Dobry kwartał za nami

Sieci chwalą się tegorocznymi otwarciami i wzrostami przychodów. Przegląd tygodnia 30 marca-6 kwietnia.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Grupa PSB Handel SA otworzyła w tym roku pięć nowych marketów Mrówka, działających w branży dom i ogród. Otwarcia odbyły się w Gorlicach, Gościnie, Konstantynowie Łódzkim, Maciejowicach i Skarżysku-Kamiennej. Tym samym sieć liczy obecnie 363 sklepy. Zlokalizowane są w 85 proc. powiatów w Polsce i zaopatruje się w nich około 4 mln gospodarstw domowych. W sumie w Grupie PSB zatrudnionych jest ponad 7,8 tys. osób.
Przychody łączne firm tworzących Grupę za rok 2023 wyniosły 8,5 mld zł, co stanowi ok. 18 proc. rynku dystrybucji materiałów budowlanych w kraju. Znaczącą cześć zaopatrzenia placówki Grupy realizują przez Centralę firmy – Grupę PSB Handel SA, której przychody za 2023 roku osiągnęły pułap 3,9 mld zł.
Mex Polska z własnym rekordem
Mex Polska – notowana na GPW spółka holdingowa działająca na rynku gastronomicznym – wypracowała w 2023 roku 95,4 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 16,6 proc. w porównaniu do 2022 roku. To historycznie najwyższy wynik przychodów w prawie 25-letniej historii spółki. W samym IV kwartale 2023 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 22 mln zł. Osiągnięte wyniki pozwoliły utrzymać stabilny poziom zysku operacyjnego o wartości 6,0 mln zł w porównaniu do 5,5* mln zł z 2022 r. Świetny przychodowo rok przełożył się także na osiągnięcie prawie 4,1 mln zł zysku netto, co dało 43,8 proc.* wzrost rr (*po wyeliminowaniu z 2022 r. zdarzeń jednorazowych w postaci umorzenia subwencji PFR i rozwiązania rezerwy na Program Motywacyjny w łącznej kwocie 4,4 mln zł oraz z 2023 r. umorzenia subwencji PFR w kwocie 0,3 mln zł).
– Rekordowe wyniki w historii Grupy Mex Polska są dużym sukcesem, biorąc pod uwagę wciąż wymagającą sytuację rynkową. Stanowią potwierdzenie skutecznie obranej strategii biznesowej, lecz także są efektem niezwykłego zaangażowania oraz współpracy całego zespołu. Dążymy do ciągłego doskonalenia naszej jakościowej oferty, dbając jednocześnie o satysfakcję naszych konsumentów. Nasza firma nieustannie inwestuje w rozwój, otwierając nowe lokale własne, jak i franczyzowe, zwiększając tym samym ogólnopolski zasięg rynkowy. Jestem przekonany, że w kolejnych latach uda nam się utrzymać tendencję wzrostową – mówi Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA. – Co istotne, dane finansowe oraz środki pieniężne zgromadzone na koncie Grupy zapewniają solidną kondycję finansową, stanowiąc fundament dalszego rozwoju.
Kapitał własny Grupy na koniec 2023 r. wynosił 16,6 mln zł, a środki pieniężne liczyły prawie 7,6 mln zł. Kluczowym celem Mex Polska pozostaje ciągła rozbudowa konceptów i poszukiwanie nowych atrakcyjnych lokalizacji.
– Ma to wpływ na sukcesywną poprawę sprzedaży przy jednoczesnej koncentracji na kontroli kosztów i marż. – podsumowuje Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy w Mex Polska SA.
Mex Polska szczególną uwagę koncentruje na rozwoju segmentu bistro, który stanowi najbardziej dochodowy obszar działalności holdingu. Licząc od początku 2023 roku, Grupa uruchomiła 6 nowych lokali – 3 pod szyldem Pijalnia Wódki i Piwa (Wrocław, Nowy Targ, Mława) oraz 3 w ramach najmłodszego brandu – Chicas & Gorillas (Warszawa, Łódź, Poznań).
Grupa liczy obecnie 48 rentownych lokali, a w tym półroczu przewiduje 6 kolejnych otwarć, co jest związane z kontynuacją ekspansji w miastach takich jak Katowice, Kraków, Nowy Sącz i Zamość.
NANOrmalne zakupy w Żabce
Żabka Nano wystartowała z nową kampanią digitalową pod hasłem #NANOrmalnie. Jej celem jest edukowanie nowych i powracających klientów, jak działa format, a także zachęcanie do zakupów oraz korzystania ze spersonalizowanych promocji, które można znaleźć w strefie NANO w aplikacji mobilnej Żappka.
– Kampania #NANOrmalnie ma na celu wzmacnianie świadomości marki Żabka Nano. Chcemy zachęcić do korzystania z wygodnych zakupów w sklepach autonomicznych osoby, które z różnych względów się na to jeszcze nie zdecydowały. Mówimy, że w Żabce Nano zakupy zrobisz #NANOrmalnie, czyli lepiej niż zwykle. Podkreślamy jednocześnie zalety naszego formatu – dostępność, wygodę, szybkość i personalizację procesu zakupowego – mówi Andrzej Popławski, nNno sales & marketing lead w Żabka Future.
