Wysmakowane połączenie
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Z tego artykuły dowiesz się o
Jak powstał koncept KawoWiniarnia i jaka jest jego specyfika?
Kto może zostać franczyzobiorcą KawoWiniarni?
Ile trzeba zainwestować w lokal?
Jakie wsparcie otrzymują franczyzobiorcy KawoWiniarni?
Pochodzę z 70-tysięcznego Lubina, gdzie dotychczas głównie otwierały się lokale serwujące dania obiadowe, kebaby oraz pizzerie – mówi Damian Ozga, prezes zarządu NEOGASTRO, firmy specjalizującej się w tworzeniu i rozwijaniu konceptów franczyzowych. – Krążyła teoria, że mieszkańcy miasta nie są gotowi na bardziej ambitny koncept, nie docenią go i miejsce takie będzie świecić pustką. Postanowiliśmy zaryzykować i zaserwować mieszkańcom Lubina lokal, którego nie powstydziłoby się żaden z rynków w mieście pokroju Wrocławia, Poznania czy Krakowa.
Tak powstała KawoWiniarnia. Została otwarta w zabytkowym budynku dawnej poczty konnej, który po rewitalizacji stał się nowoczesną przestrzenią, mieszczącą lokale biurowe, usługowe i restauracje. – Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Świadczy o tym tempo, w jakim KawoWiniarnia stała się miejscem pierwszego wyboru dla klientów oraz średnia ocena na poziomie 4.9 w opiniach Google – podkreśla Damian Ozga.
Wyselekcjonowane menu
Jak sama nazwa wskazuje, w ofercie KawoWiniarni jest gama kaw i napojów kawowych oraz bogata karta win. – Zarówno nasza kawa, jak i wina są starannie wyselekcjonowane – zapewnia Damian Ozga. – Próbowaliśmy bardzo długo tylu rodzajów kawy, że nie zliczę wypitych filiżanek. Finalnie mamy sprawdzonego dostawcę, nasze ziarna nie tylko wypalane są w ściśle określonym czasie przed dostawą, ale także stopień palenia został dobrany pod nasze potrzeby. W naszym menu znajdują się nie tylko kawy klasyczne, ale także napoje na bazie kawy, w tym barraquito, cafe bombom czy orangepresso. W karcie win na stałe gości po kilkanaście etykiet win białych, czerwonych i musujących, ale najbardziej jesteśmy dumni z tego, że potrafimy połączyć klasyki z Francji, Włoch i innych krajów winiarskich z selekcją win polskich. Promujemy lokalnych dostawców, dzięki temu oferujemy nie tylko jakość, ale też świeżość.
Ale do KawoWiniarni można przyjść nie tylko na kawę i wino. To także całodzienna restauracja. W menu są oferta śniadaniowa i obiadowa, tapasy, sałatki, desery. Lokal świadczy też usługi cateringu, np. na imprezy czy spotkania firmowe. – Na rynku pojawiają się podobne koncepty, które serwują kawę i wino, niemniej jednak jest to w każdym przypadku nieco inna idea niż nasza. Nikt też nie wpadł na pomysł, aby stworzyć sieć takich lokali – mówi Damian Ozga.
Kolejne lokale właściciel konceptu chce otwierać korzystając z modelu franczyzowego. – Mamy wieloletnie doświadczenie w budowaniu jakościowych systemów franczyzowych w różnych branżach. Wiemy, jak wspierać naszych partnerów na każdym etapie prowadzenia działalności – zapewnia Damian Ozga. – A gastronomia to branża wyjątkowo wymagająca i takie wsparcie jest bezcenne.
Chęci do pracy
Na początku marka chce się skupić na rozwoju sieci w południowo-zachodniej Polsce – ze względu na bliskość do centrali. Docelowo planuje jednak ekspansję na terenie całego kraju. – Uważamy, że format KawoWiniarni jest na tyle uniwersalny, że sprawdzi się zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach – dodaje Damian Ozga.
Jeśli chodzi o kandydatów na franczyzobiorców, to doświadczenie w gastronomii na pewno będzie atutem. Franczyzodawca podkreśla jednak, że liczy się przede wszystkim zaangażowanie i chęci do pracy. – Merytoryka, wiedza produktowa i umiejętności potrzebne w gastronomii to coś, czego zawsze można się nauczyć. My stawiamy przede wszystkim na otwartość i prawdziwą chęć współpracy – mówi Damian Ozga.
W gastronomii, niezależnie od konceptu, bardzo ważna jest lokalizacja. To samo dotyczy KawoWiniarni. Z założenia im większy jest ruch pieszych w pobliżu, tym większe szanse ma lokal. Nie bez znaczenia jest również bliskość parkingu oraz możliwość zaaranżowania ogródka sezonowego. Sam lokal na restaurację w przypadku KawoWiniarni nie powinien być mniejszy niż 125 mkw., z czego 80 mkw. to sala konsumpcyjna dla gości, a pozostała przestrzeń musi być zabezpieczona na bar, kuchnię i pomieszczenia logistyczno-techniczne. – Mamy ogromne doświadczenie w doborze lokalizacji pod koncepty franczyzowe i się nim z przyjemnością dzielimy – zapewnia Damian Ozga. – Niemniej to franczyzobiorca powinien jak najlepiej znać lokalny rynek i to do niego będzie należało ostatnie słowo w tej kwestii.
Franczyzobiorcy otrzymują też wsparcie, jeśli chodzi o aranżację lokalu. Standardy marki zakładają, że restauracja powinna być przytulna i utrzymana w ciepłym klimacie. – Oferujemy gotowe rozwiązania aranżacyjne, dostosowane do specyfiki przestrzeni. Dla naszych restauracji świetnie sprawdzą się industrialne wnętrza lub takie o walorach historycznych, ale nie zamykamy się na nowe pomysły – dodaje Damian Ozga.
Według franczyzodawcy, dwa miesiące to minimum, potrzebne na dopięcie formalności związanych z inwestycją i wykonanie adaptacji. Jednak potrzebny czas będzie zależał ostatecznie od tego, w jakim stanie technicznym jest lokal w momencie rozpoczęcia przygotowań.
Przygotowani do startu
Franczyzodawca szacuje, że budżet, potrzebny na remont lokalu, to min. 50 tys. zł. Na wyposażenie trzeba przeznaczyć przynajmniej 100 tys. zł. Doliczyć należy jeszcze koszty pierwszego zatowarowania oraz wstępną opłatę licencyjną, która wynosi 39 tys. – Ostateczne koszty inwestycji to bardzo indywidualna sprawa, zależna od kilku czynników, takich jak bieżący stan przystosowania lokalu pod branżę gastronomiczną, poziom jego eksploatacji czy też metraż – zastrzega Damian Ozga.
Na starcie restauracja potrzebuje sprawnego menedżera, trzech kucharzy, trzech kelnerów i dwóch barmanów. – Pomagamy w definiowaniu profilu pracowników, tworzeniu skutecznych ogłoszeń i procesie rekrutacji. Przeszkolimy osobiście każdego pracownika, a menedżer otrzyma od nas check listy operacyjne, aby móc na bieżąco optymalizować pracę KawoWiniarni – informuje Damian Ozga. – Pakiet szkoleń obejmuje szkolenia: produktowe, sprzedażowe i menedżerskie.
Najlepiej, aby franczyzobiorca doglądał pracy restauracji, ale franczyzodawca dopuszcza też opcję, że będzie on tylko inwestorem. – Dopuszczamy taką możliwość, jednak zastrzegamy, że pasja, którą włożyliśmy w uruchomienie i zbudowanie jakości naszej marki, musi być prezentowana także przez inwestorów oraz personel. Każdy gość, który odwiedzi dowolny lokal pod marką KawoWiniarnia musi czuć, że jest mile widziany i że otrzyma serwis i posiłek na najwyższym poziomie – podkreśla Damian Ozga.
Sztuka rentowności
Centrala doradzi franczyzobiorcom w zakresie zarządzania lokalem, optymalizacji procesów i dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów. Wesprze w ustalaniu menu i sezonowych nowościach. Zapewni też dostęp do danych sprzedażowych i narzędzi analitycznych, które pomagają w optymalizacji kosztów i zwiększaniu rentowności lokalu. – Organizujemy kampanie marketingowe przed otwarciem lokalu, specjalne wydarzenie oraz ofertę promocyjną na otwarcie i wspieramy działania promocyjne przez cały czas funkcjonowania franczyzowej restauracji – wylicza Damian Ozga.
Lokale franczyzowe będą się zaopatrywać u tych samych dostawców kaw czy win, z jakich korzysta centrala, oczywiście po wynegocjowanych przez franczyzodawcę cenach.
Miesięczne opłaty są uzależnione od obrotów każdej KawoWiniarni. – Nasze główne rynkowe przewagi to wyszukany koncept, łączący w sposób nieoczywisty zamiłowanie do kawy i wina, zróżnicowana oferta przez cały dzień, gwarantująca brak martwych sprzedażowo godzin, smaczne potrawy, przemyślanie zaadaptowany lokal pozwalający wykorzystać każdy centymetr dostępnej powierzchni – podkreśla Damian Ozga.
– Oferta restauracji jest skierowana właściwie do każdego. Rano jedzą u nas śniadanie goście w drodze do pracy. Przez cały dzień dostępne są przekąski i kawa na miejscu i na wynos. Wieczorem jesteśmy świetnym miejscem na spotkania z przyjaciółmi, a możliwość wydzielenia przestrzeni prywatnej sprawia, że organizowane są u nas np. spotkania firmowe.
Damian Ozga zaznacza, że w branży gastronomicznej nie sztuką jest osiągnąć rentowność – sztuką jest tę rentowność utrzymać. – W momencie gdy w mieście uruchamia się nowy lokal, szczególnie w unikalnym koncepcie, budzi to spore zainteresowanie i klienci chętnie przychodzą sprawdzić, co oferuje. Właśnie wtedy należy robić wszystko, aby ich zatrzymać u siebie na dłużej, by regularnie wracali. Jak dobrze wiemy, pierwsze wrażenie robi się tylko raz – podkreśla nasz rozmówca. – Następnie należy pamiętać, aby powracających gości nie rozczarowywać i serwować im wciąż najwyższy możliwy poziom. To jest recepta na rentowny biznes w gastronomii.
Najważniejsze wnioski
Otwieramy Kawowiniarnię
KOSZTY INWESTYCYJNE
- remont lokalu: od 50 tys. zł
- wyposażenie lokalu: od 100 tys. zł
- pierwsze zatowarowanie: od 40 tys. zł
- opłata wstępna licencyjna: 39 tys. zł
- marketing: 5 tys. zł
RAZEM: od 234 tys. zł
KOSZTY MIESIĘCZNE
- wynagrodzenie pracowników: 70 tys. zł
- czynsz: 10 tys. zł
- media: 8 tys. zł
- zatowarowanie: 50 tys. zł
- marketing: 1 tys. zł
RAZEM: 139 tys. zł
SPODZIEWANE PRZYCHODY MIESIĘCZNE
średnio 2,2 tys. transakcji w miesiącu x 90 zł średniej kwoty paragonu
RAZEM: 200 tys. zł
SPODZIEWANE DOCHODY MIESIĘCZNE
200 tys. zł minus 139 tys. zł
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM
61 tys. zł
Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży gastronomia
Am Am Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Berlin Döner Kebap
Restauracje szybkiej obsługi
Bestpresso
Automaty vendingowe do kawy i przekąsek
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze
Lodziarnie
Bike Café
Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie
BuBu Bubble Tea
Bary z bubble tea
Burger King®
Restauracje szybkiej obsługi
Cafe Słodziak
Kawiarnie
Chinkalnia
Restauracje gruzińskie
Cochise Burger
Burgerownie
Cofix Poland
Kawiarnie
Costa Coffee
Kawiarnie
Cukrem i Solą
Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą
Da Grasso
Pizzerie
DG Restauracje
Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach
Dobra Pączkarnia
Cukiernie
Domino’s Pizza
Pizzerie
Doskoi
Restauracje japońskie
Express Pizza American Style
Pizzerie
FABBRICA Italian Comfort Food
Restauracje włoskie
Fit Cake
Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy
Fruitisimo
Bary z sokami
Gruby Benek
Pizzerie
Islak Burger
Burgerownie
Koku Sushi
Restauracje sushi
Krowa Mać Burgers
Burgerownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Le Pain Quotidien
Piekarnie-restauracje
Lody Bonano
Lodziarnie
Lviv Croissants
Piekarnie typu fast-food z croissantami
Maxipizza
Pizzerie
McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Migavka
Restauracje comfort food
Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0
Kluby z alkoholem i przekąskami
Mniami Ice Cream
Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami
Mokra Włoszka
Pizzerie
Mr. Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
New York Pizza Department
Pizzerie
Niewinni Czarodzieje Trzyzero
Restauracje-kluby eventowe
Night Burger
Burgerownie
OJOO
Kawiarnie samoobsługowe
Pączkownia Smak Sprzed Lat
Mobilne cukiernie
PapaGyros
Grecki street food
Pijalnia Wódki i Piwa
Agencje płatnicze
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Kawiarnie
Pizza Hut
Pizzerie
Pizzeria Stopiątka
Pizzerie
Przybij Piątaka
Puby
Sahar Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sayuri Sushi
Restauracje sushi
So Coffee
Kawiarnie
Stava
Dostawa posiłków i zakupów
Sulaiman Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem
Sushi Bistro
Restauracje sushi
Sushi Kushi
Restauracje sushi
Sushi Poke Go
Restauracje sushi
SushiRoll Bistro
Restauracje sushi
The Real Pizza Company
Pizzerie
The White Bear Coffee
Kawiarnie
Tibesti 2Go
Pizzerie
T-Pizza
Pizzerie
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Lodziarnie
United Chicken
Restauracje szybkiej obsługi
Wendy’s
Restauracje szybkiej obsługi
Willisch
Lodziarnie
ZapieCKanki
Bary z zapiekankami
ŻarWok
Restauracje chińsko-amerykańskie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.
Bank to biznes
Według Alior Banku przedsiębiorczość to najważniejsza cecha franczyzobiorcy bankowego.

