje jasna kolorystyka, połączona z surowymi materiałami, takimi jak blachy faliste i drewno.

Franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie centrali w poszukiwaniu i wyborze lokalizacji, ale powinni przy tym wykorzystywać też swoją wiedzę o rynku lokalnym. Czas przygotowania lokalu do otwarcia jest uzależniony od różnych czynników, takich jak wyjściowy stan techniczny pomieszczeń, konieczne prace adaptacyjne. – W naszym standardowym planie zakładamy, że od momentu podpisania umowy najmu do wielkiego otwarcia lokalu mija zazwyczaj około trzech miesięcy – wyjaśnia Lars Callebro. – Ten czas pozwala nam nie tylko na wykonanie prac remontowych i dostosowanie wnętrza do naszych standardów, ale także na skoordynowanie działań zespołu, dostawców i wszystkich innych elementów, niezbędnych do udanego otwarcia nowego Taco Bar.

Według szacunków franczyzodawcy, inwestycja w restaurację może wynosić od 200 do 250 tys. euro. Wymagane jest posiadanie własnego kapitału w wysokości 70-80 tys. euro. Reszta inwestycji może zostać sfinansowana poprzez leasing, jest też opcja skorzystania z kredytu.

W oczekiwaniu na zyski

Franczyzobiorcy przechodzą szkolenia w Szwecji. – Program szkoleniowy i adaptacyjny w Taco Bar jest obszerny i zaprojektowany tak, aby szybko integrować nowych partnerów. Uczysz się wszystkiego, co związane z marką Taco Bar, naszym menu, naszymi metodami obsługi, jak osiągnąć sukces, oraz poznajesz resztę franczyzobiorców – wyjaśnia Lars Callebro.

Równolegle z przygotowywaniem lokalu trwa też rekrutacja pracowników, którzy później są przygotowywani do swoich obowiązków. – Obsługa restauracji Taco Bar jest prosta. Można to zrobić przy niewielkim zespole – zapewnia właściciel marki Taco Bar.

Franczyzobiorca korzysta z pomocy przypisanego sobie konsultanta, a także zespołu marketingowego i finansowego. Centrala firmy jest odpowiedzialna za marketing i budowanie marki. Franczyzobiorcy mogą jednak dostosować strategię marketingową do specyfiki lokalnego rynku.

Restauracje korzystają z importowanych z Meksyku i Stanów Zjednoczonych tortilli, nachosów i guacamole oraz ze specjalnie przygotowywanych przypraw. – Lokal musi zlecać zamówienia u wybranego przez nas hurtownika – podkreśla Lars Callebro. – Prawdopodobnie w Polsce będziemy również korzystać z dostawców lokalnych. W procesie wyboru dostawców kluczowe są dla nas kwestie smaku, zrównoważonego rozwoju, świeżości i ceny.

Franczyzobiorca ma swobodę co do tego, czy będzie pracował w restauracji. – Niemniej jednak zaangażowanie się właściciela w codzienną działalność biznesu może przynieść dodatkowe korzyści. Obecność na miejscu, obsługa i witanie gości mogą dodatkowo wzmocnić relację z lokalną społecznością i przyczynić się do sukcesu restauracji – mówi Lars Callebro. – To także sposób na zapewnienie wysokiej jakości obsługi i kreowanie pozytywnego wizerunku lokalu.

Opłata za przystąpienie do sieci wynosi 15 tys. euro. Miesięczne opłaty na rzecz centrali, wynikające z warunków współpracy to 5 proc. opłaty franczyzowej i 2 proc. marketingowej.

Jak szybko lokale stają się rentowne? – Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – komentuje Lars Callebro. – Zależy to m.in. od lokalizacji, wysokości początkowej inwestycji, tego, czy spłacamy raty leasingu. Mamy restauracje, które zaczęły przynosić zyski już po kilku miesiącach. Dlatego czas osiągnięcia rentowności oraz zwrotu z inwestycji może być zróżnicowany, w zależności od konkretnych warunków.

WIZYTÓWKA TACO BAR

Szwedzka sieć restauracji z kuchnią tex-mex.

  • opłata wstępna 15 tys. euro
  • wysokość inwestycji 200-250 tys. euro (przy skorzystaniu z leasingu 70-80 tys. euro)
Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł