Zmiany na mapie sklepów
Na liście 50 największych sieci handlowych pojawiło się kilka polskich sieci.
Według artykułu, w Polsce dominuje handel tradycyjny o rozdrobnionej strukturze, mimo że od końca lat 90. przybywa rocznie średnio kilkadziesiąt wielkich i średnich obiektów handlowych, należących głównie do zagranicznych sieci. W 2002 r. w całym kraju funkcjonowało 118 tys. sklepów spożywczych (o 800 więcej niż w 2001 r.), z których aż 52 proc. to małe placówki o powierzchni sprzedaży nie przekraczającej 40 m2. Tylko niespełna 2 proc. ogólnej liczby sklepów należało do nowoczesnych kanałów dystrybucji: hipermarketów, supermarketów i sklepów dyskontowych (razem ok. 2,3 tys. placówek).
Nie sprawdziły się pesymistyczne prognozy niektórych środowisk kupieckich zakładające, że do końca 2003 r. nastąpi nawet 20-30 proc. spadek liczby małych, tradycyjnych sklepów. Od dwóch lat ich liczba systematycznie wzrasta. Tylko w ub.r. przybyło ich ok. 600.
Szybkie tempo przyrostu hipermarketów
W 2002 r., mimo ustawowych ograniczeń, które miały osłabić ekspansję nowoczesnych kanałów dystrybucji, liczba placówek w tym segmencie znacznie wzrosła. Najwięcej procentowo, bo o 25 proc. wzrosła liczba hipermarketów, więcej o 5-6 proc. powstało supermarketów i o 14 proc. wzrosła liczba sklepów dyskontowych. I tak pod koniec zeszłego roku działało na terenie naszego kraju 170 hipermarketów, których udział w sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych wzrósł do 18 proc. Obok nich funkcjonowało 900 supermarketów i 1200 dyskontów – generujących odpowiednio 8 i 7 proc. obrotów handlu detalicznego w Polsce.
Rodzime sieci w natarciu
Do najbogatszej „50” trafiło kilka polskich sieci. Na 16 miejscu z 667 mln zł obrotów znalazła się spółka Eldorado, rozwijająca sieci sklepów Stokrotka (27 punktów) i Groszek (227). Nieco dalej, na 17 miejsce trafiła sieć osiedlowych marketów Polomarket, licząca już 100 placówek. Jej obroty w 2002 r. wyniosły 653 mln zł.
Prócz tego w pierwszej „50” znalazło się kilka regionalnych sieci PSS „Społem”, a także lokalne sieci detaliczne, m.in. poznańska Żabka, sieć Piotr i Paweł (20 placówek) czy Berti.
Więcej: Gazeta Prawna, Gazeta Gospodarcza, 22-24 sierpnia 2003See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...