Dobrze ułożony biznes

Anna Bachowska, franczyzobiorczyni Sweet Gallery
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Anna i Filip Bachowscy nawiązali współpracę ze Sweet Gallery w 2016 roku, uruchomiając pierwszy punkt Lodolandia. To był dopiero trzeci rok działalności Sweet Gallery. Od tamtego czasu do dzisiaj firma rozwinęła sieć o kolejne trzy koncepty: Bafra Kebab, Kołacz na Okrągło i SiGelato, oraz urosła z kilkudziesięciu punktów do prawie tysiąca. Czasu nie tracili także Anna i Filip Bachowscy, którzy w tej chwili mają pięć punktów: jeden punkt Bafra Kebab oraz cztery pod marką Lodolandia, z czego jeden punkt działa naprzemiennie z konceptem Kołacz na Okrągło. Trzy przyczepy funkcjonują pod galeriami handlowymi i dwie nad jeziorem. Lokalizacje nie były przypadkowe. Przyczepy zostały ustawione w taki sposób, by uzupełniały się sprzedażowo. Latem, podczas brzydkiej pogody, większe obroty generują przyczepy przy galeriach handlowych. Natomiast gdy słońce dopisuje, wówczas na prowadzenie wysuwają się punkty nad jeziorem, chociaż klientów nie brakuje także pod galeriami. Dodatkowymi atutami galerii są kino, siłownia czy inne atrakcje czynne w niehandlowe dni.

Obecnie na rynku funkcjonuje 450 punktów Lodolandia, 100 punktów Kołacz na Okrągło i ok. 370 punktów Bafra Kebab. Lodolandię i koncept pod marką Kołacz na Okrągło można łączyć i wtedy biznes działa przez cały rok. W sezonie wiosenno-letnim w ofercie są lody, gofry, granita, bubble tea, zimne desery i napoje, a jesienią i zimą kołacze, churrosy i gorące napoje. Rebranding punktu jest bardzo szybki, trwa zazwyczaj do trzech godzin. W tym samym punkcie sprzedaży urządzenie do wypieku kołaczy wymieniane jest na maszynę do produkcji lodów świderków. Zmianie ulega także elewacja punktu.

Marka Bafra Kebab wpisuje się w trend kulinarny Polaków. – Kebab to obecnie niemal narodowe danie Polaków. Do tego pożywne, z mięsem i świeżymi warzywami oraz niedrogie w produkcji. Koszt jednej sztuki wynosi u nas średnio 19,99 zł. Klient otrzymuje dużą porcję mięsa z warzywami w tortilli, czyli pełnowartościowy posiłek w przystępnej cenie – przekonuje Krzysztof Olesiak, członek zarządu Sweet Gallery.

Pełna oferta

Anna Bachowska wybrała trzy koncepty, które się uzupełniają, oferując produkty słodkie i wytrawne. – Punkt lodowy połączony z Kołaczem na Okrągło stoi obok punktu Bafra Kebab. Klienci mają do wyboru desery albo kuchnię słoną. Nawet jeśli w danej chwili wybiorą lody czy kołacze, mogą wrócić po kebab – mówi Anna Bachowska.

Anna Bachowska przed rozpoczęciem własnej działalności przez 10 lat pracowała w korporacji. Przez ten czas będąc na stanowisku menedżerskim, nauczyła się zarządzać zespołami i umiejętnie reagować na kryzysowe sytuacje. Jak twierdzi, wiedza i doświadczenie zbudowane na etacie połączone z wiedzą o biznesie otrzymaną od franczyzodawcy umiejętnie wykorzystuje w prowadzonej działalności. – Praca w korporacji i praca na własny rachunek to dwa różne światy. Etat wiąże się ze sztywnymi godzinami pracy, odpowiedzialnością przed zwierzchnikami, dużym stresem i raportowaniem wyników pracy. Własny biznes natomiast daje większą elastyczność. Dzięki temu łatwiej mi godzić rolę matki, żony i przedsiębiorczyni, ale też łatwo stracić równowagę między firmą i wolnym czasem. Uważamy, by praca nie dominowała w naszym życiu – zapewnia Anna Bachowska.

Zgodnie z założeniem Sweet Gallery, franczyzobiorcy nie muszą mieć doświadczenia w gastronomii. Każdy zostaje gruntownie przeszkolony według standardów sieci. Szkolenia podzielone są na dwa bloki. Pierwsza część szkolenia obejmuje wiedzę z zakresu operacyjnego prowadzenia punktu, czyli umiejętności przygotowywania wszystkich pozycji w menu. Jest to wiedza, którą franczyzobiorcy przekazują swoim pracownikom. Ponadto licencjobiorca podczas szkolenia praktycznego poznaje zasady obsługi klienta w realnie działającym punkcie. Drugi blok szkoleniowy to teoria na temat prowadzenia punktu sprzedaży. Blok dotyczy wiedzy o biznesie w szerokim aspekcie, czyli pełną jego organizację łącznie z kosztami i finansami, układaniem planu pracy pracowników i nadzorowaniem wydajności pracy w stosunku do natężenia ruchu w punkcie. Sweet Gallery oferuje także platformy e-learningowe, z których franczyzobiorcy i pracownicy korzystają przez cały okres współpracy franczyzowej.

Zdaniem Anny Bachowskiej, wsparcie merytoryczne Sweet Gallery jest bardzo istotnym elementem biznesu. – Początkowo rozważaliśmy niezależną działalność. Niby sprzedaż lodów świderków jest prosta, ale jednak organizacja przedsięwzięcia i umiejętność konfrontacji z konkurencją zwiększa stopień trudności biznesu. Dowodem na to jest chociażby o wiele większa popularność naszych punktów nad jeziorem w porównaniu z konkurencją. Podczas gdy u nas ustawiają się kolejki, u sąsiadów niewiele co się dzieje – mówi Anna Bachowska. Jej zdaniem, duże znaczenie ma oczywiście jakość produktów, ale także kwestie właściwego ułożenia biznesu, w czym bardzo pomaga sieć. – Doświadczenie, narzędzia marketingowe i wsparcie reklamowe, system sprzedaży, współpraca marketingowa z dużym partnerem jak T-Mobile, wsparta reklamą w telewizji i wreszcie kwestie wizualne oraz estetyka przyczep to elementy, które dają przewagę nad innymi graczami. Sweet Gallery oferuje także różnorodność. Rozpoczęliśmy od sprzedaży lodów świderków, a teraz mamy jeszcze kołacze i kebaby – mówi Anna Bachowska. Franczyzobiorczyni chwali też wsparcie opiekuna, z którym ma nieustanny kontakt.

Pieniądze na inwestycje

Są trzy możliwości wejścia w biznes oferowany przez Sweet Gallery. Do wyboru jest zakup przyczepy, jej leasing lub wynajem. W tym przypadku firma całkowicie przenosi koszt inwestycji w punkt sprzedaży z franczyzobiorcy na siebie. Franczyzobiorca korzystający z oferty musi dysponować środkami własnymi w wysokości minimum 15 tys. zł. Sweet Gallery przekazuje gotowy punkt pod klucz z pełnym wyposażeniem. Jak twierdzi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery, przeciętnie każdy punkt sprzedaży miesięcznie powinien przynosić 15 tys. zł zysku. Przekonuje, że to standard, ale są punkty, które notują dochód na poziomie nawet 50 tys. zł miesięcznie. Taki dochód to nie tylko zasługa modelu biznesowego czy lokalizacji, ale również stopnia zaangażowania franczyzobiorcy. – Pokazujemy franczyzobiorcy, jak prowadzić biznes pod kątem menedżersko-operacyjnym, jak zarządzać całością, kontrolować koszty stałe, food cost, godziny zatrudnienia pracowników i wiele innych czynników, które mają istotny wpływ na całokształt. Nasi franczyzobiorcy są odpowiedzialni nie tylko za sprzedaż, ale za cały biznes, za wszystko to, co się składa na jego poprawne działanie. Dlatego trzeba być na miejscu. Nie chodzi o to, żeby być przez siedem dni w tygodniu przez całe dnie, ale regularnie – mówi Krzysztof Olesiak. Tego samego zdania jest Anna Bachowska. Uważa, że zaangażowanie właściciela jest kluczowe w prowadzeniu własnej firmy. Wówczas nie tylko biznes jest dopilnowany, ale także zespół jest bardziej zmotywowany. – Pracownicy czerpią wzorce od pracodawcy. Jeśli właściciel nie przyjeżdża do punktu, nie rozlicza i nie pilnuje organizacji pracy, to taka działalność nie ma szans powodzenia, a to się przekłada na zachowanie pracowników – mówi Anna Bachowska.

W pierwszym punkcie Anna Bachowska pracowała cały sezon. Przyznaje, że to najlepszy sposób na poznanie biznesu. – Jak mam wdrożyć zespół do pracy, jeśli nie wiem, czym jest moja działalność. Bez wiedzy o biznesie nie miałabym podstaw, by czegokolwiek od pracowników wymagać. Takie zachowanie z pewnością wpłynęłoby destrukcyjnie na zespół – przyznaje Anna Bachowska. Franczyzobiorczyni nauczyła się zarządzać działalnością, planować dzień pracy, częstotliwość i wielkość dostaw oraz bardzo dobrze poznała produkt. Tak samo zrobiła, gdy otwierała punkt Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab, gdzie przez pierwsze trzy tygodnie pracowała po 12 godzin dziennie. – Znam produkt, który sprzedaję. Wiem, jak go przygotować, jakie składniki są potrzebne. Wiedza o produkcie jest niezwykle istotna. Biznes to ciągła nauka. Nawet z każdym sezonem trzeba ją odświeżać, chociażby z powodu modyfikacji menu i nowych pozycji – podkreśla Anna Bachowska.

Anna Bachowska latem zatrudnia około 25 osób, natomiast zimą 10. Są tacy pracownicy, którzy pracują z nią już kilka lat. – Zgrany zespół pracowników to jeden z moich największych sukcesów. Moim zdaniem trzeba dbać o pracowników, pod względem finansowym i komfortu pracy. Pozytywne środowisko wpływa na nastrój ludzi i motywuje. Trzeba mieć też czas na szkolenia, coaching oraz okolicznościowe spotkania po pracy, by ich jeszcze bardziej zintegrować – mówi Anna Bachowska. Franczyzobiorczyni odwiedza wszystkie pięć punktów 1-2 razy w tygodniu, a do najdalszego punktu ma aż 180 kilometrów. – Obecność na miejscu jest niezbędna. Chodzi nie tylko o nadzorowanie pracy punktu, ale również o kontakt z pracownikami. Firma to ludzie, którzy muszą czuć się częścią zespołu. Jestem w stałym kontakcie z każdym punktem. Codziennie rozmawiam z pracownikami przez telefon, natomiast bezpośrednio spotykamy się 1-2 razy w tygodniu– mówi Anna Bachowska. Narzędziem wspierającym jest monitoring i wyposażenie punktów w kasoterminale, które pozwalają zdalnie kontrolować biznes. Dzięki temu franczyzobiorca widzi m.in. aktualny stan kasy, liczbę klientów, personel oraz jakość pracy.

Niewykluczone, że franczyzobiorczyni otworzy w przyszłości kolejne punkty. Na razie jednak skupia się na biznesie w obecnym kształcie. – Zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Jedno jest pewne, cieszę się z podjętych decyzji w przeszłości, rezygnacji z etatu i rozpoczęcia własnej działalności. Dzięki temu mam więcej czasu dla siebie i rodziny – podkreśla Anna Bachowska.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł