Wybierz mądrze franczyzę
– Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, z iloma aspektami pozagastronomicznymi trzeba się zmierzyć, prowadząc działalność w tej branży – mówi Tomasz Rawa z Berlin Döner Kebap.
Czy gastronomia to trudna branża?
Gastronomia sprawia wrażenie branży, do której łatwo wejść. Oglądając np. programy telewizyjne, może się wydawać, że to biznes, który łatwo rozpocząć i rozwinąć. Niestety, nie zawsze i nie wszystkim się to udaje – wręcz przeciwnie, rzadko który lokal przetrwa dłużej niż sześć miesięcy, maksymalnie rok. Dlatego obserwujemy wiele spektakularnych i głośnych otwarć, które często kończą się równie spektakularnymi upadkami.
Nie wystarczy pomysł, kulinarne predyspozycje, talent czy ładne logo. Owszem, kreator logo pomoże nam je wygenerować, ale zaufanie do marki musimy zbudować sami. Jeśli dodatkowo chcemy rozwijać nasz biznes na większą skalę, pojawiają się kolejne wyzwania – zwłaszcza jeśli firma od początku jest źle skalkulowana, ma zbyt wysoki food cost, problemy z utrzymaniem jakości czy funkcjonowaniem łańcuchów dostaw.
Wielu kandydatów na franczyzobiorców, którzy się do nas zgłaszają, nie ma świadomości, jak wieloma aspektami pozagastronomicznymi trzeba się zająć. Największe ryzyka pojawiają się już po otwarciu lokalu, kiedy ponieśliśmy już nakłady inwestycyjne.
Czy franczyza pomaga te ryzyka minimalizować?
Zdecydowanie tak. Franczyza daje przede wszystkim kompleksowy know-how prowadzenia biznesu – obejmujący m.in. wspólne kampanie marketingowe, kwestie prawno-podatkowe, zarządzanie personelem, markę rozpoznawalną wśród klientów, sprawdzony produkt, gotowe łańcuchy dostaw, wynegocjowane ceny oraz zoptymalizowane procesy operacyjne. Dodatkowo zapewnia znajomość postaw i zachowań konsumenckich oraz wsparcie w reagowaniu na sytuacje kryzysowe – czego dowodem były działania w czasie pandemii. Koncepty franczyzowe wdrażały rozwiązania, które później obowiązywały w całej sieci, wyciągając przy tym wnioski na przyszłość. Franczyzodawcy zwiększyli dywersyfikację modeli biznesowych. Przykładem może być nasz modułowy format restauracyjny – Outdoor Food Concept. Jedną z jego kluczowych zalet – obok niższych kosztów inwestycji – jest możliwość relokacji.
Sieci franczyzowe mają również większą siłę przetargową – np. w negocjacjach z wynajmującymi, dostawcami, usługodawcami, a nawet w rozmowach z administracją w sprawach legislacyjnych. Przykładowo, w sytuacji rosnących cen energii franczyzodawca może negocjować stawki z dostawcami w imieniu całej sieci – uzyskując lepsze warunki niż pojedynczy przedsiębiorca.
Czy jednak każdy franczyzodawca działa w interesie franczyzobiorców?
Niestety, zdarzają się również franczyzodawcy, którym zależy wyłącznie na własnym interesie. Franczyza to jeden z łatwiejszych sposobów na rozwinięcie sieci przy wykorzystaniu kapitału zewnętrznego – to franczyzobiorcy inwestują w nowe lokale. Powstają więc koncepty, które już po kilku miesiącach działalności zaczynają oferować model franczyzowy, bez wcześniejszego stworzenia stabilnej sieci własnej. Inwestują duże środki w marketing, kusząc w ten sposób nieświadomych kandydatów. Tymczasem nie mają rzetelnych danych o zachowaniach konsumentów w dłuższym okresie, sezonowości biznesu czy jego funkcjonowaniu w różnych lokalizacjach. Uważam, że koncept powinien działać przynajmniej 3-4 lata, zanim będzie w stanie wypracować know-how i zweryfikować struktury, produkty i procesy – tak, by móc oferować innym licencję na biznes.
Ryzyko upadku franczyzodawcy, który nie ma ugruntowanej pozycji na rynku, jest równie wysokie jak ryzyko upadku każdego innego początkującego przedsiębiorcy. Niestety, zauważam też przypadki tzw. missellingu, czyli sprzedaży usługi przy wprowadzeniu klienta w błąd. Przykładowo: przedstawienie nieprawdziwych danych finansowych, które prowadzą do błędnych decyzji inwestycyjnych; przygotowanie kalkulacji opartych na leasingu bez uwzględnienia jego rzeczywistych kosztów; uzależnianie podpisania umowy franczyzowej od wcześniejszego zawarcia leasingu np. na food trucka, którego sprzedawcą jest sam franczyzodawca. Dlatego należy zachować czujność na każdym etapie negocjacji, pytać o źródła danych i weryfikować przedstawione kalkulacje.
Jak ustrzec się przed nieuczciwym franczyzodawcą?
Przede wszystkim – należy zażądać wzoru umowy franczyzowej i dokładnie ją przeanalizować. Warto sprawdzić kondycję finansową franczyzodawcy, korzystając z ogólnodostępnych baz informacji gospodarczych. Możemy sprawdzić, czy firma nie jest zadłużona, czy reguluje swoje zobowiązania. Niektórzy franczyzodawcy uczestniczą w programach typu „Rzetelna Firma”. Można również zajrzeć do bazy KRS i zapoznać się z wynikami finansowymi spółki za ostatnie lata czy sprawdzić, czy nie znajduje się w restrukturyzacji. Warto zapytać, ile placówek własnych prowadzi franczyzodawca i czy są one rentowne. Należy też przeanalizować, czy umowa – która wiąże nas często na wiele lat – jasno reguluje obowiązki obu stron. Sprawdźmy, czy po zakończeniu współpracy obowiązuje nas zakaz konkurencji i jeśli tak – czego dokładnie dotyczy. Czy obejmuje całą gastronomię, czy tylko konkretny segment, np. kebaba? Zbyt niska kwota wejścia w biznes też powinna wzbudzić naszą czujność – mogą za nią kryć się ukryte koszty. Nie ma technicznej możliwości, aby w jednym koncepcie tego samego rodzaju koszty różniły się dziesięciokrotnie,a do takich wniosków można dojść,porównując oferty franczyzy.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA BERLIN DONER KEBAP
Sieć restauracji należąca do segmentu casual. Rozwija kilka róznych formatów lokali:
- wolnostojące restauracje przy głównych trasach komunikacyjnych
- restauracje w food courtach centrów handlowych
- lokale w parkach handlowych, z salą konsumpcyjną
- modułowe restauracje w modelu Outdoor Food Concept
- 78 lokali
- kwota inwestycji od 200-250 tys. zł
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

