Budują swój biznes z Intermarché
Bogusława i Paweł Bigos z marką Intermarché są związani od 15 lat. W ostatnim konkursie Top Franczyzobiorca zostali zwycięzcami w kategorii „Najszybszy wzrost w sieci”.
Bogusława i Paweł Bigos pracowali przez wiele lat w korporacjach.
– Mąż był kierownikiem działu logistycznego w General Electric. Ja pracowałam w ówczesnym Banku Zachodnim WBK – wspomina Bogusława Bigos.
Każde z nich poświęcało swojej pracy dużo czasu i energii.
– W pewnym momencie pomyśleliśmy, że skoro tak angażujemy się w pracę dla kogoś, to czemu nie skierować tej energii we własny biznes – kontynuuje Bogusława Bigos.
Krok we franczyzę
To był rok 2008. Małżonkowie zaczęli szukać pomysłu na własną firmę.
– Nie mieliśmy jednak żadnego doświadczenia w samodzielnym prowadzeniu biznesu – nie ukrywa Bogusława Bigos. – Rozważaliśmy różne rozwiązania. Jednym z nich była franczyza, która daje sprawdzony model biznesowy.
Przyglądali się różnym konceptom franczyzowym. W ich mieście był sklep Intermarché.
– Widzieliśmy, że dobrze funkcjonuje – mówi Bogusława Bigos. – Przyjrzeliśmy się ofercie franczyzowej marki i zdecydowaliśmy, że przystąpimy do rekrutacji.
Od początku zdawali sobie sprawę, że decydując się na franczyzę Intermarché prawdopodobnie będą musieli się przeprowadzić – bo w ich mieście otwarcie drugiego sklepu tej samej marki nie będzie już możliwe.
– Kiedy podjęliśmy rozmowy z Grupą Muszkieterów też nas uprzedzono o konieczności przeprowadzki. Nie było tylko wiadomo dokąd. Ale to nas nie zniechęciło – podkreśla Bogusława Bigos.
Rekrutacja do każdego z konceptów Grupy Muszkieterów jest kilkuetapowa. Chodzi o to, aby kandydat stopniowo coraz lepiej poznawał koncept i zasady jego funkcjonowania i na koniec mógł podjąć świadomą decyzję o dołączeniu do sieci, znając ryzyka i korzyści z tego wynikające. Zwieńczeniem całej rekrutacji jest spotkanie z Komisją Zezwoleń.
– Wtedy odbywało się we Francji, więc pojechaliśmy do Paryża – opowiada Bogusława Bigos. – Było to dość stresujące, bo stawaliśmy przed szerokim gremium i zależało nam na tym, aby jak najlepiej się zaprezentować.
Udało się. Komisja Zezwoleń wydała pozytywną opinię. Kolejnym krokiem były szkolenia.
– Wtedy trwały około sześciu miesięcy – dodaje franczyzobiorczyni. – To był niełatwy czas. Musieliśmy wyjechać do centrali, dzieci zostawiliśmy pod opieką bliskich. Oboje już nie pracowaliśmy zawodowo, przed szkoleniem zwolniliśmy się z etatów.
Nowe miejsce, nowy biznes
Jak podkreśla franczyzobiorczyni Intermarché, szkolenia to kluczowa sprawa, szczególnie dla osób, które dotychczas nie prowadziły własnej firmy. Dzięki nim poznaje się biznes Intermarché od podszewki, od działalności operacyjnej po zarządzanie. Ta wiedza przydała się praktycznie od razu, bo już pod koniec szkolenia małżonkowie dostali propozycję objęcia nowo budowanego sklepu w Rawie Mazowieckiej.
– To było prawie 400 km od naszego miejsca zamieszkania, ale byliśmy przecież gotowi na przeprowadzkę – mówi Bogusława Bigos.
Przeprowadzili się już kilka miesięcy przed otwarciem sklepu, aby doglądać ostatniego etapu budowy, i aby dzieci mogły zacząć kolejny rok szkolny już w nowym miejscu.
– Tak dużo się wtedy działo: nowe miejsce, nowa szkoła dla dzieci, doglądanie budowy, wyposażenie sklepu, rekrutacja pracowników – wspomina franczyzobiorczyni.
Sklep został otwarty w styczniu 2011 roku. Pierwsze miesiące to była ciężka praca, zwłaszcza że zaraz pojawiła się w pobliżu konkurencja. Trzeba było zapoznać klientów z marką Intermarché, przekonać ich do siebie.
– Po roku zaczęliśmy widzieć efekty, wzrosty obrotów, liczby klientów – mówi Bogusława Bigos.
Małżonkowie od początku podzielili się obowiązkami i ten podział obowiązuje do dziś. Paweł zajmuje się stroną handlową i techniczną, Bogusława sprawami administracyjnymi i kadrowymi.
– Decydując się na własny biznes, należy mieć świadomość, że trzeba będzie zajmować się wszystkim: rekrutacją, wyszkoleniem personelu, działalnością operacyjną, księgowością, zarządzaniem. Do tego zmieniające się ciągle przepisy. Jest dużo obszarów, których trzeba się nauczyć i których trzeba dopilnować – podkreśla Bogusława Bigos.
Praca popłaca
Od początku współpracy z Muszkieterami małżonkowie zakładali, że poprzestaną na jednym sklepie.
– Nie wyobrażaliśmy sobie prowadzenia kilku placówek, bo wiedzieliśmy, z iloma obowiązkami się to wiąże – nie ukrywa Bogusława Bigos.
Ale z czasem zaczęli się jednak zastanawiać nad powiększeniem swojego biznesu. Najpierw, w 2018 roku przy sklepie w Rawie Mazowieckiej uruchomili stację paliw. A trzy lata później dostali ofertę odkupienia sklepu w nieodległych Brzezinach.
– Był to sklep wieloletni, wymagający inwestycji, ale miał dobrą lokalizację i ogromny potencjał – mówi franczyzobiorczyni. – No i chcieliśmy też trochę sprawdzić samych siebie – czy potrafimy tak rozłożyć nasze obowiązki, że poradzimy sobie z zarządzaniem dwiema placówkami. Czas pokazał, że radzimy sobie z tym bardzo dobrze.
Postanowili swój drugi sklep wyremontować i na wzór tego w Rawie wdrożyć w nim nowy koncept Power.
– I to była bardzo dobra decyzja – podkreśla Bogusława Bigos.
W jej ocenie w branży spożywczej jest duża konkurencja – zarówno sieciowa, jak i małych, niezrzeszonych sklepów.
– Branża jest trudna, ale jeśli włożymy w nią dużo pracy, to może dać finansową satysfakcję – zapewnia franczyzobiorczyni Intermarché. – Czy myślimy o kolejnych sklepach? Życie nam pokazało, że wszystko jest kwestią odpowiedniej organizacji, wiec jeśli pojawią się ciekawe możliwości rozwoju, to nie wykluczamy, że poprowadzimy kolejne placówki.
WIZYTÓWKA MARKI INTERMARCHE
Sieć sklepów spożywczych, należąca do wywodzącej się z Francji Grupy Muszkieterów, która na polskim rynku funkcjonuje ponad 25 lat. Franczyzobiorca sieci Intermarché może liczyć na szerokie wsparcie Grupy, zarówno przed otwarciem swojego pierwszego punktu sprzedaży, jak i w trakcie trwania umowy franczyzowej.
Franczyzodawca oferuje m.in.:
- pomoc w wyborze lokalizacji sklepu i opracowaniu jego projektu, a także wsparcie w doborze wyposażenia, budowie placówki oraz przygotowaniach do otwarcia;
- kompleksowe szkolenia teoretyczno-warsztatowe realizowane w siedzibie Grupy Muszkieterów w Swadzimiu pod Poznaniem oraz staże praktyczne bezpośrednio w punktach sprzedaży, które jeszcze przed otwarciem sklepu przygotuje kandydata do skutecznego i efektywnego zarządzania własnym biznesem;
- wsparcie specjalistów i dostęp do regularnych szkoleń umożliwiających podnoszenie kwalifikacji – zarówno dla franczyzobiorcy, jak i pracowników sklepu;
- wsparcie doradców/specjalistów m.in. z dziedziny: marketingu, finansów, prawa, logistyki, IT, księgowości w trakcie procesu otwierania oraz po otwarciu sklepu;
- nowoczesne narzędzia marketingowe i digitalowe (np. aplikacja mobilna dla klientów i do zarządzania sklepem, usługi e-commerce, w tym click & collect, czyli Intermarché Drive).
Liczba sklepów: około 200
Kwota inwestycji: min. 400 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


