Wysmakowane połączenie

Lokal z duszą
Info

Z tego artykuły dowiesz się o

Jak powstał koncept KawoWiniarnia i jaka jest jego specyfika?

Kto może zostać franczyzobiorcą KawoWiniarni?

Ile trzeba zainwestować w lokal?

Jakie wsparcie otrzymują franczyzobiorcy KawoWiniarni?

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pochodzę z 70-tysięcznego Lubina, gdzie dotychczas głównie otwierały się lokale serwujące dania obiadowe, kebaby oraz pizzerie – mówi Damian Ozga, prezes zarządu NEOGASTRO, firmy specjalizującej się w tworzeniu i rozwijaniu konceptów franczyzowych. – Krążyła teoria, że mieszkańcy miasta nie są gotowi na bardziej ambitny koncept, nie docenią go i miejsce takie będzie świecić pustką. Postanowiliśmy zaryzykować i zaserwować mieszkańcom Lubina lokal, którego nie powstydziłoby się żaden z rynków w mieście pokroju Wrocławia, Poznania czy Krakowa.

Tak powstała KawoWiniarnia. Została otwarta w zabytkowym budynku dawnej poczty konnej, który po rewitalizacji stał się nowoczesną przestrzenią, mieszczącą lokale biurowe, usługowe i restauracje. – Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Świadczy o tym tempo, w jakim KawoWiniarnia  stała  się miejscem pierwszego wyboru dla klientów oraz średnia ocena na poziomie 4.9 w opiniach Google – podkreśla Damian Ozga. 

Wyselekcjonowane menu

Jak sama nazwa wskazuje, w ofercie KawoWiniarni jest gama kaw i napojów kawowych oraz bogata karta win. – Zarówno nasza kawa, jak i wina są starannie wyselekcjonowane – zapewnia Damian Ozga. – Próbowaliśmy bardzo długo tylu rodzajów kawy, że nie zliczę wypitych filiżanek. Finalnie mamy sprawdzonego dostawcę, nasze ziarna nie tylko wypalane są w ściśle określonym czasie przed dostawą, ale także stopień palenia został dobrany pod nasze potrzeby. W naszym menu znajdują się nie tylko kawy klasyczne, ale także napoje na bazie kawy, w tym barraquito, cafe bombom czy orangepresso. W karcie win na stałe gości po kilkanaście etykiet win białych, czerwonych i musujących, ale najbardziej jesteśmy dumni z tego, że potrafimy połączyć klasyki z Francji, Włoch i innych krajów winiarskich z selekcją win polskich. Promujemy lokalnych dostawców, dzięki temu oferujemy nie tylko jakość, ale też świeżość. 

Ale do KawoWiniarni można przyjść nie tylko na kawę i wino. To także całodzienna restauracja. W menu są oferta śniadaniowa i obiadowa, tapasy, sałatki, desery. Lokal świadczy też usługi cateringu, np. na imprezy czy spotkania firmowe. – Na rynku pojawiają się podobne koncepty, które serwują kawę i wino, niemniej jednak jest to w każdym przypadku nieco inna idea niż nasza. Nikt też nie wpadł na pomysł, aby stworzyć sieć takich lokali – mówi Damian Ozga.

Kolejne lokale właściciel konceptu chce otwierać korzystając z modelu franczyzowego. – Mamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu jakościowych systemów franczyzowych w różnych branżach. Wiemy, jak wspierać naszych partnerów na każdym etapie prowadzenia działalności – zapewnia Damian Ozga. – A gastronomia to branża wyjątkowo wymagająca i takie wsparcie jest bezcenne. 

Chęci do pracy

Na początku marka chce się skupić na rozwoju sieci w południowo-zachodniej Polsce – ze względu na bliskość do centrali. Docelowo planuje jednak ekspansję na terenie całego kraju. – Uważamy, że format KawoWiniarni jest na tyle uniwersalny, że sprawdzi się zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach – dodaje Damian Ozga.

Jeśli chodzi o kandydatów na franczyzobiorców, to doświadczenie w gastronomii na pewno będzie atutem. Franczyzodawca podkreśla jednak, że liczy się przede wszystkim zaangażowanie i chęci do pracy. – Merytoryka, wiedza produktowa i umiejętności potrzebne w gastronomii to coś, czego zawsze można się nauczyć. My stawiamy przede wszystkim na otwartość i prawdziwą chęć współpracy – mówi Damian Ozga. 

W gastronomii, niezależnie od konceptu, bardzo ważna jest lokalizacja. To samo dotyczy KawoWiniarni. Z założenia im większy jest ruch pieszych w pobliżu, tym większe szanse ma lokal. Nie bez znaczenia jest również bliskość parkingu oraz możliwość zaaranżowania ogródka sezonowego. Sam lokal na restaurację w przypadku KawoWiniarni nie powinien być mniejszy niż 125 mkw., z czego 80 mkw. to sala konsumpcyjna dla gości, a pozostała przestrzeń musi być zabezpieczona na bar, kuchnię i pomieszczenia logistyczno-techniczne. – Mamy ogromne doświadczenie w doborze lokalizacji pod koncepty franczyzowe i się nim z przyjemnością dzielimy – zapewnia Damian Ozga. – Niemniej to franczyzobiorca powinien jak najlepiej znać lokalny rynek i to do niego będzie należało ostatnie słowo w tej kwestii.

Franczyzobiorcy otrzymują też wsparcie, jeśli chodzi o aranżację lokalu. Standardy marki zakładają, że restauracja powinna być przytulna i utrzymana w ciepłym klimacie. – Oferujemy gotowe rozwiązania aranżacyjne, dostosowane do specyfiki przestrzeni. Dla naszych restauracji świetnie sprawdzą się industrialne wnętrza lub takie o walorach historycznych, ale nie zamykamy się na nowe pomysły – dodaje Damian Ozga.

Według franczyzodawcy, dwa miesiące to minimum, potrzebne na dopięcie formalności związanych z inwestycją i wykonanie adaptacji. Jednak potrzebny czas będzie zależał ostatecznie od tego, w jakim stanie technicznym jest lokal w momencie rozpoczęcia przygotowań. 

Przygotowani do startu

Franczyzodawca szacuje, że budżet, potrzebny na remont lokalu, to min. 50 tys. zł. Na wyposażenie trzeba przeznaczyć przynajmniej 100 tys. zł. Doliczyć należy jeszcze koszty pierwszego zatowarowania oraz wstępną opłatę licencyjną, która wynosi 39 tys. – Ostateczne koszty inwestycji to bardzo indywidualna sprawa, zależna od kilku czynników, takich jak bieżący stan przystosowania lokalu pod branżę gastronomiczną, poziom jego eksploatacji czy też metraż – zastrzega Damian Ozga. 

Na starcie restauracja potrzebuje sprawnego menedżera, trzech kucharzy, trzech kelnerów i dwóch barmanów. – Pomagamy w definiowaniu profilu pracowników, tworzeniu skutecznych ogłoszeń i procesie rekrutacji. Przeszkolimy osobiście każdego pracownika, a menedżer otrzyma od nas check listy operacyjne, aby móc na bieżąco optymalizować pracę KawoWiniarni – informuje Damian Ozga. – Pakiet szkoleń obejmuje szkolenia: produktowe, sprzedażowe i menedżerskie.

Najlepiej, aby franczyzobiorca doglądał pracy restauracji, ale franczyzodawca dopuszcza też opcję, że będzie on tylko inwestorem. – Dopuszczamy taką możliwość, jednak zastrzegamy, że pasja, którą włożyliśmy w uruchomienie i zbudowanie jakości naszej marki, musi być prezentowana także przez inwestorów oraz personel. Każdy gość, który odwiedzi dowolny lokal pod marką KawoWiniarnia musi czuć, że jest mile widziany i że otrzyma serwis i posiłek na najwyższym poziomie – podkreśla Damian Ozga.

Sztuka rentowności

Centrala doradzi franczyzobiorcom w zakresie zarządzania lokalem, optymalizacji procesów i dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów. Wesprze w ustalaniu menu i sezonowych nowościach. Zapewni też dostęp do danych sprzedażowych i narzędzi analitycznych, które pomagają w optymalizacji kosztów i zwiększaniu rentowności lokalu. – Organizujemy kampanie marketingowe przed otwarciem lokalu, specjalne wydarzenie oraz ofertę promocyjną na otwarcie i wspieramy działania promocyjne przez cały czas  funkcjonowania franczyzowej restauracji – wylicza Damian Ozga. 

Lokale franczyzowe będą się zaopatrywać u tych samych dostawców kaw czy win, z jakich korzysta centrala, oczywiście po wynegocjowanych przez franczyzodawcę cenach. 
Miesięczne opłaty są uzależnione od obrotów każdej KawoWiniarni. – Nasze główne rynkowe przewagi to wyszukany koncept, łączący w sposób nieoczywisty zamiłowanie do kawy i wina, zróżnicowana oferta przez cały dzień, gwarantująca brak martwych sprzedażowo godzin, smaczne potrawy, przemyślanie zaadaptowany lokal pozwalający wykorzystać każdy centymetr dostępnej powierzchni – podkreśla Damian Ozga. 

– Oferta restauracji jest skierowana właściwie do każdego. Rano jedzą u nas śniadanie goście w drodze do pracy. Przez cały dzień dostępne są przekąski i kawa na miejscu i na wynos. Wieczorem jesteśmy świetnym miejscem na spotkania z przyjaciółmi, a możliwość wydzielenia przestrzeni prywatnej sprawia, że organizowane są u nas np. spotkania firmowe.

Damian Ozga zaznacza, że w branży gastronomicznej nie sztuką jest osiągnąć rentowność – sztuką jest tę rentowność utrzymać. – W momencie gdy w mieście uruchamia się nowy lokal, szczególnie w unikalnym koncepcie, budzi to spore zainteresowanie i klienci chętnie przychodzą sprawdzić, co oferuje. Właśnie wtedy należy robić wszystko, aby ich zatrzymać u siebie na dłużej, by regularnie wracali. Jak dobrze wiemy, pierwsze wrażenie robi się tylko raz – podkreśla nasz rozmówca. – Następnie należy pamiętać, aby powracających gości nie rozczarowywać i serwować im wciąż najwyższy możliwy poziom. To jest recepta na rentowny biznes w gastronomii.

Info

Najważniejsze wnioski

Otwieramy Kawowiniarnię

KOSZTY INWESTYCYJNE

  • remont lokalu: od 50 tys. zł
  • wyposażenie lokalu: od 100 tys. zł
  • pierwsze zatowarowanie: od 40 tys. zł
  • opłata wstępna licencyjna: 39 tys. zł
  • marketing: 5 tys. zł

RAZEM:  od 234 tys. zł
 
KOSZTY MIESIĘCZNE

  • wynagrodzenie pracowników: 70 tys. zł
  • czynsz: 10 tys. zł
  • media: 8 tys. zł
  • zatowarowanie: 50 tys. zł
  • marketing: 1 tys. zł

RAZEM: 139 tys. zł
 
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
średnio 2,2 tys. transakcji w miesiącu x 90 zł średniej kwoty paragonu
RAZEM: 200 tys. zł
 
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
200 tys. zł minus 139 tys. zł
 
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
61 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Monika Wojniak-Żyłowska
Autor
Monika Wojniak-Żyłowska
dziennikarz

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł