Zarobić na pizzy

Którą pizzę najchętniej kupujemy?
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pizza dobrze sprawdza się zarówno jako danie serwowane w lokalu, jak i w kanale delivery. A ten ostatni wciąż nie traci na popularności. Nic więc dziwnego, że nadal wiele osób chce inwestować w pizzerie. Franczyzodawcy starają się więc uatrakcyjniać swoje oferty, np. łącząc pizzerię z restauracją i browarem.

Licencja od Maxipizzy

Wywodząca się z Kielc marka Maxipizza ma sieć liczącą aktualnie 12 lokali. W 2024 roku koncept otworzył jedną restaurację, w Łodzi. – W tym roku planujemy otwarcie co najmniej jednej nowej restauracji – informuje Karol Molenda, specjalista ds. rozwoju franczyzy Maxipizza.

Najlepszym rynkiem do prowadzenia restauracji Maxipizza są miejscowości liczące powyżej 80 tys. mieszkańców. Franczyzodawca najchętniej otwiera duże restauracje, z salą konsumpcyjną dla gości, oferujące przy tym także dostawę zamówień do domów i biur. Potrzebny jest więc spory lokal. Idealny powinien mieć powyżej 200 mkw. powierzchni i dostęp do dużej liczby miejsc parkingowych, zarówno dla gości, jak i dla kierowców dostarczających zamówienia.

Wysokość inwestycji jest ściśle uzależniona od wielkości lokalu oraz jego stanu wyjściowego.
– Zwykle należy się liczyć z inwestycją zaczynającą się od kwoty 200 tys. zł netto – mówi Karol Molenda.

Centrala partycypuje w kosztach przygotowania lokalu, zapewniając część wyposażenia zaplecza. – Franczyzobiorcom gwarantujemy również szkolenia. Mogą również liczyć na wsparcie całego naszego zespołu, w trakcie przygotowań do otwarcia i podczas całego trwania umowy franczyzowej – podkreśla Karol Molenda.

Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci to 10 tys. zł netto, natomiast opłaty miesięczne wynoszą od 2,5 proc. od obrotu miesięcznego, wygenerowanego przez restaurację.

Maxipizza nie wymaga od kandydatów żadnego doświadczenia w gastronomii – potrzebną wiedzę mają im zapewnić kompleksowe szkolenia przygotowawcze. – Natomiast franczyzobiorca musi być nastawiony na duże zaangażowanie w biznes, szczególnie na początkowym etapie prowadzenia restauracji – dodaje Karol Moleda. – Oczywiście, dopuszczamy możliwość zatrudnienia doświadczonych menedżerów, którzy zajmą się prowadzeniem biznesu.

Jak informuje centrala, zwykle restauracje Maxipizza zaczynają pokrywać koszty stałe mniej więcej po pół roku od otwarcia, natomiast na zwrot kosztów inwestycji zazwyczaj można liczyć po 24 miesiącach od otwarcia. – Nie jest to jednak regułą i w dużej mierze zależy od specyfiki lokalnych rynków i zaangażowania właściciela – zaznacza Karol Molenda.

Browar i restauracja w jednym

Firma Maxipizza wpadła na oryginalny pomysł rozbudowania oferty tradycyjnej restauracji, tworząc koncept Browar Korona by Maxipizza, czyli browar restauracyjny. – Koncept powstał w odpowiedzi na stale rosnące zainteresowanie ofertą piw rzemieślniczych – wyjaśnia Karol Molenda. – Postanowiliśmy połączyć produkcję piwa z ekskluzywną restauracją i naszą markę Maxipizza w jeden koncept. Dzięki ponaddwudziestoletniemu doświadczeniu w prowadzeniu restauracji oraz wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy o produkcji piwa stworzyliśmy miejsce, które nie tylko przyciąga gości restauracji, ale także miłośników złotego trunku, warzonego z najwyższej jakości surowców.

Jeśli chodzi o ofertę gastronomiczną, lokal Browar Korona proponuje szerokie menu od popularnej pizzy do sezonowanych steków za kilkaset złotych. Drugą nogą tego biznesu jest produkcja na miejscu w restauracji rzemieślniczych piw, które są serwowane gościom.

– Nasza pierwsza restauracja od początku przyciągała mnóstwo gości. Tak olbrzymie zainteresowanie spowodowało konieczność rozbudowy części restauracyjnej o strefę „chill” oraz dodatkową całoroczną pergolę – dodaje Karol Molenda. – Nasze rzemieślnicze piwo spotkało się także z dużym zainteresowaniem lokalnych sklepów oraz hoteli, a także firm, które są zainteresowane zakupem piw personalizowanych własnym logo. Takie zainteresowanie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania, dlatego postanowiliśmy powiększyć browar o kolejne zbiorniki oraz wprowadzić ofertę franczyzową dla osób zainteresowanych otwarciem własnego Browaru Korona.

Zdaniem franczyzodawcy, ten koncept biznesowy najlepiej sprawdzi się w dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców, w których nie ma jeszcze lokalnego browaru restauracyjnego. Potrzebny jest lokal o powierzchni powyżej 400 mkw. z parkingiem i miejscem na duży letni ogródek. Kwota inwestycji jest spora, bo niezbędna jest adaptacja zaplecza zarówno pod produkcję piwa, jak i produkcję dań serwowanych w restauracji. Dodatkowo należy zaaranżować część przeznaczona dla gości restauracji. Minimalnie trzeba na to przeznaczyć 3,5 mln zł.

– Jako franczyzodawca od podstaw projektujemy całą technologię inwestycji oraz cześć restauracyjną. Dodatkowo potencjalny franczyzobiorca może liczyć z naszej strony na profesjonalne szkolenia ze wszystkich aspektów prowadzenia tego typu obiektu – zapewnia Karol Molenda. – W trakcie trwania umowy franczyzowej do dyspozycji partnera mamy grafików, informatyków, specjalistów od marketingu oraz technologów żywności i piwowarów.

Wstępna opłata franczyzowa wynosi 50 tys. zł, natomiast opłaty miesięczne są indywidualnie negocjowane na etapie podpisywania umowy. – Dla pierwszego franczyzobiorcy przygotowaliśmy specjalne bonifikaty – dodaje Karol Molenda.

Franczyzobiorca idealny to taki, który jest w pełni zaangażowany w prowadzenie browaru restauracyjnego, ale oczywiście można zatrudnić też doświadczony zespół menedżerów. – Browar restauracyjny może zarabiać na koszty stałe niemal od początku, a na zwrot z inwestycji można liczyć mniej więcej trzech latach od otwarcia restauracji – wyjaśnia Karol Molenda. – Należy pamiętać, że w olbrzymiej mierze zależy to od stopnia zaangażowania właściciela oraz uwarunkowań lokalnego rynku.

New York Pizza wchodzi do Egiptu

Marka New York Pizza Department podpisała umowę z masterfranczyzobiorcą w Egipcie.

Na wejście do Egiptu marka przygotowywała się mniej więcej półtora roku. W tym czasie trwały negocjacje z masterfranczyzodawcą, research, badanie rynku, dostosowywanie menu. Pierwszy na rynku egipskim lokal NYPD ma się otworzyć w pierwszym kwartale 2025 roku w Kairze. Dlaczego franczyzodawca wybrał właśnie egipski rynek?

– Bo jest to rynek bardzo chłonny, jak polski 20 lat temu. Będziemy tutaj pierwszą polską siecią pizzerii – komentuje Tomasz Jench, franczyzodawca NYPD. – Kair jest ogromnym miastem, strefa dostaw dla jednego lokalu obejmuje 1,2 mln osób, a dowozy realizuje ok. 60 restauracji. Dla porównania w Krakowie, przy 60 tys. osób w strefie dostaw w kanale delivery działa mniej więcej 240 restauracji. Poza tym w Kairze ludzie nie gotują dużo w domach, ze względu na klimat. Wolą zjeść „na mieście”. Szczytowe godziny to 21-24, kiedy restauracje, pizzerie pękają w szwach.

Jak mówi franczyzodawca, największym wyzwaniem było dostosowanie menu do arabskiej kultury. – Jak wiadomo, to kraj muzułmański. A muzułmanie nie jedzą wieprzowiny, więc musieliśmy wyeliminować ją z receptur – wyjaśnia Tomasz Jench. – Testujemy więc np. bekon z indyka, wołowinę i inne wędliny.

Pierwsza pizzeria w Kairze będzie lokalem testowym. W sumie w pięć lat ma powstać w Egipcie 50 lokali. – Koszt inwestycji w nasze lokale nie jest wysoki, co było dla masterfranczyzodawcy dodatkowym atutem – zdradza Tomasz Jench. – Nasz partner to spółka zajmująca się zarządzaniem nieruchomościami, ma też masterfranczyzę z sektora convenience store. Będzie otwierać nasze lokale także w zupełnie nowym formacie.

New York Pizza Department to marka, która na polskim rynku funkcjonuje od 2009 roku. Oprócz sieci pizzerii franczyzodawca rozwija też koncept ŻarWok, z kuchnią american chineese oraz kilka marek wirtualnych. Właśnie ŻarWok oraz jedna z wirtualnych marek – Albama Mama – bedą również dostępne na rynku egipskim.  Franczyzodawca myśli też o ekspansji w innych krajach arabskich, m.in. w Arabii Saudyjskiej czy Emiratach Arabskich.

Przy okazji pracy nad menu przed wejściem na rynek egipski marka wprowadziła też zmiany w kartach swoich polskich lokali. – Dostrzegliśmy, że jest taka potrzeba – mówi Tomasz Jench. – Np. oprócz standardowego menu, które obejmuje pizzę w stylu amerykańskim, będzie teraz także menu special. Znajdą się w nim pizze typowo włoskie, inaczej przygotowywane, na innym cieście, bardziej premium, także jeśli chodzi o cenę. Nasze badania wykazały, że istnieje zapotrzebowanie na taki produkt. Nasi polscy franczyzobiorcy też zyskają.

Oczywiście, franczyza NYPD nadal rozwija się też na polskim rynku. Lokale NYPD można otwierać w różnych formatach: jako tradycyjną pizzerię lub mniejsze modele express i express mini, nastawione na dostawy. Minimalna kwota inwestycji przy formacie mini to 35 tys. zł. Do marki NYPD można dołączyć wspomnianego ŻarWoka lub którąś z marek wirtualnych, działających w formule dark kitchen. To pozwala zmniejszyć kwotę inwestycji i koszty prowadzenia lokalu, a jednocześnie zwiększyć ofertę i szanse na zyski.

Propozycje od Wojteksu

Flagowym konceptem pizzerii firmy Wojtex jest Biesiadowo. W tej chwili sieć pod tym szyldem liczy 80 lokali. Oprócz tego Wojtex rozwija też dwie inne sieci pizzerii: Speedy Romano oraz Amori Pomodori. W swoim portfolio firma ma także fastfoodową markę Western Tortilla i kawiarnie Coffeeloffee.

– W 2024 roku swoje działania dostosowaliśmy do dynamicznej sytuacji na rynku. Zadbaliśmy o trendy w branży horeca, z naciskiem na innowacyjność, konsekwentną ekspansję oraz dbałość o klienta – mówi Wojciech Goduński, właściciel frmy Wojtex. – Swoją strategię oparliśmy na doświadczeniu, wykazaliśmy silną zdolność do dostosowywania swojej oferty i modelu biznesowego do współczesnych wyzwań i potrzeb konsumentów. Rok 2024, podobnie jak wcześniejsze lata, był czasem wielu wyzwań ekonomicznych, w tym wysokiej inflacji i rosnących kosztów surowców. Nasza franczyza stara się balansować między zapewnieniem konkurencyjnych cen przy utrzymaniu wysokiej jakości usług. W 2025 roku nadal będziemy obserwować trendy i sukcesywnie reagować na potrzeby rynku. Dalsza ekspansja, inwestycje w technologię i marketing, a także konsekwentne podnoszenie jakości obsługi oraz ofert będą kluczowe dla utrzymania i wzrostu przychodów w przyszłości. Nasze franczyzy przez lata zdobyły solidną pozycję na polskim rynku gastronomicznym i z pewnością będziemy kontynuować swój rozwój, dostosowując się do ekonomicznych „niespodzianek”.

Koncepty Wojteksu można otwierać w mniejszych miejscowościach oraz dużych miastach. Franczyzodawca opiniuje zawsze potencjał każdej proponowanej przez franczyzobiorców lokalizacji. Pizzerie działają jako lokale stacjonarne, ale już koncepty Western Tortilla czy Coffeloffee można otwierać także jako lokale z okienkiem podawczym. Kwota inwestycji w Biesiadowo zaczyna się od 92 tys. zł, w Speedy Romano od 93 tys. zł, a w Amori Pomodori od 97 tys. zł. Miesięczne opłaty franczyzowe we wszystkich sieciach pizzerii to 1250 zł, plus 1 proc. od obrotu.

– Nasze koncepty są przystępne dla każdego. Nie wymagamy doświadczenia w branży. Nasz dział szkoleniowy w pełni przygotuje franczyzobiorcę oraz personel do prowadzenia gastronomii. Ponadto w ramach marki oferujemy pełne wsparcie profesjonalnych menedżerów na każdym etapie współpracy – zapewnia Wojciech Goduński. – Każdego roku wprowadzamy do naszych konceptów wiele nowości w menu, aktualizujemy kartę do potrzeb rynku oraz trendów, ponadto prowadzimy kilka akcji marketingowych w roku oraz organizujemy współpracę z partnerami zewnętrznymi, jak PepsiCo czy Grupa Żywiec.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł