Z Kanady do Polski Stopiątką
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Tommy Żelazny 40 lat spędził za granicą, a mimo to sercem od zawsze związany był z Kielcami, rodzinnym miastem.
– Urodziłem się w Szwecji, natomiast od dziecka całe swoje dotychczasowe życie przeżyłem w Kanadzie – wspomina Tommy Żelzany.
Pomysł zamieszkania w Polsce pojawił się w pandemii, gdy warunki życia w Kanadzie stały się nieznośnie drogie.
– Jestem dyplomowanym nauczycielem, a moja żona protetykiem, a mimo to coraz bardziej odczuwaliśmy dyskomfort życia w Kanadzie. Przeprowadzka do Polski była rewolucją w życiu, ale jednak wiedzieliśmy, dokąd jedziemy – zaznacza Tommy Żelazny.
Najpierw rozważali Gdańsk, skąd pochodzi jego żona, później Kraków, gdzie Tommy Żelazny miał zagwarantowaną pracę, ale w końcu wybrali Kielce. To tutaj wraz z bratem Marcinem Żelaznym Tommy uruchomił pizzerię Stopiątka.
Zdecydowany na franczyzę
Tommy Żelazny od początku planował wejść w gastronomię., choć nie od razu był zdecydowany na pizzerię. Początkowo zastanawiał się nad Tequilarnią z kuchnią meksykańską, jednak Kielce - jak twierdzi - to stolica kebaba i pizzerii. Za to od początku pod uwagę brał wyłącznie franczyzę. Nie chciał zakładać biznesu od zera, tylko skorzystać z gotowych rozwiązań. Wybór padł na Stopiątkę.
– Stopiątka to polska, rodzinna firma, w której nie tylko pracownicy centrali, ale przede wszystkim właściciele dostępni są na każdym etapie współpracy franczyzowej. Nie jest się anonimowym, a to bardzo wzmacnia zaufanie i ułatwia współpracę – przekonuje Tommy Żelazny.
Pizzeria Stopiatka ruszyła w lutym tego roku, natomiast przygotowania do biznesu trwały od listopada 2023 roku. Miesiąc zajęły poszukiwania lokalizacji. Co prawda franczyzobiorca miał wsparcie centrali, ale ostatecznie sam znalazł idealne miejsce na pizzerię. Było mu łatwiej ze względu na znajomość Kielc. Lokal znajduje się w pięknej kamienicy w centrum miasta, ma ponad 200 mkw. i jest dwupoziomowy. W pobliżu jest deptak, skwer i pętla autobusowa. Remont wnętrza trwał ok. 1,5 miesiąca, także ze względu na konieczność współpracy z konserwatorem zabytków. Zgody wymagały przede wszystkim sprawy techniczne związane z wyposażeniem zaplecza gastronomicznego, natomiast styl wnętrza zostały niemal całkowicie zachowany. Dzięki temu pizzeria Stopiątka wyróżnia się na tle miejskiej przestrzeni, a wnętrze jest ciepłe i przytulne.
Z życzliwością i otwartością
Tommy Żelazny chciałby, żeby jego Stopiątka nie była typową pizzerią, a miejscem spotkań towarzyskich, biznesowych, celebrowania różnego rodzaju okazji i świąt okolicznościowych; urodzin, rocznic, Dnia Matki, Walentynek, komunii, a także miejscem warsztatów dla dzieci, czy kameralnych koncertów i przeżywania wydarzeń sportowych.
– Chcę, żeby to było wyjątkowe miejsce z wyjątkową obsługą. Zależy mi, aby ludzie odwiedzali Stopiątkę na co dzień i od święta. Chcę by przeżywali tu wyjątkowe chwile i łączyli z tym miejscem ciepłe wspomnienia. Lokal i lokalizacja ma ogromny potencjał. Co prawda nie będziemy mieć ogródka, ale mamy balkon i duże okna, które latem będą szeroko otwarte. Ponadto tuż obok jest skwer, gdzie można usiąść, zjeść naszą pizzę i posłuchać muzyki na żywo. Odległość między skwerem, a pizzerią jest naprawdę niewielka, tak więc muzyka będzie tam na pewno słyszalna – zapewnia Tommy Żelazny.
Franczyzobiorca przyjaźni się także z pobliskim domem dziecka, którego mieszkańców chce regularnie zapraszać.
– Chciałbym, żeby pizzeria była ważnym elementem lokalnej społeczności i ważnym punktem na mapie Kielc – podkreśla Tommy Żelazny.
Bardzo dużą wagę przywiązuje także do obsługi klientów. Jego zdaniem Polacy są zamknięci, ale przy bliższym poznaniu są ciepłymi i serdecznymi ludźmi. Tak więc mocno stawia na właściwy sposób obsługiwania klientów. Ma być trochę w stylu zachodnim, czyli z uśmiechem i otwartością.
– Zależy mi, żeby pracownicy już od progu witali klientów z życzliwością i zainteresowaniem. Byli uważni na potrzeby gości i ich zachowanie. Nie byli nachalni, ale subtelnie wyczuwali nastrój i charakter osób odwiedzających. Mała pogawędka z klientem jest zawsze mile widziana, tym bardziej z kimś kto regularnie nas odwiedza, ale bez natarczywej uprzejmości – podkreśla Tommy Żelazny.
Wsparcie z centrali
Franczyzobiorca zatrudnia 15 osób licząc kierowców i pomoc kuchenną. Rekrutację prowadził Marcin Żelazny, brat Tommy'ego. Trwała od grudnia do połowy stycznia. Zainteresowanie pracą było ogromne. Przedsiębiorca przeprowadził w sumie 40 – 50 rozmów. Szukał osób otwartych na ludzi, nowości i nastawionych na rozwój.
– Proces rekrutacji jeszcze się nie zakończył. Dopiero na tzw. polu walki najlepiej poznajemy ludzi. Oby wszyscy się sprawdzili. Trzymamy kciuki. Natomiast jeśli nie, trzeba będzie wznowić rekrutację – mówi Tommy Żelazny.
Zdaniem franczyzobiorcy Stopiątka to jedna z najlepszych franczyz w Polsce. Ani razu nie pożałował decyzji o otwarciu pizzerii pod jej marką. Franczyzobiorca otrzymał od centrali projekt lokalu, wyposażenie pizzerii w sprzęt kuchenny i restauracyjny oraz meble. Wsparcie było także na etapie wszelkich formalności i wydawania pozwoleń na prowadzenie działalności gastronomicznej, np. na sprzedaż alkoholu czy zaświadczenia sanepidu.
– Nie będę na co dzień w pizzerii, w przeciwieństwie do mojego brata. To on zarządza biznesem. Moim zadaniem jest promowanie lokalu oraz organizowanie wydarzeń i rozwój pizzerii pod kątem społecznym. Z tego też powodu Marcin wraz z pracownikami wziął udział w szkoleniu – mówi Tommy Żelazny.
Szkolenie trwało dwa dni w centrali w Busko Zdroju. Wiedza obejmowała wszystkie aspekty dotyczące prowadzenia i zarządzania pizzerią. Drugim etapem jest zawsze szkolenie w pizzerii, należącej do franczyzobiorcy, podczas tzw. cichego otwarcia, które zazwyczaj odbywa się tydzień przed oficjalnym startem. W przypadku pizzerii w Kielcach był to 5 lutego, natomiast oficjalne otwarcie odbyło się 12 lutego. Przez cały ten okres w pizzerii byli nie tylko bracia Żalaźni, ale wszyscy ich pracownicy wraz ze sztabem szkoleniowym przybyłym z centrali Stopiątki ( m.in. opiekunowie franczyzobiorców, koordynatorzy, osoby odpowiedzialne za obsługę klientów i główny szef kuchni). Nadzorowali pracę, służyli pomocą i wsparciem.
– Przed oficjalnym otwarciem nie ma jeszcze dużego ruchu, dzięki czemu można bezpiecznie uczyć się na tzw. żywym organizmie. Dużym wsparciem jest szkolenie pizzermana, którym może zostać osoba bez żadnego doświadczenia. To bardzo ułatwia skompletowanie zespołu i wyszkolenie na najwyższym poziomie. Najważniejsza jest chęć rozwoju osoby aspirującej do roli pizzermena – podkreśla Tommy Żelazny.
Jest plan na przyszłość
Oprócz sprzedaży stacjonarnej, franczyzobiorca realizuje także zamówienia z dostawą, co wymagało dodatkowych nakładów na samochody i kierowców.
– Współpracuję także z Pyszne.pl, ale być może w przyszłości skupię się na rozwoju własnej floty. To z pewnością w dłuższej perspektywie tańsze rozwiązanie, w przeciwieństwie do współpracy z pośrednikami, którzy pobierają wysoką prowizję – mówi Tommy Żelazny.
Koszt inwestycji w pizzerię Stopiątka wynosi od 120 tys. zł. Wielkość kwoty uzależniona jest jednak od powierzchni lokalu oraz zakresu prac remontowych.
– Inwestycja w pizzerię wymaga ogromnego nakładu pracy i pieniędzy. Niemniej jednak model franczyzowy Stopiątki jest dopracowany w szczegółach, co bardzo ułatwia przedsięwzięcie. Największą wartością sieci są jednak przede wszystkim ludzie Stopiątki, gotowi do pomocy w każdej chwili i w każdym zakresie, zarówno przed, jak i po otwarciu restauracji, w trakcie prowadzenia biznesu – podkreśla Tommy Żelazny.
Zdaniem franczyzobiorcy wystarczy rok, by inwestycja na tyle się zwróciła, aby mógł otworzyć drugą pizzerię marki. Jak twierdzi, będzie to już mniejszy lokal, na obrzeżach Kielc, nastawiony głównie na sprzedaż z dowozem i na wynos.
WIZYTÓWKA STOPIĄTKI
Franczyzowa sieć pizzerii.
- ponad 80 lokali
- inwestycja od 120 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


