Z korporacji do własnego biznesu

Michał Gieszczyk, franczyzobiorca Bafra Kebab
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Michał Gieszczyk dołączając do sieci Bafra Kebab miał wieloletnie doświadczenie w pracy w branży gastronomicznej. Podejmując więc decyzję o własnym biznesie, miał pewność, że będzie to sektor kulinarny. Format biznesu i zasady prowadzenia działalności nieco się różnił od wcześniejszego miejsca zatrudnienia.

– To była duża sieć restauracji, która należy do międzynarodowej korporacji. Praca była wymagająca pod względem czasowym i wydolnościowym. Nie przeszkadzała mi jednak intensywność życia zawodowego, aż do momentu pojawienia się dziecka. To był moment przełomowy, który zadecydował o porzuceniu korporacji i poszukania zajęcia, dzięki któremu pogodzę życie zawodowe z rodzinnym – wspomina Michał Gieszczyk. Od razu pomyślał o franczyzie, ponieważ miał świadomość, że zaczynanie firmy od zera wiąże się z większym ryzykiem. Ponadto, jak mówi, trzeba mieć wiedzę, by efektywnie zarządzać biznesem i zacząć szybciej generować obroty. 

O sieci Bafra Kebab dowiedział się z internetu. Bardzo szybko zadzwonił do centrali i w ciągu tygodnia umówił się na pierwsze spotkanie. Ilość otrzymanych informacji o koncepcie franczyzowym Bafra Kebab, zasadach inwestycji i współpracy z siecią, rynku oraz sektorze street-food, na którym działa marka, zdołały przekonać franczyzobiorcę do podpisania umowy współpracy i wejścia do sieci. Chciał jednak wcześniej porozmawiać z żoną, która została z dzieckiem w domu i nie mogła pojechać na spotkanie.

– Przeanalizowaliśmy wspólnie umowę i podpisaliśmy w ciągu dwóch tygodni. Kolejnym etapem był wybór lokalizacji punktu i szkolenia – wymienia franczyzobiorca. Przedsiębiorca sam próbował znaleźć odpowiednie miejsce, ale ostatecznie zdecydował się na jedną z lokalizacji zaproponowaną przez sieć. 

Ostatecznie punkt Bafra Kebab stanął przy centrum handlowym w Białymstoku. Wszystkie formalności związane z wynajmem powierzchni handlowej należą do sieci. – Warunki najmu, wszelkie przyłącza do prądu, kwestie związane z bezpieczeństwem funkcjonowanie punktu należą do centrali. Aktywność i wsparcie sieci w tej sprawie bardzo przyspieszyło uruchomienie biznesu. Firma posiada cały sztab ludzi, odpowiedzialnych za znalezienie odpowiednich lokalizacji pod punkt i współpracę z właścicielami gruntów, na których stoi przyczepa. Jako drobny przedsiębiorca miałbym dużo mniejszą siłę przebicia w rozmowach z centrami handlowymi. Współpraca ze Sweet Gallery otwiera przede mną wiele drzwi – zapewnia franczyzobiorca.

Optymalne miejsce na biznes

Kluczem w doborze lokalizacji są miejsca z dużym potencjałem zakupowym i ruchem. Firma zatrudnia specjalistów, komercjalizatorów, którzy w całej Polsce wyszukują najlepsze lokalizacje pod punkty Bafra Kebab. To osoby pracujące w terenie, rozlokowane w poszczególnych regionach, które dobrze orientują się w topografii województw i miast. Zorientowani są także w kwestii realizowanych i planów budów obiektów komercyjnych, jak centra i galerie handlowe, pod którymi znajdują się punkty Bafra Kebab. Firma negocjuje także ceny najmu i dopilnowuje formalności związanych z najmem danego miejsca. 

Kolejnym krokiem wdrażającym do biznesu są szkolenia. W przypadku Bafra Kebab trwają sześć dni. Pierwszy blok szkoleniowy trwa dzień i obejmuje teoretyczne aspekty prowadzenia punktu sprzedaży, czyli pełną jego organizację łącznie z kosztami i finansami, układaniem planu pracy zatrudnionych osób i nadzorowaniem wydajności biznesu w stosunku do natężenia ruchu.

Druga część szkolenia obejmuje natomiast wiedzę praktyczną z zakresu operacyjnego prowadzenia punktu, czyli umiejętności przygotowania wszystkich pozycji menu. Jest to wiedza, którą franczyzobiorcy przekazują następnie swoim pracownikom. Ponadto licencjobiorca podczas szkolenia praktycznego poznaje zasady obsługi klienta, co odbywa się w realnie działającym punkcie sprzedaży. Szkolenie kończy się egzaminem, który Michał Gieszczyk zaliczył na 100 proc. Wiedzę, którą otrzymał franczyzobiorca przekazał następnie swoim pracownikom. Ponadto on i jego personel mogą korzystać z materiałów dydaktycznych dostępnych online. Jest to platforma szkoleniowa, która zawiera kilkugodzinne szkolenie złożone z filmów, prezentujących zasady obsługi klienta oraz przygotowywanie oferowanych produktów.

Ważny jest plan działań

Franczyzobiorca przyznaje, że kiedy uruchomił biznes, najtrudniejszą dla niego rzeczą było wypracowanie codziennego, tygodniowego i miesięcznego rytmu. – Na początku miałem wrażenie lekkiego chaosu. Musiałem wszystko poukładać i sztywno zaplanować szereg stałych czynności, na których opiera się biznes Bafra Kebab. Mam tu na myśli sekwencję działań w konkretnym przedziale czasowym – mówi franczyzobiorca. Chodzi tu m.in. o przygotowanie punktu do otwarcia, dobranie odpowiedniej gramatury mięsa, warzyw oraz innych produktów w danym dniu, w zależności od natężenia ruchu, często uzależnionego od pory roku i warunków atmosferycznych. Zaplanowanie regularnych dostaw i stałego uzupełniania asortymentu, inwentaryzacji punktu itd. – Punkt gastronomiczny, to jednak żywy organizm i mimo wszystko nie da się wszystkiego przewidzieć. Niemniej jednak należy mieć plan działania i starać się wypełniać go punkt po punkcie – zaleca Michał Gieszczyk. 

Franczyzobiorca nie pozostaje jednak bez pomocy franczyzodawcy. Przedsiębiorca od samego początku korzysta ze wsparcia sieci. Przed uruchomieniem punktu był w stałym kontakcie z opiekunem startowym, który prowadził go przez wszystkie czynności prawno-formalne, jak np. odbiór sanepidu oraz wszystkie kwestie techniczne, związane z prawidłowym działaniem punktu. 

Obecnie franczyzobiorca na stałe współpracuje z opiekunem biznesowym, który jest dostępny w razie jakichkolwiek potrzeb. – Jesteśmy w stałym kontakcie telefonicznym, natomiast w punkcie spotykamy się dwa razy w miesiącu. Omawiamy wszelkie sprawy związane z optymalizacją działania mojego punktu, konsultuję z nim co poprawić, a co skorygować, żeby biznes działał jeszcze lepiej – mów Michał Gieszczyk. 

Franczyzobiorca ceni również wsparcie marketingowe ze strony sieci. Sweet Gallery stale prowadzi akcje reklamowe na poziomie ogólnopolskim dla całej sieci oraz wspiera franczyzobiorców w ich działaniach lokalnych, dostarczając m.in. materiały graficzne do mediów społecznościowych i promocji punktu. Można je pobrać z dostępnego wewnętrznie serwera i wykorzystać w social mediach do indywidualnych celów.

– Sieć daję swobodę w działaniach marketingowych. Mogę samodzielnie organizować promocje. Udzielam się także w grupach osiedlowych obecnych na Facebooku. Nagrywamy filmiki na TikToka lub Instagrama. Po prostu staram się być widoczny – mówi franczyzobiorca. Kampanie dopasowane są do profilu lokalnego klienta. W przypadku Michała Gieszczyka są to bardzo często uczniowie z pobliskiego technikum, którzy upodobali sobie tortille z mięsem i z frytkami, bez warzyw. – Na początku miałem wyłącznie tortille z frytkami i warzywami, ale oni prosili o wersję bez warzyw. W końcu sieć wyszła naprzeciw moim potrzebom oraz innych franczyzobiorców i oficjalnie wprowadziła do sprzedaży zestaw tortilla wyłącznie z mięsem i frytkami. To pokazuje otwartość sieci na rynek i klienta – podkreśla franczyzobiorca. 

Franczyzobiorca zatrudnia trzy osoby. Są to studenci i uczniowie, wobec których opracował elastyczny plan pracy. Punkt działa od godz. 10.00 do 21.00., ale pracownik rozpoczyna pracę godzinę wcześniej. 

Przez pierwszy miesiąc franczyzobiorca był codziennie w punkcie. Mimo wcześniejszego doświadczenia w gastronomii chciał dokładnie poznać wszystkie niuanse dotyczące biznesu pod marką Bafra Kebab. Teraz w punkcie bywa ok. czterech dni w tygodniu, ale biznes nadzoruje zdalnie dzięki specjalnej aplikacji. Franczyzobiorca widzi aktualny stan kasy, godzinę otwarcia i zamknięcia punktu, obsługę klientów itd. Ponadto aplikacja pozwala zamówić towar oraz wykonać czynności administracyjne związane ogólnie z prowadzeniem biznesu.

Michał Gieszczyk już po kilku miesiącach od otwarcia punktu wiedział, że nie poprzestanie na jednym punkcie Bafra Kebab. W przyszłym roku planuje rozszerzyć biznes o sezonowy punkt Lodolandia oraz drugi punkt z kebabem, ale w mniejszym mieście, które cechują się dużym potencjałem dochodowym. 

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł