Glimar inwestuje około 374 mln zł
Inwestycje Rafinerii Glimar
Puls Biznesu opisał program inwestycyjny jednej z połódniowych firm petrochemicznych. Rafineria Glimar rozpocznie niebawem budowę instalacji hydrokompleksu. Realizacja tego projektu ma umożliwić zmianę struktury produkcji i przetrwanie na coraz trudniejszym rynku petrochemicznym. Projekt ma pochłonąć około 100 mln EUR (374 mln zł).
W najbliższych tygodniach w Rafinerii Glimar w Gorlicach ruszy budowa instalacji hydrokompleksu. Koszt inwestycji wyniesie blisko 100 mln EUR (około 374 mln zł). Przedsięwzięcie jest finansowane przez konsorcjum zorganizowane przez Bank Przemysłowo-Handlowy. 20 proc. będzie stanowił udział własny Rafinerii Glimar - napisał Puls Biznesu.
- 26 lutego konsorcjum wpłaciło zaliczkę dla wykonawcy - firmy Lurgi Ol Gas Chemie GmbH z Niemiec. To oznacza, że faktycznie rozpoczęliśmy realizację tej kosztownej instalacji. Nie bez znaczenia dla przedsięwzięcia jest fakt, że część kredytu jest gwarantowana przez Hermesa - niemiecką rządową agendę ds. wspierania eksportu - powiedział Pulsowi Biznesu Tomasz Biodrowicz, główny specjalista ds. reklamy i promocji Rafinerii Glimar.
Wejście w niszę
Zgodnie z planem, budowa hydrokompleksu zakończy się w 2004 r. Jego uruchomienie umożliwi wytwarzanie wielu nowych specyfików naftowych, takich jak nafty, rozpuszczalniki, oleje bazowe i gotowe oleje smarowe dla przemysłu i motoryzacji. Dodatkowo produkowane będą tutaj oleje napędowe o niskiej zawartości siarki.
- Obecnie 97 proc. produkcji stanowią paliwa silnikowe. Dzięki hydrokompleksowi radykalnie wzrośnie udział innych produktów - powiedział dla Pulsu Tomasz Biodrowicz.
Rafinerie Południowe, w tym Glimar, nie mają większych szans konkurować z PKN Orlen, Rafinerią Gdańską czy rafineriami ze Słowacji i Czech w dziedzinie produkcji benzyn i oleju napędowego. Glimar wejdzie więc w produkcję niszową, która stwarza nadzieję na przetrwanie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Takiego dużego programu rozwoju opartego na nowych produktach nie mają inne rafinerie południowe.
Bez prywatyzacji
Według Macieja Giereja, członka zarządu Nafty Polskiej, w związku z realizowaną strategią rozwoju Glimaru (w którym 75 proc. udziałów ma Nafta Polska, a resztę Skarb Państwa i pracownicy) nie jest przewidziana prywatyzacja firmy w najbliższych latach. Rafineria przechodzi natomiast proces restrukturyzacji, w którego ramach są wydzielane i usamodzielniane spółki o charakterze pomocniczym. Redukowane jest również zatrudnienie - do końca tego roku liczba pracowników ma spaść z 610 do około 570. Dwie inne rafinerie południowe - Trzebinia i Jedlicze - od kilku lat należą do PKN Orlen.
- W marcu gotowe będzie memorandum prywatyzacyjne dla Rafinerii Jasło. Analizujemy też pod kątem prywatyzacji program wydzielania spółek i tworzenia struktury holdingowej w Rafinerii Czechowice - podsumowuje dla Pulsu Biznesu Maciej Gierej.
Więcej: Paweł Janas, Puls Biznesu 28 lutego 2001, str.6
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej