Pączek w roli głównej
– Staramy się wybierać jak najlepsze lokalizacje, aby pączkarnie już od pierwszych dni funkcjonowania były rentowne – podkreśla Jacek Kloc, dyrektor ds. franczyzy Dobrej Pączkarni.
Latem klienci też kupują pączki?
Faktycznie, okres letni to czas, kiedy sprzedaje się mniej pączków. Duże miasta pustoszeją, bo ludzie wyjeżdżają na urlopy. Wyjątkiem są miejscowości turystyczne. Mamy punkty sezonowe, które otwierają się tylko na sezon letni. Działają w pasie nadmorskim, m.in. w Międzyzdrojach, Pobierowie, w Jastarni, na Helu. W Świnoujściu i Kołobrzegu pracują z kolei przez cały rok, bo to duże miasta i klientów jest sporo także poza wysokim sezonem turystycznym. Odwrotną sytuację mamy natomiast w Wagrowcu. Tutaj nasz partner od blisko 20 lat prowadzi rodzinną lodziarnię, która działała tylko w sezonie wiosenno-letnim. Szukał czegoś, co pozwoliłoby mu zarabiać także przez pozostałe miesiące roku. Zwrócił się do nas i teraz od wiosny mniej więcej do września sprzedaje lody, a później wstawiamy nasze sprzęty, brandujemy lokal i staje się on pączkarnią. Oczywiście opłaty franczyzowe ponosi tylko wówczas, gdy prowadzi sprzedaż pączków. Na taką współpracę też jesteśmy otwarci.
Ile kosztuje pączek z Dobrej Pączkarni?
W tym roku musieliśmy podnieść ceny naszych pączków, co wynika głównie ze wzrostu płacy minimalnej i cen produktów. W pasie nadmorskim za pączka klienci płacą 9-10 zł, w pozostałej części kraju 7-8 zł. Wolimy podnieść cenę końcową produktu, niż obniżać jakość, stosować gorsze surowce czy zmniejszać pączki.
W ofercie w sumie mamy około 100 smaków pączków. Oczywiście wszystkie nie są naraz dostępne w każdym lokalu. Zwykle w pączkarni jest w sprzedaży kilkanaście smaków każdego dnia.
A ile średnio pączków dziennie sprzedają pączkarnie?
W zależności od lokalizacji i sezonu dzienna sprzedaż waha się od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk. Razem z franczyzobiorcami staramy się wybierać jak najlepsze lokalizacje, aby pączkarnie już od pierwszych dni funkcjonowania były rentowne. Potrzebny jest lokal w miejscu o dużym natężeniu ruchu pieszego. Przy wyborze trzeba zwrócić uwagę na duże witryny, bo są one bardzo istotne. Po pierwsze są miejscem do umieszczenia elementów identyfikacji wizualnej marki, która ma przykuć wzrok klientów. Po drugie klienci przez witryny widzą co dzieje się w środku – czyli proces wypiekania pączków, który w całości odbywa się na miejscu.
Jaki trzeba mieć budżet na otwarcie?
Inwestycja zwykle mieści się w przedziale 150-250 tys. zł netto. Tyle potrzeba na przygotowanie lokalu, wyposażenie technologiczne, opłatę licencyjną. Staramy się nie wydawać pieniędzy na rzeczy zbędne. Klienci nie wchodzą do naszych pączkarni, robią zakupy przez okienko. Nie przesadzamy więc ze zbyt wysokim standardem wykończenia. To jest – można powiedzieć – standard rzemieślniczy, schludny, praktyczny, prosty.
Jednorazowa opłata licencyjna w naszej sieci wynosi 25 tys. zł. Płaci się ją w dwóch ratach – 8 tys. zł przy umowie przedwstępnej i 17 tys. zł przy podpisaniu umowy franczyzowej. Po uruchomieniu pączkarni pobierane są dwie opłaty, naliczane od obrotu netto: 5 proc. prowizji i 2 proc. opłaty marketingowej.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA DOBREJ PĄCZKARNI
Franczyzowa sieć pączkarni. Ma tylko jeden lokal własny, reszta działa na licencji. Większość pączkarni działa przez cały rok, w pasie nadmorskim funkcjonują też punkty sezonowe.
- 52 lokalizacje
- kwota inwestycji 150-250 tys. zł netto
- jednorazowa opłata wstępna 25 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...


