Dobre Oko rozwija franczyzę optyczną

Minimalna powierzchnia
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Okulary to dla wielu z nas produkt pierwszej potrzeby.

– Nieustannie widzimy wzrost liczby klientów w naszych salonach, również wartość sprzedanych okularów zwiększa się rok do roku – zauważa Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander, właścicielka sieci salonów optycznych Dobre Oko. – Klienci są oczywiście bardzo zróżnicowani, nie każdy sięga po oprawy czy szkła premium, ale widzimy że konsumenci doceniają dobrą jakość produktu i rozumieją, że musi ona kosztować odrobinę więcej.

Obecnie marka Dobre Oko ma 31 salonów. W tym roku przybyły dwa nowe, a do końca 2025 siec planuje jeszcze co najmniej 3 otwarcia.

– Planujemy ekspansję w dół Polski oraz w centrum kraju – zapowiada Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Mamy tam już kilka salonów, ale potencjał jest nadal ogromny.

Zaangażowani franczyzobiorcy

Doświadczenie w branży optycznej nie jest potrzebne kandydatom na franczyzobiorców. Koncept Dobre Oko oczekuje jednak zaangażowania i chęci do poznania tejże branży.

– Zależy nam, aby przyszły właściciel salonu poznał dokładnie branżę oraz tajniki optyki, nawet jeżeli nie zamierza osobiście pracować w salonie – podkreśla Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – Są w naszej sieci salony, w których właściciele pracują osobiście, ale są też takie, w których franczyzobiorcy tylko koordynują biznes, a klientów obsługują pracownicy. Każdy franczyzobiorca jednak zna branżę i podstawy optyki, aby rozumieć ten biznes i efektywnie nim kierować.

Minimalna wielkość lokalu, potrzebnego na salon optyczny to 45 mkw. Najbardziej optymalną powierzchnią będzie jednak 60-70 mkw.

– Nie polecamy lokali większych niż 100 mkw. ze względu na koszty utrzymania takiej przestrzeni – radzi Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. 

Lokalizacja salonu powinna być łatwo dostępna i widoczna dla pieszych oraz zmotoryzowanych klientów. Salon powinien znajdować się handlowej przestrzeni, w otoczeniu sklepów, takich jak np. apteka, przychodnia, piekarnia, generalnie w miejscu, gdzie jest dużo ludzi. Ważny jest również łatwo dostępny parking oraz duża witryna.

– Odradzamy lokale na piętrze – dodaje franczyzodawczyni.

Inwestycja w salon

Całkowity koszt inwestycji w salon optyczny zależy oczywiście od wyjściowego stanu lokalu i nakładów remontowych, jakie franczyzobiorca musi ponieść.

– Pomijając ten aspekt, koszt otwarcia to ok. 100-150 tysięcy zł netto. Jest to realna kwota, a nie sztucznie zaniżona – zaznacza Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander. – W tej kwocie mamy meble, sprzęt służący do badania wzroku, zatowarowanie, jednym słowem wszystko.

Franczyzodawca zapewnia, że udzielamy wsparcia na każdym etapie inwestycji: od poszukiwania lokalu, poprzez jego aranżację, zatowarowanie, aż po otwarcie.

– Na tym jednak nasze wsparcie się nie kończy, jesteśmy do dyspozycji przez cały czas prowadzenia biznesu – zapewnia franczyzodawczyni. – Wspólnie z przyszłym franczyzobiorcą ustalamy zakres pomocy i wsparcia, jaki jest mu potrzebny.

Według właścicielki marki, pierwsze miesiące działalności pozwalają już zarobić na koszty stał,e a nawet więcej. Całkowity zwrot inwestycji franczyzodawca szacuje na 15 miesięcy. Dobrze działający salon potrafi wygenerować zysk w wysokości 20 tys. zł lub więcej.

Koncept jest otwarty nie tylko na osoby, które chcą otworzyć salon. Chętnie nawiąże tez współpracę z właścicielami już działających salonów, którzy chcieliby dołączyć do sieci.

– Do tej pory nie mieliśmy takich przypadków, ale serdecznie zapraszamy do współpracy każdego. Dzięki naszemu partnerskiemu podejściu do biznesu, bez problemu dojdziemy do kompromisu z każdym salonem, nawet takim, który już od kilku lat jest na rynku – mówi Aleksandra Pilaczyńska-Aleksander.

WIZYTÓWKA MARKI DOBRE OKO

Sieć salonów optycznych.

Wsparcie dla franczyzobiorcy:

  • know-kow
  • wypracowane rabaty u partnerów
  • wsparcie marketingowe
  • szkolenia
  • wspólne programy zakupowe
  • doradztwo i wsparcie
  • znak towarowy
  • podręcznik operacyjny
  • pomoc w wyborze lokalizacji i aranżacji lokalu
  • indywidualne szkolenie franczyzobiorcy

Dobre Oko w liczbach

31 salonów

jednorazowa opłata wstępna 5 tys. zł netto

opłata miesięczna:

za pierwszy salon 1 tys. zł netto

za drugi salon 500 zł netto

trzeci - bez opłat 

opłaty miesięczne naliczane są dopiero w momencie otwarcia salonu

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz