Franczyza sklepów spożywczych
W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Duża konkurencja powoduje, że niezrzeszonym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku spożywczym. Ze znaną marką działa się łatwiej. Podczas Targów Franczyza najwięksi rynkowi gracze przedstawią swoje licencje na biznes.
Sklep z Żabką
Żabka ma ponad 10 tys. franczyzobiorców i już blisko 12 tys. sklepów. Wśród przedsiębiorców, decydujących się na współpracę z marką jest coraz więcej cudzoziemców. W strukturach sieci działa obecnie około 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy. Pozostała część pochodzi m.in. osoby z Białorusi, Bułgarii, Egiptu, Indii, Azerbejdżanu czy Kazachstanu.
Współpraca z Żabką nie wymaga dużego wkładu finansowego – początkowe koszty to około 5 tys. zł. Pokrywają m.in. rejestrację kasy fiskalnej i uzyskanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Resztę – lokal, zatowarowanie, wyposażenie – zapewnia sieć.
Zanim franczyzobiorca otworzy sklep, musi przejść obowiązkowe, bezpłatne szkolenie, zakończone egzaminem. Obejmuje ono część teoretyczną (sprzedaż, HR, finanse) oraz praktyczną. Jako pełnoprawni przedsiębiorcy działają na własny zysk, samodzielnie zatrudniają pracowników, regulują zobowiązania podatkowe i ubezpieczeniowe, a także prowadzą niezależną księgowość. Franczyzobiorcy Żabki otrzymują szerokie wsparcie od sieci ułatwiające im prowadzenie biznesu, w tym m.in. w pełni wyposażony i zatowarowany sklep (m.in.: meble, sprzęt AGD, systemy informatyczne, towar), szereg nieodpłatnych szkoleń, narzędzia technologiczne, wsparcie IT czy serwisowe. Objęci są również ubezpieczeniem „Polisa na biznes”, które chroni ich od różnych nieprzewidzianych sytuacji mogących pojawić się podczas prowadzenia własnego biznesu i zapewnia stabilność finansową w momencie zakończenia współpracy. Korzystają też z narzędzi (m.in. aplikacja Cyberstore i OptiPlan z Asystentem Żabka) pozwalających im na kontrolę przepływów finansowych, prowadzenia sprzedaży i gospodarki magazynowej, a nawet pozwalające na estymację przyszłych zobowiązań podatkowych.

Auchan do wyboru
Auchan to międzynarodowa marka, działająca w kilkunastu krajach. W Polsce ma ok. 220 sklepów, część z nich prowadzą franczyzobiorcy. Placówki otwiera w różnych formatach – jako hipermarkety, supermarkety i sklepy osiedlowe. Największe są oczywiście hipermarkety, o powierzchni powyżej 2,5 tys. mkw. Supermarket to nieco mniejszy format – od 500 do 2,5 tys. mkw. W sklepach osiedlowych natomiast hala sprzedaży ma powierzchnię od 200 do 500 mkw. Koszty inwestycji oczywiście zależą od wybranego formatu oraz lokalnych uwarunkowań. Jeśli franczyzobiorca nie posiada lokalu na sklep, centrala Auchan pomaga w jego znalezieniu, a także w stworzeniu jego wizualizacji. Franczyzobiorca korzysta z know-how, znajomości rynku oraz oferty produktowej Auchan. Ma również zapewniony udział w programie szkoleń. Umowa franczyzowa jest zawierana na 10 lat z możliwością jej przedłużenia. Od kandydatów na franczyzobiorców Auchan oczekuje doświadczenia w handlu, zaangażowania w rozwój biznesu, innowacyjnego podejścia do handlu, otwartości na potrzeby klienta.

Carrefour gwarantuje przychód
Carrefour jest obecny na polskim rynku od 1997 roku i dziś ma w Polsce sieć liczącą ponad 750 sklepów. Działają w różnych formatach – jako sklepy convenience (wielkomiejskie, osiedlowe, z ladą tradycyjną lub bez, trafikowe, na stacjach paliw), supermarkety (osiedlowe, klasyczne oraz premium) oraz hipermarkety. W zależności od potrzeb lokalnych i profilu klienta placówki mogą działać z logo Carrefour Express, Globi, Carrefour Market lub Carrefour.
Carrefour mocno stawia na franczyzę – aż 9 na 10 nowych placówek powstaje we współpracy z franczyzobiorcami.
W tym roku Carrefour zaproponował franczyzobiorcom, oprócz klasycznego modelu franczyzowego, nową ofertę współpracy. W ramach tego modelu centrala przygotowuje dla partnera sklep od A do Z – wybiera i sprawdza lokalizację, finansuje remont, dostarcza wyposażenie i zatowarowanie, instaluje systemy IT i kasy samoobsługowe, a także organizuje całe zaplecze logistyczne. Dodatkowo franczyzobiorca otrzymuje gwarantowany przychód w wysokości 28 tys. zł miesięcznie i dodatkowy bonus na start w wysokości 10 tys. zł.
Jeżeli chodzi o lokalizację takich sklepów, to sieć preferuje przede wszystkim duże miasta, powyżej 100-150 tysięcy mieszkańców, gdzie jest największy potencjał sprzedażowy. Choć nie zamyka się też na mniejsze miejscowości – każda lokalizacja jest analizowana indywidualnie.

Plany Intermarché
Intermarché ma w Polsce 186 supermarketów, wszystkie franczyzowe. Na kolejne lata marka ma ambitny plan – rocznie chce otwierać 15 nowych sklepów. U kandydatów na franczyzobiorców Intermarché ceni przedsiębiorczość, otwartość na nową wiedzę, zdolność do podejmowania ryzyka i motywację do działania. Muszą też aktywnie angażować się w prowadzenie biznesu i jego rozwój.
Kapitał wymagany na start to minimum 400 tys. zł (które nie mogą pochodzić z kredytu), ale jednocześnie nie mniej, niż 20 proc. całości inwestycji, którą jest wyposażenie sklepu i prace wykończeniowe.
Nowy franczyzobiorca może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę. Jeszcze przed podpisaniem umowy franczyzowej przedsiębiorca przechodzi kompleksowe szkolenie, przygotowujące do prowadzenia biznesu, poznając know-how marki i ucząc się zarządzania supermarketem spożywczym. Centrala gwarantuje też szkolenia dla pracowników, prace konceptowe nad marketem i pomoc specjalistów w przygotowaniu otwarcia lub przejęcia istniejącego punktu sprzedaży. Już po otwarciu sklepu franczyzobiorca otrzymuje pomoc regionalnego doradcy handlowego oraz innych przedsiębiorców, a także cały pakiet serwisów począwszy od logistyki, aż po marketing. Do tego oczywiście dostęp do bazy produktów z magazynów centralnych.
Jeśli chodzi o opłaty związane z franczyzą, to można wyróżnić opłatę za korzystanie z marki Intermarché w wysokości 0,525 proc. od obrotu brutto oraz składkę na realizację audytów i doradztwo w obszarze jakości oraz szkolenia pracowników w wysokości 0,115 proc. od obrotu brutto.

Woda i napoje prosto do domu
Pierrot to producent butelkowanej wody źródlanej i napojów. Produktów tej marki nie można kupić w sklepach i sieciach handlowych, są dostarczane bezpośrednio do klientów. Ich dystrybucją zajmują się właśnie franczyzobiorcy, którzy także pozyskują klientów. Model sprzedażowy ukierunkowany jest na odbiorców detalicznych. Klient płaci wyłącznie za napoje, dostawa jest zawsze bezpłatna.
Każdy franczyzobiorca otrzymuje wyłączność na określony teren. Na starcie współpracy potrzebują 50 tys. zł – na zakup tysiąca opakowań, czyli skrzynek i butelek na napoje. W tej kwocie mieści się też franczyzowy pakiet startowy, obejmujący m.in. szkolenia i materiały reklamowe. Poza opakowaniami, na start potrzebny jest też samochód dostawczy o ładowności do 1,5 t i magazyn przystosowany do przechowywania napojów. Uruchomienie każdej kolejnej trasy dystrybucyjnej każdorazowo wiąże się z koniecznością zakupu kolejnego samochodu oraz następnego tysiąca skrzynek.
Do zakupionych na starcie opakowań franczyzobiorca otrzymuje od franczyzodawcy towar – łącznie 24 tys. butelek wody i napojów. Do tego system zarządzania opakowaniami i bazą klientów, pomoc w rekrutacji pracowników, opiekę koordynatora. Licencjobiorca przechodzi też szkolenia, m.in. z pozyskiwania klientów.
Pierrot nie pobiera żadnych bieżących opłat z tytułu przynależności do sieci franczyzowej.

Autonomiczny sklep Piko24
Autonomiczny sklep Piko24 to kompaktowy pawilon dostępny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Wewnątrz pracuje polska technologia Shelfio: hybryda czujników wizyjnych (kamery) i wagowych, wspierana AI. Całość jest zdalnie nadzorowana przez centrum operacyjne Piko24 i wcześniej przetestowana na sieci własnej. Dla klienta to „wejdź–weź–wyjdź”: aplikacją otwiera drzwi, zdejmuje produkty z półek, a system automatycznie rozpoznaje artykuły i nalicza należność. Podgląd paragonu widać na ekranie w sklepie w czasie rzeczywistym oraz w aplikacji.
Według franczyzodawcy takie punkty sprzedaży najlepiej sprawdzą się np. na osiedlach mieszkaniowych, w mniejszych miejscowościach bez całodobowego handlu, w okolicach biurowców i zakładów pracy. W asortymencie sklepów są produkty z 12-14 kluczowych kategoriach o najwyższej rotacji.
Partner może zaproponować własną lokalizację albo skorzystać z bazy miejsc Piko24. Po stronie centrali jest dzierżawa terenu, wszelkie formalności, przyłącze, transport, montaż i uruchomienie punktu. Partner dostaje obiekt „pod klucz”, gotowy do sprzedaży. Koszt takiej inwestycji to 500 tys. zł netto.
Za zatowarowanie, czystość i serwis techniczny punktu odpowiada centrala Piko24, dzięki czemu partner nie musi zajmować się codziennymi operacjami, ani nawet bywać w sklepie.
Koszty dzierżawy terenu, utrzymania punktu i logistyki spożywczej są po stronie Piko24. W tej chwili nie ma żadnych stałych opłat, związanych z franczyzą. Co więcej – centrala zapewnia gwarantowane miesięczne kwoty zwrotu: 4 tys. zł jeśli lokalizacja sklepu pochodzi od Piko24 lub 5 tys. zł jeśli to partner zaproponował miejsce.
Ale uwaga – powyższe warunki współpracy są aktualne dla pierwszych 50 partnerów, którzy zdecydują się na otwarcie autonomicznego sklepu Piko24.

WIZYTÓWKA TARGÓW FRANCZYZA
Najważniejsze wydarzenie na rynku franczyzy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku organizowane są po raz 23. To okazja do spotkania z franczyzodawcami z przeróżnych branż, z markami międzynarodowymi oraz rodzimymi. Organizatorzy zapewniają też bogaty program wykładów i seminariów. Bilety na wydarzenie można kupić pod adresem https://bilet.franczyza.pl/ – w przedsprzedaży o 50 proc. taniej. W cenie biletu znajduje się także roczna subskrypcja magazynu “Własny Biznes FRANCHISING”.
- termin: 23-24 października
- miejsce: Pałac Kultury i Nauki w Warszawie
- liczba wystawców: ok. 100
Przeczytaj inne artykuły o Targach Franczyza:
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.


