Zarobić na pizzy
Pizzerie są nadal chętnie otwieranym biznesem. Jakie marki franczyzowe działają w tym segmencie rynku?
Pizza dobrze sprawdza się zarówno jako danie serwowane w lokalu, jak i w kanale delivery. A ten ostatni wciąż nie traci na popularności. Nic więc dziwnego, że nadal wiele osób chce inwestować w pizzerie. Franczyzodawcy starają się więc uatrakcyjniać swoje oferty, np. łącząc pizzerię z restauracją i browarem.
Licencja od Maxipizzy
Wywodząca się z Kielc marka Maxipizza ma sieć liczącą aktualnie 12 lokali. W 2024 roku koncept otworzył jedną restaurację, w Łodzi. – W tym roku planujemy otwarcie co najmniej jednej nowej restauracji – informuje Karol Molenda, specjalista ds. rozwoju franczyzy Maxipizza.
Najlepszym rynkiem do prowadzenia restauracji Maxipizza są miejscowości liczące powyżej 80 tys. mieszkańców. Franczyzodawca najchętniej otwiera duże restauracje, z salą konsumpcyjną dla gości, oferujące przy tym także dostawę zamówień do domów i biur. Potrzebny jest więc spory lokal. Idealny powinien mieć powyżej 200 mkw. powierzchni i dostęp do dużej liczby miejsc parkingowych, zarówno dla gości, jak i dla kierowców dostarczających zamówienia.
Wysokość inwestycji jest ściśle uzależniona od wielkości lokalu oraz jego stanu wyjściowego.
– Zwykle należy się liczyć z inwestycją zaczynającą się od kwoty 200 tys. zł netto – mówi Karol Molenda.
Centrala partycypuje w kosztach przygotowania lokalu, zapewniając część wyposażenia zaplecza. – Franczyzobiorcom gwarantujemy również szkolenia. Mogą również liczyć na wsparcie całego naszego zespołu, w trakcie przygotowań do otwarcia i podczas całego trwania umowy franczyzowej – podkreśla Karol Molenda.
Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci to 10 tys. zł netto, natomiast opłaty miesięczne wynoszą od 2,5 proc. od obrotu miesięcznego, wygenerowanego przez restaurację.
Maxipizza nie wymaga od kandydatów żadnego doświadczenia w gastronomii – potrzebną wiedzę mają im zapewnić kompleksowe szkolenia przygotowawcze. – Natomiast franczyzobiorca musi być nastawiony na duże zaangażowanie w biznes, szczególnie na początkowym etapie prowadzenia restauracji – dodaje Karol Moleda. – Oczywiście, dopuszczamy możliwość zatrudnienia doświadczonych menedżerów, którzy zajmą się prowadzeniem biznesu.
Jak informuje centrala, zwykle restauracje Maxipizza zaczynają pokrywać koszty stałe mniej więcej po pół roku od otwarcia, natomiast na zwrot kosztów inwestycji zazwyczaj można liczyć po 24 miesiącach od otwarcia. – Nie jest to jednak regułą i w dużej mierze zależy od specyfiki lokalnych rynków i zaangażowania właściciela – zaznacza Karol Molenda.
Browar i restauracja w jednym
Firma Maxipizza wpadła na oryginalny pomysł rozbudowania oferty tradycyjnej restauracji, tworząc koncept Browar Korona by Maxipizza, czyli browar restauracyjny. – Koncept powstał w odpowiedzi na stale rosnące zainteresowanie ofertą piw rzemieślniczych – wyjaśnia Karol Molenda. – Postanowiliśmy połączyć produkcję piwa z ekskluzywną restauracją i naszą markę Maxipizza w jeden koncept. Dzięki ponaddwudziestoletniemu doświadczeniu w prowadzeniu restauracji oraz wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy o produkcji piwa stworzyliśmy miejsce, które nie tylko przyciąga gości restauracji, ale także miłośników złotego trunku, warzonego z najwyższej jakości surowców.
Jeśli chodzi o ofertę gastronomiczną, lokal Browar Korona proponuje szerokie menu od popularnej pizzy do sezonowanych steków za kilkaset złotych. Drugą nogą tego biznesu jest produkcja na miejscu w restauracji rzemieślniczych piw, które są serwowane gościom.
– Nasza pierwsza restauracja od początku przyciągała mnóstwo gości. Tak olbrzymie zainteresowanie spowodowało konieczność rozbudowy części restauracyjnej o strefę „chill” oraz dodatkową całoroczną pergolę – dodaje Karol Molenda. – Nasze rzemieślnicze piwo spotkało się także z dużym zainteresowaniem lokalnych sklepów oraz hoteli, a także firm, które są zainteresowane zakupem piw personalizowanych własnym logo. Takie zainteresowanie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania, dlatego postanowiliśmy powiększyć browar o kolejne zbiorniki oraz wprowadzić ofertę franczyzową dla osób zainteresowanych otwarciem własnego Browaru Korona.
Zdaniem franczyzodawcy, ten koncept biznesowy najlepiej sprawdzi się w dużych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców, w których nie ma jeszcze lokalnego browaru restauracyjnego. Potrzebny jest lokal o powierzchni powyżej 400 mkw. z parkingiem i miejscem na duży letni ogródek. Kwota inwestycji jest spora, bo niezbędna jest adaptacja zaplecza zarówno pod produkcję piwa, jak i produkcję dań serwowanych w restauracji. Dodatkowo należy zaaranżować część przeznaczona dla gości restauracji. Minimalnie trzeba na to przeznaczyć 3,5 mln zł.
– Jako franczyzodawca od podstaw projektujemy całą technologię inwestycji oraz cześć restauracyjną. Dodatkowo potencjalny franczyzobiorca może liczyć z naszej strony na profesjonalne szkolenia ze wszystkich aspektów prowadzenia tego typu obiektu – zapewnia Karol Molenda. – W trakcie trwania umowy franczyzowej do dyspozycji partnera mamy grafików, informatyków, specjalistów od marketingu oraz technologów żywności i piwowarów.
Wstępna opłata franczyzowa wynosi 50 tys. zł, natomiast opłaty miesięczne są indywidualnie negocjowane na etapie podpisywania umowy. – Dla pierwszego franczyzobiorcy przygotowaliśmy specjalne bonifikaty – dodaje Karol Molenda.
Franczyzobiorca idealny to taki, który jest w pełni zaangażowany w prowadzenie browaru restauracyjnego, ale oczywiście można zatrudnić też doświadczony zespół menedżerów. – Browar restauracyjny może zarabiać na koszty stałe niemal od początku, a na zwrot z inwestycji można liczyć mniej więcej trzech latach od otwarcia restauracji – wyjaśnia Karol Molenda. – Należy pamiętać, że w olbrzymiej mierze zależy to od stopnia zaangażowania właściciela oraz uwarunkowań lokalnego rynku.
New York Pizza wchodzi do Egiptu
Marka New York Pizza Department podpisała umowę z masterfranczyzobiorcą w Egipcie.
Na wejście do Egiptu marka przygotowywała się mniej więcej półtora roku. W tym czasie trwały negocjacje z masterfranczyzodawcą, research, badanie rynku, dostosowywanie menu. Pierwszy na rynku egipskim lokal NYPD ma się otworzyć w pierwszym kwartale 2025 roku w Kairze. Dlaczego franczyzodawca wybrał właśnie egipski rynek?
– Bo jest to rynek bardzo chłonny, jak polski 20 lat temu. Będziemy tutaj pierwszą polską siecią pizzerii – komentuje Tomasz Jench, franczyzodawca NYPD. – Kair jest ogromnym miastem, strefa dostaw dla jednego lokalu obejmuje 1,2 mln osób, a dowozy realizuje ok. 60 restauracji. Dla porównania w Krakowie, przy 60 tys. osób w strefie dostaw w kanale delivery działa mniej więcej 240 restauracji. Poza tym w Kairze ludzie nie gotują dużo w domach, ze względu na klimat. Wolą zjeść „na mieście”. Szczytowe godziny to 21-24, kiedy restauracje, pizzerie pękają w szwach.
Jak mówi franczyzodawca, największym wyzwaniem było dostosowanie menu do arabskiej kultury. – Jak wiadomo, to kraj muzułmański. A muzułmanie nie jedzą wieprzowiny, więc musieliśmy wyeliminować ją z receptur – wyjaśnia Tomasz Jench. – Testujemy więc np. bekon z indyka, wołowinę i inne wędliny.
Pierwsza pizzeria w Kairze będzie lokalem testowym. W sumie w pięć lat ma powstać w Egipcie 50 lokali. – Koszt inwestycji w nasze lokale nie jest wysoki, co było dla masterfranczyzodawcy dodatkowym atutem – zdradza Tomasz Jench. – Nasz partner to spółka zajmująca się zarządzaniem nieruchomościami, ma też masterfranczyzę z sektora convenience store. Będzie otwierać nasze lokale także w zupełnie nowym formacie.
New York Pizza Department to marka, która na polskim rynku funkcjonuje od 2009 roku. Oprócz sieci pizzerii franczyzodawca rozwija też koncept ŻarWok, z kuchnią american chineese oraz kilka marek wirtualnych. Właśnie ŻarWok oraz jedna z wirtualnych marek – Albama Mama – bedą również dostępne na rynku egipskim. Franczyzodawca myśli też o ekspansji w innych krajach arabskich, m.in. w Arabii Saudyjskiej czy Emiratach Arabskich.
Przy okazji pracy nad menu przed wejściem na rynek egipski marka wprowadziła też zmiany w kartach swoich polskich lokali. – Dostrzegliśmy, że jest taka potrzeba – mówi Tomasz Jench. – Np. oprócz standardowego menu, które obejmuje pizzę w stylu amerykańskim, będzie teraz także menu special. Znajdą się w nim pizze typowo włoskie, inaczej przygotowywane, na innym cieście, bardziej premium, także jeśli chodzi o cenę. Nasze badania wykazały, że istnieje zapotrzebowanie na taki produkt. Nasi polscy franczyzobiorcy też zyskają.
Oczywiście, franczyza NYPD nadal rozwija się też na polskim rynku. Lokale NYPD można otwierać w różnych formatach: jako tradycyjną pizzerię lub mniejsze modele express i express mini, nastawione na dostawy. Minimalna kwota inwestycji przy formacie mini to 35 tys. zł. Do marki NYPD można dołączyć wspomnianego ŻarWoka lub którąś z marek wirtualnych, działających w formule dark kitchen. To pozwala zmniejszyć kwotę inwestycji i koszty prowadzenia lokalu, a jednocześnie zwiększyć ofertę i szanse na zyski.
Propozycje od Wojteksu
Flagowym konceptem pizzerii firmy Wojtex jest Biesiadowo. W tej chwili sieć pod tym szyldem liczy 80 lokali. Oprócz tego Wojtex rozwija też dwie inne sieci pizzerii: Speedy Romano oraz Amori Pomodori. W swoim portfolio firma ma także fastfoodową markę Western Tortilla i kawiarnie Coffeeloffee.
– W 2024 roku swoje działania dostosowaliśmy do dynamicznej sytuacji na rynku. Zadbaliśmy o trendy w branży horeca, z naciskiem na innowacyjność, konsekwentną ekspansję oraz dbałość o klienta – mówi Wojciech Goduński, właściciel frmy Wojtex. – Swoją strategię oparliśmy na doświadczeniu, wykazaliśmy silną zdolność do dostosowywania swojej oferty i modelu biznesowego do współczesnych wyzwań i potrzeb konsumentów. Rok 2024, podobnie jak wcześniejsze lata, był czasem wielu wyzwań ekonomicznych, w tym wysokiej inflacji i rosnących kosztów surowców. Nasza franczyza stara się balansować między zapewnieniem konkurencyjnych cen przy utrzymaniu wysokiej jakości usług. W 2025 roku nadal będziemy obserwować trendy i sukcesywnie reagować na potrzeby rynku. Dalsza ekspansja, inwestycje w technologię i marketing, a także konsekwentne podnoszenie jakości obsługi oraz ofert będą kluczowe dla utrzymania i wzrostu przychodów w przyszłości. Nasze franczyzy przez lata zdobyły solidną pozycję na polskim rynku gastronomicznym i z pewnością będziemy kontynuować swój rozwój, dostosowując się do ekonomicznych „niespodzianek”.
Koncepty Wojteksu można otwierać w mniejszych miejscowościach oraz dużych miastach. Franczyzodawca opiniuje zawsze potencjał każdej proponowanej przez franczyzobiorców lokalizacji. Pizzerie działają jako lokale stacjonarne, ale już koncepty Western Tortilla czy Coffeloffee można otwierać także jako lokale z okienkiem podawczym. Kwota inwestycji w Biesiadowo zaczyna się od 92 tys. zł, w Speedy Romano od 93 tys. zł, a w Amori Pomodori od 97 tys. zł. Miesięczne opłaty franczyzowe we wszystkich sieciach pizzerii to 1250 zł, plus 1 proc. od obrotu.
– Nasze koncepty są przystępne dla każdego. Nie wymagamy doświadczenia w branży. Nasz dział szkoleniowy w pełni przygotuje franczyzobiorcę oraz personel do prowadzenia gastronomii. Ponadto w ramach marki oferujemy pełne wsparcie profesjonalnych menedżerów na każdym etapie współpracy – zapewnia Wojciech Goduński. – Każdego roku wprowadzamy do naszych konceptów wiele nowości w menu, aktualizujemy kartę do potrzeb rynku oraz trendów, ponadto prowadzimy kilka akcji marketingowych w roku oraz organizujemy współpracę z partnerami zewnętrznymi, jak PepsiCo czy Grupa Żywiec.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Żabka
Sklepy typu convenience
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

