Jak wejść we franczyzę Intermarché

Można różnie
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Według prognoz agencji PMR dynamika wzrostu sektora spożywczego przekroczy 7 procent, a w kolejnych latach utrzyma się na stabilnym poziomie około 5 procent rocznie.

– To efekt wyhamowania inflacji i poprawy realnej siły nabywczej gospodarstw domowych. W praktyce oznacza to, że Polacy znów chętniej wydają na codzienne zakupy, co sprzyja rozwojowi handlu detalicznego – ocenia Bartłomiej Tarłowski, menedżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Grupy Muszkieterów, do której należy marka Intermarché. – Branża spożywcza jest w największym stopniu odporna na wahania koniunkturalne – jeść trzeba. 

Wzrost sprzedaży w sieci w pierwszym półroczu 2025 w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 3 proc. like for like (na porównywalnej powierzchni sprzedażowej).

Plany ekspansji

Intermarché ma w Polsce 186 supermarketów, wszystkie franczyzowe. W pierwszej połowie tego roku marka uruchomiła dwa nowe supermarkety. Kolejne trzy placówki przeszły modernizację do formatu Power 2.0 przeszły kolejne trzy placówki. Na następne lata marka ma ambitny plan – rocznie chce otwierać 15 nowych marketów.

Koncept ma swoje wymagania i oczekiwania wobec kandydatów na franczyzobiorców.

– Zależy nam na osobach, które zgromadziły już pewien kapitał i są gotowe poprowadzić własny biznes. Zwracamy uwagę na przedsiębiorczość kandydatów, otwartość na nową wiedzę, zdolność do podejmowania ryzyka i motywację do działania – wylicza Bartłomiej Tarłowski. – Muszą też aktywnie angażować się w prowadzenie biznesu i jego rozwój. 

Kapitał wymagany na start to minimum 400 tys. zł (które nie mogą pochodzić z kredytu), ale jednocześnie nie mniej, niż 20 proc. całości inwestycji, którą jest wyposażenie sklepu i prace wykończeniowe. 

Nowy franczyzobiorca może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.

– Tę ostatnią ścieżkę wybrał np. nasz franczyzobiorca Grzegorz Bonk, który w 2023 roku jako nowy przedsiębiorca przejął działający punkt sprzedaży w Wejherowie. W 2024 r. na takiej samej zasadzie objął sklep w Pucku, a w tym roku planuje przejęcie supermarketu w Lęborku. Jest to przykład szybkiego skalowania biznesu pod marką Intermarché – informuje Bartłomiej Tarłowski.

Biznes ze wsparciem

Jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej przedsiębiorca przechodzi kompleksowe szkolenie, przygotowujące do prowadzenia tak dużego biznesu, poznając know-how marki i ucząc się zarządzania supermarketem spożywczym. Centrala gwarantuje też szkolenia dla pracowników, prace konceptowe nad marketem i pomoc specjalistów w przygotowaniu otwarcia lub przejęcia istniejącego punktu sprzedaży.

– Natomiast już po otwarciu sklepu franczyzobiorca otrzymuje pomoc regionalnego doradcy handlowego oraz innych przedsiębiorców, a także cały pakiet serwisów, począwszy od logistyki, aż po marketing – podkreśla Bartłomiej Tarłowski. – Ponadto stale zapewniamy narzędzia, takie jak oprogramowanie automatyzujące zamówienia, administrację, a przede wszystkim dostęp do szerokiej gamy produktów z naszych magazynów centralnych. 

Jeśli chodzi o opłaty związane z franczyzą, to można wyróżnić opłatę za korzystanie z marki Intermarché w wysokości 0,525 proc. od obrotu brutto oraz składkę na realizację audytów i doradztwo w obszarze jakości, a także szkolenia pracowników w wysokości 0,115 proc. od obrotu brutto.

– Są to opłaty, które wracają do przedsiębiorców w postaci usług i wsparcia w prowadzeniu sklepów – dodaje Bartłomiej Tarłowski.

WIZYTÓWKA MARKI INTERMARCHE

Sieć sklepów spożywczych, należąca do wywodzącej się z Francji Grupy Muszkieterów, która na polskim rynku funkcjonuje ponad 25 lat. Franczyzobiorca sieci Intermarché może liczyć na szerokie wsparcie Grupy, zarówno przed otwarciem swojego pierwszego punktu sprzedaży, jak i w trakcie trwania umowy franczyzowej. 

Franczyzodawca oferuje m.in.: 

  • pomoc w wyborze lokalizacji sklepu i opracowaniu jego projektu, a także wsparcie w doborze wyposażenia, budowie placówki oraz przygotowaniach do otwarcia;
  • kompleksowe szkolenia teoretyczno-warsztatowe realizowane w siedzibie Grupy Muszkieterów w Swadzimiu pod Poznaniem oraz staże praktyczne bezpośrednio w punktach sprzedaży, które jeszcze przed otwarciem sklepu przygotuje kandydata do skutecznego i efektywnego zarządzania własnym biznesem;
  • wsparcie specjalistów i dostęp do regularnych szkoleń umożliwiających podnoszenie kwalifikacji – zarówno dla franczyzobiorcy, jak i pracowników sklepu;
  • wsparcie doradców/specjalistów m.in. z dziedziny: marketingu, finansów, prawa, logistyki, IT, księgowości w trakcie procesu otwierania oraz po otwarciu sklepu;
  • nowoczesne narzędzia marketingowe i digitalowe.

Liczba sklepów: 186

Kwota inwestycji: min. 400 tys. zł

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz