Otwieramy sklep z używaną odzieżą
Czy opłaca się otworzyć sklep z używaną odzieżą? Trendy rynkowe pokazują, że jak najbardziej.
Według raportu GlobalData wartość światowego rynku odzieży używanej osiągnie 350 mld dolarów w 2028 roku – co oznacza wzrost o 78 proc. w porównaniu do 2023. W Stanach Zjednoczonych segment ten rośnie siedmiokrotnie szybciej niż cały rynek odzieżowy. Choć to dane z zagranicy, pokazują ogólny kierunek, w którym zmierza również Polska. Według badań rynkowych niemal 70 proc. Polaków kupuje w second-handach, a aż 83 proc. tej grupy to osoby poniżej 25. roku życia.
– To wyraźny sygnał, że nowe pokolenia są bardziej otwarte na modę z drugiego obiegu i to one będą w dużej mierze kształtować przyszłość tej branży – podkreśla Tomasz Bocian, CEO i co-founder New Solutions Group. – Na naszym krajowym rynku coraz większe znaczenie ma nie tylko aspekt ekonomiczny, ale też rosnąca świadomość ekologiczna. Konsumenci chcą kupować mądrzej, oszczędniej i bardziej odpowiedzialnie. To stwarza realną szansę dla przedsiębiorców, którzy planują wejście w ten segment.
W branży second handów zmienia się też model sprzedaży. To już nie tylko tradycyjne sklepy z odzieżą „na wagę”, czasem wyglądające mało zachęcająco. Coraz częściej zastępują je butiki vintage o artystycznej aranżacji, sklepy online czy rozwiązania omnichannel.
– Popularność platform takich jak Vinted oraz wejście gigantów modowych (np. Zalando, H&M) w segment second-hand to dowód na to, że moda cyrkularna nie jest już niszą, a staje się nowym rynkowym kierunkiem rozwoju – uważa Tomasz Bocian.
W modelu partnerskim
Spółka New Solutions Group od 2018 roku rozwija markę Ubrania Do Oddania. Początkowo była to platforma foundraisingowa, wspierająca organizacje społeczne poprzez zbiórki odzieży. W 2020 roku firma uruchomiła własną sortownię. Z czasem marka zaczęła aktywnie promować ideę cyrkularności, realizując projekty społeczne m..in z fundacjami, przedszkolami, szkołami i firmami (m.in. „Szkoła w Porządku” i „Firma w Porządku”) oraz nawiązując współpracę z takimi markami jak 4F, Decathlon, Electrolux czy DPD. Ubrania Do Oddania przygotowała też program partnerski dla sklepów z odzieżą używaną.
– Pomysł na "Program Partnerski Ubrania Do Oddania" zrodził się w czasie pandemii COVID-19, która znacząco zachwiał rynkiem tekstyliów, szczególnie eksportem. Gdy rynek ponownie się otworzył, okazało się, że wiele małych second-handów nie przetrwało, a na ich miejsce zaczęły pojawiać się sklepy pod szyldami sieci second hand – wyjaśnia Tomasz Bocian. – Dostrzegliśmy w tej zmianie rynkowy trend i szansę na konsolidację sektora. Program Partnerski Ubrania Do Oddania to model, który daje przedsiębiorcom dostęp do surowca z drugiego obiegu, zapewnia regularne wymiany towaru, know-how, wsparcie logistyczne i warunki, które pozwalają konkurować z dużymi graczami na rynku.
Pierwsze sklepy partnerskie powstały w 2021 roku. Dziś działa ich 52.
– Oferujemy sprawdzony, skalowalny i rentowny model biznesowy, który realnie wspiera rozwój przedsiębiorczości w duchu gospodarki cyrkularnej – zapewnia Tomasz Bocian.
Wsparcie dla partnera
Oferta Prpgramu Partnerskiego Ubrania Do Oddania należącego do New Solution Group skierowana jest do właścicieli już działających sklepów z odzieżą używaną, ale także do osób, które dopiero myślą o wejściu w tę branżę. Co zyskuje osoba, decydująca się na przystąpienie do tego programu partnerskiego?
– Wspieramy przedsiębiorcę już przy wyborze lokalizacji, planowania sklepu, wielkości zatowarowania, analizy konkurencji, tworzeniu cennika, jeśli tylko jest takim wsparciem zainteresowany – wylicza Tomasz Bocian. – Ale najważniejszy jest fakt, że nasi partnerzy dostają dostęp do stabilnej i powtarzalnej jakości towaru. Wprowadzamy do ich sklepów możliwość całkowitych wymian towaru np. w cyklu tygodniowym czy dwutygodniowym, a oni płacą tylko za towar, który udało im się sprzedać. Dzięki takiemu modelowi zdejmujemy z nich największe ryzyko i koszt prowadzenia tego biznesu, a oni z powodzeniem mogą konkurować nawet z największymi sieciami second hand. Forma współpracy, którą proponujemy niczego przedsiębiorcy nie narzuca, ale chętnie dzielimy się swoim doświadczeniem, także np. w zakresie dobrania ilości i rodzaju towaru do powierzchni sklepu.
W ofercie jest oczywiście przede wszystkim odzież, ale także m.in. pościel, obuwie i dodatki (akcesoria, torebki, biżuteria itp.).
– Do naszych partnerów trafiają wyłącznie tekstylia nadające się do sprzedaży – zapewnia Tomasz Bocian. – Jesteśmy właścicielem sortowni i mamy pełną kontrolę nad procesem doboru towaru.
Ceny sprzedaży ustalają samodzielnie właściciele sklepów.
Rentowny biznes
Według właścicieli Programu Partnerskiego Ubrania Do Oddania na sklep z branży second hand potrzebny jest lokal o powierzchni przynajmniej 50 mkw. – To absolutne minimum, pozwalające na funkcjonalne prowadzenie sklepu. Rekomendujemy jednak lokale powyżej 100 mkw., które dają większe możliwości ekspozycji towaru i wyższy potencjał sprzedażowy – radzi Tomasz Bocian.
Inwestycja zależy od wielkości lokalu, zakresu remontu jaki trzeba wykonać oraz tego, jak dużo chcemy wydać na marketing otwarcia. Przy lokalu o powierzchni 100 mkw. trzeba założyć koszt ok. 30 tys. zł.
Sklepy funkcjonują i w dużych, i w małych miastach. Działają pod własnymi szyldami, bo program partnerski nie wymaga zawieszenia szyldu Program Partnerski Ubrania Do Oddania.
A ile można zarobić w tym biznesie?
– W przypadku lokali od 100 mkw. wzwyż średni przychód miesięczny to ok. 80 tys. zł, w zależności od sezonu i lokalizacji – informuje Tomasz Bocian. – Osiągnięcie poziomu rentowności zajmuje średnio trzy miesiące.
WIZYTÓWKA NEW SOLUTION GROUP
Program Partnerski Ubrania Do Oddania to marka należąca do spółki New Solutions Group. To model biznesowy, skierowany do właścicieli już działających sklepów secondhand oraz do osób, które dopiero chcą wejść w tę branżę. Oferuje im. m.in. zatowarowanie, cykliczne wymiany towaru, wsparcie w uruchomieniu sklepu.
- 52 sklepy partnerskie
- kwota inwestycji ok. 30 tys. zł przy lokalu 100 mkw.
Wyróżnione franczyzy
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży moda
4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową
Blue Shadow
Sklepy z odzieżą damską
Bridal Space
Salony mody ślubnej
Cipo&Baxx
Sklepy z odzieżą casual
Gatta
Sklepy z bielizną i wyrobami pończoszniczymi
Greenpoint
Sklepy z odzieżą casual
Molton
Sklepy z odzieżą damską
Moodo
Sklepy z odzieżą damską
Pako Jeans
Sklepy z odzieżą męską
Reporter Young
Sklepy z odzieżą młodzieżową
Top Secret
Sklepy z odzieżą damską
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

