Wine bar we franczyzie

Kto zaopatruje w wina?
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pomysł na wine bar właściciele marki Subtilité przywieźli z Włoch. Zainspirowani włoskimi doświadczeniami otworzyli na krakowskim Kazimierzu lokal pod szyldem Czarna Owca. – Czarna Owca miała początkowo być miejscem spotkań ze znajomymi i spędzania z nimi czasu. Lokal miał pełnić również funkcję „biura” dla prowadzonej przez właścicieli działalności handlu winami – opowiada Piotr Stryszowski, dyrektor ds. rozwoju Subtilité Wine & Bar. – W krótkim czasie okazało się, że Czarna Owca zamieniła się w dochodowy biznes.

W efekcie powstał kolejny wine bar, tym razem pod szyldem Subtilité Wine & Bar na lotnisku w Balicach. – Sukces obu naszych lokali jest najlepszym potwierdzeniem słuszności idei otwierania stricte wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami wina – uważa Piotr Stryszowski. – Oba lokale zostały otwarte w różnych lokalizacjach, w różnym czasie i przyjęły się w Krakowie w zasadzie od początku. I obydwa generują dochód od pierwszych dni działania.

Franczyzodawca zauważa też, że rynek wina w Polsce dynamicznie się rozwija, z roku na rok rośnie produkcja, sprzedaż i konsumpcja. – Polska otwiera się na produkcję, powstają nowe winnice. Prognozy na kolejne lata są bardzo optymistyczne, również pod względem zmieniającego się klimatu, który w przyszłości będzie tworzył dużo lepsze warunki do uprawy. Polski rynek wina jest jednym z najszybciej rosnących na świecie – mówi Piotr Stryszowski. – Zmienia się również nastawienie społeczeństwa. Alkohole słabsze i jakościowe wypierają tanie i mocne. Klienci coraz częściej szukają wartości w degustacji, poznawaniu kultury danego alkoholu, a nie w wysokich procentach.

Przyjemność z wina

Wina Subtilité to podwalina każdego lokalu marki. Podstawowa karta obejmuje siedem ich rodzajów. Są produkowane we Francji, obecnie nie można ich kupić w sprzedaży detalicznej. Karta podstawowa jest poszerzana o inne wina, które wybiera główny sommelier marki wspólnie z franczyzobiorcą. – To część karty jest rotacyjna, dobierana na podstawie doświadczeń z obecnych lokali i wskazań naszego głównego sommeliera. Zakładamy, że obejmuje 15-20 win. Zmiany w karcie rotacyjnej zależą od nowych odkryć na rynku. Decyzja o wprowadzenia nowego wina jest podejmowana wspólnie z franczyzobiorcą, podczas degustacji – wyjaśnia Piotr Stryszowski.

W lokalach gościom podawane są też przekąski w formie tapas: sery, oliwki, pasty, świeże bagietki oraz oliwa.

Jaka jest docelowa grupa klientów wine barów? – Bardzo szeroka. Nie możemy sklasyfikować konkretnej grupy klientów, może poza odpowiednio wysokim wiekiem – mówi Piotr Stryszowski. – Dewizą wine baru jest dostępność wina dla wszystkich. Nie oznacza to, że standardy charakterystyczne dla kultury wina są obniżane, wręcz przeciwnie. W Subtilité Wine & Bar klienci nie znajdą wina nalewanego „z kija” czy karafek. Wszystkie wina są podawane przez obsługę z butelki, każdemu z gości przysługuje darmowa woda. To, co wyróżnia Subtilité Wine & Bar, to atmosfera – przyjazna, miła, luźna. Głównym celem jest czerpanie czystej przyjemności z pobytu u nas. Wine bar można traktować jako dobre miejsce na degustację win, spotkanie ze znajomymi, firmową imprezę, miejsce, gdzie można przyjść po restauracyjnej kolacji.

Zróżnicowane formaty

Na początku koncept chce się skupiać na otwarciach w miastach liczących powyżej 150 tys. mieszkańców. – W większych miastach bez wątpienia będzie miejsce na więcej niż jeden Subtilité Wine & Bar – dodaje Piotr Stryszowski.