Stworzone w ramach kampanii #NANOrmalnie kreacje, wykorzystując zabawę słowem, w humorystyczny sposób tłumaczą, jak kupować w Żabce Nano. Podkreślają też przewagi zakupów w autonomicznych sklepach sieci, m.in. dostępność siedem dni w tygodniu przez całą dobę, łatwość korzystania ze sklepów, szybkość procesu zakupowego (bez kolejek, kas i konieczności skanowania produktów), dostępność asortymentu spersonalizowanego pod typ lokalizacji i profil klienta (np. dla studentów) oraz atrakcyjne promocje dla użytkowników aplikacji Żappka. Zwracają też uwagę na unikatowe cechy zakupów w Żabce Nano, np. możliwość robienia zakupów przez kilka osób jednocześnie, możliwość zakupu owoców i warzyw na sztuki (bez konieczności ważenia) czy łatwość w rezygnacji z zakupu danego produktu w przypadku zmiany decyzji przez klienta. Całość spina hasło #NANOrmalne zakupy – czyli jeszcze lepsze niż normalne i zwyczajne. Animacje promujące Żabkę Nano są m.in. stylizowane są na rozmowy prowadzone na Messengerze, Tinderze czy w Microsoft Teams. Reklamy targetowane są geograficznie, w dużych miastach, w których zlokalizowane są Żabki Nano, m.in. w Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie oraz Wrocławiu, a także w oparciu o retargeting i wcześniejsze zainteresowanie skorzystaniem ze sklepów Żabka Nano.
Bricomarché podsumowuje pierwszy kwartał
Od stycznia 2024 r. na mapie Polski pojawiło się 11 nowych sklepów sieci „dom i ogród” Bricomarché. Tym samym marka zrealizowała już ponad 40 proc. rocznego planu otwarć. Bricomarché przekroczyło pułap 200. punktów sprzedaży w Polsce i wzmocniło swoją pozycję m.in. w woj. podkarpackim, lubelskim oraz śląskim. Od stycznia do końca marca br. łączna powierzchnia handlowa sieci Bricomarché wzrosła o ponad 40 tys. mkw. powierzchni, z czego 28 tys. mkw. stanowią sale sprzedaży, a 13 tys. mkw. to ogrody zewnętrzne.
Sieć rozpoczęła rok 2024 otwarciem lokalu w Sędziszowie Małopolskim. Sklep ten był pierwszym z czterech nowych placówek Bricomarché w woj. podkarpackim, jakie uruchomiono od stycznia. Kolejnymi lokalizacjami były: Łańcut, Dębica i Leżajsk. Następne pod względem liczby nowych sklepów są województwa: śląskie (Ustroń, Ruda Śląska i Jaworzno) z trzema i lubelskie (Międzyrzec Podlaski i Biała Podlaska) z dwoma nowymi punktami. Pojedyncze otwarcia były w województwach lubuskim (Świebodzin) i dolnośląskim (Lubin). Dzięki nowym placówkom sieć zapewniła w sumie ponad 250 nowych miejsc pracy.
Wśród właścicieli sklepów znaleźli się nowi przedsiębiorcy, a także franczyzobiorcy działający już w ramach Grupy Muszkieterów. Trzy nowo otwarte sklepy prowadzone są przez przedsiębiorców związanych z Grupą Muszkieterów od wielu lat, dla których są to już trzecie z kolei placówki. Do przedsiębiorców tych należą: Violetta i Marek Sawa, Jolanta i Henryk Ziomkowscy oraz Tomasz Ocetek. Kolejne z czterech placówek należą do przedsiębiorców, którzy zdecydowali się otworzyć swój drugi sklep: Anny i Pawła Kucharskich, Wojciecha Lisa, Doroty i Jarosława Włodkowskich oraz Józefa Jermalonka. Aż cztery z nowo otwartych lokalizacji były natomiast pierwszymi dla nowych franczyzobiorców sieci Bricomarché: Angeliki Baj i Artura Halapacza, Bożeny i Arkadiusza Lehmann, Adama Tratkiewicza oraz Justyny i Przemysława Sienickich.
– Konsekwentnie realizujemy zapowiadany rozwój sieci i dążymy do objęcia 3. pozycji na polskim rynku, dlatego niezmiernie się cieszę, że z końcem pierwszego kwartału możemy ogłosić tak wielki sukces pod względem liczby nowych sklepów. Zależy nam na tym, aby dotrzeć z ofertą Bricomarché do jak największej liczby klientów, w jak największej ilości różnorodnych lokalizacji, aby w pełni odpowiedzieć na potrzeby zakupowe Polaków. Cieszę się także, że w ramach nowych otwarć są zarówno zupełnie nowi, jak i znani nam już przedsiębiorcy, co świadczy o tym, jak duże zaufanie w nas pokładają. Jesteśmy dumni, że wspólnie z naszymi franczyzobiorcami realizujemy założone cele. – mówi Katarzyna Jańczak-Stefanide, dyrektor generalna Bricomarché.
Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. W 2023 r. obroty Grupy Muszkieterów wyniosły 10,3 mld złotych. Wyznaczaniem kierunków strategicznych obu sieci zajmuje się spółka ITM Polska. Muszkieterowie są obecni w 4 krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii i Portugalii.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...