Biznes, który zrobi się sam
Ewa Kupczyk szukała pasywnego biznesu, który dałby jej dodatkowe źródło dochodu. Znalazła taki, wchodząc we franczyzę Fit+.
Ewa Kupczyk od 2012 roku jest przedsiębiorcą. Najpierw prowadziła firmę zajmującą się robieniem badań społecznych, później założyła biuro rachunkowe, które prowadzi do dziś.
– Szukałam kolejnego pomysłu, kolejnej nogi biznesowej, biznesu, który byłby dodatkowym źródłem dochodu, ale też takiego, który w zasadzie robiłby się sam – nie ukrywa Ewa Kupczyk. – I wtedy, właściwie sam, pojawił się Fit +. Poznałam Marcina Dobrowolskiego, który akurat wprowadzał markę na polski rynek. Opowiadał czym się zajmuje i wzbudził moje zainteresowanie. Później spotkaliśmy się już na płaszczyźnie biznesowej.
Bezobsługowe siłownie
Marka Fit+ rozwija sieć w pełni zautomatyzowanych i bezobsługowych siłowni. W całej Europie ma ok. 250 klubów, w Polsce na koniec tego roku chce ich mieć 15-20.
– To jest typowo pasywny biznes. Zapisy do klubu odbywają się przez stronę internetową lub aplikację. Członek klubu musi dodać do aplikacji swoją kartę kredytową, bo w ten sposób będą pobierane płatności za abonament. Do siłowni wchodzi się skanując aplikację. Jeśli członkostwo jest nieopłacone, to system nie wpuści nas do środka – wyjaśnia Marcin Dobrowolski, prezes East Fitness Company, spółki odpowiedzialnej za rozwój sieci Fit+ w Polsce.
W środku też wszystko jest zautomatyzowane: oświetlenie, sprzęt, klimatyzacja itd. Klub jest monitorowany. Sprzątaniem zajmuje się firma zewnętrzna.
– Właściwie wszelkie sprawy można załatwić mailowo. Czasem klienci chcą zawiesić albo zmienić abonament. W razie ewentualnej usterki sprzętu, wystarczy napisać do ekipy serwisowej, która sama wejdzie do siłowni i dokona naprawy – mówi Marcin Dobrowolski. – Ale mamy sprzęt bardzo dobrej jakości, które pracują w siłowniach mających po kilka tysięcy członków. W Polsce zwykle w klubach ćwiczy po kilkaset osób, więc urządzenia nie są eksploatowane na miarę swoich możliwości. Jeśli właściciel chce, może bywać w siłowni, ale naprawdę wystarczy raz czy dwa razy w miesiącu. Teraz wyręczamy też naszych franczyzobiorców nawet w marketingu. Prowadzimy go przez 9 miesięcy: trzy miesiące przed otwarciem i pół roku po.
Start biznesu
Ewa Kupczyk wypytała o szczegóły, rozpisała biznesplan i zdecydowała, że chce wejść w ten koncept. Wiosną 2023 roku podpisała umowę franczyzową i zaczęła szukać lokalu. Poszukiwania trwały kilka miesięcy, ale w końcu się udało.
– Niestety, nie dopatrzyłam, że lokal jest objęty ochroną konserwatora zabytków i na początku były pewne trudności – nie ukrywa franczyzobiorczyni Fit+. – Np. z podłączenie internetu, co w naszych siłowniach jest absolutnie konieczne. Ale się udało i w październiku 2023 roku otworzyliśmy klub.
Siłownia Ewy Kupczyk mieści się w Kole. Taka lokalizacja jest zgodna ze strategią sieci, która chce się rozwijać w miastach liczących maksymalnie 25-30 tys. mieszkańców.
– Na takich rynkach nie ma konkurencji dużych sieciówek, mniejsze jest więc ryzyko niepowodzenia biznesu. Poza tym chcemy dopingować mieszkańców małych miast do treningu – mówi Ewa Kupczyk.
W chwili otwarcia do jej klubu – dzięki wcześniejszej reklamie – zapisanych było kilkanaście osób. Dziś siłownia ma ok. 150 członków. Średnio więc przybywało po ok. 20 osób miesięcznie. Ale franczyzobiorczyni zastrzega, że bywają różne miesiące - np. grudzień był praktycznie martwy, za to po Nowym Roku członków zaczęło przybywać lawinowo.
– Prowadzę nadal biuro rachunkowe, wiem, co się dzieje na rynku. Zwykle potrzeba 2-3 lata na rozkręcenie firmy. A moja siłownia zaczęła zarabiać już po pół roku – podkreśla Ewa Kupczyk. – Do tego nie muszę martwić się o pracowników.
Pięć minut dziennie
Ale czy to rzeczywiście, jak marzyła franczyzobiorczyni, jest biznes, który robi się sam?
– Zdecydowanie – mówi Ewa Kupczyk. – Najbardziej czasochłonny jest etap przygotowywania inwestycji. Później już staje się biznesem pasywnym. Teraz poświęcam mu średnio 5 minut dziennie. Pojawiam się dodatkowo na promocjach, dniach otwartych czy spotkaniach z przyszłymi klientami. Uważam, że siłownia równie dobrze może być dla kogoś biznesem dodatkowym, jak i głównym, bo można się z niej utrzymać, kiedy już się rozkręci. Ja mam w głowie myśl o otwarciu kolejnego klubu, jak tylko ten rozwinie się na tyle, że będzie można odłożyć z zysków.
Inwestycja w siłownie Fit+ to koszt rzędu 125 tys. euro netto, obejmujący wszelkie opłaty oraz wyposażenie. Franczyzobiorca musi dysponować własnymi środkami w wysokości minimum 150 tys. zł, resztę można skredytować lub wyleasingować. Dodatkowo partnerzy muszą pokryć koszty przystosowania lokalu. Miesięczne opłaty franczyzowe to 5 proc. o od obrotu.
– Jedna siłownia, po roku czy dwóch działalności, może generować 20-50 tys. zł czystego zysku. Jeśli mamy trzy siłownie, to mówimy już o zyskach rzędu 60-150 tys. zł miesięcznie – zapewnia Marcin Dobrowolski. – Dla naszych franczyzobiorców siłownie są na razie dodatkowym źródłem zysków, ale myślą o tym, aby otwierać kolejne i w miarę ich rozwoju zrezygnować ze swoich dotychczasowych głównych biznesów i czerpać z klubów pasywny dochód.
WIZYTÓWKA FIT+
Sieć bezobsługowych siłowni. Wszystko jest w pełni zautomatyzowane, łącznie z obsługą klientów i sprzętu. Franczyzodawca zapewnia, że dzięki temu jest to biznes, który daje pasywny dochód.
- ok. 250 siłowni w Europie
- inwestycja ok. 125 tys. euro netto, plus koszty przystosowania lokalu
- środki własne potrzebne na start – 150 tys. zł, reszta może pochodzić z kredytu lub leasingu
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży beauty i fitness
Body Evolution
Studia modelowania sylwetki
Depilacja.pl
Salony depilacji laserowej
DepilConcept
Salony depilacji laserowej
EMS FitFactory
Studia treningu EMS
Estetic Point
Kliniki medycyny estetycznej
F45 Training
Kluby fitness/siłownie
Fituro
Kluby fitness/siłownie
Gentlemen Barber Shop
Salony barberskie
Haircut Express
Salony fryzjerskie
In.Time
Studia treningu EMS
Jasmine Oriental Massage & Spa
Salony masażu orientalnego
Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Nano Gym
Kluby fitness/siłownie
Orient Massage & Thai Organic
Salony masażu orientalnego
Paradise Studio Solarium
Solaria
Perfect Look Clinic
Salony kosmetyczne
PILAT3S
Studia pilates
Platinum Active EMS
Studia treningu EMS
Studio Figura
Studia modelowania sylwetki
Studio Synergy
Studia treningu EMS
Świat Podologii
Centra podologiczne
Thai Bali Spa
Salony masażu tajskiego
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Xtreme KiDS
Sale zabaw dla dzieci
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


