Biznes, który zarabia cały rok

Paweł Sobkowiak, franczyzobiorca Lodolandia & Kołacz na Okrągło
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Na pomysł nowego biznesu małżeństwo Sobkowiaków naprowadziła ich córeczka.

– Za każdym razem, gdy szedłem z córką na plac zabaw, zahaczaliśmy o śmietankowe świderki w Lodolandii. W końcu zacząłem przyglądać się samej koncepcji tej działalności. Spodobał mi się pomysł mobilnego biznesu w formie przyczepy, co jest teraz popularne. Zresztą mogłem obserwować natężenie klientów w punkcie, który mijaliśmy na spacerze, co też zachęciło mnie do głębszej analizy biznesu – wspomina Paweł Sobkowiak.

Smak świderków, zapach kołaczy

Po przeanalizowaniu biznesu Joanna i Paweł Sobkowiakowie skontaktowali się z firmą Sweet Gallery, do której należy koncept Lodolandia & Kołacz na Okrągło i szybko umówili się na spotkanie z jej przedstawicielem. Tam dowiedzieli się, że koncept lodowy Lodolandia można połączyć z drugim konceptem pod marką Kołacz na Okrągło i prowadzić wtedy biznes całoroczny. Ekspert do spraw franczyzy wyjaśnił przyszłym franczyzobiorcom, na czym polega biznes i jak wygląda cały proces od momentu podpisania umowy franczyzowej do uruchomienia punktu w wybranej lokalizacji. Rozmowa dotyczyła także zagadnień związanych z biznesplanem. Na spotkaniu została omówiona umowa franczyzowa. Franczyzobiorcy otrzymali szczegółowe informacje również na temat wsparcia franczyzodawcy podczas prowadzenia działalności.

– Spotkanie trwało trzy godziny. Obejrzeliśmy przyczepy, urządzenia do produkcji lodów i kołaczy. Zaskoczony byłem wielkością przyczepy. Tym, jak jest zaaranżowane wnętrze i jak zorganizowana jest przestrzeń, na której mieści się sprzęt gastronomiczny, strefa przechowywania półproduktów i strefa pracy. W przyczepie swobodnie poruszają się dwie osoby, a nawet trzy – zapewnia Paweł Sobkowiak.

Franczyzobiorcy otrzymują w pełni wyposażony i gotowy do pracy punkt Lodolandia & Kołacz na Okrągło z odbiorem sanepidu. Koncept pozwala prowadzić biznes cały rok. Działalność można więc rozpocząć bez konieczności remontu i adaptacji lokalu do standardów sieci, w przeciwieństwie do biznesów stacjonarnych. Dzięki temu koszty inwestycji są dużo niższe, a otwarcie szybsze.

Przyczepy są ergonomiczne i wyposażone w zaplecze do właściwego przechowywania towaru.

– Spodobało mi się też to, że punkty są mobilne i w razie potrzeby można zmienić ich lokalizację. Poza tym street food jest teraz modny. Ludzie lubią spędzać czas na zewnątrz, szczególnie latem, natomiast jesienią i zimą, gdy sprzedajemy kołacze, ich zapach rozchodzi się po okolicy na dobre kilkadziesiąt metrów, co przyciąga klientów. To duża zaleta w przypadku biznesu outdoorowego – mówi Paweł Sobkowiak.

Jak wspomina franczyzobiorca, jedna z klientek właśnie po zapachu ciepłych kołaczy znalazła ich punkt, w którym sprzedają kołacze, gofry i gorące napoje. – Jeszcze nas nie widziała, a już poczuła unoszący się w powietrzu zapach naszych wypieków. Podobnie jest z innymi osobami, bo kołacze pachną na dużą odległość. Ich zapach odczuwalny jest zaraz po wyjściu z centrum handlowego – wspomina Paweł Sobkowiak.

Dobrze dobrana lokalizacja

Wchodząc do sieci Lodolandia & Kołacz na Okrągło, franczyzobiorcy od początku mieli w planach otwarcie biznesu całorocznego, dlatego wybrali większą przyczepę. Zastanawiali się, jak wygląda rebranding punktu po zakończeniu danego sezonu. Przedstawiciel firmy wyjaśnił wszystko w szczegółach, zapewniając, że cały proces jest bardzo prosty i szybki oraz trwa do trzech godzin. Podczas rebrandingu w tym samym punkcie sprzedaży maszyna do produkcji lodów świderków jest wymieniana na urządzenie do wypieku kołaczy. Zmianie ulegają także elewacja punktu i oferta. W sezonie wiosenno-letnim, od kwietnia do września, w punkcie Lodolandia & Kołacz na Okrągło sprzedawane są lody, gofry, granita, bubble tea, desery i napoje oraz kawa Costa Coffee, a od października do marca serwowane są kołacze, churrosy, gofry bąbelkowe, gorąca czekolada i kawa Costa Coffee.

Start biznesu

Punkt Lodolandia & Kołacz na Okrągło Joanny i Pawła Sobkowiaków został uruchomiony w sierpniu, czyli pod koniec lata, ale dobry początek i wysoka sprzedaż w pierwszym miesiącu działalności utwierdziły ich w przekonaniu, że koncept całoroczny to dobry wybór. Sprzedaż kołaczy rozpoczęli wraz z początkiem sezonu jesienno-zimowego, czyli 1 października.

– Lokalizacja zaproponowana przez franczyzodawcę była odpowiednia do sprzedaży całorocznej. Przyczepa stoi przy centrum handlowym. Mieliśmy trzy lokalizacje do wyboru, spośród których wybraliśmy tę, gdzie obecnie działa nasz punkt. Oczywiście, największy ruch jest w weekendy – w piątki, w soboty i w handlowe niedziele, ale centrum handlowe żyje cały tydzień, dzięki czemu sprzedaż utrzymuje się na stałym i wysokim poziomie – zapewnia Paweł Sobkowiak.

W ramach wsparcia dla franczyzobiorcy Sweet Gallery zapewnia: szkolenia wprowadzające i cykliczne, lokalizację, know-how prowadzenia biznesu, serwis i marketing lokalny. Sieć znajduje lokalizacje pod punkty według preferencji franczyzobiorcy, weryfikuje je pod względem natężenia ruchu, potencjału zakupowego klientów i proceduje wszelkie formalności związane z warunkami najmu. W Sweet Gallery pracuje kilkunastu komercjalizatorów, którzy pracują w terenie i cały czas poszukują nowych lokalizacji. Każdy z nich pracuje na obszarze, w którym mieszka, dzięki temu są w stanie wyszukać lokalizacje z dużym potencjałem sprzedażowym.

Nie trzeba mieć doświadczenia

Decyzja o koncepcie całorocznym Lodolandia & Kołacz na Okrągło wiązała się z dodatkowym przedsięwzięciem w postaci szkoleń, rebrandingiem punktu oraz technik sprzedaży nowego produktu. Franczyzobiorcy przeszli kilkudniowe szkolenie w centrali Sweet Gallery oraz w punktach realnie działających z konceptu lodowego i kołaczowego. Przekazywana wiedza dopasowana była do danego modelu franczyzowego – za pierwszym razem do Lodolandii, a za drugim do Kołacza na Okrągło. W obu przypadkach szkolenia podzielone były na dwa bloki. Pierwszy jednodniowy blok szkoleniowy to teoretyczne aspekty prowadzenia punktu, m.in.: pełna organizacja biznesu pod kątem menedżersko-operacyjnym, finansowym, łącznie z kosztami stałymi, takimi jak food cost, pensje, układaniem grafiku pracowników oraz nadzorowaniem wydajności pracy w stosunku do natężenia ruchu w punkcie i wielu innych czynników, które mają istotny wpływ na całokształt biznesu. Szkolenie praktyczne odbywa się w realnie działającym punkcie, podczas którego franczyzobiorcy nabierają umiejętności obsługi klientów oraz przygotowania wszystkich oferowanych produktów oraz jak zarządzać pracą w punkcie. Jest to wiedza, którą franczyzobiorcy przekazują swoim pracownikom. Dodatkowo, pracownicy korzystają z platformy szkoleniowej, na której są filmy instruktażowe, jak przygotowywać produkty z menu, oraz scenki sytuacyjne z obsługi klientów.

– Wsparcie merytoryczne i praktyczne sieci oraz całe zaplecze, na którym opiera się biznes bardzo ułatwia otwarcie i prowadzenie działalności. Samodzielnie nie byłbym w stanie stworzyć takiego biznesu. Tym bardziej że nie miałem wcześniej styczności z gastronomią – mówi Paweł Sobkowiak. – Po kilkudniowym szkoleniu byliśmy w stanie stanąć za sterami naszego biznesu – dodaje Paweł Sobkowiak. Już na początku prowadzenia punktu Lodolandia & Kołacz na Okrągło każdy franczyzobiorca otrzymuje opiekuna biznesowego, z którym franczyzobiorca jest w stałym kontakcie telefonicznym i może zwracać się z każdym pytaniem. Natomiast kilka razy w roku odbywają się także spotkania w punkcie franczyzobiorcy. Służą one weryfikacji biznesu i w razie potrzeby jego korekty, by podkręcić sprzedaż. Spotkania mają charakter wspólnego działania franczyzobiorcy i przedstawiciela franczyzodawcy.

Innym wsparciem jest system zdalnego zarządzania punktem, dzięki kamerom oraz kasoterminalom, które umożliwiają obserwację stanu kasy, wielkość utargu w danym momencie oraz pierwszą i ostatnią transakcję. – Tego typu rozwiązania są dla mnie przydatne ze względu na drugi biznes, który prowadzę. W ten sposób mogę podzielić obowiązki. Ponadto zaletą konceptu Lodolandia & Kołacz na Okrągło jest to, że nie jest działalnością wymagającą wielkiego wysiłku. Produkt jest prosty i szybki w przygotowaniu – mówi Paweł Sobkowiak.

Jednak mimo tych wszystkich udogodnień oraz wsparcia ze strony pracowników, którzy pracują rotacyjnie, franczyzobiorcy każdego dnia samodzielnie doglądają punktu. – Chcemy znać wszystkie niuanse naszego biznesu. Jest to też niezbędne do właściwego zarządzania punktem i pracownikami. Bez tego nawet nie potrafilibyśmy zidentyfikować ewentualnych problemów i skorygować błędów naszych ludzi. Trzeba się angażować, pilnować, koordynować i dużo rozmawiać z pracownikami. Uczyć ich sprzedaży sugestywnej, dodatkowej. Biznes tylko wtedy wypali, gdy się go pilnuje – radzi Paweł Sobkowiak.   

Relacje z klientami

Franczyzobiorcy ogromną wagę przywiązują do budowania relacji z klientami. W związku z tym organizują różne promocje i zabawy okolicznościowe, jak walentynki, black week, Dzień Dziecka itd. Przedsiębiorcy wprowadzili również kartę stałego klienta. – Sweet Gallery zapewnia duże wsparcie marketingowe. Otrzymujemy gotowe grafiki i posty na Fb, nie musimy o tym myśleć. Samo wyprodukowanie materiałów promocyjnych to ogromny koszt, którego my jako franczyzobiorcy nie ponosimy. Gwarantuje to nam Sweet Gallery. Od naszej tylko inicjatywy zależy, czy i jak będziemy korzystać z oferowanych narzędzi promocyjnych – mówi Paweł Sobkowiak.

Franczyzobiorca ceni sobie także możliwość sprzedawania kawy marki Costa Coffee, z którą współpracuje Sweet Gallery, i przekonuje, że jako niezależny drobny przedsiębiorca nie miałby szans na nawiązanie współpracy z tak dużą firmą. Natomiast dzięki franczyzie Lodolandia & Kołacz na Okrągło może serwować prawdziwą włoską kawę, mając z tego bardzo dobre źródło przychodu.

Biznes z niskim wkładem własnym

Są trzy możliwości wejścia w biznes oferowany przez Sweet Gallery. Do wyboru jest zakup przyczepy, jej leasing lub wynajem. W przypadku najmu firma całkowicie przenosi koszt inwestycji w punkt sprzedaży z franczyzobiorcy na siebie. Franczyzobiorca korzystający z oferty musi jedynie dysponować środkami własnymi w wysokości około 35 tys. zł. Jak twierdzi Marcin Olesiak, członek zarządu Sweet Gallery, przeciętnie każdy punkt sprzedaży miesięcznie powinien przynosić 15 tys. zł zysku. Franczyzodawca mówi, że to standard, ale są punkty, które notują dochód na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł