Z Kanady do Polski Stopiątką

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Tommy Żelazny 40 lat spędził za granicą, a mimo to sercem od zawsze związany był z Kielcami, rodzinnym miastem.

– Urodziłem się w Szwecji, natomiast od dziecka całe swoje dotychczasowe życie przeżyłem w Kanadzie – wspomina Tommy Żelzany.

Pomysł zamieszkania w Polsce pojawił się w pandemii, gdy warunki życia w Kanadzie stały się nieznośnie drogie.

– Jestem dyplomowanym nauczycielem, a moja żona protetykiem, a mimo to coraz bardziej odczuwaliśmy dyskomfort życia w Kanadzie. Przeprowadzka do Polski była rewolucją w życiu, ale jednak wiedzieliśmy, dokąd jedziemy – zaznacza Tommy Żelazny.

Najpierw rozważali Gdańsk, skąd pochodzi jego żona, później Kraków, gdzie Tommy Żelazny miał zagwarantowaną pracę, ale w końcu wybrali Kielce. To tutaj wraz z bratem Marcinem Żelaznym Tommy uruchomił pizzerię Stopiątka. 

Zdecydowany na franczyzę

Tommy Żelazny od początku planował wejść w gastronomię., choć nie od razu był zdecydowany na pizzerię. Początkowo zastanawiał się nad Tequilarnią z kuchnią meksykańską, jednak Kielce - jak twierdzi - to stolica kebaba i pizzerii. Za to od początku pod uwagę brał wyłącznie franczyzę. Nie chciał zakładać biznesu od zera, tylko skorzystać z gotowych rozwiązań. Wybór padł na Stopiątkę.  

– Stopiątka to polska, rodzinna firma, w której nie tylko pracownicy centrali, ale przede wszystkim właściciele dostępni są na każdym etapie współpracy franczyzowej. Nie jest się anonimowym, a to bardzo wzmacnia zaufanie i ułatwia współpracę – przekonuje Tommy Żelazny. 

Pizzeria Stopiatka ruszyła w lutym tego roku, natomiast przygotowania do biznesu trwały od listopada 2023 roku. Miesiąc zajęły poszukiwania lokalizacji. Co prawda franczyzobiorca miał wsparcie centrali, ale ostatecznie sam znalazł idealne miejsce na pizzerię. Było mu łatwiej ze względu na znajomość Kielc. Lokal znajduje się w pięknej kamienicy w centrum miasta, ma ponad 200 mkw. i jest dwupoziomowy. W pobliżu jest deptak, skwer i pętla autobusowa. Remont wnętrza trwał ok. 1,5 miesiąca, także ze względu na konieczność współpracy z konserwatorem zabytków. Zgody wymagały przede wszystkim sprawy techniczne związane z wyposażeniem zaplecza gastronomicznego, natomiast styl wnętrza zostały niemal całkowicie zachowany. Dzięki temu pizzeria Stopiątka wyróżnia się na tle miejskiej przestrzeni, a wnętrze jest ciepłe i przytulne.

Z życzliwością i otwartością

Tommy Żelazny chciałby, żeby jego Stopiątka nie była typową pizzerią, a miejscem spotkań towarzyskich, biznesowych, celebrowania różnego rodzaju okazji i świąt okolicznościowych; urodzin, rocznic, Dnia Matki, Walentynek, komunii, a także miejscem warsztatów dla dzieci, czy kameralnych koncertów i przeżywania wydarzeń sportowych.

– Chcę, żeby to było wyjątkowe miejsce z wyjątkową obsługą. Zależy mi, aby ludzie odwiedzali Stopiątkę na co dzień i od święta. Chcę by przeżywali tu wyjątkowe chwile i łączyli z tym miejscem ciepłe wspomnienia. Lokal i lokalizacja ma ogromny potencjał. Co prawda nie będziemy mieć ogródka, ale mamy balkon i duże okna, które latem będą szeroko otwarte. Ponadto tuż obok jest skwer, gdzie można usiąść, zjeść naszą pizzę i posłuchać muzyki na żywo. Odległość między skwerem, a pizzerią jest naprawdę niewielka, tak więc muzyka będzie tam na pewno słyszalna – zapewnia Tommy Żelazny.

Franczyzobiorca przyjaźni się także z pobliskim domem dziecka, którego mieszkańców chce regularnie zapraszać.

– Chciałbym, żeby pizzeria była ważnym elementem lokalnej społeczności i ważnym punktem na mapie Kielc – podkreśla Tommy Żelazny.

Bardzo dużą wagę przywiązuje także do obsługi klientów. Jego zdaniem Polacy są zamknięci, ale przy bliższym poznaniu są ciepłymi i serdecznymi ludźmi. Tak więc mocno stawia na właściwy sposób obsługiwania klientów. Ma być trochę w stylu zachodnim, czyli z uśmiechem i otwartością.

– Zależy mi, żeby pracownicy już od progu witali klientów z życzliwością i zainteresowaniem. Byli uważni na potrzeby gości i ich zachowanie. Nie byli nachalni, ale subtelnie wyczuwali nastrój i charakter osób odwiedzających. Mała pogawędka z klientem jest zawsze mile widziana, tym bardziej z kimś kto regularnie nas odwiedza, ale bez natarczywej uprzejmości – podkreśla Tommy Żelazny. 

Wsparcie z centrali

Franczyzobiorca zatrudnia 15 osób licząc kierowców i pomoc kuchenną. Rekrutację prowadził Marcin Żelazny, brat Tommy'ego. Trwała od grudnia do połowy stycznia. Zainteresowanie pracą było ogromne. Przedsiębiorca przeprowadził w sumie 40 – 50 rozmów. Szukał osób otwartych na ludzi, nowości i nastawionych na rozwój.

– Proces rekrutacji jeszcze się nie zakończył. Dopiero na tzw. polu walki najlepiej poznajemy ludzi. Oby wszyscy się sprawdzili. Trzymamy kciuki. Natomiast jeśli nie, trzeba będzie wznowić rekrutację – mówi Tommy Żelazny.

Zdaniem franczyzobiorcy Stopiątka to jedna z najlepszych franczyz w Polsce. Ani razu nie pożałował decyzji o otwarciu pizzerii pod jej marką. Franczyzobiorca otrzymał od centrali projekt lokalu, wyposażenie pizzerii w sprzęt kuchenny i restauracyjny oraz meble. Wsparcie było także na etapie wszelkich formalności i wydawania pozwoleń na prowadzenie działalności gastronomicznej, np. na sprzedaż alkoholu czy zaświadczenia sanepidu.

– Nie będę na co dzień w pizzerii, w przeciwieństwie do mojego brata. To on zarządza biznesem. Moim zadaniem jest promowanie lokalu oraz organizowanie wydarzeń i rozwój pizzerii pod kątem społecznym. Z tego też powodu Marcin wraz z pracownikami wziął udział w szkoleniu – mówi Tommy Żelazny. 

Szkolenie trwało dwa dni w centrali w Busko Zdroju. Wiedza obejmowała wszystkie aspekty dotyczące prowadzenia i zarządzania pizzerią. Drugim etapem jest zawsze szkolenie w pizzerii, należącej do franczyzobiorcy, podczas tzw. cichego otwarcia, które zazwyczaj odbywa się tydzień przed oficjalnym startem. W przypadku pizzerii w Kielcach był to 5 lutego, natomiast oficjalne otwarcie odbyło się 12 lutego. Przez cały ten okres w pizzerii byli nie tylko bracia Żalaźni, ale wszyscy ich pracownicy wraz ze sztabem szkoleniowym przybyłym z centrali Stopiątki ( m.in. opiekunowie franczyzobiorców, koordynatorzy, osoby odpowiedzialne za obsługę klientów i główny szef kuchni). Nadzorowali pracę, służyli pomocą i wsparciem.

– Przed oficjalnym otwarciem nie ma jeszcze dużego ruchu, dzięki czemu można bezpiecznie uczyć się na tzw. żywym organizmie. Dużym wsparciem jest szkolenie pizzermana, którym może zostać osoba bez żadnego doświadczenia. To bardzo ułatwia skompletowanie zespołu i wyszkolenie na najwyższym poziomie. Najważniejsza jest chęć rozwoju osoby aspirującej do roli pizzermena – podkreśla Tommy Żelazny.

Jest plan na przyszłość

Oprócz sprzedaży stacjonarnej, franczyzobiorca realizuje także zamówienia z dostawą, co wymagało dodatkowych nakładów na samochody i kierowców.

– Współpracuję także z Pyszne.pl, ale być może w przyszłości skupię się na rozwoju własnej floty. To z pewnością w dłuższej perspektywie tańsze rozwiązanie, w przeciwieństwie do współpracy z pośrednikami, którzy pobierają wysoką prowizję – mówi Tommy Żelazny.  

Koszt inwestycji w pizzerię Stopiątka wynosi od 120 tys. zł. Wielkość kwoty uzależniona jest jednak od powierzchni lokalu oraz zakresu prac remontowych.

– Inwestycja w pizzerię wymaga ogromnego nakładu pracy i pieniędzy. Niemniej jednak model franczyzowy Stopiątki jest dopracowany w szczegółach, co bardzo ułatwia przedsięwzięcie. Największą wartością sieci są jednak przede wszystkim ludzie Stopiątki, gotowi do pomocy w każdej chwili i w każdym zakresie, zarówno przed, jak i po otwarciu restauracji, w trakcie prowadzenia biznesu – podkreśla Tommy Żelazny.  

Zdaniem franczyzobiorcy wystarczy rok, by inwestycja na tyle się zwróciła, aby mógł otworzyć drugą pizzerię marki. Jak twierdzi, będzie to już mniejszy lokal, na obrzeżach Kielc, nastawiony głównie na sprzedaż z dowozem i na wynos. 

WIZYTÓWKA STOPIĄTKI

Franczyzowa sieć pizzerii.

  • ponad 80 lokali
  • inwestycja od 120 tys.
Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł