Nazwa adekwatna do menu

Zmiana brandu
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Fabbrica Italian Comfort Food to nowa odsłona Fabryki Pizzy. Firma powstała 24 lata temu. Założyło ją młode małżeństwo, które studiowało w Krakowie.

– To były czasy, kiedy boom na zagraniczną kuchnię w Polsce dopiero rozkwitał. Fabryka Pizzy była odpowiedzią na duże zapotrzebowanie na prawdziwą, włoską pizzę – mówi Małgorzata Zych, odpowiedzialna za rozwój sieci franczyzowej w Fabbrica Italian Comfort Food.

Włoskie początki

Początkowo firma działała jak typowa pizzeria. Jednak w miarę upływu czasu w menu zaczęły się pojawiać także inne pozycje.

– Kiedy zaczynaliśmy, dużym problemem była dostępność włoskich produktów. Trudno było kupić sery, wędliny, pomidory. Powoli zaczęło się jednak pojawiać coraz więcej dostawców włoskich produktów. Modne stały się makarony i risotta. Polacy szukali tych smaków, więc umieściliśmy je w naszym menu. Od niedawna serwujemy też dania mięsne i ryby – mówi Małgorzata Zych.

Dzisiaj dostawców jest wielu, a produkty bardziej przystępne cenowo niż kiedyś.

– Powiększaliśmy ofertę, idąc za trendami, ale wiedzieliśmy też dobrze, że więcej propozycji w naszej karcie zapewni nam większą liczbę gości. Trudno bowiem, żeby podczas rodzinnego obiadu czy spotkania wszyscy chcieli zjeść wyłącznie pizzę – mówi Małgorzata Zych.

W miarę powiększania się oferty, firma zaczęła myśleć też o rebrandingu tak, żeby nazwa marki nie kojarzyła się wyłącznie z pizzą, ale z włoskim jedzeniem.

– Dostawaliśmy też sygnały od naszych partnerów, że oferta często jest zaskoczeniem dla klientów, ponieważ nazwa sugeruje, że mogą u nas zjeść tylko pizzę. Uznaliśmy więc, choć to nie była łatwa decyzja, że najwyższy czas ją zmienić – mówi Małgorzata Zych.

Od 20 czerwca tego roku firma oficjalnie nazywa się Fabbrica Italian Comfort Food. Restauracje działające w sieci miały czas na zmianę szyldu do końca sierpnia. Za tą zmianą idzie także odświeżenie wnętrz, które nie jest jednak obligatoryjne dla obecnych partnerów.

– Zmieniamy kolorystkę i wystrój. Teraz dominujące są: szałwiowa zieleń, żółty i biały. Mamy też nowe oznaczenia i grafiki z lekkim przymrużeniem oka. Odeszliśmy od loftowej aranżacji i chcieliśmy nawiązać do tego, co idzie za nową nazwą. Jesteśmy włoską restauracją, w której można dobrze zjeść i miło spędzić czas – tłumaczy Małgorzata Zych.

Wymagające czasy

Zmiany w dawnej Fabryce Pizzy wymusiła także sytuacja na rynku.

– Gastronomia nigdy nie była łatwym biznesem, a w  ostatnich latach jest w tej branży szczególnie ciężko. Rosnące koszty, lockdown i wojna w Ukrainie skutkowały pędzącą inflacją i wieloma innymi problemami. Na rynku przetrwają ci, którzy mają ugruntowaną pozycję i dobrze pilnują biznesów – mówi Małgorzata Zych.

Dodaje, że dla firmy miniony czas też nie był łatwy. Trzeba było przemyśleć, jak dalej działać, przejść własną restrukturyzację, której efektem jest właśnie m.in. zmiana brandu.

– Będziemy jeszcze długo pracować na to, żeby nasza firma zaczęła kojarzyć się z włoską kuchnią, a nie tylko pizzą – mówi Małgorzata Zych.