Bazując na doświadczeniach Czarnej Owcy, franczyzodawca rekomenduje lokalizacje w mniejszych, zacisznych uliczkach odchodzących od centralnych dzielnic, tak, aby uzyskać atmosferę większej prywatności. – To daje nam dodatkową przewagę w branży gastronomicznej, ponieważ dostęp do takich lokali jest dużo większy niż przy głównych deptakach. Dodatkowo szukamy lokali o małej powierzchni, 30-60 mkw. – mówi dyrektor ds. rozwoju Subtilité Wine & Bar.

Ale lokale śródmiejskie to tylko jedna z dróg rozwoju marki. Na lotnisku w Balicach wine bar ma format wyspy gastronomicznej. Według franczyzodawcy ten format może się sprawdzić np. w hotelach, spa, salach koncertowych, teatrach, a nawet dużych restauracjach. Ale też na lotniskach czy dworcach. – Uważamy, że wyspa połączona ze sprzedażą wina mogłaby również dobrze funkcjonować w butikowych galeriach handlowych lub galeriach łączonych z dworcami – dodaje Piotr Stryszowski. – Projekt wyspy Subtilité Wine & Bar mamy gotowy i jest to podstawa całego lokalu. Standardem, co nie jest popularne w tym formacie, jest możliwość wejścia do środka. Całość jest otwarta, co daje nam dużo więcej miejsc siedzących. Dzięki temu, że wyspa „otwiera się” na klienta, może on być częścią pracy sommeliera.

Kolejną opcją jest kontenerowy punkt Subtilité, który można sezonowo ustawiać w miejscach turystycznych, takich jak plaże, jeziora, stoki narciarskie. Mobilny punkt może obsługiwać też eventy. – Dla wszystkich tych lokalizacji działamy indywidualnie. Każdy food hall, hotel i kurort będzie miał inne możliwości lokalizacyjne. Tak samo w przypadku lotnisk i dworców. Konkludując, mamy przygotowane wiele rozwiązań technologicznych, tak aby dopasować się do różnych miejsc, dzięki czemu potencjał naszego konceptu jest bardzo duży – zapewnia Piotr Stryszowski.

Lokal na odpowiednim poziomie

Jedyne warunki, jakie musi spełniać kandydat na franczyzobiorcę, to gotowość do zaangażowania się w prowadzenie biznesu oraz odpowiedni kapitał. – Uczymy prowadzenia tego biznesu od zera. Mamy specjalistów w każdej dziedzinie: od znalezienia lokalizacji, przeprowadzenia otwarcia do szkoleń i doradztwa w bieżącej działalności. Jesteśmy też głównym dostawcą produktu – wylicza Piotr Stryszowski. – Oczywiście, doświadczenie związane z gastronomią, barem lub winem jest bardzo miło widziane, wszystkie procesy przeprowadzimy wtedy sprawniej. Nie jest to jednak niezbędne. Najważniejsze jest faktyczne zaangażowanie. Od początku dbamy o dobre imię marki Subtilité i zależy nam na kompleksowym podejściu do jej rozwoju. Nie możemy pozwolić sobie na zaniedbane lokale, które będą obniżały wypracowaną jakość. Dopuszczamy zatrudnienie menedżera, który będzie odpowiedzialny za franczyzę, szczególnie ze względu na to, że koncept chcielibyśmy rozwijać np. w hotelach. W takim przypadku traktujemy menedżera jako odpowiedzialnego za franczyzę.

Franczyzodawca pomaga w wyborze lokalizacji, choć oczekuje, że franczyzobiorca też się w to zaangażuje. – Nie jesteśmy gastronomią, to dużo ułatwia. Musimy spełnić wymogi sanepidu, ale w mniejszym zakresie. Tak więc więcej lokali i mniejszym kosztem będziemy w stanie przekształcać na potrzeby Subtilité Wine & Bar – mówi Piotr Stryszowski.

Inwestycja w wyspę zaczyna się od 120 tys. zł netto, a w lokal od 150 tys. zł netto. W tych kwotach zawiera się wstępna opłata franczyzowa, koszt przystosowania lokalu oraz zatowarowanie. – W przedstawionym przez nas kosztorysie, przygotowanym na potrzeby konkretnej lokalizacji, franczyzobiorca dostaje informacje o wszystkich kosztach, na jakie musi być przygotowany – dodaje nasz rozmówca. – Można korzystać z leasingu. Warunki wejścia w biznes stają się wtedy jeszcze korzystniejsze, bo mówimy o wpłacie własnej na poziomie 6-10 tys. zł netto.

Otwarcie zgodne z harmonogramem

Wybierając lokalizację, musimy się kierować jeszcze jednym istotnym czynnikiem – możliwością uzyskania koncesji na alkohol. Trzeba o nią wystąpić jak najwcześniej po podpisaniu umowy najmu i skompletowaniu wymaganych dokumentów. – Wnioski są rozpatrywane w różnym czasie, w zależności od lokalizacji, dlatego ciężko jednoznacznie określić okres oczekiwania na uzyskanie koncesji – podkreśla Piotr Stryszowski. – Na pewno franczyzobiorca może liczyć na pełne wsparcie z naszej strony w tej sprawie.

Czas oczekiwania na koncesję ma bezpośrednie przełożenie na to, kiedy będziemy mogli otworzyć wine bar, więc najlepiej zabrać się za to jak najwcześniej. Samo przygotowanie lokalu trwa do trzech miesięcy. Na początku franczyzobiorca dostaje od centrali harmonogram otwarcia, w którym wyszczególnione są działania po stronie franczyzobiorcy i franczyzodawcy. – Przewaga działań jest po naszej stronie – informuje dyrektor ds. rozwoju Subtilité Wine & Bar. – Zapewniamy całość przygotowania wine baru. Od wspólnego wyboru i akceptacji lokalu, przez jego projekt, wyposażenie, przygotowanie do otwarcia i szkolenie. W lokalach śródmiejskich kwestię remontu pozostawiamy do rozważenia, możemy to robić z naszymi fachowcami lub lokalną ekipą franczyzobiorcy.

Każde otwarcie będzie poprzedzone kampanią marketingową i fetowane specjalnym eventem.

Franczyzobiorca jest odpowiedzialny za zatrudnienie personelu, korzystając przy tym ze wskazówek franczyzodawcy. Na jednej zmianie potrzeba 1-2 pracowników, odpowiedzialnych za obsługę sali. Wszyscy przechodzą szkolenia, także franczyzobiorca i menedżer lokalu. Szkolenia są prowadzone przez głównego sommeliera marki oraz właścicieli konceptu. – Pakiet szkoleniowy obejmuje zarówno kwestie teoretyczne i praktyczne związane z winem, jak i szkolenia menedżerskie – dodaje Piotr Stryszowski. – Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie szkolenia w lokalu franczyzobiorcy. Ale możemy też zorganizować je w naszych lokalach własnych w Krakowie.

Szybka rentowność

Jedynym dostawcą win do lokali jest franczyzodawca. Na wina Subtilité centrala gwarantuje marżę 70-procentową. – Zaczynamy od zatowarowania na poziomie 15 tys. zł netto. Jest to jednak kwestia indywidualna. Zamówienia realizujemy w 72 godziny, więc w zależności od rodzaju otwieranego lokalu możemy modyfikować tę kwotę – wyjaśnia Piotr Stryszowski. – Zatowarowanie odbywa się poprzez złożenie do opiekuna zamówienia na konkretne butelki wina. Pozostałe pozycje menu, takie jak tapas, trzeba pozyskiwać lokalnie ze względu na to, że powinny być świeże. Wyboru tapas dokonujemy wspólnie z franczyzobiorcą, ustalamy też warunki lokalnych dostaw.

Jak zapewnia franczyzodawca, obydwa istniejące lokale Subtilité stały się rentowne od pierwszego miesiąca działania. – Zwrot z inwestycji będzie się różnie kształtował w zależności od rodzaju lokalizacji, jednak nie zakładamy, że przekroczy półtora roku – dodaje Piotr Stryszowski. – Warto podkreślić, że nasz krakowski lokal Czarna Owca znalazł się na 78. miejscu w przewodniku „150 Winebars You Need To Visit Before You Die”, obejmującym klasyfikację wine barów z całego świata.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł