Bankier na swoim
Czy warto dziś ryzykować etat dla własnej firmy? – Zdecydowanie warto – odpowiada Joanna Fraj, franczyzobiorczyni Alior Banku.
Joanna Fraj długo marzyła o własnej firmie. Przez lata pracowała jednak w branży medycznej i, jak mówi, nie widziała tu przestrzeni na założenie własnej działalności. Postanowiła zmienić branżę i poszukać biznesu, który mogłaby prowadzić w rodzinnym Lublińcu. Zainteresowała się branżą finansową, z którą miała już pewne doświadczenia. Spośród dostępnych franczyz bankowych wybrała Alior Bank. Jak twierdzi, przekonała ją uniwersalna oferta i rozpoznawalna marka. – Szukałam biznesu, który wpasowałby się w lokalny rynek – wspomina. – Branża finansowa wydała mi się perspektywiczna, a podjęcie współpracy z bankiem dawało mi poczucie bezpieczeństwa oraz dostęp do wysokiej jakości narzędzi i rozwiązań biznesowych.
Joanna Fraj wysłała zapytania do kilku banków. O wyborze Alior Banku zdecydowała wysoka rozpoznawalność marki, duży i silny partner po drugiej stronie oraz sprawna i rzeczowa komunikacja ze strony franczyzodawcy. Poza tym Alior Banku w Lublińcu wówczas nie było, co kandydatka uznała za ważny atut dla przyszłego biznesu.
Już w czasie procesu rekrutacji okazało się, że na swoją placówkę bankową Joanna Fraj może otrzymać dofinansowanie franczyzodawcy, bowiem Alior Bank uruchomił program wspierania otwarć nowych placówek partnerskich. Warunkiem otrzymania tego wsparcia było przekonanie banku do swojego pomysłu na prowadzenie placówki bankowej. I to się udało. Jak mówi franczyzobiorczyni, dzięki determinacji, pomysłowości oraz odrobinie szczęścia.
– Szczęśliwym trafem, w centrum miasta, przy jednej z głównych ulic, zwalniał się lokal po placówce partnerskiej innego banku – mówi Joanna Fraj. – Uznałam, że będzie to niezły początek nowego biznesu, zwłaszcza że lokal był w dobrym stanie i powierzchnią odpowiadał wymaganiom Alior Banku. Na lokalnym rynku pojawili się również wykwalifikowani doradcy bankowi bez pracy, co także było szansą dla mnie – dodaje.
Start ze wsparciem
Po podpisaniu umowy obie strony przystąpiły do działania. Franczyzobiorczyni otrzymała listę czynności niezbędnych do uruchomienia placówki. Jednym z najważniejszych zadań było zatrudnienie pracowników, z czym poradziła sobie bardzo szybko.
Odświeżenie lokalu także poszło sprawnie, gdyż był on w dobrym stanie i nie wymagał wielu nakładów. Joanna Fraj musiała dostosować system alarmowy do wymogów Alior Banku, zamówić meble i wykładzinę. Pełną wizualizację dostarczył franczyzodawca. Ważnym etapem było też szkolenie właścicielki i jej zespołu oraz – dzięki uprzejmości okolicznych franczyzobiorców Alior Banku – możliwość obserwacji pracy sąsiednich placówek partnerskich.
– Wystartowaliśmy 9 lutego – wspomina. – Dla człowieka, który przez lata pracował na etacie, to niesamowite uczucie wejść do własnej firmy – i to placówki bankowej. Naturalnie po pierwszym „wow”, odzywa się zadaniowość i świadomość skali wyzwań, jakie przede mną, ale wiem, że to zupełnie nowy etap w moim życiu. Już mi się podoba – dodaje.
Franczyzobiorczyni mówi, że choć Alior Bank ma bardzo bogatą ofertę produktów, jej placówka w pierwszym okresie działalności będzie koncentrować się na pozyskaniu i obsłudze klientów indywidualnych.
– Alior Bank przykłada ogromną wagę do jakości obsługi klienta – wyjaśnia Joanna Fraj. – Dlatego ja i mój zespół najpierw doprowadzimy do perfekcji obsługę klienta indywidualnego, potem będziemy wdrażać kolejne elementy oferty – produkty dla biznesu czy hipotekę.
Franczyzobiorczyni wspomina, że w prowadzeniu firmy zaskoczyła ją liczba dokumentów, procedur i formalności. Dlatego w pierwszych dniach prowadzenia własnego banku bardzo docenia wsparcie dyrektora ds. sprzedaży oraz zespołów wsparcia. Dodaje też, że bardzo cieszy się ze współpracy z wykwalifikowanymi pracownikami w swojej placówce. Niewątpliwie przydaje się również jej wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem i dojrzałość zatrudnionych ludzi.
Franczyzobiorczyni bardzo wysoko ocenia jakość wsparcia ze strony Alior Banku. Podkreśla, że w zasadzie od pierwszego kontaktu, czuje się zaopiekowana i bezpieczna. Przez cały proces uruchomienia placówki przeprowadziła ją ekspertka ds. logistyki prawnej. – Byłam pod ogromnym wrażeniem sprawnej organizacji całego procesu, terminowości dostaw i wizyt ekip – mówi Joanna Fraj. Dodaje, że zawsze może liczyć na pomoc helpdesku czy dyrektora regionalnego, a odpowiedzi na większość pytań znajduje w świetnym intranecie. W pozyskiwaniu nowych klientów bardzo pomaga bogata baza CRM, z której każdy nowy franczyzobiorca Alior Banku intensywnie korzysta.
Własny Alior Bank
Standardowa placówka partnerska Alior Banku, z dwoma stanowiskami sprzedażowymi, liczy średnio 45 mkw. Aby zainwestować w taką placówkę, przyszły partner Alior Banku musi dysponować kwotą ok. 40 tys. zł – przy założeniu, że lokal nie wymaga nakładów inwestycyjnych. Oddział Joanny Fraj jest nieco większy – liczy ok. 60 mkw. Zapytana o wysokość inwestycji w swoją placówkę partnerską Alior Banku, Joanna Fraj potwierdza, że inwestycję można zamknąć w ok. 40 tys. zł. Dodaje jednak, że ze względu na dofinansowanie, jakie otrzymała, inwestycja w jej oddział była symboliczna – tyle, co koszt farby do pomalowania lokalu oraz kilka elementów wyposażenia.
O dołączenie do sieci mogą ubiegać się kandydaci, którzy prowadzą działalność gospodarczą, mają co najmniej średnie wykształcenie i doświadczenie w branży finansowej oraz dysponują odpowiednim lokalem. Alior Bank zapewnia szeroki wachlarz produktów dla klienta indywidualnego i biznesowego, opiekuna już od pierwszego kontaktu oraz szerokie wsparcie na każdym etapie współpracy. Franczyzodawca oferuje wynagrodzenie prowizyjne oparte o wszystkie segmenty oferty uzupełniane konkursami, akcjami specjalnymi oraz budżetem na działania marketingowe.
– Będąc 15 lat na rynku, mamy wypracowany model współpracy z partnerami. Podstawą każdego partnerstwa jest dobra komunikacja. I tu bardzo ważną rolę odgrywa dyrektor sprzedaży w regionie, który od początku wspiera przedsiębiorcę. Wsłuchuje się w jego potrzeby, podpowiada sprawdzone rozwiązania, pomaga przejść przez procedury. A o jakość codziennej współpracy dba cały zespół naszych specjalistów z helpdesku, marketingu, logistyki. Dobry przepływ informacji pozwala nam sprawnie wspierać partnerów, a im sprawnie działać na lokalnych rynkach – podsumowuje Rafał Tatara, dyrektor Regionu Południowego Placówek Partnerskich.
WIZYTÓWKA ALIOR BANK
- Liczba oddziałów własnych: 178
- Liczba placówek partnerskich: 341
- Minimalna kwota inwestycji: 40 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży finanse i bankowość
Bank Pekao S.A.
Placówki bankowe
DG - Inwest Broker Finansowy
Leasing, kredyty, faktoring
Dom Ubezpieczeniowy Spectrum
Multiagencje ubezpieczeniowe
Eurofinance
Multiagencje ubezpieczeniowe
Extrakantor.pl
Kantory wymiany walut
Generali
Agencje ubezpieczeniowe
Millennium Bank
Placówki bankowe
Monetia
Agencje płatnicze
Nest Bank
Placówki bankowe
PKO Bank Polski S.A.
Placówki bankowe
Quark Kantory Bitcoin
Kantory wymiany kryptowalut
Santander
Placówki bankowe
Santander Consumer Bank
Placówki bankowe
VeloBank
Placówki bankowe
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


