Światowy Dzień Franczyzy 2025
Polska Organizacja Franczyzodawców wraz ze Światową Radą Franczyzy po raz pierwszy obchodzi Światowy Dzień Franczyzy – inicjatywę, która ma na celu podkreślenie znaczenia franczyzy dla lokalnych społeczności i gospodarki.
Franczyza to więcej niż model biznesowy. To narzędzie, które wspiera lokalnych przedsiębiorców w prowadzeniu działalności w oparciu o sprawdzony know-how i ciągłe wsparcie operacyjne. Obecnie w Polsce działa ponad 1 000 systemów franczyzowych, skupiających niemal 75 000 niezależnych firm i zatrudniających setki tysięcy pracowników.
Franczyzobiorcy odgrywają ważną rolę w życiu społecznym – aż 97 proc. z nich angażuje się w działania lokalne, 74 proc. wspiera organizacje charytatywne, 56 proc. sponsoruje wydarzenia i drużyny, a 55 proc. oferuje zatrudnienie dla młodzieży (dane: CFIB).
– Franczyza to wspólny interes franczyzobiorcy i franczyzodawcy. Jego sukces – biznesowy i ekonomiczny – zależy od obu stron. Rolą franczyzodawcy jest dobrać partnerów, którzy zainwestują nie tylko pieniądze, ale i swoją wiedzę, doświadczenie i pracę w rozwój biznesu – mówi Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Jak podkreśla, aż 80 proc. franczyzobiorców utrzymuje się na rynku przez co najmniej 5 lat, w porównaniu z około 20 proc. przedsiębiorstw niezależnych.
Gospodarczy impuls
Na rynkach rozwiniętych, takich jak USA, Kanada, Japonia czy Wielka Brytania, już co 20. pracownik zatrudniony jest w sektorze franczyzowym – udział ten podwoił się w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Firmy franczyzowe w Polsce są zarejestrowane i płacą podatki w kraju, co oznacza bezpośredni wpływ na lokalne i krajowe finanse publiczne. Franczyza napędza rozwój handlu, usług, edukacji, a coraz częściej także sektorów nowoczesnych, takich jak OZE czy e-commerce.
Światowy Dzień Franczyzy to okazja do docenienia roli, jaką franczyzobiorcy odgrywają w swoich społecznościach – jako pracodawcy, darczyńcy, partnerzy społeczni i lokalni liderzy. Polska Organizacja Franczyzodawców przypomina: franczyza to nie tylko licencja na biznes, ale także partnerstwo, które ma wpływ na codzienne życie ludzi i rozwój lokalnej gospodarki.
Zapraszamy na live
Zapraszamy także do obejrzenia dyskusji na temat franczyzy w Polsce, innowacji, wartości oraz zagadnień istotnych dla osób, które planują zainwestować w biznes franczyzowy. To będzie dzień pełen inspirujących rozmów i refleksji nad tym, jak franczyza może być narzędziem realnej zmiany – nie tylko w biznesie, ale też w życiu wielu ludzi.
Wyróżnione franczyzy
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