Dodaje jednak, że najważniejsze, że firma przetrwała najgorsze czasy, wyciągnęła wnioski i dalej buduje sieć. Obecnie w sieci działa 12 restauracji, w tym dwie własne. Ponadto firma prowadzi kilkanaście rozmów z potencjalnymi partnerami.

– Zapytań jest sporo i zainteresowanie duże. To proces, który wymaga czasu, takich decyzji nie podejmuje się spontanicznie – mówi Małgorzata Zych.

Cała inwestycja we współpracę z marką zaczyna się od 300 tys. zł. Kwota zależy od lokalu – jego wielkości i stopnia przystosowania. Wykończenie i adaptacja lokalu to największa część inwestycji. Powinien on mieć od 100 do 300 mkw. Optymalna powierzchnia to 150 mkw. Opłata wstępna wynosi 25 tys. zł netto. Potem partnerzy są zobowiązani do wnoszenia stałej i zmiennej opłaty wynegocjowanej w ramach umowy. Na zwrot z inwestycji można liczyć po dwóch latach. Umowy są podpisywane na pięć lat.

Odpowiednia motywacja

Przy tym największym wyzwaniem w prowadzeniu restauracji dzisiaj są wysokie koszty. Sporą ich część stanowią media, których ceny w ostatnich latach oszalały. Drogie potrafią być także czynsze z uwagi na wysoki poziom inflacji, która co rok wpływa na ich wysokość.

– Często bardziej opłaca się otworzyć restaurację na obrzeżach miasta, niż w ścisłym centrum, ze względu na dużo niższe koszty stałe – mówi Małgorzata Zych.

Podkreśla, że franczyzodawca mocno wspiera partnerów w analizie przedinwestycyjnej, m.in. odnośnie lokalizacji.

– Dokładnie analizujemy każdy punkt i możliwości zarobku w danej lokalizacji. Wszystko ma znaczenie i wiele czynników trzeba brać pod uwagę – mówi Małgorzata Zych. Zauważa też, że sporym kosztem jest zatrudnienie pracowników. Zespól liczy od kilku do kilkunastu osób w zależności od wielkości lokalu.

– Na tyle, na ile to możliwe, staramy się wdrażać system wynagrodzeń powiązany z wynikami restauracji. Dzięki temu personel jest odpowiednio zmotywowany do pracy – mówi Małgorzata Zych.

Wzrosły też w ostatnich latach mocno koszty surowców. Teraz są one na stabilnym poziomie, ale ich wcześniejszy duży wzrost pociągnął za sobą wzrost cen w restauracjach. Spadła natomiast siła nabywcza konsumentów.

– Goście są różni. Nadal zdarzają się tacy, którzy mogą i chcą wydać dużo w restauracji, ale coraz częściej widzimy bardziej ostrożne wydatki, rzadziej zamawiane napoje czy desery – mówi Małgorzata Zych.

Jednocześnie jest ona optymistką w zakresie dalszego rozwoju sieci Fabrrica.

– Wierzymy, że rynek zmierza w kierunku stabilizacji. Konsumenci zaakceptują nowe ceny w restauracjach i nadal będą je odwiedzać. Naszym celem nie jest być tylko chwilową atrakcją na jedno zdjęcie w mediach społecznościowych. Jedzenie, rozmowa, emocje, wspólnie spędzany czas z przyjaciółmi, rodziną czy na spotkaniu biznesowym, to wszystko dzieje się u nas. Właśnie po takie doświadczenia ludzie wychodzą z domu czy biura i wybierają restauracje. Tworzymy miejsca, które wywołują pozytywne wspomnienia i do których chce się wracać. Dlatego też szukamy partnerów, którzy podzielają nasze podejście do funkcji restauracji i są gotowi wspólnie z nami budować niezapomniane doświadczenia dla naszych gości – podsumowuje Małgorzata Zych.

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł