Sprzedajemy używane samochody

– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Z różnych raportów wynika, że Polacy wciąż chętnie kupują auta używane. Takie samochody to ponad 60 proc. wszystkich rejestrowanych pojazdów.
Tak. Cały czas jest popyt na samochody używane. I na handlu używanymi autami nadal można zarobić. W pandemii auta znacząco podrożały i efekt tego do dziś jest widoczny. Dzisiaj kupuję samochód drożej niż przed trzema laty, ale nadal na nim zarabiam.
Skąd biorą się auta w waszych oddziałach franczyzowych i własnych?
Z różnych źródeł. Od wielu lat zajmujemy się sprowadzaniem używanych aut z zagranicy, m.in. z Niemiec, Austrii, Holandii czy Włoch. Sprowadzamy średnio 5-10 aut tygodniowo. Na własne potrzeby, ale nasi franczyzobiorcy mają prawo ich pierwokupu. Bez marży, pokrywają tylko dodatkowe koszty np. transportu czy autodetailingu, jeśli chcą, abyśmy go zrobili. Organizujemy też dla franczyzobiorców takie zagraniczne wyjazdy, na których mogą obejrzeć i kupić samochody. Pomagamy wówczas w załatwieniu potrzebnych formalności, w transporcie. Kładziemy jednak duży nacisk na to, aby franczyzobiorcy samodzielnie starali się pozyskiwać samochody. Dlatego od początku szkolimy ich w tym zakresie. Uczymy, jak wybierać auta, jak je sprawdzać, czego unikać, jakie marki czy wersje silnikowe warto kupować itd. Chodzi o to, aby nie zapełnić sobie placu „niesprzedawalnymi” samochodami. Uczymy też, jak prowadzić rozmowy handlowe, negocjować cenę, jak przygotowywać samochód do sprzedaży, zredagować ogłoszenie, zrobić zdjęcia, opisy, jak rozmawiać z klientami. Na początku też wyszukujemy oferty na ich lokalnym rynku i podsyłamy franczyzobiorcom takie gotowe leady. Dbamy o to, aby sprzedawane przez nasze komisy auta były w pełni sprawne i przygotowane do jazdy. Współpracujemy z sieciami warsztatów, z firmami autodetailingowymi, mamy rabaty cenowe na części zamienne. Klient ma otrzymać auto w stanie jak najbardziej zbliżonym do idealnego. Samochody mają też zweryfikowaną historię. Franczyzobiorcy mogą ją sprawdzić w systemie Auto DNA, wydrukować raport z informacjami m.in. czy auto jest powypadkowe czy nie.
A klienci lubią kupować samochody od pośredników? Bo wydaje mi się, że jednak wolą bezpośrednio od właściciela.
Przeciwnie, klienci na ogół wolą kupować używane samochody od pośrednika. Dostają fakturę, co zwalnia ich z opłaty skarbowej. Mają też więcej praw, bo jeśli kupują auto od firmy to towar podlega np. rękojmi. Z moich obserwacji wynika też, że to właśnie indywidualni właściciele częściej wprowadzają klientów w błąd. Nawet kiedy my kupujemy używane samochody, to zdarzy się, że taki właściciel „zapomni” powiedzieć, że miał stłuczkę. Natomiast my jako firma nie możemy sobie pozwolić na oszukiwanie klientów.
Ile kosztuje wejście we franczyzę Handlarzyki.pl?
Pobieramy od franczyzobiorców 17 tys. zł netto opłaty wstępnej. Jest ona przeznaczana na szkolenia oraz sprzęt, potrzebny do pracy, m.in. komputer, narzędzia warsztatowe, zestawy kosmetyków do pielęgnacji aut. Na zakup pierwszych samochodów trzeba przeznaczyć minimum 50 tys. zł. Nie ma co myśleć o starcie z mniejszym budżetem. A im więcej zainwestujemy, tym łatwiej wystartujemy, bo kupimy więcej samochodów do obrotu. Skala jest nieograniczona.
A ile zarobimy w tej branży?
Za te – załóżmy - 50 tys. zł wyłożone na początku kupimy trzy samochody. Sprzedajemy je, a za zarobione pieniądze kupujemy kolejne. Obrót na poziomie 6-8 samochodów miesięcznie daje już przyzwoity dochód. Czasem kupimy auto za 10 tys. zł a sprzedamy za 16 tys. A bywa, że kupimy za 25 tys. zł, a sprzedamy tylko 2 tys. zł drożej. Jednak staramy się, aby minimalny zysk netto, przy samochodach w cenie 15-20 tys. zł, wynosił 2-2,5 tys. zł. Choć najczęściej jest wyższy, rzędu 3-4 tys. zł.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA HANDLARZYKI.PL
Sieć punktów sprzedaży używanych samochodów. Marka ma blisko 20 lat doświadczenia w branży.
- 2 placówki własne, 3 franczyzowe
- opłata wstępna 17 tys. zł
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej