Zmiany na mapie sklepów
Na liście 50 największych sieci handlowych pojawiło się kilka polskich sieci.
„Gazeta Prawna” opublikowała dodatek o sieciach handlowych. W pierwszym artykule omówiony jest raport firmy CAL Research&Consulting (dział GFK Polonia) o obiektach handlowych w Polsce w 2002 r.
Według artykułu, w Polsce dominuje handel tradycyjny o rozdrobnionej strukturze, mimo że od końca lat 90. przybywa rocznie średnio kilkadziesiąt wielkich i średnich obiektów handlowych, należących głównie do zagranicznych sieci. W 2002 r. w całym kraju funkcjonowało 118 tys. sklepów spożywczych (o 800 więcej niż w 2001 r.), z których aż 52 proc. to małe placówki o powierzchni sprzedaży nie przekraczającej 40 m2. Tylko niespełna 2 proc. ogólnej liczby sklepów należało do nowoczesnych kanałów dystrybucji: hipermarketów, supermarketów i sklepów dyskontowych (razem ok. 2,3 tys. placówek).
Nie sprawdziły się pesymistyczne prognozy niektórych środowisk kupieckich zakładające, że do końca 2003 r. nastąpi nawet 20-30 proc. spadek liczby małych, tradycyjnych sklepów. Od dwóch lat ich liczba systematycznie wzrasta. Tylko w ub.r. przybyło ich ok. 600.
Szybkie tempo przyrostu hipermarketów
W 2002 r., mimo ustawowych ograniczeń, które miały osłabić ekspansję nowoczesnych kanałów dystrybucji, liczba placówek w tym segmencie znacznie wzrosła. Najwięcej procentowo, bo o 25 proc. wzrosła liczba hipermarketów, więcej o 5-6 proc. powstało supermarketów i o 14 proc. wzrosła liczba sklepów dyskontowych. I tak pod koniec zeszłego roku działało na terenie naszego kraju 170 hipermarketów, których udział w sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych wzrósł do 18 proc. Obok nich funkcjonowało 900 supermarketów i 1200 dyskontów – generujących odpowiednio 8 i 7 proc. obrotów handlu detalicznego w Polsce.
Rodzime sieci w natarciu
Do najbogatszej „50” trafiło kilka polskich sieci. Na 16 miejscu z 667 mln zł obrotów znalazła się spółka Eldorado, rozwijająca sieci sklepów Stokrotka (27 punktów) i Groszek (227). Nieco dalej, na 17 miejsce trafiła sieć osiedlowych marketów Polomarket, licząca już 100 placówek. Jej obroty w 2002 r. wyniosły 653 mln zł.
Prócz tego w pierwszej „50” znalazło się kilka regionalnych sieci PSS „Społem”, a także lokalne sieci detaliczne, m.in. poznańska Żabka, sieć Piotr i Paweł (20 placówek) czy Berti.
Więcej: Gazeta Prawna, Gazeta Gospodarcza, 22-24 sierpnia 2003Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...