Własna placówka PKO Banku Polskiego w małym mieście

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Mariusz Hajdasz zaczynał swoją karierę zawodową od stanowiska dyżurnego ruchu na kolei, później pracował w hucie szkła kryształowego. W kolejnych latach zajmował się handlem detalicznym. W 2019 roku związał się z PKO Bankiem Polskim jako partner prowadzący placówkę bankową w Lądku-Zdroju.

– Zdecydowałem się na tę formę działalności, bo chciałem pracować z ludźmi i mieć wpływ na lokalne życie gospodarcze – mówi Mariusz Hajdasz. – Prowadzenie agencji bankowej to praca, która wymaga odpowiedzialności, ale też daje poczucie stabilizacji – dodaje.

Jego placówa obsługuje zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. W praktyce oznacza to codzienny kontakt z osobami zainteresowanymi kredytem hipotecznym, założeniem konta, lokatą czy uzyskaniem podstawowych porad finansowych.

– Bankowość detaliczna w małym mieście opiera się na relacjach – mówi Hajdasz. – Klienci często wracają, bo czują, że ktoś zna ich sytuację i realnie chce im pomóc – wyjaśnia.

Zalanie i szybki powrót do pracy

We wrześniu 2024 roku Lądek-Zdrój, podobnie jak wiele miejscowości na Dolnym Śląsku, zmagał się ze skutkami intensywnych opadów. Woda zalała ulice, piwnice, a także kilka lokalnych firm i instytucji. Wśród poszkodowanych była również placówka partnerska PKO Banku Polskiego prowadzona przez Mariusza Hajdasza.

– To był trudny moment. Woda dostała się do pomieszczeń, uszkadzając infrastrukturę i wyposażenie. Musieliśmy na chwilę zawiesić działalność, żeby ocenić straty i rozpocząć naprawy – wspomina Hajdasz.

Jak mówi, kluczowe było szybkie wsparcie operacyjne, by nie zawieść klientów, którzy i tak byli dotknięci sytuacją kryzysową. – Z pomocą banku udało się zorganizować tymczasowe rozwiązania i wznowić obsługę w krótkim czasie. Formalnie nie wróciliśmy jeszcze do pełnej infrastruktury, bo remont potrwa dłużej, ale najważniejsze było przywrócenie ciągłości działania – dodaje.

W jego ocenie to właśnie takie sytuacje weryfikują, na ile system partnerski jest rzeczywiście stabilny. – Wiedziałem, że mogę liczyć na wsparcie i nie zostałem z tym sam. To dało mi spokój i pozwoliło skupić się na organizacji pracy – mówi Mariusz Hajdasz.

Franczyza bankowa w praktyce

Model agencji partnerskiej PKO Banku Polskiego działa na zasadzie franczyzy. Partner prowadzi działalność gospodarczą i odpowiada za organizację placówki, zatrudnienie pracowników i kontakt z klientem. Bank dostarcza infrastrukturę, systemy informatyczne i produkty, a także zapewnia szkolenia i wsparcie operacyjne.

W Polsce działa obecnie ponad 250 placówek partnerskich PKO. Najczęściej powstają one w mniejszych miastach i gminach, gdzie bank rezygnuje z własnych oddziałów, ale nadal chce być obecny fizycznie.

Anna Smolińska
Autor
Anna Smolińska
dziennikarz