Zapiekanki na licencji franczyzowej

Optymalny lokal
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Z pozoru – zwykła zapiekanka, a tak naprawdę bułka wypiekana na zamówienie oraz autorska receptura farszu pieczarkowego, która czyni ją wyjątkową w smaku. ZapieCKanki to marka z sukcesami, która od ponad 10 lat świetnie radzi sobie w Kielcach i Gdańsku, a wkrótce także będzie dostępna we franczyzowym lokalu na Krupówkach w Zakopanem.

– Marka powstała z pasji oraz w pewnym sensie tradycji rodzinnych, ponieważ pochodzę z rodziny rzemieślniczej. Mój dziadek Józef Stasiński zaraz po wojnie w 1946 roku otworzył piekarnię w Kielcach, która z powodzeniem radziła sobie do 2000 roku. Kryzys, który przyszedł do naszego kraju, nie pozwolił na kontynuowanie tradycji, moi rodzice nie znali się na marketingu, nie potrafili się reklamować i zostali wyparci z rynku, więc w konsekwencji piekarnia została zamknięta. A doskonale jako młody chłopiec pamiętam, jak piekarnia „Pod Telegrafem” wchodząc na kielecki rynek, miała logotypy na samochodach, którymi było rozwożone pieczywo, wszyscy mówili o tej marce „mocno rozpychającej się łokciami”. Dziś to jeden z większych graczy w branży piekarniczej w Polsce. Dlatego ja stawiam tak duży nacisk na wysoką jakość jedzenia, na solidne obrandowanie, aby każdy szczegół był dopracowany nie tylko w lokalu, ale także poza nim, mam tu na myśli na przykład samochody, którymi rozwozimy posiłki, odzież firmową, posiadamy swoje koszulki, bluzy, kurtki, czapki z daszkiem i zimowe. Sam nie chodzę w innych ubraniach na co dzień, jak tylko w tych firmowych – mówi Paweł Marynowski, właściciel marki ZapieCKanki. Podkreśla, że dziadek był i jest dla niego inspiracją, jeśli chodzi o pasję i podejście do wykonywanej pracy.

– Miał swoje zasady, których przestrzegał. Zawsze powtarzał: „Zapamiętaj jedno: jak sam będziesz prowadził biznes, możesz nie mieć pieniędzy, ale ci, którzy dla ciebie pracują, zawsze muszą dostawać wypłatę”. I tej zasady się trzymam. Dodam jeszcze jedną, którą wyznawał mój dziadek. Ona czasami powoduje straty finansowe, ale pozwala mi patrzeć w lustro każdego dnia i widzieć tam kogoś, kogo chciałbym zobaczyć. Jeśli się z kimś na coś umawiam, to doprowadzam umowę do końca. Nie ma aneksów, bo mi się nie opłaca. Trzymajmy się zasady: „Niech twoje słowo ma większą wartość niż podpis”. Z wykształcenia nie mam nic wspólnego z gastronomią. Otwierając ZapieCKanki, byłem konsumentem, który po prostu wiedział, czego oczekuje od produktu, za który płaci. Może to właśnie pomogło mi stworzyć takie zapiekanki, które dziś smakują innym – mówi Paweł Marynowski. Po latach działalności na kieleckim rynku z bogatym doświadczeniem, autorskimi pomysłami i korzystnymi warunkami współpracy ZapieCKanki planują ekspansję ukierunkowaną na franczyzę na całą Polskę.

– Uważam, że nie warto w biznesie wyważać otwartych drzwi. A taką możliwość stwarza franczyza. Zdecydowałem się na nią dopiero po dziewięciu latach działalności, ponieważ uznałem, że najpierw sam muszę wypracować taką ofertę i system pracy, z którego będę zadowolony w stu procentach jako przedsiębiorca oraz jako konsument. I tak się stało. Dziś ten „biznesowy gotowiec” z pełną świadomością chcę proponować innym. Nasz franczyzobiorca nie będzie musiał zadawać sobie na starcie tych pytań, na które ja musiałem szukać odpowiedzi. Dostaje je od nas automatycznie, co pomaga mu w szybszym i skutecznym rozwoju biznesu, jeśli będzie pracował zgodnie ze standardami naszej sieci – podkreśla Paweł Marynowski.

Każda uwaga jest cenna

Franczyzobiorca dostaje od marki ZapieCKanki pełne wsparcie, począwszy od pomocy w wyborze lokalizacji, poprzez czynny udział w projektowaniu lokalu oraz jego wykończeniu, uruchomieniu i wyszkoleniu personelu. Wsparcie techniczne jest przez 24 h.

– W razie awarii dysponujemy zastępczym sprzętem, który dostarczamy do placówki franczyzowej w ciągu 24 godzin od zgłoszenia awarii – mówi Paweł Marynowski.

Pod kątem lokalizacji franczyzodawca skupia się na stolicach województw i znanych miejscowościach turystycznych.

– Ważne jest także to, aby lokal był usytuowany w miejscu, gdzie jest duże skupisko ludzi czy główne trakty komunikacyjne, np. ulice, gdzie ludzie chętnie spacerują, ale nie biegną na przykład na przystanek, bo ci piesi w większości nie mają czasu na to, żeby zatrzymać się na kilka chwil, zamówić zapiekankę i nawet biorąc ją do ręki, podążać dalej do celu. Do dobrych miejsc na ZapieCKanki można także zaliczyć rynki, galerie handlowe. Warto pamiętać, że jesteśmy jednocześnie sieciowym i kraftowym lokalem, ponieważ nasze zapiekanki są robione z wysokiej jakości produktów. Pracujemy także nad opcją food trucków – mówi właściciel ZapieCKanek.

Jeśli chodzi o wielkości lokalu, warto, aby było to minium 45-60 mkw. łącznie. Sala główna 30-35 mkw. i 15-25 mkw. powierzchni magazynowej – nie musi ona bezpośrednio przylegać do lokalu ani być z nim połączona. Franczyzodawca zajmuje się projektem technologicznym i przygotowaniem od tej strony lokalu „pod klucz”. Oferuje m.in. pełen pakiet informacji związanych z załatwieniem niezbędnych pozwoleń do prowadzenia działalności, karty produktowe, możliwość konsultacji przedstawicieli marki z lokalnym oddziałem sanepidu itp.

– Każdy lokal ma inną specyfikę. To samo dotyczy lokalizacji. W cenie opłaty licencyjnej w wysokości 30 tys. zł netto inwestor otrzymuje: wykonanie prac określonych w umowie, neon i semafor reklamowy, system sprzedażowy, projekt mebli, wizualizacje wewnątrz lokalu i na zewnątrz, zlecenie wydruków do wyklejania lokalu oraz samej usługi wyklejania, zlecenie wykonania mebli w firmie, która nam je wykonuje od samego początku. W tej cenie zawarte jest także tygodniowe szkolenie personelu, oprócz wsparcia technicznego także wsparcie merytoryczne.Ale można także wykorzystywać swoje kontakty, ważne, aby był zachowany standard sieci. Nasz franczyzobiorca nie musi się o nic martwić, zajmiemy się wszystkim za niego – wylicza Paweł Marynowski. – Jeśli komuś wydaje się, że zapiekanki zarówno pod kątem produkcji, jak i sprzedaży to prosta sprawa, to jest na równi pochyłej już na starcie swojego biznesu. W czasach ogromnej konkurencji oraz sytuacji gospodarczej ważny jest każdy element w prowadzeniu tej działalności. Na przykład po dziewięciu latach działalności niedawno wymieniłem cały system sprzedażowy, ponieważ znalazłem firmę, która przygotuje mi taki system, z którego będę zadowolony w stu procentach. Obecnie schemat np. przesunięć magazynowych mamy taki, jaki zawsze chciałem mieć. Każdy towar, który jest dostarczany do naszego magazynu, musi zostać zeskanowany skanerem, a następnie automatycznie wpisywany jest na stan magazynowy. Ryzyko błędów czy kradzieży są zredukowane niemal do zera, bo jeśli pracownik otwiera choćby puszkę z ananasem już w lokalu, musi ją ponownie zeskanować, zanim włoży produkt do stołu chłodniczego, a my wszystkie „przesunięcia magazynowe” widzimy w systemie.

W tym roku właściciel  zainwestował kilkadziesiąt tysięcy złotych w wymianę oprogramowania sprzedażowego w lokalach po to, aby przyszli franczyzobiorcy dostali na tacy system taki, z którego wie, że będą zadowoleni.

– Jest świetnie dopracowany, co jest sumą naszych doświadczeń przez wszystkie lata działalności. Zawsze zwracałem uwagę pracownikom, aby zgłaszali swoje uwagi i spostrzeżenia mogące usprawnić ich pracę, a tym samym funkcjonowanie lokali. Na podstawie tych sugestii mogliśmy te usprawnienia regularnie wprowadzać. Bo wyznaję zasadę, że jeśli możemy jakiś proces zautomatyzować, dzięki temu zaoszczędzając ludzką energię, to zróbmy to! Możemy ją wtedy przekierować tam, gdzie człowiek jest niezastąpiony. Niestety, o wiele łatwiej jest wymyślić coś skomplikowanego niż prostego – mówi właściciel ZapieCKanek.

Franczyzodawca bierze udział w projektowaniu lokalu, ponieważ, jak zaznacza, nawet szczegół może usprawnić lub wręcz przeciwnie skomplikować działalność miejsca.

– Przykładem jest nasz drugi własny lokal w Kielcach, gdzie musieliśmy nauczyć się logistyki. Niby wszystko w lokalu było bliźniacze w stosunku do pierwszego… W praktyce szybko okazało się jednak, że w każdym miejscu inaczej się pracuje, bo są np. inne ciągi komunikacyjne. Na całe szczęście meble mamy modułowe, po kilku dniach przełożyliśmy „wydawkę” z ladą chłodniczą na drugą stronę lokalu. Dlaczego? Otwierając drugi lokal, chcieliśmy odzwierciedlić ciąg komunikacyjny z pierwszego. I to był błąd. Tam wejście było na środku, podczas gdy w drugim lokalu po prawej stronie. W efekcie klient wchodził prosto na ladę chłodniczą. Co to powodowało? Widział osobę przygotowującą zapiekanki. I co robił? Właśnie u tej osoby chciał składać zamówienie, a nie w kasie będącej dwa metry obok. Pracownik tracił energię, aby niemal każdemu klientowi pokazywać, że kasa jest w innym miejscu. Lokal także musi być intuicyjny – mówi Paweł Marynowski. – Inny przykład to bagietki, które przez kilka lat przyjeżdżały do nas nieprzekrojone. Komuś może wydawać się to banalnym problemem, otóż w praktyce jest inaczej. Zainwestowaliśmy ponad 20 tys. zł w maszynę do krojenia bagietek i dziś bagietki przyjeżdżają idealnie przekrojone. Dlaczego to ważne? Ponieważ pracownik nożem musiał każdą przekroić. A to, jak wyliczyliśmy, zabierało minimum 30 minut dziennie na krojenie bagietek, w weekendy nawet 60 minut i było to frustrujące dla każdego. Jak otwieraliśmy lokal o godzinie 10.00, pracownik od 9.30 musiał je przekrajać. Dziś lokal możemy otworzyć o 9.55, włączyć piec i jesteśmy gotowi do pracy. Te zaoszczędzone codziennie 30 minut, ponieważ w ciągu dnia nieraz trzeba było dokroić bułki, oznaczało średnio oszczędność około 5 tys. zł rocznie na wynagrodzeniu pracownika. Czyli po dwóch latach koszty maszyny do krojenia zostają zwrócone, a za te pieniądze mogę co rok wymienić odzież wszystkim pracownikom, oni są zadowoleni, że mają nowe ubrania, a ja, że nie musiałem wydawać dodatkowych pieniędzy.

Obserwacja rynku to podstawa

Bułki i farsz pieczarkowy do zapiekanek to podstawowe produkty, które franczyzobiorca musi kupić od franczyzodawcy.

– Pozostałe produkty, np. warzywa, powinny być kupowane na lokalnym rynku i oczywiście także być wysokiej jakości. W przypadku sera czy frytek z pieca wskazujemy dostawcę. Jest zresztą tylko jeden określony rodzaj frytek, które mogą się znaleźć w naszych lokalach – mówi Paweł Marynowski. Podkreśla, że ta dowolność w zakupie produktów ściśle związana jest z regionem Polski oraz lokalnymi dostawcami, a tym samym zróżnicowanymi cenami.

Według franczyzodawcy, inwestor przystępując do ZapieCKanek, powinien zmieścić się w kwocie 100 tys. zł. Dużo zależy do tego, w jakim stanie będzie znaleziony przez niego lokal: czy wymaga gruntownego remontu, czy jest w nim wentylacja itp.

– Jeśli chodzi o miesięczne koszty związane z przystąpieniem do naszej franczyzy, to wynoszą one 5 proc. od obrotu netto. Ustalamy także pewną kwotę rzędu np. 500-700 zł miesięcznie na cele marketingowe. Te pieniądze „nie są zjadane”, ale przeznaczane na cele stricte ogólnopolskiej promocji marki – mówi Paweł Marynowski.

Liczba zatrudnianych pracowników wiąże się z godzinami otwarcia lokalu, a to może być uwarunkowane lokalizacją i specyfiką danego rynku.

– Jeden z naszych lokali w Kielcach otwieramy o godz. 10.00, a zamykamy o 21.00, natomiast drugi, usytuowany na rynku, już pracuje od godz. 14.00 do północy od poniedziałku do środy, w czwartki pracujemy do 2.00 w nocy, natomiast do 4.00 nad ranem w weekendy – mówi Paweł Marynowski. Uważa, że lokalizacji trzeba się nauczyć i ją badać. Przyznaje, że sam uczył się na błędach – jednym z nich było otwarcie lokalu na kieleckim rynku w ostatnim tygodniu sierpnia.

– To był ostatni tydzień wakacji, okres był mocno deszczowy. Tymczasem wiosna i lato to najlepszy sezon na zarabianie w tej branży pieniędzy. Na początku nie potrafiliśmy też dostosować godzin otwarcia pod klientów. Otwieraliśmy koło południa, zamykaliśmy o 22.00, a okazało się, że od 22.00 do północy przychodzi do nas najwięcej klientów w dni powszednie. W efekcie traciliśmy sporo „późniejszych” klientów. W weekend otwarci jesteśmy do 4.00, a byliśmy do 2.00. I tym wygrywały otwarte do późna kebabownie, ponieważ miały monopol na to późne jedzenie. Dziś klient ma wybór, może przyjść też na zapiekankę, ponieważ jesteśmy znacznie dłużej otwarci – mówi Paweł Marynowski.

Właściciel marki ZapieCKanki kładzie nacisk na bliską współpracę z franczyzobiorcami pod kątem także nowych inspiracji i pomysłów. – Wychodzę z założenia, że dla dobra biznesu warto słuchać każdego. Zresztą jak sam coś wymyślam, to także konsultuję pomysł z ludźmi, którzy nie posiadają wiedzy na danym polu, a dzięki temu mają nie tylko otwarte umysły, ale i praktyczne spojrzenie. Im dłużej o czymś sami myślimy, tym staje się to dla nas coraz bardziej skomplikowane. Ja stawiam na konsultacje i rozmowy – mówi Paweł Marynowski. Dlatego szuka franczyzobiorców, którzy tak, jak on, do pracy będą podchodzić z pasją i chęcią rozwoju całej marki. – Chciałbym, aby pewnego dnia stanęli przed swoim lokalem i powiedzieli: „To był jeden z moich najlepszych pomysłów biznesowych”. I zaczęli planować otwarcie następnych. Ich sukces to nasz wspólny sukces. Bo co do tego, że sieć ma wielki potencjał na rozwój w całej Polsce, nie mam żadnych wątpliwości. W swoich lokalach pracowałem na każdym stanowisku, nadal jestem tam każdego dnia. Nie dlatego, że muszę, tylko chcę. Bo prostu sam lubię miejsce, które stworzyłem, i chciałbym, aby z taką przyjemnością do pracy przychodzili także inni, ale nie zapominajmy o czymś, co jest najważniejsze! O ludziach z którymi pracujemy, ja osobiście swoich uwielbiam, bo bez nich, nie ma mnie – podkreśla Paweł Marynowski.

Zakładamy lokal franczyzowy ZapieCKanek

KOSZTY INWESTYCYJNE

Jest zależny od metrażu oraz tego, w jakim stanie jest lokal. Opłata wstępna jest na poziomie 30 tys. zł netto. Franczyzobiorca otrzymuje w tej kwocie:

  • system sprzedażowy plus wdrożenie i szkolenie
  • szkolenie pracowników przez dwa tygodnie 
  • neon ledowy oraz semafor reklamowy 
  • projekt lokalu, wizualizacja, projekt mebli
  • pełne wsparcie przez 24 h

KOSZTY MIESIĘCZNE

Uzależnione są od wysokości czynszu, stawki za energię elektryczną oraz media, a także od liczby zatrudnionych pracowników. Franczyzobiorca kupuje u franczyzodawcy bagietki oraz farsz pieczarkowy, na rzecz franczyzodawcy płaci 5 proc. netto od miesięcznego obrotu netto. Do tego dochodzi opłata na marketing wspólny w wysokości 500 zł netto.

SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE

80-150 tys. zł

DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM

12-25 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Beata Rayzacher
Autor
Beata Rayzacher
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł