Gastronomia na Targach Franczyza

Mocna branża
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Branża gastronomiczna w ostatnich latach stanęła w obliczu wielu wyzwań. Pandemia, lockdown, inflacja, rosnące koszty prowadzenia działalności... Ale konieczność zmierzenia się z tyloma wyzwaniami pozwoliła też lokalom wypracować rozwiązania kryzysowe. Zwłaszcza sieci gastronomiczne wypracowały narzędzia przydatne i skuteczne w sytuacjach, kiedy czynniki zewnętrzne mogą negatywnie wpływać na biznes. Dlatego gastronomia wciąż jest silnym segmentem rynku, także we franczyzie. I na Targach Franczyza na PGE Narodowym będzie miała oczywiście swoją reprezentację.

Lodziarnia i kawiarnia z Bike Cafe

Bike Cafe ma 12 lat doświadczenia w mobilnej gastronomii. Sieć rowerowych kawiarni pod tym szyldem w ubiegłorocznym sezonie liczyła 116 punktów. A na ten rok franczyzodawca przygotował nowy koncept, który będzie się rozwijał niezależnie od kawiarni – rowerowe lodziarnie Bike Cafe Ice Cream.

– W połowie lutego mieliśmy 12 zakontraktowanych pojazdów. Chcielibyśmy, aby na początku sezonu było ich 35-40 – mówi Marcin Łojewski, CEO Bike Cafe i Bike Cafe Ice Cream.

Sezon startuje nawet już na przełomie marca i kwietnia. Więc aby wykorzystać go w pełni, nie ma na co czekać.

– Ale do naszej sieci można dołączyć też w trakcie jego trwania – zapewnia Marcin Łojewski. – Przyczepy są dostępne od ręki.

Mobilna lodziarnia składa się z roweru ciągnącego i przyczepy, na której znajdują się pojemniki z lodami. Przyczepa pomieści 50 kg lodów (dostarczanych przez centralę), co daje ok. 800-850 porcji.

– Cały zestaw jest zwrotny, łatwy w prowadzeniu, każdy sobie z tym poradzi – zapewnia Marcin Łojewski. – Dzięki wspomaganiu elektrycznemu jeździ się równie lekko, jak na zwykłym rowerze, i to zarówno po asfalcie, jak i ścieżkach parkowych czy rowerowych.

Przyczepa lodowa nie jest na stałe zintegrowana z rowerem więc łatwo ją odpiąć czy zapiąć. Dzięki temu można mieć jeden rower i kilka przyczep, które rozstawimy w różnych miejscach. To w istotny sposób zmniejsza koszty inwestycji.

– Cenowo nasz zestaw rower plus trzy przyczepy równa się dwóm pojazdom konkurencyjnych firm – dodaje Marcin Łojewski.

Koszt roweru ciągnącego to 10 499 zł netto. Przyczepa kosztuje 44,9 tys. zł netto. Franczyzodawca Bike Cafe Ice Cream podkreśla, że o ile kawiarnie Bike Cafe sprawdzają się w miastach od 40-50 tys. mieszkańców, to mobilne lodziarnie mogą z powodzeniem stanąć w tych mniejszych.

– Mobilne lodziarnie mogą stać praktycznie wszędzie, nie ma ograniczeń – zapewnia franczyzodawca. – Dobrze się sprawdzają zarówno w dużych miastach, jak i na mniejszych rynkach, w miasteczkach czy miejscowościach-sypialniach dużych miast. Franczyzobiorcom zapewniamy szerokie wsparcie, poparte długoletnim doświadczeniem w mobilnej gastronomii. Będą korzystać z tych samych rozwiązań, które świetnie sprawdzają się w przypadku kawiarni. Np. wsparcia naszego działu eventowego, wyszukującego imprezy czy aplikacji dla klientów oraz serwisu.

Marcin Łojewski dodaje, że lody i kawa świetnie się ze sobą komponują, dobrym rozwiązaniem jest więc połączenie obydwu konceptów.

– Niektórzy aktualni franczyzobiorcy Bike Cafe już zdecydowali się na dołączenie do biznesu lodziarni – mówi.

Jeśli chodzi o mobilne kawiarnie to koszt standardowego roweru wynosi 64,9 tys. zł netto, a elektrycznego 78,4 tys. zł netto.

Cochise Burger rusza w Polskę

Cochise Burger zmonopolizował Łódź – ma tu pięć lokali własnych i jeden franczyzowy. Jeszcze jedna franczyzowa burgerownia działa też w niedalekiej Zduńskiej Woli. Marka nie zamierzać jednak poprzestać tylko na Łodzi i okolicy. Chce wyruszyć ze swoim brandem w Polskę.

– Na początku myślimy o rozwoju w województwach mazowieckim, łódzkim, wielkopolskim, śląskim, świętokrzyskim – wylicza Mateusz Lesiak, franczyzodawca Cochise Burger. – Ale docelowo chcemy rozbudować sieć w całej Polsce i rozważymy każdą lokalizację. Na razie planujemy skupić się na większych miastach, ale nie zamykamy się też na mniejsze.

Franczyzodawca nie wymaga od kandydatów na licencjobiorców doświadczenia w gastronomii.

– Szukamy natomiast ludzi ambitnych i przedsiębiorczych, którzy chcą zaangażować się w prowadzenie biznesu pod naszym szyldem. Chętnie widzimy wśród franczyzobiorców małżeństwa – podkreśla Mateusz Lesiak.

Wsparcie dla franczyzobiorców zaczyna się już na etapie poszukiwania odpowiedniego lokalu.

– Możemy też kupić lokal, wyremontować na potrzeby franczyzobiorcy, a później mu go wynająć – dodaje Mateusz Lesiak. – W takiej sytuacji franczyzobiorca inwestuje w sprzęt, a koszty remontu spłaca przy opłacie czynszowej.

Ale licencjobiorca może też sam zająć się remontem, korzystając w własnych ekip, zgodnie z projektami i standardami sieci. Koszty zależą w dużej mierze od tego, czy mamy do czynienia z lokalem przystosowanym już do potrzeb gastronomii. W takim przypadku inwestycja zaczyna się od 100 tys. zł. Jeśli jednak pomieszczenia wymagają kompleksowego przystosowania, wydatki zaczynają się od 200 tys. zł. Kolejne 100 tys. zł trzeba przeznaczyć na zakup sprzętu. Można jednak wziąć urządzenia w leasing, co obniża wydatki na starcie. Przygotowanie burgerowni do otwarcia trwa ok. 3 miesięcy.

Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci wynosi 15 tys. zł. Pokrywa m.in. koszty szkoleń, które przechodzi franczyzobiorca i jego pracownicy. Franczyzobiorca uczy się zarządzania restauracją, a personel pracy w lokalu, poznając m.in. receptury i technologię przygotowywania potraw, system obsługi klienta.

– Ekipa z ramienia centrali przyjeżdża na kilka dni przed otwarciem lokalu, aby wspierać franczyzobiorcę w tym gorącym okresie. Organizujemy marketing przedotwarciowy i przygotowujemy event na otwarcie – podkreśla Mateusz Lesiak.

W menu Cochise Burger jest 16 burgerów na stałe, plus sezonowe (w tym burgery wege).

– To burgery premium, przygotowywane z mięsa o bardzo wysokiej jakości, w stu procentach wołowego, nieprzetworzonego – podkreśla franczyzodawca. – Naszym wyróżnikiem jest „złoty sos” dodawany do każdego burgera. Jego autorską recepturę przekazujemy oczywiście franczyzobiorcom.

Dużą część przychodów lokali stanowi kanał delivery.

– W niektórych burgerowaniach to nawet 50 proc. - informuje Mateusz Lesiak.

Według franczyzodawcy burgerownie powinny zarabiać na koszty stałe już od pierwszego miesiąca działalności. Średnie oczekiwanie na zwrot z inwestycji, w przypadku 100-metrowego lokalu, to siedem miesięcy.

Mobilne lodziarnie od Gelato Naturale

W 2020 roku koncept Gelato Naturale wystartował z pierwszym punktem własnym. Rok później zaczął budować sieć franczyzową, a w tegorocznym sezonie letnim będzie miał już ponad 50 mobilnych lodziarni, wszystkie franczyzowe.

– A może więcej, ponieważ cały czas prowadzimy rozmowy z osobami zainteresowanymi naszą franczyzą – dodaje Mirosław Reszka, właściciel Gelato Naturale.

Lodziarnie marki mają format rowerów lub wózków. Dzięki temu, jak podkreśla franczyzodawca, mogą dotrzeć praktycznie do każdego miejsca: na place zabaw, do parków, nad morze, jeziora.

– Organizujemy też naszym franczyzobiorcom udział w różnego rodzaju eventach – mówi Mirosław Reszka.

Rowery wyjeżdżają na ulice przeważnie z początkiem kwietnia i stoją do końca września. Ale jeśli pogoda pozwoli, sezon można wydłużyć. A po sezonie jest możliwość przeniesienia się np. do galerii handlowych.

Cena mobilnej lodziarni zaczyna się od 39,1 tys. zł netto i zależy od konfiguracji sprzętu, wyposażenia. Można skorzystać z leasingu, co obniża kwotę inwestycji na starcie.

Rowery i wózki pomieszczą 14 kuwet z lodami.

– Kuwety nasi franczyzobiorcy otrzymują za darmo, co nie jest standardem w tym biznesie – podkreśla Mirosław Reszka. – Ich koszt to 14 tys. zł, więc to jest nasz realny wkład w inwestycję franczyzobiorcy.

Rowery mają zamknięty obieg wody, autorski system zasilania, pozwalający pracować nawet do 16 godzin. Sprzedają nie tylko lody, ale też lemoniadę, shake'i lodowe. W ofercie jest ok. 120 smaków lodów.

– Szkolimy franczyzobiorców z doboru smaków, ale to oni ostatecznie decydują o tym, jak skomponują swoją ofertę, kierując się gustami lokalnych klientów – informuje Mirosław Reszka. – Jeśli jest taka potrzeba, możemy tworzyć konkretne smaki. Np. mam lody piernikowe, specjalnie dla lodziarni w Toruniu. Albo morskie (o smaku śmietankowym, ale zabarwione na morski kolor), dla punktów na wybrzeżu Bałtyku.

Wsród franczyzobiorców Gelato Naturale są tacy, którzy zdecydowali się na prowadzenie więcej niż jednego punktu. Niektórzy mają po dwa, inni prowadzą nawet 5 i 6 punktów.

Sushi Bistro w dostawie

Sushi Bistro nastawia się przede wszystkim na lokale pracujące w formacie tak away – czyli w dostawie i z odbiorem własnym.

– Mamy trzy restauracje z salą konsumpcyjną, ale sam namawiam franczyzobiorców na format take away – przyznaje Robert Chmielewski, dyrektor ds. franczyzy Sushi Bistro. – Jest tańszy w inwestycji (restauracja jest droższa 2-3-krotnie), nie potrzebuje drogiej lokalizacji w centrum i jest te prostszy w prowadzeniu. Nie trzeba zatrudniać kelnerów, a dziś znalezienie dobrego kelnera to nie lada sztuka. Poza tym w restauracji ten sam produkt musiałby być droższy, aby zrekompensować wyższe koszty prowadzenia biznesu.

Pod szyldem Sushi Bistro działa obecnie 14 lokali.

– W tym roku, patrząc realnie, chcemy otworzyć trzy kolejne. Choć operacyjnie jesteśmy w stanie zrealizować nawet pięć otwarć – zapewnia Robert Chmielewski. – Jednak nie wszędzie i nie z każdym decydujemy się na współpracę. Starannie dobieramy franczyzobiorców. Chcemy aby nasza marka pozycjonowała się bliżej segmentu premium, przy zachowaniu przystępnej ceny. Szukamy ludzi, którzy to rozumieją, zaangażują się w ten biznes i będą chcieli się od nas uczyć.

Z doświadczenia franczyzodawcy wynika, że lokal najlepiej uruchomić albo przed, albo po wakacjach. Same wakacje to niezbyt dobry moment na start tego biznesu. Dobierając lokalizację, Sushi Bistro przeprowadza badanie geomarketingowe, sprawdzając m.in. konkurencję, populację danego rynku, jakim portfelem ta populacja dysponuje. Koncept koncentruje się na miastach wielkości 30-50 tys. mieszkańców.

– Nie ma chyba już miasta, w którym nie byłoby sushi baru. Jednak na tych mniejszych rynkach jakość produktu jest albo słaba, albo najwyżej dobra – ocenia Robert Chmielewski. – A my wyróżniamy się świetną jakością. Więc kiedy otwieramy lokal, łatwiej nam się od razu wybić i zaskarbić sobie grono powracających klientów.

Koszt inwestycji w biznes z Sushi Bistro to ok. 150 tys. zł. W tej kwocie mieści się już opłata wstępna, w wysokości 20 tys. zł, a także koszty remontu i wyposażenia.

– Taka suma zabezpiecza też budżet na pokrycie kosztów działalności lokalu w pierwszych miesiącach- dodaje Robert Chmielewski. – Jako centrala dbamy o to, aby ten start jak najbardziej ułatwić. Np. nasi franczyzobiorcy od początku mają takie same terminy płatności u dostawców, jak my jako centrala.

W lokalu działającym w formacie delivery potrzebnych jest trzech pracowników do kuchni. Wszyscy przechodzą szkolenie na sushi mastera.

– Do tego potrzebne są kolejne dwie osoby, wymiennie pracujące jako menadżer i kierowca. Rekomendujemy taki model, aby redukować koszty. Ta sama osoba może przecież przyjmować zamówienia i je dowozić – uważa Robert Chmielewski.

Jak zapewnia franczyzodawca, próg rentowności lokale w większości osiągają od trzeciego miesiąca.

WIĘCEJ INFORMACJI O TARGACH FRANCZYZA

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł