Sfinks postawił na franczyzę
Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska to już ponad 93 proc. Grupa przede wszystkim przekształca lokale własne, oddając je w ręce franczyzobiorców.
Grupa Sfinks Polska zarządza 105 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 71 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów) oraz 1 restauracją Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar. Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma.
W ręce franczyzobiorców
Na koniec I kwartału 2025 r. udział lokali franczyzowych w całej sieci wzrósł do 93,3 proc. wobec 80 proc. rok wcześniej. Lokale zarządzane przez spółkę (wyłączając puby Piwiarnia) wypracowały w I kwartale 50,31 mln zł przychodów gastronomicznych, co daje wzrost o 6 proc. r/r. Natomiast przychody skonsolidowane od stycznia do marca br. wyniosły 12,78 mln zł wobec 21,05 przed rokiem. Spółka tłumaczy, że ten obniżony poziom był efektem dalszych przekształceń restauracji własnych na franczyzowe - w rezultacie zaprzestano bowiem konsolidacji przychodów i kosztów tych restauracji w ramach grupy.
– W pierwszym kwartale tego roku kontynuowaliśmy przekształcenia na franczyzę, zgodnie z zapowiedziami ze strategii spółki. W 2025 r. do chwili publikacji raportu okresowego trzy kolejne lokale własne przeszły w ręce franczyzobiorców, co razem z ubiegłorocznymi przekształceniami daje 16 lokali. Do końca roku tego typu zmiana będzie dotyczyła jeszcze kilku restauracji. Przekształcenia tak znacznej liczby lokali wpływają na rachunek wyników oraz bilans (sprzedaż tych restauracji nie jest już raportowana w przychodach Grupy – przyp.red.), co utrudnia ich porównywanie rok do roku i taka sytuacja będzie występowała jeszcze przez kilka kolejnych kwartałów. Zdecydowanie idziemy jednak w kierunku modelu centrali zarządzającej siecią, optymalizującej jej funkcjonowanie oraz rozwijającej marki gastronomiczne. Co ważne, jednocześnie rosną obroty samych lokali, z czego blisko 97 proc. przychodów to przychody restauracji SPHINX, a także zwiększa się rentowność brutto sprzedaży grupy – ten wskaźnik wzrósł z 29 proc. na koniec marca 2024 r. do 47 proc. na koniec pierwszego kwartału 2025 – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Będzie lepiej?
Na koniec I kwartału Sfinks odnotował stratę na poziomie 2 mln zł, a zysk EBITDA uplasował się na poziomie 1,78 mln zł (6,1 mln zł rok wcześniej). Spółka tłumaczy, że przekształcenia restauracji własnych na franczyzowe oznaczają nie tylko zmiany rachunkowe dot. przychodów i kosztów grupy, ale też czasowo wpływają na samo funkcjonowanie lokali, np. franczyzobiorcy oczekują na wydanie nowej koncesji na sprzedaż alkoholu, bywa że dokonują zmian w zespole i wdrażają nowych pracowników. W rezultacie obroty takich restauracji w okresie przejściowym są niższe niż ich możliwości, co też wpływa na wysokość opłat franczyzowych przekazywanych centrali. Ten efekt zaś – jak uzasadnia Sfinks - przy dużej liczbie przekształceń realizowanych w krótkim okresie jest widoczny w przychodach i wynikach grupy.
– Docelowo sytuacja w przekształcanych restauracjach będzie się normalizować i te lokale będą działały coraz efektywniej, co przełoży się na wysokość opłat franczyzowych i przychodów spółki – dodaje Sylwester Cacek..
Nowe lokale
W I kwartale w grupie Sfinks przybyła też nowa restauracja SPHINX. To lokal otwarty w marcu w parku handlowym w Lubinie na Dolnym Śląsku. Od maja działa również nowa restauracja SPHINX, mieszcząca się nieopodal staromiejskiego rynku w Jarocinie. Obie restauracje prowadzone są przez franczyzobiorców. Trwają prace nad uruchomieniem kolejnych lokali, m.in. w Trójmieście.
Innym nowym przedsięwzięciem Sfinksa, wprowadzonym już w II kwartale 2025 r., jest SPHINX Box, poprzez który spółka weszła na rynek cateringu dietetycznego. Oferta jest dostępna dla mieszkańców ponad czterech tysięcy miejscowości w Polsce.
WIZYTÓWKA SFINKS POLSKA
Grupa Sfinks Polska zarządza 105 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski.
- 71 restauracji SPHINX
- 28 pubów Piwiarnia
- 1 restauracja Chłopskie Jadło
- 1 lokal Lepione&Pieczone
- 3 lokale The Burgers
- 1 lokal Sphinx Cocktail Bar
ZOBACZ W KATALOGU
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
KawoWiniarnia
Kawiarnie-winiarnie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


