Działania Polskiej Organizacji Franczyzodawców
Działania POF – rok po roku.
2006 rok - Spotkania branży
W 2006 roku odbyły się pierwsze warsztaty dla franczyzodawców. Zgromadziły rekordową liczbę gości - 140 przedstawicieli z 90 sieci franczyzowych i agencyjnych. Uczestnicy podkreślali konieczność organizowania tego typu spotkań. Podczas warsztatów franczyzodawcy mieli okazję wymienić doświadczenia związane z rozwojem sieci oraz zdobyć wiedzę o tym, jak stworzyć dobry system franczyzowy i jak sprawnie zarządzać siecią.
W 2006 roku franczyzodawcy mogli się spotkać jeszcze raz - na IV Ogólnopolskim Salonie Franchisingu, który już tradycyjnie POF objęła patronatem. Salon odbył się w PKiN w Warszawie w dniach 12-14 października.
Trzecie spotkanie - tym razem tylko członków Organizacji - miało miejsce 27 października 2006. W tym dniu odbyło się Zwyczajne Walne Zebranie Członków POF, na którym uchwalono zmiany w statucie POF, umożliwiające członkostwo w organizacji sieciom agencyjnym. Podczas Zebrania wybrano nowy Zarząd. Prezesem został Sławomir Miłow, dyrektor generalny Jean Louis David Polska, członkami Zarządu: Jacek Cabaj, Telepizza i Marzena Wieczorek-Starczewska, A.Blikle.
czytaj więcej: franczyza.org.pl
2004 i 2005 rok - patronat nad Ogólnopolskim Salonem Franchisingu
W latach 2004 i 2005 Polska Organizacja Franczyzodawców objęła ponownie patronat nad II i III Ogólnopolskim Salonem Franchisingu.
2003 rok - Ogólnopolski Salon Franchisingu
24-26 czerwca w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbył się Salon Franchisingu, jako impreza towarzysząca IV Targom MSP.
Wstęp dla zwiedzających był darmowy. Podczas Salonu odbyły się warsztaty poświęcone rozwojowi franczyzy w Polsce. Głównym organizatorem Salonu była Polska Organizacja Franczyzodawców. Patronat medialny nad imprezą objął portal Franchising.pl i miesięcznik Franchising Info.
Szczegółowe informacji na temat następnego Salonu Franchisingu znajdziecie Państwo na stronie franczyza.pl.
2002 rok - Legalne licencje
Sejm przyjął projekt nowelizacji prawa własności przemysłowej usuwający krytykowane zapisy ograniczające rozwój franchisingu we Polsce.
W rubryce gorący temat zajmowaliśmy się sprawą poprzedniej nowelizacji prawa własności przemysłowej, która weszła w życie w sierpniu 2001 roku. Artykuł 163 ustęp 2 wspomnianej ustawy stanowił, że udzielenie sublicencji na używanie znaku towarowego jest niedopuszczalne. Spowodowało to zatrzymanie rozwoju franczyzy w Polsce. Sieci zagraniczne chcące zainwestować w Polsce zostały pozbawione prawa do odsprzedaży licencji pojedynczym biorcom. POF przedstawił ustawodawcy zagrożenia dla rynku MSP wynikające z tej wersji ustawy. Wraz z Konfederacją Pracodawców Prywatnych POF doprowadził do wycofania się ustawodawcy z kontrowersyjnego zapisu o zakazie sprzedaży sublicencji. Omówienie proponowanych przez POF zmian można znaleźć w aktualnościach prawnych (nowelizacja prawa własności przemysłowej).
Przyjęcie przez parlament obecnych regulacji jest największym dotychczasowym sukcesem Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
2001 rok - FRANCZYZA zamiast FRANCHISE
Jednym z pierwszych celów POF było uporządkowanie terminologii związanej z pojęciem franczyzy.
Angielski termin franchise i jego pochodne były dotąd różnie tłumaczone na język polski. Na przykład angielskie „franchisee" tłumaczone było jako: franchisobiorca, franszyzobiorca, franchise-biorca, franchisingobiorca, biorca franszyzy, itp. Dodatkowym kłopotem jest angielska pisownia, która czytana fonetycznie po polsku daje zupełnie inne brzmienie niż w angielskim oryginale; odwrotnie niż ze słowem marketing nie nastręczającym podobnych problemów.
W związku z tym z inicjatywy Grzegorza Chmielarskiego, Prezesa Polskiej Organizacji Franczyzobiorców, w 2001 roku zwrócono się do Rady Języka Polskiego z propozycją spolszczenia terminologii związanej z pojęciem franczyzy.
POF zaproponowała uporządkowanie terminologii poprzez:
- spolszczenie angielskiego pojęcia „franchise" za pomocą polskiego „franczyza" i potraktowanie go jako podstawy słowotwórczej terminów pochodnych,
- przyjęcie polskiej pisowni przez „cz" - dzięki temu uzyskamy zbieżność fonetyczną z oryginałem angielskim i jednocześnie odróżnienie od pojęcia "franszyza" stosowanego w dziedzinie ubezpieczeń.
Proponowane przez POF terminy były następujące:
- Franczyza (ang. franchise) - prawa i obowiązki będące przedmiotem umowy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą.
- Franczyza (ang. franchising) - udzielenie praw (i przyjęcie obowiązków) poprzez zawarcie umowy franczyzy; jako drugie znaczenie tego słowa.
- Umowa franczyzy (ang. franchise agreement) - umowa pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą, której przedmiotem jest franczyza będąca sumą określonych praw i obowiązków.
- Franczyzobiorcą (ang. franchisee) - strona umowy uzyskująca prawa (i przyjmująca obowiązki) składające się na franczyzę; analogicznie jak: kredyt - kredytobiorca.
- Franczyzodawca (ang. franchisor) - strona umowy udzielająca praw (i nakładająca obowiązki) składających się na franczyzę; analogicznie jak: kredyt - kredytodawca.
Rada Języka Polskiego przychyliła się do propozycji Polskiej Organizacji Franczyzobiorców. Zdaniem Prof.dr.hab. Andrzeja Markowskiego, Przewodniczącego Rady Języka Polskiego, spolszczony termin - franczyza - ma jasną, jednoznaczną pisownię, nie odbiegającą od wymowy. Wyrazy pochodne: franczyzodawca i franczyzobiorca są utworzone zgodnie z polskimi regułami słowotwórczymi. Zestawienie umowa franczyzy jest także poprawne. Pewien kłopot może jedynie sprawiać to, że termin franczyza został obciążony dwoma znaczeniami.
- Mam jednak nadzieję, że w konkretnych tekstach handlowych będzie zawsze wiadomo, o które znaczenie chodzi – napisał Prof. Markowski w liście do Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

