Kobiety napędzają Żabkę
W sieci Żabka aż 65 proc. z ponad 8,8 tys. franczyzobiorców stanowią kobiety. Niezależnie od pochodzenia, wykształcenia czy wieku, wszystkie z sukcesem prowadzą swoje biznesy.
Ponad 40 proc. pań w Polsce chce prowadzić swoją firmę, najchętniej usługową.. Motywacją do założenia własnego biznesu najczęściej jest pragnienie bycia niezależną. W 2021 roku nasz kraj był drugim w UE pod względem odsetka kobiet prowadzących własną działalność gospodarczą. Według danych z CEIDG z początku 2023 roku kobiety stanowią 34 proc. wszystkich właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. Dane GUS za IV kwartał 2023 r. mówią, że 58,9 proc. ludności w wieku 15-89 lat jest aktywna zawodowo - wśród mężczyzn ten współczynnik wyniósł 66 proc. zaś wśród kobiet 52,3 proc. W sieci Żabka pań prowadzących sklepy jest aż 65 proc.
– Wskaźnik przedsiębiorczości kobiet rośnie z roku na rok, przez co zwiększa się również ich wpływ na rozwój gospodarczy Polski. Zauważamy to również w naszej sieci, gdzie udział przedsiębiorczyń prowadzących swoje sklepy jest coraz wyższy. Kobiety pełnią wiele funkcji społecznych i prowadzenie życia zawodowego obok rodzinnego jest często dla nich niemałym wyzwaniem. Tym bardziej cieszy nas, że w tej grupie stale rośnie liczba osób decydujących się na założenie swojego biznesu z Żabką – podkreśla Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych z Żabka Polska.
Ponad 5,7 tys. franczyzobiorczyń rozwija swoje biznesy pod zielonym szyldem zarówno w dużych aglomeracjach, średniej wielkości miastach, jak i miejscowościach liczących po kilka tysięcy mieszkańców. Wśród nich największą grupę stanowią kobiety ze średnim i wyższych wykształceniem. W gronie przedsiębiorczyń prowadzących sklepy Żabka są też 245 panie o pochodzeniu innym niż polskie.
Bez ograniczeń wiekowych
Marzena Nester ma 52 lata, od 2010 roku prowadzi sklep Żabka w Zgorzelcu. Ponadto realizuje się w strukturach sieci jako trener ds. szkoleń, a niedawno dołączyła do grupy Ambasadorów Franczyzy. Opowiada osobom, rozważającym współpracę z Żabką, jak ten biznes wygląda od podszewki.
– Zawsze marzyłam o tym, aby mieć własny sklep, ale miałam poczucie, że wiąże się to z koniecznością posiadania dużych środków finansowych. Do spróbowania swoich sił z Żabką przekonałam się, kiedy przez kilka miesięcy pracowałam w jednej z placówek jako kasjerka. Niezwykle spodobał mi się ten model współpracy i kompleksowe wsparcie oferowane przez sieć franczyzobiorcom. Do tego okazało się, że na start wystarczy niewielka kwota, ok. 5 tys. zł wkładu własnego. Nowi przedsiębiorcy otrzymują wyposażony i zatowarowany sklep, korzystają z wieloletniego doświadczenia sieci, zyskują też pomoc serwisową, IT, nowoczesne rozwiązania technologiczne czy bezpośrednie dostawy towaru do sklepów – opowiada Marzena Nester.
Prywatnie franczyzobiorczyni jest mamą i babcią. Wolny czas poświęca także na działalność charytatywną – od 8 lat jest koordynatorem wolontariatu w Schronisku dla Zwierząt Małych w Dłużynie Górnej. Na łączenie tych ról pozwala jej m.in. zaufany zespół w sklepie, dzięki czemu może pozwolić sobie na elastyczne planowanie grafiku czy wzięcie urlopu.
– W byciu franczyzobiorcą Żabki niezwykle podoba mi się to, że cały czas jestem motywowana do nauki, wciąż rozwijam swoje umiejętności, w tym w obszarze technologii. Stały kontakt z drugim człowiekiem daje mi wiele satysfakcji. Prowadzenie sklepu Żabka to doskonały wybór dla kobiet – daje ogromne możliwości samorealizacji, ale pozwala także na łączenie życia rodzinnego z osobistym - podkreśla Marzena Nester.
Aktywna przedsiębiorczyni
Kamila Rogulska ma niewiele ponad 30 lat, wcześniej była spedytorem międzynarodowym, nie miała doświadczenia w sektorze handlu detalicznego. Gdy rozpadł się jej wieloletni związek i urodziła się córka, jeszcze mocniej poczuła chęć zmiany, także w obszarze zawodowym. Zaczęła zbierać informacje na temat franczyzy z Żabką, rozmawiała z kilkoma przedsiębiorcami z okolicznych sklepów pod tym szyldem, porównywała też oferty franczyzowe innych sieci. Postanowiła przekonać się sama, jak w rzeczywistości wygląda biznes z Żabką. Od około 3 lat jest franczyzobiorczynią, obecnie prowadzi trzy placówki: dwie w Gryficach, jedną w Brojcach, a w miesiącach letnich dodatkowo sklep sezonowy w Mielnie. Poleciła ten biznes nie tylko swojemu partnerowi, ale zarekomendowała do niego także swoje dwie pracownice, widząc w nich potencjał do bycia przedsiębiorczyniami.
Jej zdaniem kobiety dobrze radzą sobie w biznesie z Żabką, gdyż są sumienne, mają większą niż mężczyźni samodyscyplinę zawodową, są odporniejsze na trudności i mocniej stawiają na niezależność.
– Sieć nas w tym wspiera od samego początku, dostarczając narzędzi ułatwiających prowadzenie sklepów. Możemy liczyć na innowacje technologiczne czy pomoc lokalnych przedstawicieli Żabki - partnerów ds. sprzedaży, którzy niemalże prowadzą nowicjuszy za rękę – podkreśla Kamila Rogulska.
Franczyzobiorczyni wychowuje 4-letnią córkę, często podróżuje także zagranicę – nie tak dawno odwiedziła Tajlandię i Egipt, w planach ma Tanzanię. Przy tym nie poprzestaje na rozwoju zawodowym – jest jedną z Ambasadorek Franczyzy i dzieli się swoim doświadczeniem na temat biznesu z Żabką. Myśli też o dodatkowej działalności niezwiązanej z handlem detalicznym. Jaka jest tajemnica jej sukcesu w sieci Żabka?
– Kluczowym filarem jest zespół - zaangażowany, uczciwy, w którym panuje współpraca i zrozumienie. Innym ważnym aspektem jest odpowiednio zorganizowana księgowość, a dalej niezbędna jest duża samodyscyplina i ciągły rozwój, na przykład poprzez szkolenia. Przy tym uwielbiam, to czym się zajmuję. Choć nie zawsze jest łatwo, jestem dziś w miejscu, w którym chciałam być – zapewnia Kamila Rogulska.
WIZYTÓWKA ŻABKI
Siećsklepów spożywczych
ponad 8,8 tys. franczyzobiorców
wkład własny ok. 5 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


