Dwa biznesy w jednej przyczepie

Lokalizacja, która pozwoli zarobić
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Lodolandia & Kołacz na Okrągło to biznes całoroczny z sezonową ofertą. Wiosną i latem w ofercie są lody świderki, gofry, granita, funky bubble tea, desery i kawa Costa Coffee, a jesienią i zimą kołacze, churrosy, pączki oraz kawa Costa Coffee. Po zakończeniu sezonu lodowego punkt przechodzi rebranding, który trwa około trzech godzin. Zmianie ulega część elewacji punktu, charakterystycznej dla danego konceptu oraz wymiana sprzętu z maszyny do lodów na sprzęt do wypieku kołaczy. Punkt zaprojektowany został w sposób, który pozwala szybko przestawić tryb działania, nie tracąc przy tym cennego czasu na sprzedaż.

– Lodolandia & Kołacz na Okrągło to koncept elastyczny pod każdym względem. Gwarantuje ciągłość działalności biznesowej przez cały rok, ale jednocześnie ulega modyfikacjom pod kątem danej pory roku. Franczyzobiorcy zachowują ciągłość sprzedaży, nie tracąc ani jednego dnia na rebranding. Dla klientów to przede wszystkim interesujący koncept, który dzięki różnorodności oferty zachęca do odkrywania i próbowania nowych smaków przez cały rok – podkreśla Marcin Olesiak, członek zarządu Sweet Gallery, właściciela marek takich jak Bafra Kebab i SiGelato.

Obecnie, w porze jesienno-zimowej w całej Polsce działają punkty Kołacz na Okrągło, które z początkiem kwietnia przejdą wspomniany rebranding i będą działały pod szyldem Lodolandia. – Zapach pieczonego ciasta czuć w odległości kilkudziesięciu metrów od naszych punktów, który skutecznie przyciąga klientów. To jeden z najważniejszych elementów marketingowych, w ogóle niezamierzony. Zapach przyciąga, a smak kołaczy sprawia, że ludzie do nas wracają – mówi Katarzyna Krzemińska-Malon, marketing & PR menedżer.

Sieć będzie rosła

Popularność kołaczy pod marką Kołacz na Okrągło ma swoje odzwierciedlenie w coraz większej liczbie punktów należących do sieci. W tej chwili wszystkich punktów działa 150. Sweet Gallery ma ambitne plany co do marki i w przyszłym roku chce zwiększyć ich liczbę do 200.

– Większość klientów, którzy podpisują z nami umowę franczyzową, decyduje się od razu na koncept całoroczny Lodolandia & Kołacz na Okrągło. Pierwszym konceptem, który otworzyliśmy w 2013 roku, była Lodolandia, pionier we franczyzie z lodami świderkami. Jednak od początku poszukiwaliśmy rozwiązania, które pozwoliłoby przekształcić ten model w całoroczny biznes. Inspiracją była podróż na Węgry, gdzie serwują kołacze jako przysmak narodowy. To był rok 2016, gdy w Polsce kołacze były jeszcze bardzo mało znane, ale szybko się przyjęły, a koncept Kołacz na Okrągło dobrze zgrał się z Lodolandią – wspomina Marcin Olesiak. – W tej chwili w ofercie mamy kilkadziesiąt rodzajów kołaczy. Mamy oczywiście klasyki jak kołacz z cynamonem, wanilią czy kokosem oraz kołacze premium z musem malinowym i posypką Lion, z nutellą i orzechami lub kokosem, z białą czekoladą czy z kremem KitKat. Obecnie hitem sprzedaży jest kołacz z pistacjami, którzy zyskał rzesze miłośników.

To tylko kilka przykładów, bo w każdym sezonie mamy w ofercie kilkanaście nowych rodzajów kołaczy – dodaje. W ofercie są też hiszpańskie churrosy i pączki. Sweet Gallery współpracuje z Costa Coffee, producentem i dystrybutorem kawy, którą można kupić w punktach Kołacz na Okrągło. Jej sprzedaż stanowi dodatkowe źródło dochodu pojedynczego punktu, podnosząc utarg od 20 do nawet 40 proc. Sprzedaż kawy pod znanym brandem wzmacnia stały dochód każdego punktu.

– Punkty Kołacz na Okrągło zarabiają miesięcznie ok. 15 tys. zł po odliczeniu wszystkich kosztów. Są punkty, które zarabiają zdecydowanie więcej. Większość osób nie wyobraża sobie dnia bez kawy. Musi więc być stałym elementem naszej oferty. Costa Coffee to znana marka wśród kaw i cieszy się dużą popularnością. Ponadto gwarantuje jakość, co jest naszym wyznacznikiem. Serwujemy nie tylko kawę Costa Coffee, ale również pracujemy na profesjonalnych młynkach i ekspresach – mówi Marcin Olesiak.

Franczyza Lodolandia & Kołacz na Okrągło daje franczyzobiorcom możliwość korzystania i sprzedaży produktów znanych brandów. Indywidualni przedsiębiorcy właściwie nie mają szans na nawiązanie współpracy z tak dużą siecią kawową.

– Działamy na rynku ponad 11 lat. Mamy największe doświadczenie we franczyzie mobilnych punktów gastronomicznych. Otworzyliśmy ok. 1 tys. punktów franczyzowych oraz ok. 100 punktów własnych. To daje ok. 20 proc. rynku w sektorze street food. Mamy więc siłę dotarcia do dużych podmiotów gospodarczych, co jest korzystne dla naszych franczyzobiorców pod względem finansowym i wizerunkowym – mówi Marcin Olesiak.

Lokalizacja ma kluczowe znaczenie

Jednym z podstawowych elementów strategii rozwoju sieci jest umiejscowienie punktów w strategicznych miejscach z dużym potencjałem zakupowym i ruchem. W dużych i średnich miastach punkty Lodolandia & Kołacz na Okragło zlokalizowane są przede wszystkim w pobliżu centrów i galerii handlowych, retail parkach oraz w parkach czy skwerach. Natomiast w małych miastach są to popularne miejsca koncentrujące lokalną społeczność. Firma zatrudnia specjalistów, komercjalizatorów, którzy w całej Polsce wyszukują najlepsze lokalizacje pod punkty Lodolandia & Kołacz na Okrągło. To osoby pracujące w terenie, rozlokowane w poszczególnych regionach kraju, które dobrze orientują się w topografii województw i miast. Zorientowani są także w kwestii realizowanych i planowanych budów obiektów komercyjnych, jak centra i galerie handlowe, pod którymi znajdują się punkty.

Sweet Gallery zajmuje się także kwestiami formalnymi związanymi z najmem powierzchni handlowej. Firma m.in. negocjuje ceny najmu i dopilnowuje formalności. Franczyzobiorca otrzymuje zawsze propozycje lokalizacji, z czego wybiera najbardziej odpowiednią dla siebie.

Są trzy możliwości dołączenia do sieci. Franczyzobiorca może kupić przyczepę, wyleasingować ją lub wynająć. Sweet Gallery współpracuje z kilkoma bankami, które udzielają leasingu franczyzobiorcom. Natomiast w przypadku wynajmu przyczepy, firma całkowicie bierze na siebie koszt inwestycji w punkt sprzedaży. Franczyzobiorca musi jedynie dysponować środkami własnymi w wysokości minimum 10 tys. zł. Sweet Gallery przekazuje gotowy punkt sprzedaży z pełnym wyposażeniem. Takie rozwiązanie pozwala otworzyć własną działalność przy bardzo niskich zasobach finansowych.

– Oferujemy oszczędny model biznesowy pod względem eksploatacyjnym i zatrudnienia. Przyczepy są ergonomiczne, wymagają jedynie dwuosobowej obsługi oraz zużywają znacznie mniej energii i wody w porównaniu do stacjonarnych lokali. Jednocześnie zachowują przestronność i swobodę pracy, a franczyzobiorca nie musi posiadać dodatkowego magazynu.

Wysokość wszystkich kosztów miesięcznych utrzymania pojedynczego punktu Lodolandia & Kołacz na Okrągło to 30 proc. generowanych dochodów – mówi Marcin Olesiak.

Wysoka sprzedaż to jednak nie tylko zasługa lokalizacji, ale przede wszystkim zaangażowania franczyzobiorcy w biznes. Sweet Gallery wyposaża franczyzobiorcę w wiedzę i narzędzia do prowadzenia działalności. Firma przez cały okres trwania umowy franczyzowej wspiera partnera w codziennych czynnościach.

Szkolenia franczyzobiorców

Pierwszym stopniem wtajemniczenia w biznes są szkolenia wprowadzające. – Pokazujemy franczyzobiorcy, jak prowadzić biznes pod kątem menedżersko-operacyjnym, jak zarządzać całością, kontrolować koszty, food cost, godziny zatrudnienia pracowników i wiele innych aspektów, które mają istotny wpływ na całokształt prowadzenia biznesu – mówi Marcin Olesiak. Franczyzobiorcy odpowiadają nie tylko za sprzedaż, ale za cały biznes, za wszystko, co składa się na jego poprawne działanie. Franczyzobiorcy nie muszą więc mieć doświadczenia w gastronomii. Każdy zostaje przeszkolony według standardów sieci. Szkolenia podzielone są na dwa bloki. Pierwsza część szkolenia obejmuje wiedzę z zakresu operacyjnego prowadzenia punktu, czyli umiejętności przygotowania wszystkich pozycji menu. Jest to wiedza, którą franczyzobiorcy przekazują swoim pracownikom. Franczyzobiorca podczas szkolenia praktycznego poznaje zasady obsługi klienta, co odbywa się w realnie działającym punkcie sprzedaży. Drugi blok szkoleniowy obejmuje wiedzę na temat biznesu w szerokim aspekcie, czyli pełną jego organizację łącznie z kosztami i finansami, układaniem planu pracy pracowników i nadzorowaniem wydajności pracy w stosunku do natężenia ruchu w punkcie.

Pracownicy dodatkowo korzystają z platformy szkoleniowej, online. Na koniec szkolenia jest egzamin, po którym pracownik otrzymuje certyfikat. – Szkolimy partnerów również w zakresie skutecznej rekrutacji pracowników, bo to do nich należy obowiązek stworzenia zespołu. Informujemy, jakie cechy są wskazane u pracowników, jak powinno wyglądać ogłoszenie o pracę i jak przeprowadzić spotkanie rekrutacyjne – mówi Marcin Olesiak. Każdy franczyzobiorca otrzymuje podręcznik operacyjny, gdzie krok po kroku opisany jest model franczyzowy i zasady prowadzenia punktu sprzedaży. – Franczyzobiorcy mają także swoich opiekunów biznesowych, z którymi są w stałym kontakcie telefonicznym, a co najmniej raz miesiącu spotykają się osobiście w punkcie franczyzowym. Jest to czas na weryfikację jakości działania punktu i w razie potrzeby jego korekty, by podnieść sprzedaż na punkcie. Mają one charakter wspólnego działania franczyzobiorcy i przedstawiciela franczyzodawcy. Nie jest to audyt, tylko konsultacja – mówi Marcin Olesiak.

Jak podkreśla przedsiębiorca, duże znaczenie w rozwoju Sweet Gallery mają punkty własne. Dzięki nim firma bezpośrednio „dotyka” rynku i czerpie o nim wiedzę, jest blisko klienta i jego potrzeb. W ten sposób franczyzodawca może modyfikować i uatrakcyjniać ofertę i funkcjonowanie punktów w sieci. Zdaniem Marcina Olesiaka, własne punkty należące do franczyzodawcy są konieczne, gdy oferuje się franczyzę.

Firma zapewnia także pełną obsługę serwisową, a wszelkie usterki eliminowane są w ciągu 48 godzin. Franczyzobiorca może liczyć także na wsparcie marketingowe. Sweet Gallery stale prowadzi akcje reklamowe lokalne i ogólnopolskie dla całej sieci. – Budowanie pozytywnego wizerunku Lodolandia & Kołacz na Okrągło to nasz nadrzędny cel. Nasi franczyzobiorcy otrzymują od nas gotowe materiały graficzne do mediów społecznościowych i promocji punktów. Można je pobrać z dostępnego wewnętrznie serwera i wykorzystać w mediach społecznościowych do indywidualnych celów – zapewnia Marcin Olesiak.

Magdalena Kurda
Autor
Magdalena Kurda
doradca we franczyzie

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł